Ελλάδα

Στη Σάμο ο Μηταράκης, στην σκιά των επεισοδίων στη δομή προσφύγων

μηταράκης σάμος

Ο κορωνοϊός εξακολουθεί να βρίσκεται σε πρώτο πλάνο, επισκιάζοντας την εύφλεκτη κατάσταση στο μέτωπο του μεταναστευτικού, που εδώ και δύο 24ωρα εκδηλώνεται στο κέντρο φιλοξενίας στη Σάμο. Μετά τις αλλεπάλληλες ταραχές που έχουν ξεσπάσει στη δομή προσφύγων και μεταναστών στο Βαθύ, μεταβαίνει εκτάκτως εκεί σήμερα Τρίτη ο υπουργός Μετανάστευσης Νότης Μηταράκης. Είχε προηγηθεί η Μόρια της Λέσβου και η Χίος. Ο περιφερειάρχης και οι δήμαρχοι των νησιών επανέλαβαν το πάγιο αίτημά τους για αποσυμφόρηση και στην τηλεδιάσκεψη που είχαν χθες με τον υπουργό.

Το απόγευμα της Κυριακής ο καταυλισμός αιτούντων ασύλου τυλίχθηκε στις φλόγες. Κάηκαν σκηνές και 10 οικίσκοι, λόγω των συγκρούσεων μεταξύ μεταναστών. Αφρικανοί και Αφγανοί επιδόθηκαν σε πετροπόλεμο. Το βράδυ ξεπήδησαν νέες εστίες φωτιάς με τις δυνάμεις της Πυροσβεστικής να καταβάλουν τεράστια προσπάθεια για να τις θέσουν υπό έλεγχο. Το πρωί της Δευτέρας, ξέσπασε εκ νέου φωτιά, αυτή τη φορά στην πτέρυγα ανηλίκων στο κέντρο φιλοξενίας, ενώ συνεχίστηκαν τα επεισόδια.

Κατόπιν αστυνομικής παρέμβασης και έρευνας συνελήφθησαν οκτώ νεαροί αλλοδαποί (έξι Παλαιστίνιοι, ένας Ιρακινός και ένας Σύριος) με την κατηγορία της συμμετοχής σε εγκληματική ομάδα, του εμπρησμού, της διατάραξης της κοινής ειρήνης, της πρόκλησης φθορών και του εκβιασμού. Οι προαναφερθέντες φαίνεται ότι προκάλεσαν τα επεισόδια και τον εμπρησμό, στο πλαίσιο της παραβατικής συμπεριφοράς τους, με αποκορύφωμα την πώληση ηλεκτρικού ρεύματος. Τί και αν αυτό είναι προσιτό δωρεάν σε όλους μέσα στις δομές, εκείνοι, εκβιάζοντας μία ομάδα Αφρικανών, έκοβαν τα καλώδια με την παροχή και δεν τους άφηναν να συνδεθούν αν δεν κατέβαλαν συγκεκριμένο χρηματικό ποσό.

Δεν πέρασαν και τόσες ημέρες από τα επεισόδια που αμαύρωσαν το Μεγάλο Σάββατο στη Χίο. Παρόμοια ήταν το σκηνικό και στο κέντρο υποδοχής και ταυτοποίησης προσφύγων και μεταναστών της ΒΙΑΛ. Διάσπαρτες εστίες φωτιάς σε κοντέινερ, ενώ μετανάστες έκαψαν οχήματα και σκηνές, εμποδίζοντας μάλιστα την είσοδο των πυροσβεστικών οχημάτων.

Δεκαπέντε μεγάλα φορτηγά χρειάστηκαν –σύμφωνα με τον δήμαρχο Χίου– για να μαζέψουν τα αποκαϊδια από σκηνές, κοντέινερς, αυτοκίνητα, από μία αστυνομική σκοπιά και μια καντίνα. Η αστυνομία ταυτοποίησε 16 άτομα ως υποκινητές των επεισοδίων και προχώρησε σε συλλήψεις. Οι καταστροφές στα γύρω κτήματα, περιμετρικά της ΒΙΑΛ, συνεχίζονται με αμείωτη ένταση.

