Υγεία

Πράσινο φως σε θεραπεία για ασθενείς με πολλαπλό μυέλωμα

πολλαπλό μυέλωμα

Το πολλαπλό μυέλωμα είναι μια πολυσυστηματική αιματολογική κακοήθεια που επηρεάζει τον οστικό μεταβολισμό, την αιμοποίηση και τη νεφρική λειτουργία. Οι θεραπευτικές εξελίξεις στον τομέα την τελευταία δεκαετία είναι ραγδαίες με αποτέλεσμα να είναι διαθέσιμες αποτελεσματικές θεραπείες για τους ασθενείς. Ωστόσο, το πολλαπλό μυέλωμα χαρακτηρίζεται από διαδοχικές υφέσεις και εξάρσεις και, επομένως, νέες συνδυαστικές θεραπείες με σκοπό τη μακρόχρονη ύφεση του νοσήματος καθίστανται αναγκαίες.

Τον Ιούλιο του 2020 δημοσιεύτηκε μια σημαντική κλινική μελέτη στο έγκριτο, διεθνούς φήμης επιστημονικό περιοδικό «The Lancet»  με πρώτο συγγραφέα τον Καθηγητή Ιατρικής και Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κο Θάνο Δημόπουλο.

Η μελέτη CANDOR συμπεριέλαβε 466 ασθενείς από όλο τον κόσμο με υποτροπιάζον ή/και ανθεκτικό πολλαπλό μυέλωμα που είχαν λάβει 1 έως 3 προηγούμενες γραμμές θεραπείας. Οι ασθενείς που έλαβαν θεραπεία με το νεότερο συνδυασμό δαρατουμουμάμπης, καρφιλζομίμπης και δεξαμεθαζόνης είχαν 37% μικρότερη πιθανότητα υποτροπής του νοσήματος ή θανάτου, συγκριτικά με τους ασθενείς που έλαβαν τον συνδυασμό καρφιλζομίμπης και δεξαμεθαζόνης.

Η δαρατουμουμάμπη είναι ένα μονοκλωνικό αντίσωμα που στοχεύει το μόριο CD38 που βρίσκεται στην επιφάνεια των μυελωματικών κυττάρων και τα οδηγεί σε απόπτωση (κυτταρικό θάνατο). Η καρφιλζομίμπη είναι ένας νεότερος αναστολέας πρωτεασώματος που στρέφεται ενάντια στα κακοήθη πλασματοκύτταρα του μυελώματος και η δεξαμεθαζόνη είναι ένα κορτικοστεροειδές με αντι-μυελωματική δράση. Τόσο η δαρατουμουμάμπη σε συνδυασμό με δεξαμεθαζόνη όσο και η καρφιλζομίμπη σε συνδυασμό με δεξαμεθαζόνη έχουν λάβει έγκριση για την αντιμετώπιση ασθενών με υποτροπιάζον/ανθεκτικό πολλαπλό μυέλωμα.

Ωστόσο, η μελέτη CANDOR έδειξε ότι ο συνδυασμός των τριών παραγόντων είναι ακόμα πιο αποτελεσματικός, ενώ η τοξικότητα είναι διαχειρίσιμη.

Τα ανωτέρω δεδομένα οδήγησαν στην έγκριση του συνδυασμού της δαρατουμουμάμπης με τη καρφιλζομίμπη και τη δεξαμεθαζόνη (σχήμα DKd) από τον Αμερικανικό Οργανισμό Φαρμάκων και Τροφίμων (FDA) για τη θεραπεία ασθενών με υποτροπιάζον/ανθεκτικό πολλαπλό μυέλωμα που έχουν λάβει 1 έως 3 προηγούμενες γραμμές θεραπείας.

Υγεία

Μεταβολισμός: Κάποιοι τρώνε ό,τι και όσο θέλουν, αλλά δεν παχαίνουν

γυναίκα δίαιτα διατροφή

Πολλές φορές θαυμάζουμε ανθρώπους που ενώπιόν μας είτε κατά δηλώσεις τους τρώνε ό,τι και όσο θέλουν και δεν παχαίνουν, συμπεριλαμβανομένων τροφίμων που αποτελούν «απαγορευμένο καρπό» για όσους θέλουν να χάσουν βάρος και «κόκκινο πανί» για τους διαιτολόγους.

