Επιστρέφει στη Γη το σκάφος OSIRIS-REx της NASA -Με το δείγμα από τον αστεροειδή Μπενού

osiris rex

Το σκάφος OSIRIS-REx της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA) ξεκίνησε το μακρύ ταξίδι επιστροφής του στη Γη, έχοντας συλλέξει πολύτιμα δείγματα από τον αστεροειδή Μπενού, τα οποία αναμένεται να φθάσουν στον πλανήτη μας το Σεπτέμβριο του 2023.

Το σκάφος - η πρώτη αμερικανική αποστολή συλλογής υλικών από αστεροειδή- θα διανύσει μια απόσταση 320 εκατομμυρίων χιλιομέτρων μέχρι την επιστροφή του. Ο Μπενού, με διάμετρο 500 μέτρων, δημιουργήθηκε στις απαρχές του ηλιακού μας συστήματος και η ανάλυση δειγμάτων από το έδαφος του θα βοηθήσει τους επιστήμονες να κατανοήσουν καλύτερα την εξέλιξη ακόμη και της ίδιας της Γης.

Το OSIRIS-Rex, κόστους περίπου 800 εκατομμυρίων δολαρίων και μεγέθους μίνι-βαν, που κατασκευάστηκε από τη Lockheed Martin, εκτοξεύθηκε το 2016 και είχε φθάσει στον αστεροειδή το 2018. Βρήκε αρχικά ίχνη υδρογόνου και οξυγόνου στη βραχώδη επιφάνεια του Μπενού, ενώ πέρυσι τον Οκτώβριο έκανε με επιτυχία τη συλλογή μεγάλης ποσότητας «παρθένου» υλικού. Στη συνέχεια παρέμεινε κοντά στον αστεροειδή, εωσότου ξεκινήσει τώρα το ταξίδι επιστροφής.

Τα δείγματα μέσα σε κάψουλα θα πέσουν σε μια απομονωμένη περιοχή της πολιτείας Γιούτα των ΗΠΑ. Το 75% θα διατηρηθεί στο Διαστημικό Κέντρο Τζόνσον του Χιούστον για μελλοντική μελέτη, ενώ το υπόλοιπο θα διανεμηθεί σε ανά τον κόσμο επιστημονικά εργαστήρια.

Επικίνδυνος δυνητικά ο αστεροειδής Μπένου

Το ίδιο το σκάφος, αφού ρίξει την κάψουλα, είναι πιθανό να σταλεί από τη NASA σε άλλη διαστημική αποστολή, ίσως σε ένα «ραντεβού» το 2029 με τον δυνητικά επικίνδυνο αστεροειδή 'Αποφι. Επειδή ο Μπενού θεωρείται επίσης ένας δυνητικά επικίνδυνος αστεροειδής, η αποστολή της NASA είχε και μια διάσταση δοκιμής πλανητικής άμυνας σε περίπτωση που προκύψει ανάγκη στο μέλλον για να προστατευθεί η Γη.

Είχε προηγηθεί η επιστροφή το Δεκέμβριο του 2020 στη Γη δείγματος από τον αστεροειδή Ριούγκου από το ιαπωνικό σκάφος Χαγιαμπούσα2, ενώ τον ίδιο μήνα πέρυσι το κινεζικό σκάφος Chang'e 5 έφερε δείγματα από τη Σελήνη.

Ο «Μονόκερως» είναι η μικρότερη και κοντινότερη στη Γη μαύρη τρύπα που έχει ανακαλυφθεί

Πλανήτης Αφροδίτη: Νέα στοιχεία για την «αδερφή» της Γης

Tζόζεφ Ασμπάκερ: Εξωγήινοι υπάρχουν, αλλά δεν θα τους δούμε

Σχεδόν 300 άτομα από την Ελλάδα υπέβαλαν υποψηφιότητα για αστροναύτες

Οι αστροναύτες της NASA φτάνουν στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

Πολλοί είναι οι νέοι που αναζητούν θέσεις εργασίας εκτός Ελλάδας –ακόμα και στο Διάστημα.

Συνολικά 280 Έλληνες υπέβαλαν υποψηφιότητα για τις θέσεις αστροναύτη που προκήρυξε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA), μεταξύ 25.589 αιτήσεων που υποβλήθηκαν από όλες τις χώρες-μέλη.

Ο συνολικός αριθμός των αιτήσεων παρουσιάζει θεαματική αύξηση κατά δυόμισι φορές σε σχέση με την προηγούμενη προκήρυξη του ESA το 2008.

Σημαντική αύξηση καταγράφεται και στις αιτήσεις από γυναίκες, των οποίων το ποσοστό εκτινάχθηκε από το 15,5% το 2008 στο 20% φέτος.

«Μείναμε έκπληκτοι με την ανταπόκριση» σχολίασε ο Γιόζεφ Άσμπαχερ, γενικός διευθυντής της υπηρεσίας. «Είναι μια ισχυρή έκφραση του ενδιαφέροντος και του ενθουσιασμού που νιώθει για το διάστημα ο κόσμος στην Ευρώπη».

Με την προκήρυξη του 2021 ο ESA δημιουργεί για πρώτη φορά θέση αστροναύτη για άτομα με φυσική αναπηρία, για την οποία υποβλήθηκαν συνολικά 200 αιτήσεις.

Ο ESA θα προσφέρει συμβόλαια σε τέσσερα έως έξι άτομα για θέσεις αστροναυτών πλήρους απασχόλησης, ενώ μέχρι και 20 ακόμα άτομα θα ενταχθούν σε ομάδα εφεδρείας.

«Η δημιουργία ενός αποθεματικού αστροναυτών, παράλληλα με την επιλογή τεσσάρων αστροναυτών που θα προστεθούν στο προσωπικό και ενός αστροναύτη με φυσική αναπηρία, παρέχει περισσότερες ευκαιρίες στους υποψηφίους μας από ποτέ. Ωστόσο, όπως φαίνεται από τους αρχικούς αριθμούς, εξακολουθεί να υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός για αυτούς τους πολυπόθητους ρόλους στο διάστημα» δήλωσε ο Άσμπαχερ.

«Οι επόμενες φάσεις της διαδικασίας επιλογής είναι τα ψυχολογικά τεστ, μετά τα οποία θα ακολουθήσουν πρακτικές και ψυχομετρικές εξετάσεις. Μετά θα έρθει η σειρά της ιατρικής διαλογής και θα ακολουθήσουν δύο γύροι συνεντεύξεων. Είναι επομένως μια μακρά διαδικασία» ανέφερε η Αντονέλα Κόστα του τμήματος ανθρωπίνων πόρων του ESA.

Οι επιτυχόντες προγραμματίζεται να ανακοινωθούν στα τέλη του 2022.

Ο ESA δεν έχει τη δυνατότητα εκτόξευσης αστροναυτών με δικά του μέσα, ωστόσο Ευρωπαίοι αστροναύτες ταξιδεύουν συχνά στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.

Διάστημα: Η Κίνα εκτοξεύει επανδρωμένη αποστολή προς τον διαστημικό της σταθμό

Ρομπότ-καθαριστές λιμνών, ποταμών, ακτών και θαλασσών

Ο ισχυρότερος μαγνήτης στη Γη θα μπορεί να σηκώσει αεροπλανοφόρο 100.000 τόνων!