Ο υπουργός Μετανάστευσης, ο οποίος σπεύδει στη Σάμο, πραγματοποίησε τηλεδιάσκεψη με τον περιφερειάρχη Αιγαίου και τους δημάρχους. Επιβεβαίωσε την επικείμενη αποσυμφόρηση των νησιών και τη διαδικασία ασύλου. «Τους τελευταίους δύο μήνες υπήρξαν πυρκαγιές σε όλα τα Κ.Υ.Τ των νήσων του Βορείου Αιγαίου. Στην Σάμο σήμερα και εχθές, παρατηρείται το φαινόμενο συνεχών εμπρησμών εντός και πέριξ του Κ.Υ.Τ. Ως Περιφερειακή Αρχή απαιτούμε από τις αρμόδιες αρχές την αποτροπή άλλων, και την διερεύνηση των υποθέσεων εμπρησμών στα Κ.Υ.Τ των νησιών, ώστε να τιμωρηθούν οι υπαίτιοι για τις καταστροφές που προκάλεσαν», δήλωσε ο Κώστας Μουτζούρης.

Τα αλλεπάλληλα επεισόδια σε κέντρα φιλοξενίας στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου προκαλούν ερωτηματικά και ανησυχίες όχι μόνο στο επίπεδο της δημόσιας τάξης, αλλά και της εθνικής ασφάλειας. Οι αρμόδιες ελληνικές υπηρεσίες θεωρούν δεδομένο πως στα κέντρα αυτά υπάρχουν άνθρωποι που κατευθύνονται από τις τουρκικές μυστικές υπηρεσίες.

Μπορεί τα κατά καιρούς επεισόδια να προκαλούνται από παραβατικές συμπεριφορές και από αντιθέσεις εθνικών ομάδων, αλλά αυτά τα άτομα μπορούν να λειτουργήσουν σαν “πυροκροτητές” και να πυροδοτήσουν εκτεταμένα επεισόδια, εκμεταλλευόμενα τις υπαρκτές αντιθέσεις. Υπάρχουν, μάλιστα, υποψίες ότι μπορεί να τεθεί σε εφαρμογή ένα τέτοιο σχέδιο σε περίπτωση που υπάρξει ελληνοτουρκική κρίση. Είναι σαφές πως σε μία τέτοια περίπτωση αυτού του είδους τα επεισόδια θα λειτουργούσαν πολύ αρνητικά για τη σταθερότητα του εσωτερικού μετώπου και ως εκ τούτου για την εθνική ασφάλεια.

Η Τουρκία, εξάλλου, συνεχίζει ακάθεκτη. Μετά από μπαράζ υπερπτήσεων και παραβιάσεων του ελληνικού εναερίου χώρου, η Άγκυρα κατηγορεί την Ελλάδα «για ασκήσεις με πραγματικά πυρά στα νησιά μας (εννοεί τουρκικά) που κατέλαβε στο Αιγαίο». Η Άγκυρα αναφέρεται στην θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στην Ψέριμο και στο Αγαθονήσι στο ανατολικό Αιγαίο!

Ο Νίκος Δένδιας δεν άργησε να απαντήσει: «Η Τουρκία να αντιληφθεί στο μέλλον ότι η οδός επίλυσης του όποιου προβλήματος είναι η συζήτηση επί τη βάση του διεθνούς δικαίου και όχι οι υπερπτήσεις ή η παραβίαση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων».

Την προειδοποίησε, μάλιστα, να μην επαναλάβει το εγχείρημα του Έβρου, δηλαδή να δημιουργήσει μεταναστευτικές ροές προς την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Να θυμίσουμε ότι μετά τον Έβρο υπήρξε συγκέντρωση μεταναστών στα δυτικά παράλια της Μικράς Ασίας. Οι ελληνικές αρχές βρίσκονται σε μεγάλη ετοιμότητα για τα επόμενα βήματα της γείτονας χώρας, μετά την υποχώρηση της πανδημίας. Όλο αυτό το διάστημα, εξάλλου, το Λιμενικό αποτρέπει την είσοδο πλοιαρίων με μετανάστες στα ελληνικά χωρικά ύδατα.
Τόσο στο υπουργείο Εξωτερικών όσο και στο υπουργείο Άμυνας στην Αθήνα παρακολουθούν με πολύ προσοχή τις τουρκικές κινήσεις. Θεωρούν πως το ενδεχόμενο ο Ταγίπ Ερντογάν να στείλει τον τουρκικό στόλο είτε στο Αιγαίο είτε στην Ανατολική Μεσόγειο με σκοπό να δημιουργήσει τετελεσμένο συγκεντρώνει αρκετές πιθανότητες.

