Απόψεις

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και η αντιμετώπιση του. Του Γιάννη Κεφαλογιάννη

ΒΟΑΚ

Η ανάγκη δημιουργίας ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου , ενιαίου και ολοκληρωμένου , αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης για τη Κρήτη.
Και δεν θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά αφού αντιστοίχου μεγέθους μεγάλα έργα έχουν γίνει σε όλη τη χώρα. Στο Νησί μας δυστυχώς είμαστε  πίσω και υστερούμε σημαντικά και σε αυτό το θέμα.
Όλα αυτά τα χρόνια από τη μεταπολίτευση έως σήμερα, έχουν γίνει σημαντικές παρεμβάσεις επί του Βορείου Οδικού Άξονα της Κρήτης όπως ποτέ δεν αντιμετωπίστηκε ενιαία ,δεν έχει λυθεί το ζήτημα της ασφάλειας των οδηγών,  ενώ πλέον ο υφιστάμενος αυτοκινητόδρομος δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί στην μελλοντική ανάπτυξη του Νησιού λόγω των μεγάλων αλλαγών που έρχονται .
Το Υπουργείο Υποδομών ξεκίνησε τη διαδικασία για τη προώθηση λύσης που θα οδηγήσει στην υλοποίηση ενός σύγχρονου οδικού άξονα για τη Κρήτη εφάμιλλο με τα δεδομένα των άλλων περιοχών της χώρας.
Δεδομένου ότι πρόκειται για την εκκίνηση της προσπάθειας θα πρέπει να τεθούν στέρεες βάσεις στο εγχείρημα.  Η αρχή άλλωστε είναι το ήμισυ του παντός.
Υπάρχουν πολλά σημεία που ουδείς γνωρίζει συνολικά και με σαφήνεια και στα οποία θα πρέπει να προταθούν λύσεις και να δοθούν απαντήσεις προκειμένου να γίνει η βέλτιστη επιλογή της διαδικασίας που θα ακολουθηθεί 
Ενδεικτικά αναφέρω τα εξής: Για ποιο τμήμα του ΒΟΑΚ υπάρχουν έτοιμες μελέτες και γενικότερα ποιο το στάδιο ωριμότητας τους; Τι & ποιες μελέτες υπολείπονται; Ποιο το κόστος αυτών; Ποιο το προβλεπόμενο κόστος των απαλλοτριώσεων; Που προβλέπεται νέα χάραξη και που βελτίωση υφισταμένων τμημάτων; Ποιο το συνολικό κόστος κατασκευής; Τι θα γίνει με τη συντήρηση του ΒΟΑΚ μετά τη κατασκευή του και  το κόστος αυτής; Ποιος ο χρόνος κατασκευής ή  και της  παραχώρησης εκμετάλλευσης ; 
Μια σειρά από ερωτήματα που θα πρέπει να απαντήσουν στο ποιο ακριβώς είναι το έργο, τι περιλαμβάνει, πως θα χρηματοδοτηθεί, αν θα είναι Σύμπραξη Δημοσίου και  Ιδιωτικού Τομέα, αν θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης ή τελικώς αν θα είναι  μικτό σχήμα κατασκευής και χρηματοδότησης; Ποιος θα είναι  ο ρόλος του Κράτους;
Τα ανωτέρω είναι ενδεικτικά ερωτήματα που πρέπει να απασχολήσουν μια άρτια οικονομοτεχνική προσέγγιση , μιας μελέτης που θα προτείνει εφαρμόσιμες λύσεις έτσι ώστε να μετουσιωθούν σε διαγωνιστικές διαδικασίες για την υλοποίηση του μεγαλόπνοου αυτού έργου. Όλα αυτά αποτελούν κατά βάση μονόδρομο και στόχος πρέπει να είναι μέσα στα αμέσως επόμενα  χρόνια  να έχουμε ανάδοχο ή αναδόχους που θα ξεκινούν την υλοποίηση του νέου σύγχρονου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης 
Το στοίχημα είναι μεγάλο και απαιτεί χρόνο για την υλοποίηση του. Πρέπει όμως το στοίχημα αυτό να κερδηθεί από τη Κυβέρνηση , πρέπει να κερδηθεί από τη Νέα Δημοκρατία.
Ήρθε η ώρα άλλωστε μετά από το μακρινό  1966 που παρελήφθη η οριστική τεχνική μελέτη του σημερινού ΒΟΑΚ και  εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση για τη  κατασκευή του να γίνει ξανά κάτι μεγάλο  για τη Κρήτη
Κλείνοντας θέλω να αναφέρω πως ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης ΑΕ πρέπει να εξοπλιστεί νομικά ούτως ώστε σε συνεργασία και με το αρμόδιο Υπουργείο και τους φορείς της Κρήτης (Περιφέρεια , ΠΕΔ, ΟΤΑ, επιμελητήρια)  να παίξει σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση του εγχειρήματος 