Συνηθίζουμε, χαριτολογώντας, να αποδίδουμε αυτή τη «μαγική ιδιότητα» σε… ταινία στο έντερο και, στην πλειονότητα των περιπτώσεων που αναζητούμε πράγματι μια εξήγηση, στον καλό μεταβολισμό τους. Ποια είναι όμως η αλήθεια;

«Όταν βλέπετε κάποιον να τρώει και να μην παχαίνει, δεν αψηφά τους νόμους της θερμοδυναμικής ούτε τους νόμους της φυσικής» σχολιάζει ο Δρ Larry Cheskin, πρόεδρος του Τμήματος Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας στο Πανεπιστήμιο George Mason και προσθέτει ότι πιθανώς βιολογικοί παράγοντες όπως γρηγορότερος μεταβολισμός, περισσότερος άπαχος ιστός και μυϊκή μάζα να τους ευνοούν και, από τη φύση τους, να μπορούν να πετύχουν μεγαλύτερη καύση θερμίδων.

Το μυστικό, εξηγεί ο Δρ Cheskin, είναι η καλύτερη ισορροπία στην ενέργεια που προσλαμβάνουν και σπαταλούν για τις καθημερινές τους ανάγκες.

Το μυστικό της επιτυχίας είναι χρόνια γνωστό

Σύμφωνα με τον Δρ Cheskin, οι άνθρωποι με τον «αξιοζήλευτο μεταβολισμό» είναι στην πραγματικότητα σαν τα παιδιά που θα παίξουν μέχρι εξαντλήσεως ένα μόνο απόγευμα μέσα στην εβδομάδα και, επιστρέφοντας σπίτι, θα καταβροχθίσουν περισσότερο από το συνηθισμένο φαγητό. Δεν πρόκειται, δηλαδή, για μια ρουτίνα παρά για ένα μεμονωμένο συμβάν που παρεμβάλλεται στο σύνηθες διατροφικό πρόγραμμα.

Επομένως, πίσω από τη φράση «τρώω ό,τι θέλω και δεν παχαίνω» κρύβεται συνήθως ένας ολόκληρος τρόπος ζωής που περιλαμβάνει υπολογισμό των μερίδων και περιορισμό τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και σάκχαρα, αναφέρει η Δρ Rebecca Reeves,  διαιτολόγος και Επίκουρη Καθηγήτρια στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Τέξας. «Πιθανώς να τρώνε ό,τι θέλουν, έχουν όμως υπολογίσει την πρόσληψη θερμίδων», προσθέτει.

Επιπλέον, σύμφωνα με τη διαιτολόγο, η άσκηση μάλλον αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας αυτών των ανθρώπων, ακόμη και αν πρόκειται για περπάτημα μιας ώρας τρεις με τέσσερις φορές την εβδομάδα είτε για απλή αποφυγή της καθιστικής ζωής έναντι άλλων δραστηριοτήτων.

Πώς να χάσετε το ανεπιθύμητο βάρος

Πριν κατηγορήσετε τον μεταβολισμό σας για την κοιλίτσα ή τα παραπάνω κιλά, η Δρ Reeves συστήνει μια στροφή προς πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες και περισσότερη άσκηση, ή ακόμη και τη συμβουλή ενός συμβούλου ρύθμισης του σωματικούς βάρους.

Πάνω απ’ όλα, επισημαίνουν οι ειδικοί, πρέπει καθένας να στοχεύει στην καλή υγεία παρά την απλή απώλεια βάρους, ξεκινώντας απλώς από καλύτερη διαλογή των τροφίμων που επιλέγει να καταναλώσει.Έπειτα, μια βόλτα ή ένας περίπατος αποτελούν πάντα μια καλή ευκαιρία που συνδυάζει διασκέδαση και σωματική δραστηριότητα.

Μην ξεχνάτε: σύμφωνα με τον Δρ Cheskin, είναι αποδεδειγμένο ότι οι πιο δραστήριοι άνθρωποι διατρέχουν μικρότερο κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο, διαβήτη και υπέρταση.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ:

Φώφη Γεννηματά: Στη Μητρόπολη Αθηνών η σορός της (βίντεο - φωτο)

Πάτρα: 22χρονος ξύπνησε από κώμα μετά από δύο μήνες

Αθήνα: Μαχαίρωσαν 16χρονο μαθητή μέσα σε σχολείο

ESPA BANNER