Ελλάδα

Ηλεκτρονικές αγορές: Οδηγίες από το Συνήγορο του Καταναλωτή

Ηλεκτρονικές Αγορές

Η Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή», μετά τα τελευταία μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19 και ενόψει της αναμενόμενης στροφής των καταναλωτών προς τις συναλλαγές μέσω διαδικτύου (ηλεκτρονικό εμπόριο), επανέρχεται και υπενθυμίζει ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή κατά τις εξ αποστάσεως αγορές καταναλωτικών αγαθών.

Υπάρχουν αξιόλογα και αξιόπιστα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops), υπάρχουν όμως και καταστήματα που χρησιμοποιούν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση. Η Ανεξάρτητη Αρχή αναφέρει ότι έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο καταναλωτές να έχουν προκαταβάλει την αξία της παραγγελίας στα ηλεκτρονικά καταστήματα αλλά ούτε τα προϊόντα τους παραδίδονται ούτε επιστρέφονται τα χρηματικά ποσά που έχουν προεισπραχθεί.

Σε πάρα πολλές περιπτώσεις έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο οι εν λόγω επιχειρήσεις μετά τη συναλλαγή να διακόπτουν κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές με αποτέλεσμα να μη μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με τις αγορές που έχουν κάνει ή σε σχέση με την επιστροφή των χρημάτων τους.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, ανέδειξε τις αθέμιτες και παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές, εξέδωσε συστάσεις προς τους προμηθευτές που παραβίασαν τη νομοθεσία για την προστασία του καταναλωτή και διαβίβασε τις υποθέσεις αυτές στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή για την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.

Τι να προσέχουν οι καταναλωτές:

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, με σχετικό δελτίο τύπου, αναφέρει αναλυτικά τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές κατά τις εξ αποστάσεως αγορές καταναλωτικών αγαθών και συστήνει για την καλύτερη προστασία τους:

-Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους.

-Να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του. Να αναζητούν την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης ταχυδρομικής διεύθυνσης. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου δεν αρκεί και αποτελεί ένδειξη απάτης.

-Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη συναλλαγεί με το κατάστημα. Αυτό γίνεται εύκολα, πληκτρολογώντας το όνομα της εταιρείας ή του ηλεκτρονικού καταστήματος σε μία μηχανή αναζήτησης. Να προσεγγίζουν τις συστάσεις με κριτικό μάτι, διότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες.

-Να ελέγχουν, οπωσδήποτε, πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών. Να βεβαιώνονται ότι το σύμβολο ασφαλούς μετάδοσης δεδομένων εμφανίζεται στο πεδίο «διεύθυνση του προγράμματος περιήγησης» browser με τη μορφή Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουν ότι το e-shop διαθέτει SSL (Secure Sockets Layer), δηλαδή πρωτόκολλο ασφαλούς μετάδοσης ευαίσθητων δεδομένων στο διαδίκτυο, ειδικά για αγορές με πιστωτικές – χρεωστικές κάρτες και paypal.

Τα αναγνωρισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα διαθέτουν σήματα εμπιστοσύνης των ενώσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και των οργανισμών που διαθέτουν πιστοποιητικά ασφαλείας και απορρήτου προσωπικών δεδομένων. Αυτό δείχνει ότι η εταιρεία είναι αξιόπιστη και τηρεί τους βασικούς κανόνες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει από αυτήν με ασφάλεια.

Επισημαίνεται ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να λειτουργούν και ως χώροι διαφήμισης αλλά δεν είναι ηλεκτρονικά καταστήματα.

Να μην πείθονται από τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές των προϊόντων σε σχέση με τον ανταγωνισμό ή, εν πάση περιπτώσει, αυτό να μην είναι το μοναδικό κριτήριο για την πραγματοποίηση των αγορών τους.

Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που διαθέτουν την αντικαταβολή ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.

Επί σοβαρών ενδείξεων προβληματικής συναλλαγής, να προβαίνουν άμεσα σε αμφισβήτηση προς τα τραπεζικά τους ιδρύματα, εφόσον η εξόφληση των αγαθών έχει γίνει μέσω κάρτας (χρεωστικής ή πιστωτικής) και, αντίστοιχα, προς τους οργανισμούς διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών (πχ. paypal).

Θα πρέπει οι καταναλωτές να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία να φυλάσσουν μαζί με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με αυτή. Αν χρειάζεται να επικοινωνήσουν με τον έμπορο, να προτιμούν το ηλεκτρονικό μήνυμα. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση προβλήματος, θα έχουν στη διάθεσή τους έμπρακτες αποδείξεις της επαφής-επικοινωνίας τους, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της συναλλαγής που έχουν συμφωνηθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Ο κορωνοϊός εκτόξευσε τις online αγορές στα σούπερ μάρκετ

Ελλάδα

Συμπλοκή στο Πέραμα: Παρέμβαση του Παναγιώτη Θεοδωρικάκου

συμπλοκή στο Πέραμα

Την παρέμβαση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Παναγιώτη Θεοδωρικάκου έφερε το περιστατικό στο Πέραμα που προκάλεσε τον θάνατο ενός 20χρονο άοπλου.

Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωση του υπουργείου, τονίζεται ότι ο κ. Θεοδωρικάκος «ζήτησε από τον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας να προχωρήσει κατεπειγόντως πειθαρχικός έλεγχος και ταυτοχρόνως πλήρης επιχειρησιακή αξιολόγηση της δράσης της ΕΛ.ΑΣ στο γνωστό αιματηρό γεγονός το βράδυ της Παρασκευής στο Πέραμα».

Παράλληλα, τονίζεται ότι «η επιχειρησιακή αξιολόγηση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες πέντε ημέρες».

Η ανακοίνωση του υπουργείου:

Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Παναγιώτης Θεοδωρικάκος, ζήτησε από τον Αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας να προχωρήσει κατεπειγόντως πειθαρχικός έλεγχος και ταυτοχρόνως πλήρης επιχειρησιακή αξιολόγηση της δράσης της ΕΛ.ΑΣ στο γνωστό αιματηρό γεγονός το βράδυ της Παρασκευής στο Πέραμα. Η επιχειρησιακή αξιολόγηση θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέσα στις επόμενες πέντε ημέρες.

 

Διαβάστε επίσης:

Γλυκά Νερά: Ο πιλότος απαντά για την "παράλληλη σχέση" (βίντεο)

Συμπλοκή στο Πέραμα: Νέα στοιχεία στο φως - "Σε νόμιμη άμυνα οι αστυνομικοί της ΔΙΑΣ"

ESPA BANNER