Ελλάδα

Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: 655 προσλήψεις, προμήθεια λεωφορείων και αύξηση δρομολογίων

μετρό Αθήνας.jpg

ρία άμεσα μέτρα και τρεις μεσοπρόθεσμες ενέργειες για την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών, με στόχο να αυξηθούν τα δρομολόγια, αλλά και να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες, ανακοίνωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, μετά τη σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών

Συγκεκριμένα, κ. Καραμανλής ανακοίνωσε τις εξής τρεις άμεσες ενέργειες για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς:

· Πρώτον: Άμεση προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων, ηλικίας μέχρι 10 ετών, με leasing. Ο διαγωνισμός θα είναι στον «αέρα» τον Σεπτέμβριο. Γεγονός που σημαίνει περισσότερα δρομολόγια, περισσότερες θέσεις καθήμενων, λιγότερη ταλαιπωρία, λιγότερη διασπορά του ιού.

· Δεύτερον: 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, σε ειδικότητες αιχμής, με διαδικασίες fast track, αλλά με κριτήρια ΑΣΕΠ.

· Τρίτον: Ενίσχυση της προσφοράς σε δρομολόγια με αναδιάταξη των δρομολογίων της ΟΣΥ και σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ. Έτσι θα ενισχυθεί άμεσα η ΟΣΥ με 203 οχήματα και 550 οδηγούς σε ημερήσια βάση.

Προανήγγειλε επίσης, τρεις μεσοπρόθεσμες ενέργειες, που θα ενταχθούν στο κυβερνητικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης:

· Πρώτον: Αναβάθμιση 15 συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του Μετρό.

· Δεύτερον: Αγορά επτά συρμών για τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό.

· Τρίτον: Προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα για την Αθήνα ο διαγωνισμός θα αφορά στην προμήθεια περίπου 1000 σύγχρονων οχημάτων. Στόχος είναι η προκήρυξη για τα πρώτα 600 να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Νοέμβριο και τα 300 εξ αυτών να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέχρι το τέλος του 2021.

"Η κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είναι δύσκολη και δεν σκοπεύω να την ωραιοποιήσω. Εδώ και ένα χρόνο προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε συσσωρευμένες παθογένειες και την απόλυτη εγκατάλειψη 4,5 ετών. Βέβαια τους πολίτες δεν τους ενδιαφέρει το χθες. Τους ενδιαφέρουν οι λύσεις. Ιδίως σήμερα, που η πανδημία έχει θέσει νέα δεδομένα και νέες απαιτήσεις.

Τους τελευταίους μήνες, λοιπόν, κάνουμε μια καθημερινή διαχείριση κρίσης. Την προηγούμενη εβδομάδα, όπως ξέρετε, λάβαμε κάποια έκτακτα μέτρα, ανακαλέσαμε άδειες του προσωπικού και ήδη τα δρομολόγια τις πρώτες μέρες του Αυγούστου έχουν πυκνώσει ξανά. Ιδίως στο μετρό. Γνωρίζω ότι αυτό δεν είναι αρκετό για τους πολίτες. Άρα δεν είναι αρκετό και για εμάς. Ο Πρωθυπουργός, μάς έκανε την τιμή να μας επισκεφτεί σήμερα στο Υπουργείο κι αυτό επιβεβαιώνει το προσωπικό του ενδιαφέρον και την αποφασιστικότητά του να βρεθούν άμεσα λύσεις. Πολλές φορές το προηγούμενο διάστημα είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω πόσο βαθιά τον ενδιαφέρει να βρεθούν λύσεις. Σήμερα προήδρευσε μιας πολύ γόνιμης σύσκεψης που πραγματοποιήσαμε με τους επικεφαλής των αρμόδιων φορέων" τόνισε ο κ. Καραμανλής.

"Οι αστικές συγκοινωνίες αποτελούν δημόσιο αγαθό και υποχρέωση μας είναι να τις κάνουμε κάθε μέρα και καλύτερες. Οι στόχοι που θέσαμε είναι συγκεκριμένοι και μετρήσιμοι: Περισσότερο προσωπικό, περισσότερα και καλύτερα οχήματα, καλύτερες υπηρεσίες στον πολίτη, το σχέδιο δράσης στο οποίο έχουμε καταλήξει, περιλαμβάνει μέτρα άμεσα, αλλά και μεσοπρόθεσμα. Ξεκινώ από τα άμεσα.