 Ο Γιάννης Κεφαλογιάννης είναι Οικονομολόγος και πρώην Αντιδήμαρχος Ηρακλείου 

Απόψεις

Στα δύσκολα παραγκωνίζουμε κάθε ατομικό συμφέρον για το γενικό καλό. του Αντώνη Ζερβού

αντώνης ζερβός

Η συνεχιζόμενη αυξητική πορεία των περιστατικών κορωνοϊού  έχει δρομολογήσει την επιβολή νέων μέτρων στοχευμένα σε περιοχές με υψηλό επιδημιολογικό φορτίο  για όλη την Ελλάδα
Τα νέα όπως αντιλαμβανόμαστε, δεν είναι καλά, αφού η συντριπτική πλειονότητα των νέων κρουσμάτων είναι εγχώρια και μάλιστα “απλώνονται” σχεδόν σε όλη τη χώρα.
Μάλιστα η αύξηση των κρουσμάτων αφορά περισσότερο σε πληθυσμιακές ομάδες χαμηλότερου κινδύνου, όπως είναι οι νέοι, την ώρα που όσοι κινδυνεύουν πιο πολύ παραμένουν προσεκτικοί.
Η νοοτροπία των κατοίκων της χώρας , όπως καθημερινά πληροφορούμαστε, δεν βοηθά ώστε να υπάρξει περιορισμός των ήδη διάπσαρτων κρουσμάτων. 
Και για τον λόγο αυτό, σημαίνουμε, τον κώδωνα του κινδύνου.
Γίνεται αντιληπτό ότι μετά από πέντε (5) μήνες περιορισμών ευρύτερα ή τοπικά, ο κόσμος έχει κουραστεί, ωστόσο η νέα πραγματικότητα, μας φέρνει αντιμέτωπους με καταστάσεις πρωτόγνωρες, που όλοι πρέπει να προσαρμοστούμε για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε αρμονικά τη ζωή μας.
Οι οδηγίες προστασίας θα πρέπει να τηρούνται με ευλάβεια, για να μην οδηγήσουμε τα πράγματα το επόμενο διάστημα σε άσχημα "μονοπάτια". 
Σήμερα, καλούμαστε να δείξουμε έμπρακτα την ατομική και συλλογική μας ευθύνη ώστε τα αποτελέσματα των πράξεων και των ενεργειών μας, να είναι ορατά την χρονιά που ακολουθεί.
Σήμερα περισσότερο από ποτέ, ας επικρατήσει η ορθή σκέψη και η νοοτροπία του λαού μας που στα δύσκολα, παραγκωνίζει κάθε ατομικό συμφέρον και μάχεται για το γενικό καλό.
Το οφείλουμε στους οικείους μας, στα παιδιά μας, στην κοινωνία που ζούμε, στην χώρα μας.
Είναι επιπόλαιότητα, η προσπάθεια που έγινε μέχρι σήμερα να χαθεί.
Αντώνης Ζερβός
Δήμαρχος Αγίου Νικολάου