Η επέμβαση καταρράκτη στις ηλικιωμένες μειώνει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου

επέμβαση καταρράκτης

Οι ηλικιωμένες γυναίκες που κάνουν χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση του καταρράκτη από τα μάτια τους, έχουν μικρότερη πιθανότητα να πεθάνουν πρόωρα από οποιαδήποτε αιτία, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική μελέτη.

Παραμένει ασαφές για ποιον λόγο και σε ποιον βαθμό η ίδια η επέμβαση σχετίζεται με τον μειωμένο κίνδυνο θανάτου, κάτι που έχουν δείξει και προηγούμενες μελέτες.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την δρα Αν Κόλμαν του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Λος 'Αντζελες (UCLA), που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό οφθαλμολογίας "JAMA Ophthalmology", ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερες από 74.000 γυναίκες με μέση ηλικία 71 ετών, από τις οποίες οι 41.735 είχαν κάνει επέμβαση καταρράκτη.

Διαπιστώθηκε ότι η αφαίρεση του καταρράκτη σχετιζόταν κατά μέσο όρο με μια μείωση κατά 60% του κινδύνου θανάτου από όλες τις αιτίες. Ο κίνδυνος ήταν μειωμένος κατά 37% έως 69% για μια σειρά από αιτίες θανάτου (πνευμονοπάθειες, λοιμώξεις, ατυχήματα, νευρολογικές παθήσεις, αγγειακές νόσοι, καρκίνοι).

Παραμένει άγνωστο σε ποιον βαθμό κάτι ανάλογο συμβαίνει και στους ηλικιωμένους άνδρες που κάνουν επέμβαση καταρράκτη.

Θαλάσσια σαλιγκάρια αυτο-αποκεφαλίζονται και μετά δημιουργούν ένα ολόκληρο νέο σώμα!

σαλιγκάρια αποκεφαλισμός

Εάν κατάφερναν να το κάνουν οι άνθρωποι θα ήταν πάρα πολύ εξελιγμένοι: Να κόψουν μόνοι τους το κεφάλι τους για να ξεφορτωθούν το άρρωστο σώμα τους και μετά, μέσα σε λίγες εβδομάδες, να δημιουργήσουν εκ του μηδενός ένα νέο υγιές σώμα για το κομμένο κεφάλι τους, το οποίο όλον αυτόν τον καιρό ζούσε μια χαρά μόνο του! Μπορεί να μην το κάνουν οι άνθρωποι -ίσως όχι ακόμη- αλλά βρέθηκαν δύο τουλάχιστον είδη θαλάσσιων σαλιγκαριών που κάνουν ακριβώς αυτό, εκπλήσσοντας τους επιστήμονες. Άλλη μία απίστευτη απόδειξη ότι μερικές φορές η επιστημονική πραγματικότητα ξεπερνά την επιστημονική φαντασία.

Τα εν λόγω σαλιγκάρια (Elysia marginata και E.atroviridis) αποκόπτουν μόνα τους το κεφάλι από το σώμα τους που έχει γεμίσει παράσιτα (μία διαδικασία που κρατάει μερικές ώρες). Το ασώματο κεφάλι ξεκινά αμέσως να τρέφεται με μικροοργανισμούς και σε μία εβδομάδα έχει αρχίσει να αναπτύσσει μία νέα καρδιά, ενώ σε σχεδόν τρεις εβδομάδες έχει αναγεννήσει ένα ολόκληρο νέο σώμα, που κολλά στο κεφάλι. Τα αποκομμένα σώματα, τα οποία περιέργως μπορούν να εμφανίζουν σημάδια ζωής ακόμη και μετά από μήνες, με την καρδιά να συνεχίσει να χτυπάει, ποτέ δεν βγάζουν νέα κεφάλια.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Σαγιάκα Μίτοχ του ιαπωνικού Πανεπιστημίου Γυναικών Νάρα, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Βιολογίας «Current Biology», σύμφωνα με το «Science», το «New Scientist» και τη βρετανική «Independent». «Εκπλαγήκαμε που είδαμε το κεφάλι να κινείται αυτόνομα. Νομίζαμε ότι θα πέθαινε σύντομα χωρίς την καρδιά και τα άλλα σημαντικά όργανα, αλλά εκπλαγήκαμε ξανά όταν είδαμε ότι αναγέννησε όλο το σώμα του. Ήταν σαν ταινία τρόμου. Πιστεύουμε ότι πρόκειται για την πιο ακραία μορφή αυτονόμησης και αναγέννησης στη φύση», δήλωσε η Μίτοχ.

Οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν ακόμη την αιτία ούτε τον βιολογικό μηχανισμό της εντυπωσιακής αναγέννησης, αλλά υποπτεύονται ότι τα κεφάλια των σαλιγκαριών «κλέβουν» από τους μικροοργανισμούς, με τους οποίους τρέφονται, φωτοσυνθετικούς χλωροπλάστες, που ενσωματώνουν στο σώμα τους και με τη βοήθεια των οποίων το κομμένο κεφάλι -με τη συνέργεια ειδικών βλαστικών κυττάρων στην άκρη του λαιμού- μετατρέπει τις ηλιακές ακτίνες σε ενέργεια για να αναγεννήσει ένα νέο σώμα.

Για άγνωστο λόγο το «κόλπο» του αυτο-αποκεφαλισμού, της αυτονόμησης του κεφαλιού και της δημιουργίας νέου σώματος γίνεται μόνο από νεαρά σαλιγκάρια και όχι από ηλικιωμένα, τα οποία πεθαίνουν περίπου δέκα ημέρες μετά την αυτονόμηση του κεφαλιού τους.

Η διαδικασία της αποκοπής ενός μέρους του σώματος είναι γνωστή στο ζωικό βασίλειο, π.χ. σε σαύρες που μόνες τους κόβουν την ουρά τους για να ξεφύγουν από διώκτες τους και μετά την αναγεννούν, σε σκουλήκια, ύδρες κ.ά. Όμως, μία τέτοια ακραία μορφή αποκοπής του κεφαλιού και αναγέννησης όλου του σώματος με τα όργανά του ποτέ δεν είχε παρατηρηθεί έως τώρα.

«Αν και βρισκόμαστε στον 21ό αιώνα, δεν ξέρουμε ακόμη τι πραγματικά είναι δυνατό στη βιολογία», σχολίασε ο μοριακός βιολόγος Αλεχάντρο Σάντσεθ Αλβαράδο του Ινστιτούτου Ιατρικής Έρευνας Stowers.

Κρήτη: Έκλεψαν ιερό λείψανο από εκκλησία (φωτογραφίες)