Η αρχαιότερη ηλιακή έκλειψη έγινε το 1207

εκλειψη ηλιου

Βρετανοί επιστήμονες πιστεύουν ότι εντόπισαν την ημερομηνία της αρχαιότερης καταγεγραμμένης ηλιακής έκλειψης, την οποία προσδιόρισαν στις 30 Οκτωβρίου 1207 π.Χ. Μάλιστα, υποστηρίζουν ότι αυτή η ανακάλυψη θα βοηθήσει στην ακριβέστερη χρονολόγηση των Αιγύπτιων Φαραώ και μπορεί να έχει γενικότερες επιπτώσεις για τη χρονολόγηση άλλων γεγονότων στην αρχαιότητα.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, με επικεφαλής τον καθηγητή Κόλιν Χάμφρεϊς, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό αστρονομίας και γεωφυσικής "Astronomy & Geophysics" της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας της Βρετανίας, πήραν ως αφετηρία τους ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Ιησού του Ναυή της Παλαιάς Διαθήκης, όπου αναφέρεται ότι, καθώς οι Ισραηλίτες εισέβαλαν στη γη Χαναάν, ο Ήλιος και η Σελήνη ακινητοποιήθηκαν, ώσπου οι επιτιθέμενοι εξόντωσαν τους εχθρούς τους.

Σύμφωνα με τη Βίβλο, «καὶ εἶπεν Ἰησοῦς· στήτω ὁ ἥλιος κατὰ Γαβαὼν καὶ ἡ σελήνη κατὰ φάραγγα Αἰλών. Καὶ ἔστη ὁ ἥλιος καὶ ἡ σελήνη ἐν στάσει, ἕως ἠμύνατο ὁ Θεὸς τοὺς ἐχθροὺς αὐτῶν. Καὶ ἔστη ὁ ἥλιος κατὰ μέσον τοῦ οὐρανοῦ, οὐ προεπορεύετο εἰς δυσμὰς εἰς τέλος ἡμέρας μιᾶς». Σε μετάφραση: «Είπε τότε ο Ιησούς προς τον Κυριον· "ας σταθή ο ήλιος επάνω από την Γαβαών και η σελήνη επάνω από την κοιλάδα Αιλών". Και πράγματι εστάθη ο ήλιος και έμεινεν εις την θέσιν της η σελήνη, μέχρις ότου ο Θεός απέκρουσε τελείως τους εχθρούς των Ισραηλιτών. Ο ήλιος εσταμάτησεν ακίνητος στο μέσον του ουρανού. Δεν επροχώρει προς δυσμάς επί μίαν ολόκληρον ημέραν».

Ανατρέχοντας στο πρωτότυπο εβραϊκό κείμενο, οι ερευνητές πρότειναν ως πιο σωστή την εναλλακτική ερμηνεία ότι τα δύο ουράνια σώματα απλώς έπαψαν να λάμπουν με τον συνηθισμένο τρόπο. Με αυτό το σκεπτικό, υποστήριξαν ότι επρόκειτο για ένα πραγματικό αστρονομικό φαινόμενο, μια ηλιακή έκλειψη, κατά την οποία το φεγγάρι παρενεβλήθη ανάμεσα στη Γη και στον Ήλιο, σκιάζοντας τον τελευταίο.

Η ερμηνεία τους αυτή, όπως υποστηρίζουν, ενισχύεται από το ότι η εβραϊκή λέξη που μεταφράσθηκε «έμειναν ακίνητα», έχει την ίδια ρίζα με τη βαβυλωνιακή λέξη που χρησιμοποιείται στα αρχαία αστρονομικά κείμενα για να περιγράψει τις εκλείψεις.

Αν και δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιος επιστήμονας υποστήριξε ότι το συγκεκριμένο βιβλικό απόσπασμα παραπέμπει σε έκλειψη, είναι η πρώτη φορά που, μετά από υπολογισμούς, κάποιος εκτίμησε ότι η εν λόγω έκλειψη δεν ήταν μια ολική ή μερική έκλειψη, αλλά σχετικά ασυνήθιστη δακτυλιοειδής έκλειψη, δηλαδή σχηματίσθηκε ένα ηλιακό «δαχτυλίδι φωτιάς» γύρω από το σκοτεινό σώμα της Σελήνης. Τέτοιου είδους έκλειψη ορατή από την αρχαία Χαναάν (σημερινή περιοχή Ισραήλ και Παλαιστίνης), σύμφωνα με τους ερευνητές, μπορούσε να έχει συμβεί μόνο το απόγευμα της 30ής Οκτωβρίου 1207 π.Χ.

Με δεδομένο ότι οι ηλιακές εκλείψεις χρησιμοποιούνται ως σταθερά σημεία στο χρόνο για τη χρονολόγηση διαφόρων συμβάντων, οι ερευνητές εκτιμούν ότι η έκλειψη του 1207 π.Χ. βοηθά να χρονολογηθεί καλύτερα η βασιλεία του φαραώ Ραμσή του Μέγα και των διαδόχων του. Με βάση τις εκτιμήσεις τους, ο Ραμσής βασίλεψε από το 1276 έως το 1210 π.Χ (συν/πλην ένα έτος).

Covid-19: Νέο όπλο στη μάχη κατά των μεταλλάξεων του ιού

κορωνοϊός

Ένας επιστήμονας που εργάζεται για την αλληλουχία DNA των μεταλλάξεων Covid 19 έχει πει στο Euronews ότι «κάθε φορά που εντοπίζεται ένα νέο στέλεχος του κορωνοϊού, μας βοηθά να προβλέψουμε πώς μπορεί να εξελιχθεί ο ιός στο μέλλον»,είπε στο Euronews επιστήμονας που εργάζεται για την αλληλουχία DNA των μεταλλάξεων Covid 19.

