Το αρχαιότερο καβούρι - Ηλικίας 100 εκατομμυρίων ετών

αρχαιοτερο καβουρι

Ένα μικροσκοπικό καβούρι μήκους μόλις πέντε χιλιοστών, παγιδευμένο μέσα σε κεχριμπάρι προ περίπου 100 εκατομμυρίων ετών, ανακάλυψαν οι επιστήμονες.

Πρόκειται για το αρχαιότερο καβούρι που έχει βρεθεί, το οποίο ζούσε την εποχή των δεινοσαύρων σε μία δασώδη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ασίας.

Συνήθως, μέσα σε κεχριμπάρι, που προέρχεται από το ρετσίνι των δέντρων, οι παλαιοντολόγοι βρίσκουν εγκλωβισμένα μικρά ζώα, κυρίως έντομα. Αλλά αυτήν τη φορά βρήκαν ένα καβούρι.

Οι ερευνητές από ΗΠΑ, Κίνα, Καναδά και άλλες χώρες, με επικεφαλής τον Javier Luque του Τμήματος Οργανισμικής και Εξελικτικής Βιολογίας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ των ΗΠΑ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science Advances»,  χαρακτήρισαν αξιοσημείωτο ότι το καλοδιατηρημένο καβούρι μοιάζει πολύ με τα σημερινά.

«Πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο απολίθωμα καβουριού που έχει ανακαλυφθεί. Δεν του λείπει ούτε μία τρίχα. Παρ' όλο που είναι τόσο μικρό, καταφέραμε να δούμε πάρα πολλές λεπτομέρειες» ανέφερε ο Luque.

Η ανακάλυψη του νέου απολιθώματος ρίχνει νέο φως στην εξέλιξη των καβουριών και στην εξάπλωσή τους στη Γη. Τα πρώτα απολιθώματα θαλάσσιων καβουριών χρονολογούνται πριν από τουλάχιστον 200 εκατομμύρια χρόνια. Τα προηγούμενα λιγοστά και κακοδιατηρημένα μη θαλασσινά απολιθώματα είχαν οδηγήσει τους επιστήμονες στην εκτίμηση ότι τα πρώτα μη θαλασσινά καβούρια βγήκαν στην ξηρά πριν 50 έως 75 εκατομμύρια χρόνια.

Όμως, η νέα ανακάλυψη μεταθέτει αυτήν την εξέλιξη πολύ πιο πίσω στο παρελθόν, πριν τουλάχιστον 100 εκατομμύρια χρόνια. Εκτιμάται ότι τουλάχιστον 12 φορές διαφορετικά είδη καβουριών εξελίχτηκαν ανεξάρτητα, ώστε να ζήσουν έξω από το έως τότε θαλασσινό περιβάλλον τους, κατακτώντας την ξηρά.

Τα καβούρια είναι ένα από τα λίγα είδη ζώων που έχουν καταφέρει να κατακτήσουν τη θάλασσα, τα γλυκά νερά και την ξηρά. Τα βράγχια τους εξελίχτηκαν ώστε να συμπεριλάβουν ιστούς όπως των πνευμόνων, κάτι που τους επέτρεψε να αναπνέουν τόσο μέσα όσο και έξω από το νερό.

Το νέο απολίθωμα, που ονομάστηκε «Cretapsara athanata» και σήμερα φιλοξενείται στο Μουσείο Κεχριμπαριού Longyin της κινεζικής Γιουνάν, είχε βρεθεί σε μία ζούγκλα στη βόρεια Μιανμάρ το 2015, αλλά μόνο πρόσφατα κατέστη δυνατό να μελετηθεί από τους επιστήμονες εξονυχιστικά. Μεταξύ άλλων, διαπιστώθηκε ότι είχε μόνο καλά ανεπτυγμένα βράγχια, συνεπώς ήταν μάλλον ένα καβούρι του γλυκού νερού, το οποίο όμως πιθανώς έκανε σύντομες εξορμήσεις στην ξηρά, όπου κάποια στιγμή παγιδεύτηκε στο κεχριμπάρι.

