ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Τα δελφίνια μπορούν να σώσουν τα κοράλλια από την εξαφάνιση

Image
δελφίνια
 clock 14:25 | 05/07/2022
writer icon newsroom ekriti.gr

Είναι γνωστό ότι η κλιματική αλλαγή εξοντώνει μαζικά τα κοράλλια σε όλο τον πλανήτη. Η αύξηση της θερμοκρασίας των υδάτων που ακολουθεί την αύξηση της θερμοκρασίας στην ατμόσφαιρα δημιουργεί ένα τοξικό περιβάλλον για τα ιδιαίτερα ευαίσθητα στις αλλαγές κοράλλια με αποτέλεσμα αυτά να καταστρέφονται. Τα κοράλλια βασίζουν την ύπαρξη τους σε άλγη (φύκια) που τους παρέχουν τροφή και τους δίνουν το χρώμα τους. Η αύξηση της θερμοκρασίας προκαλεί την αποκόλληση των αλγών από τα κοράλλια με αποτέλεσμα αυτά να χάνουν το χρώμα τους, να αποδυναμώνονται και τελικά να πεθαίνουν.

Τα τελευταία χρόνια ερευνητές σε όλο τον κόσμο προσπαθούν να βρουν τρόπους διάσωσης των κοραλλιών και έχουν αναπτυχθεί διάφορες πειραματικές ακόμη τεχνολογίες και μέθοδοι είτε προστασίας των κοραλλιών, είτε θεραπείας όσων κοραλιών έχουν ασθενήσει είτε δημιουργίας νέων ανθεκτικών στις νέες συνθήκες ειδών κοραλλιών. Η ύπαρξη των κοραλλιών αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την υγεία των ωκεάνιων οικοσυστημάτων και η απώλεια τους θα έχει ανυπολόγιστες περιβαλλοντικές συνέπειες.

Ερευνητές της Ζωολογικής Εταιρείας του Λονδίνου πραγματοποίησαν μια μελέτη σε δελφίνια που ζουν στο Αρχιπέλαγος Τσάγκος που αποτελείται από ατόλες στον Ινδικό Ωκεανό. Οι ερευνητές θέλησαν να διαπιστώσουν τον ρόλο που παίζουν τα δελφίνια στα τοπικά κοραλλιογενή συστήματα. Στο αρχιπέλαγος αυτό ζουν πληθυσμοί μακρύρρυγχων στροφοδέλφινων. Διαπίστωσαν ότι τα αφοδεύματα των δελφινιών περιέχουν συστατικά που από τη μια πλευρά ενισχύουν την ανθεκτικότητα των κοραλλιών στην αύξηση της θερμοκρασίας ενώ παράλληλα λειτουργούν ως… λίπασμα ενισχύοντας τις αναπαραγωγικές δυνατότητες των κοραλλιών.

Τα δελφίνια εισέρχονται στις λιμνοθάλασσες του αρχιπελάγους στις οποίες υπάρχουν κοράλλια το πρωί και περνούν εκεί τον χρόνο τους μέχρι το απόγευμα όταν ξεκινούν το κυνήγι ανεύρεσης τροφής σε βαθύτερα νερά. Στη διάρκεια του κυνηγιού τα δελφίνια επιστρέφουν στα σημεία των κοραλλιών για να κάνουν ένα διάλλειμα ξεκούρασης. Στη διάρκεια της παραμονής τους στα κοράλλια τα δελφίνια αφοδεύουν εκεί και όπως ανακάλυψαν οι ερευνητές τα απόβλητα των δελφινιών περιέχουν υψηλά επίπεδα αζώτου το οποίο προστατεύει τα κοράλλια και ενισχύει την αναπαραγωγή τους. Η ανακάλυψη σύμφωνα με τους ερευνητές δημιουργεί νέα δεδομένα στο ρόλο που μπορούν να παίξουν μεγάλα θαλάσσια θηλαστικά στη προστασία και διάσωση των κοραλλιών.

Οι δεινόσαυροι κυριάρχησαν επειδή είχαν «προπονηθεί» στη διαβίωση στο κρύο