Υγεία

Τι να τρώμε για να μην πάθουμε έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο

έμφραγμα

Οι νέες διατροφικές συστάσεις που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα από ειδικούς υγείας της Αμερικανικής Ένωσης και του Αμερικανικού Κολεγίου Καρδιολογίας αναφέρονται στη διατροφή που προλαμβάνει τις καρδιαγγειακές παθήσεις και το εγκεφαλικό επεισόδιο

Πιο αναλυτικά, οι «Βασικές Οδηγίες Πρόληψης Καρδιαγγειακών Παθήσεων 2019» υπογραμμίζουν ότι μια υγιεινή, θρεπτική διατροφή μπορεί να διαδραματίσει τεράστιο ρόλο στη μείωση του κινδύνου καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου. Μια τέτοια δίαιτα μπορεί επίσης να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, της υψηλής χοληστερόλης, του διαβήτη και της υψηλής αρτηριακής πίεσης, καταστάσεις που θεωρούνται παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακές παθήσεις.

Συγκεκριμένα, οι οδηγίες συνιστούν την αυξημένη κατανάλωση σε φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ξηρούς καρπούς, δημητριακά ολικής αλέσεως και φυτικές ή ζωικές πρωτεΐνες (κατά προτίμηση, ψάρια).

Η μεσογειακή δίαιτα και άλλες τέτοιου τύπου δίαιτες, που ακολουθούν παρόμοιο μοτίβο, έχουν ξεχωριστή θέση στις νέες οδηγίες. Η μεσογειακή διατροφή στην πραγματικότητα δεν είναι μια συγκεκριμένη διατροφή, αλλά μια αντανάκλαση των διατροφικών συνηθειών των πολυάριθμων χωρών που βρέχονται από τη Μεσόγειο Θάλασσα. Μοιράζεται πολλά χαρακτηριστικά με τη διατροφή που είναι γνωστή ως DASH – Διαιτητικές Προσεγγίσεις για τη Μείωση της Υπέρτασης, που συνταγογραφείται συχνά για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Και τα δύο διατροφικά πλάνα δίνουν έμφαση στα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τους καρπούς και τους ξηρούς καρπούς, με τη μεσογειακή διατροφή να περιλαμβάνει επιπλέον την συστηματική κατανάλωση ελαιολάδου, τη μέτρια πρόσληψη ψαριών και πουλερικών και τη μικρή κατανάλωση κόκκινου κρέατος και γαλακτοκομικών προϊόντων. Η δίαιτα DASH επιτρέπει περισσότερες πηγές πρωτεϊνών από γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, κρέας και πουλερικά. Και στις δύο περιπτώσεις, αποφεύγονται τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα και τρανς λιπαρά, την κατανάλωση των οποίων επίσης αποτρέπουν οι οδηγίες των επιστημόνων.

Ενδιαφέρον είναι ότι οι προηγούμενες οδηγίες πρόληψης περιόριζαν τις διαιτητικές προσεγγίσεις εστιάζοντας στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και των επιπέδων χοληστερόλης. Η νέα ενημερωμένη έκδοση παρέχει μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση για την πραγματοποίηση υγειών επιλογών για τη μείωση του συνολικού καρδιαγγειακού κινδύνου.

Οι κατευθυντήριες γραμμές συνιστούν επίσης τον περιορισμό των επεξεργασμένων κρεάτων και υδατανθράκων και όλων των τύπων ζαχαρούχων ροφημάτων, λόγω της σύνδεσής τους με τον αυξημένο κίνδυνο θανάτου, καρδιαγγειακών παθήσεων και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Οι συγγραφείς σημειώνουν, επίσης, ότι ορισμένες δημοφιλείς δίαιτες τα τελευταία χρόνια, μεταξύ των οποίων και οι παραλλαγές μιας διατροφής με χαμηλούς υδατάνθρακες, υψηλά λιπαρά/υψηλές πρωτεΐνες, έχουν συνδεθεί σε διάφορες μελέτες με πρόωρο θάνατο.

Η κ. Kim Williams, μέλος της επιτροπής συγγραφέων, επισημαίνει ότι «Αυτό που κοιτάζουν οι περισσότεροι, δυστυχώς, είναι το βραχυπρόθεσμο αποτέλεσμα και το βάρος τους που μειώνεται. Όταν πραγματοποιείται μεγάλη απώλεια βάρους, ο διαβήτης είτε βελτιώνεται είτε εξομαλύνεται, όπως μειώνεται και η αρτηριακή πίεση. Δε συμβαίνει, όμως, το ίδιο και με τη χοληστερόλη», σχολίασε χαρακτηριστικά η Δρ. Williams, επικεφαλής του τμήματος Καρδιολογίας στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Rush στο Σικάγο.