Η γονιδιωματική αλληλούχιση (genomic sequencing) των νέων μεταλλάξεων είναι το τελευταίο κεφάλαιο στον κορωνοϊό.

Η εταιρεία ιατρικής τεχνολογίας Oxford Nanopore βοηθά στην ανάπτυξη της πρακτικής στα φτωχότερα μέρη του κόσμου. Ο ανταποκριτής μας στο Ηνωμένο Βασίλειο, Tadhg Enright επισκέφτηκε το εργαστήριό τους.

Το επόμενο στάδιο της μαχης κατα της Covid ειναι ο εντοπισμός νεων απειλών- μεταλλάξεων στον ιό - που θα μπορούσαν να "ξεφύγουν" από τα εμβόλια τα οποία αναμέναμε τόσο πολύ.

Το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν στην πρώτη γραμμή της εύρεσης νέων μεταλλάξεων. Η πρώτη που εντοπίστηκε εδώ εξαπλώνεται τώρα σε όλο τον κόσμο. Είναι ανησυχητικό. Αλλά με κάθε νέο στέλεχος που εντοπίζεται θα πρέπει να διευκολύνεται ο περιορισμός τους.

Όπως τονίζει η Δρ Λειλά Λούχεσι,διευθύντρια της Oxford Nanopore Technologies:«Στην αρχή, νομίζω ότι θα ήταν αρκετά δύσκολο πιθανώς να προβλέψουμε ποιες μεταλλάξεις ήταν πιθανό να συμβούν. Το σπουδαίο είναι ότι, τώρα που έχουν μελετηθεί τόσες πολλές αλληλουχίες του ιού, μπορούμε να αρχίσουμε να βλέπουμε επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Βλέπουμε πολλές μεταλλάξεις να συμβαίνουν στο γονίδιο της ακιδας, αυτό που είναι πολύ σημαντικό για το πώς ο ιός εισβάλλει στα κύτταρα μας. Και μπορούμε να αρχίσουμε να λέμε «αυτό είναι προβλέψιμο». Θα δούμε όλο και περισσότερες μεταλλάξεις σε αυτό το γονίδιο με την πάροδο του χρόνου»

-Όταν αποκτήσετε αυτή τη γνώση, θα σας βοηθήσει να είστε ένα βήμα μπροστά από τις μελλοντικές μεταλλάξεις;

«Οι μεταλλάξεις σε ορισμένα γονίδια είναι ιδιαίτερα σημαντικές για να μελετηθούν, αλλά νομίζω ότι η καθιερωμένη μέθοδος τώρα για τον προσδιορισμό της αλληλουχίας ολόκληρου του ιού θα συνεχίσει να είναι σημαντική γιατί καθώς προχωράμε μπορεί να χρησιμοποιήσουμε εμβόλια ενάντια σε διαφορετικά μέρη του ιού. Θα ήταν λοιπόν λάθος να ρίξουμε το βλέμμα μας σε άλλα μέρη της ακολουθίας».

Σε αυτό το εργαστήριο της Όξφορντ Nanopore ειδικεύονται στη γονιδιωματική αλληλούχιση: τη χαρτογράφηση του DNA. Και έχουν αναπτύξει ένα εργαλείο για να διευκολύνουν τη διαδικασία.

Ο ανταποκριτής του Euronews Tadht Enright μεταδίδει:«Κανονικά, ένα μηχάνημα που αναλύει το DNA έχει περίπου το μέγεθος ενός καταψύκτη ψυγείου και κοστίζει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Αλλά εδώ στην Οξφόρδη, το έχουν συγκεντρώσει σε πολύ μικρότερες συσκευές, συμπεριλαμβανομένης αυτής που μπορείτε να κρατήσετε στο χέρι σας, κοστίζει περίπου χίλια ευρώ και απλώς συνδέεται σε έναν υπολογιστή»

Ένα μικρό μέρος των κρουσμάτων Covid σε όλο τον κόσμο περνά από αυτήν τη διαδικασία αυξάνοντας τον κίνδυνο να μην εντοπιστούν νέα στελέχη. ή να βρεθουν πολύ αργά.Δανία, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο - ήταν πραγματικά πρωτοπόροι στην αλληλουχία μεγάλου αριθμού θετικών κρουσμάτων.

Σύμφωνα με τον Δρ Γκόρντον Σανκέρα,διευθύνοντα σύμβουλο της OXFORD NANOPORE:« Αυτό που έχουμε δει τις τελευταίες εβδομάδες είναι η εμφάνιση νέων στελεχών. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι εάν δούμε ένα «στέλεχος που δεν το πιανει το εμβολιο μπορούμε πολύ γρήγορα να περιορίσουμε και να σταματήσουμε την εξάπλωση αυτής της ιδιαίτερα ολέθριας μεταλλαξης του ιού».

Αυτές οι συσκευές αποδεικνύονται πιο χρήσιμες σε μέρη του κόσμου που δεν διαθέτουν υποδομή αλληλουχίας DNA. Στις φτωχότερες χώρες, εκεί όπου οι άνθρωποι περιμένουν δυστυχώς περισσότερο για τα εμβόλια, είναι τα μερη θα μπορούσαν να προκύψουν οι επόμενοι μεγαλύτεροι κίνδυνοι της πανδημίας.

Κοφτερίδης στο Ράδιο Κρήτη: Lockdown όπως τον Μάρτιο για να ανακοπεί η διασπορά