Θα μπορούσαν οι άνθρωποι να πάνε στον Ερμή;

Τεστ σάλιου εντοπίζει αν έχεις καπνίσει κάνναβη

Ηλεκτρονικό τσιγάρο: Δεν βοηθά ιδιαίτερα τους καπνιστές να κόψουν το παραδοσιακό

Επιστήμη - Έρευνα: Όσοι πιστεύουν στην αστρολογία είναι πιο ναρκισσιστές και λιγότερο έξυπνοι

ζώδια

Οι άνθρωποι που πιστεύουν στην αστρολογία και στα ωροσκόπια τείνουν να έχουν πιο ναρκισσιστικές τάσεις στην προσωπικότητά τους και χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης, σύμφωνα με μία νέα έρευνα Σουηδών ψυχολόγων.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της πόλης Λουντ, με επικεφαλής τη δρα Ίντα Άντερσον, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Ψυχολογίας «Personality and Individual Differences», μελέτησαν 264 ανθρώπους (το 87% γυναίκες) ηλικίας 25 έως 34 ετών. Συσχετίστηκε η πίστη στην αστρολογία με τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των συμμετεχόντων, οι οποίοι συμπλήρωσαν σχετικά ερωτηματολόγια και ψυχομετρικά τεστ, καθώς και τεστ νοημοσύνης.

Διαπιστώθηκε σαφής συσχέτιση ανάμεσα στον ναρκισσισμό και στην πίστη στην αστρολογία, ενώ παράλληλα -αν και σε μικρότερο βαθμό- όσο υψηλότερος ήταν ο δείκτης νοημοσύνης τόσο μικρότερη ήταν η πιθανότητα να πιστεύει κανείς στην αστρολογία. Οι γυναίκες και οι μεγαλύτερης ηλικίας άνθρωποι είχαν ελαφρώς μεγαλύτερη πιθανότητα να δίνουν βάση στις αστρολογικές προβλέψεις.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η εγωκεντρική οπτική γωνία των ναρκισσιστών ευνοεί την αστρολογία, ενώ ενισχύει και την πλανημένη πεποίθησή τους ότι η αστρολογία έχει επιστημονική βάση, καθώς οι ναρκισσιστές τείνουν να αρνούνται τα πραγματικά γεγονότα. Καθόλου τυχαία, ο τίτλος της σουηδικής μελέτης είναι «Ακόμη και τα άστρα νομίζουν ότι είμαι ανώτερος».

Είναι αξιοσημείωτο ότι σε μία -υποτίθεται- ορθολογική εποχή η αστρολογία έχει πολλούς «πιστούς», μεταξύ των γυναικών περισσότερο από ό,τι μεταξύ των ανδρών. Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, «η αστρολογία εμφανίζει αύξηση δημοφιλίας, παρά την έλλειψη επιστημονικής υποστήριξης. Δεν είναι σαφές γιατί αυτή η αρχαία πρακτική της μελέτης των θέσεων και κινήσεων των ουρανίων σωμάτων -με την πεποίθηση ότι αυτά επηρεάζουν την ανθρώπινη συμπεριφορά- γνωρίζει τέτοια αναζωπύρωση».

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι είναι πιθανότερο να στραφούν στην αστρολογία σε περιόδους προσωπικών και κοινωνικών κρίσεων, κάτι που ίσως εξηγεί γιατί μία ψευδοεπιστήμη είναι δημοφιλής σε μία εποχή όπως η δική μας, που φέρνει τους ανθρώπους αντιμέτωπους με διάφορες κρίσεις (υγείας όπως η πανδημία, οικονομικές όπως η ανεργία, περιβαλλοντικές όπως η κλιματική αλλαγή κ.ά.).

Οι Σουηδοί ερευνητές υπογραμμίζουν ότι «αν και ο εναγκαλισμός της αστρολογίας φαίνεται αθώος, παρόλα αυτά είναι δυνατό να διευκολύνει την άκριτη σκέψη και να ευνοήσει τις προκαταλήψεις». Ακόμη, προειδοποιούν ότι «η πίστη στην αστρολογία συσχετίζεται με την πίστη σε πολλές άλλες ψευδοεπιστήμες, καθώς και με την πίστη σε θεωρίες συνωμοσίας, πράγμα που δείχνει ότι μπορεί, τελικά, να μην είναι και τόσο αβλαβής».

Κορωνοϊός: Όσα περισσότερα τα αντισώματα, τόσο μεγαλύτερη η προστασία των εμβολίων