Στην εντελώς αντίθετη πλευρά του νομίσματος, μερικοί vegan που αποφεύγουν το κρέας, τα γαλακτοκομικά και άλλα ζωικά προϊόντα, δεν κάνουν έξυπνες για την καρδιά τους επιλογές όταν γεμίζουν τα πιάτα τους με τηγανητά ή επεξεργασμένους υδατάνθρακες όπως το λευκό ψωμί, τα ζυμαρικά και το λευκό ρύζι.

«Όταν κάποιος θέλει να προλάβει μια ασθένεια, καλό θα είναι να ακολουθεί αυτό που έχει αποδειχθεί ότι είναι αποτελεσματικό», συνέστησε ο Δρ. Williams.

Υγεία

Τα οφέλη της νηστείας στην υγεία μας - Τι πρέπει να προσέξουμε

σαρακοστή

Άλλοι νηστεύουν για καθαρά θρησκευτικούς λόγους και άλλοι για λόγους αποτοξίνωσης. Τελικά η νηστεία κατά πόσο ωφελεί ή βλάπτει την υγεία;

Η νηστεία αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για αποτοξίνωση αφού καθημερινά όλο και περισσότερο καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε λιπαρά με συνέπεια τα διάφορα προβλήματα υγείας να είναι αναπόφευκτα.

Τι προσφέρει η νηστεία στην υγεία

Νηστεύοντας για 40 ημέρες, μέχρι δηλαδή το Πάσχα, ο οργανισμός έχει την ευκαιρία να αποβάλλει τις διοξίνες ενώ είναι μια ιδανική ευκαιρία να χάσετε βάρος.

Σε όλη την διάρκεια της νηστείας η αρτηριακή πίεση, η χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια μειώνονται σημαντικά αφού απαγορεύεται η κατανάλωση κρεατικών.

Εξάλλου, όσοι νηστεύουν επιτρέπεται να φάνε όσπρια λαδερά, φρούτα και λαχανικά.

Η υιοθέτηση αυτής της τακτικής φαίνεται ότι προλαβαίνει την εκδήλωση καρκίνου του παχέος εντέρου, ενώ καταπολεμά τη δυσκοιλιότητα.

Επίσης η κατανάλωση φυτικών ινών, μειώνει τη γλυκόζη και τα λιπίδια και χαρίζει ευεξία και μακροζωία.

Τι πρέπει να προσέξουμε

Τα τρία κύρια συστατικά που πρέπει να προσέξουμε κατά την περίοδο της νηστείας είναι η επαρκής πρόσληψη πρωτεϊνών, ασβεστίου και σιδήρου.

Οι πληρέστερες πηγές πρωτεϊνών είναι το κρέας και τα ζωικά προϊόντα. Κατά τη νηστεία θα πρέπει να τις υποκαταστήσουμε με πρωτεΐνες προερχόμενες από θαλασσινά και όσπρια, φροντίζοντας όμως να κάνουμε τους σωστούς συνδυασμούς ώστε οι πρωτεΐνες αυτές να έχουν υψηλή βιολογική αξία. Για παράδειγμα, ο συνδυασμός της φακής με το ρύζι ή της φασολάδας με κριθαράκι αποτελεί πολύ καλό υποκατάστατο κρέατος.

Λόγω της μη πρόσληψης γαλακτοκομικών πιθανόν να μειωθεί η πρόσληψη ασβεστίου. Η κατανάλωση όμως πολλών λαχανικών, ξηρών καρπών και σόγιας όμως συντελεί στην πρόσληψη της απαιτούμενης ποσότητας ασβεστίου.

Αναφορικά με την πρόσληψη σιδήρου, είναι γνωστό ότι ο σίδηρος ζωικής προέλευσης απορροφάται καλύτερα από τον πεπτικό σωλήνα. Η απορρόφηση σιδήρου φυτικής προέλευσης δεν είναι τόσο καλή αλλά βελτιώνεται σημαντικά από τη βιταμίνη C που περιέχεται σε πολλά φρούτα και λαχανικά.

Γυναίκες κατά την εγκυμοσύνη και το θηλασμό καθώς και παιδιά που έχουν ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες σε πρωτεΐνες , σίδηρο και ασβέστιο καλό θα ήταν να αποφεύγουν τη νηστεία για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.

Συνοπτικά βλέπουμε ότι η νηστεία δεν είναι μόνο καλή από θρησκευτικής απόψεως αλλά όταν γίνεται με καλό ισορροπημένο τρόπο και ποικιλία τροφών, μπορεί να είναι εξαιρετικά ωφέλιμη για την υγεία. Σε κάθε περίπτωση όμως άτομα με πρόβλημα υγείας ή οι ειδικές ομάδες που προαναφέρθηκαν, είναι απαραίτητο να συμβουλεύονται το γιατρό και το διαιτολόγο τους πριν αποφασίσουν να απέχουν από την κατανάλωση ζωικών τροφίμων