Πρώτον: Άμεση προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων με leasing. Ο διαγωνισμός θα είναι στον «αέρα» τον Σεπτέμβριο. Άρα περισσότερα δρομολόγια, περισσότερες θέσεις καθήμενων, λιγότερη ταλαιπωρία, λιγότερη διασπορά του ιού. Τα οχήματα αυτά θα είναι έως 10 ετών.

Δεύτερον: 655 προσλήψεις σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ. Άμεσα. Και μάλιστα κατόπιν έγκρισης του Πρωθυπουργού με fast track διαδικασίες, τηρώντας όμως πλήρως τα κριτήρια προσλήψεων του ΑΣΕΠ. Σε ειδικότητες αιχμής, στις οποίες υπάρχει ανάγκη, δηλαδή στο προσωπικό πεδίου.

Τρίτον: Ενίσχυση της προσφοράς σε δρομολόγια. Στην κεντρικότερη ζώνη, στον πυκνό αστικό ιστό, που υπάρχει το μεγαλύτερο πρόβλημα, αναδιατάσσουμε και κάνουμε πολύ πιο πυκνά τα δρομολόγια της ΟΣΥ. Και στην περιφερειακές και ενδοδημοτικές διαδρομές, ενισχύουμε την προσφορά σε σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ. Έτσι, ενισχύουμε άμεσα την ΟΣΥ με 203 οχήματα και 550 οδηγούς σε ημερήσια βάση.

Πάμε τώρα στις μεσοπρόθεσμες ενέργειες. Είναι άλλες τρεις και σημειώνω εξαρχής ότι όλες θα ενταχθούν στο κυβερνητικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης:

Πρώτον: Αναβάθμιση 15 συρμών που κινούνται στη Γραμμή 1 του Μετρό.

Δεύτερον: Αγορά επτά συρμών για τις Γραμμές 2 και 3. Οι δύο αυτές ενέργειες, επειδή όπως καταλαβαίνετε είναι πιο σύνθετες, απαιτούν περίπου μια τριετία.

Και βέβαια η τρίτη μεσοπρόθεσμη κίνηση, είναι η προκήρυξη διαγωνισμού για την προμήθεια νέων λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Για την Αθήνα θα είναι περίπου 1000. Από αυτά, 250 θα είναι Diesel Euro VΙ, 350 φυσικού αερίου και 400 ηλεκτρικά. Όλα δηλαδή σύγχρονα και με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.

Η προμήθεια θα γίνει σε δύο φάσεις. Ο στόχος μας είναι η προκήρυξη για τα πρώτα 600, να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Νοέμβριο, τα 300 εκ των οποίων να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας μέχρι το τέλος του 2021" υπογράμμισε και πρόσθεσε:

"Κλείνοντας, θέλω ιδιαίτερα να ευχαριστήσω για άλλη μια φορά τους εργαζόμενους στα μέσα μαζικής μεταφοράς για την καθημερινή τους προσπάθεια. Αυτοί κρατάνε τα μέσα σε λειτουργία. Ακόμα και εν μέσω καραντίνας αυτοί κράτησαν την πόλη ζωντανή.

Σας ανέφερα ένα λεπτομερές και καλά μελετημένο σχέδιο τριών άμεσων και τριών μεσοπρόθεσμων μέτρων για την αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών και την αντιμετώπιση χρόνιων παθογενειών τους.

Επισημαίνω: 11 χρόνια δεν έχουν γίνει προσλήψεις στο μετρό. 13 χρόνια δεν έχει γίνει ούτε μια πρόσληψη στα λεωφορεία. 11 χρόνια δεν έχει αγοραστεί ούτε ένα λεωφορείο. Σήμερα, οι κατευθύνσεις και οι εντολές που έχει δώσει ο Πρωθυπουργός είναι σαφείς. Σπάμε έναν κύκλο υποεπένδυσης μεγαλύτερο των 10 ετών. Επενδύουμε πάνω από μισό δισ. ευρώ στις αστικές συγκοινωνίες του λεκανοπεδίου. Ο άμεσος στόχος είναι να δώσουμε μια ανακούφιση στους πολίτες. Να γίνει πιο ανθρώπινη η κατάσταση. Και ο μεσοπρόθεσμος, να αποκτήσουμε τις αστικές συγκοινωνίες που πραγματικά αξίζουν στους πολίτες. Είμαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρουμε".