Υγεία

Συσκευή τσέπης σαν κινητό τηλέφωνο διαβάζει το ανθρώπινο γονιδίωμα

συσκευη ανιχνευσης, επιστημονες

Για πρώτη φορά Βρετανοί επιστήμονες μπόρεσαν να «διαβάσουν» (αλληλουχίσουν) το ανθρώπινο γονιδίωμα με μια φορητή συσκευή που έχει μέγεθος κινητού τηλεφώνου.
   
Το επίτευγμα ανοίγει νέες δυνατότητες για την αξιοποίηση της γενετικής ανάλυσης σε ιατρικές πράξεις ρουτίνας. Στο μέλλον, ο οικογενειακός γιατρός μπορεί, εκτός από τη συνήθη εξέταση αίματος, να ζητά και μια πλήρη ανάλυση του γονιδιώματος.
   
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί μια εντυπωσιακή απόδειξη του πόσο γρήγορα έχει προχωρήσει το «πάντρεμα» της γενετικής και της τεχνολογίας από τότε που διαβάστηκε για πρώτη φορά το ανθρώπινο γονιδίωμα. Επρόκειτο για μια κολοσσιαία προσπάθεια, η οποία είχε ξεκινήσει το 1990, χρειάστηκε 13 χρόνια για να φθάσει σε αποτέλεσμα και συμμετείχαν σε αυτήν δεκάδες ερευνητικά εργαστήρια και εκατοντάδες επιστήμονες από όλο τον κόσμο, ενώ δαπανήθηκαν σχεδόν τρία δισεκατομμύρια δολάρια.
   
«Από μία κατάσταση που μπορούσες να διαβάσεις το γονιδίωμα δαπανώντας ένα τεράστιο ποσό χρημάτων και μόνο σε άκρως εξειδικευμένα εργαστήρια, φθάσαμε σήμερα να κάνουμε το ίδιο πράγμα με μια συσκευή τσέπης σαν κινητό τηλέφωνο. Αυτό μας δίνει πλέον την αληθινά συναρπαστική ευκαιρία να αρχίσουμε την ανάγνωση του γονιδιώματος ως ένα εργαλείο ρουτίνας, ίσως ακόμη και κάτι που οι άνθρωποι θα μπορούν να το κάνουν μόνοι τους στο σπίτι τους» δήλωσε στο BBC ο επικεφαλής ερευνητής, καθηγητής Νίκολας Λόμαν του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ.
   
Μεταξύ άλλων, μια γενετική ανάλυση ρουτίνας θα διευκολύνει την καλύτερη διάγνωση και την έγκαιρη θεραπεία των καρκίνων, καθώς επίσης τον έγκαιρο εντοπισμό των βακτηρίων που αναπτύσσουν αντίσταση στα αντιβιοτικά.
   
Η συσκευή MinION, που έχει ακρίβεια πάνω από 99,5%, αναπτύχθηκε από τη βρετανική εταιρεία Oxford Nanopore Technologies και η σχετική δημοσίευση, με επικεφαλής τον Λόμαν και τον καθηγητή Μάθιου Λουζ του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ, έγινε στο περιοδικό βιοτεχνολογίας "Nature Biotechnology".
   
«Σε πέντε έως δέκα χρόνια η αλληλούχιση του γονιδιώματος θα είναι τόσο διαδεδομένη, όσο το να βράζει κανείς νερό στο βραστήρα ή να φτιάχνει ένα φλιτζάνι τσάι» προέβλεψε ένας από τους ερευνητές, ο καθηγητής 'Αντριου Μπεγκς του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο.
   
Βέβαια, όπως και οι ερευνητές αναγνώρισαν, το να διαβάζει κανείς γρήγορα το γονιδίωμα ενός ανθρώπου, δεν είναι ίδιο με το να καταλαβαίνει τι διαβάζει. Η βασική πρόκληση για τους επιστήμονες είναι να μπορούν να βγάλουν ιατρικά χρήσιμο νόημα από τα γενετικά δεδομένα.

Υγεία

Η διατροφή που θωρακίζει τη γυναικεία καρδιά

καρδια,υγεία

Καινούργια στοιχεία κομίζει πρόσφατη μελέτη από το Πανεπιστήμιο Monash της Αυστραλίας σχετικά με τη διατροφή που προφυλάσσει τις γυναίκες από την καρδιαγγειακή νόσο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύονται στο British Medical Journal, μια αύξηση στην πρόσληψη «καλών» υδατανθράκων μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων, πρώτης αιτίας θανάτων στις γυναίκες.

Ποιοι νοούνται ως καλοί υδατάνθρακες; Όπως εξηγεί η διευθύντρια του βρετανικού οργανισμού Heart Foundation, Eithne Cahill, υδατάνθρακες καλής ποιότητας εξασφαλίζονται μέσα από τρόφιμα όπως τα λαχανικά και τα τρόφιμα ολικής άλεσης όπως δημητριακά, ψωμί και ζυμαρικά, σε αντίθεση με όσους περιέχονται στο λευκό ψωμί, στα μπισκότα, τα κέικ ή γλυκά και αλλού, οι οποίοι πρέπει να αποφεύγονται.

Η έρευνα προσφέρεται για νέες διατροφικές κατευθύνσεις προς τις γυναίκες, δεδομένου πως η κακή διατροφή βρίσκεται στο επίκεντρο αυξάνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο τόσο ως ανεξάρτητος παράγοντας όσο και προωθώντας άλλους παράγοντες κινδύνου όπως η παχυσαρκία, ο σακχαρώδης διαβήτης, η υπέρταση και η δυσλιπιδαιμία.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, μία μέτρια πρόσληψη υδατανθράκων 41%-44,30% επί του συνόλου προσλαμβανόμενης ενέργειας συνδέθηκε με μικρότερο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου έναντι μικρότερη πρόσληψης (37%) καθώς και λιγότερες πιθανότητες υπέρτασης, διαβήτη και παχυσαρκίας. Η πρόσληψη των υδατανθράκων δεν παρουσίασε συνάφεια με θνησιμότητα από κάθε αίτιο.

Μια διατροφική συμβουλή

Σύμφωνα με τη Eithne Cahill, η υγιεινή διατροφή βασίζεται σε έναν συνδυασμό τροφών και όχι σε ένα μόνο θρεπτικό συστατικό ή τρόφιμο. «Εντάξετε στο διατροφικό πρόγραμμά σας πολλά λαχανικά, φρούτα και δημητριακά ολικής άλεσης, λιπαρά τρόφιμα όπως ξηρούς καρπούς, σπόρους, αβοκάντο, ελιές και ελαιόλαδο για μαγείρεμα καθώς και μια ποικιλία υγιεινών πρωτεϊνών, ιδιαίτερα από θαλασσινά, φασόλια και φακές, αυγά και γαλακτοκομικά», καταλήγει.

Πηγή: ygeiamou.gr

 

Διαβάστε επίσης:

Κρυολόγημα: Οκτώ τρόποι που καταπολεμούν τα συμπτώματα και ανακουφίζουν

Έρευνα: Τα εμβόλια είναι λιγότερο αποτελεσματικά στους ασθενείς με πολλαπλό μυέλωμα

ESPA BANNER