Υγεία

Οι παραδοσιακοί χοροί βελτιώνουν τις ικανότητες των ηλικιωμένων

χορος

Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί βελτιώνουν την ικανότητα των ηλικιωμένων καρδιοπαθών να πηδάνε ψηλότερα και ταχύτερα, σύμφωνα με μια νέα μικρή έρευνα Ελλήνων ερευνητών.
Επίσης, όσοι χορεύουν έχουν δυνατότερα πόδια και μπορούν να περπατήσουν μεγαλύτερες διαδρομές, όπως αναφέρεται στο iefimerida.gr.

Οι ερευνητές του Εργαστηρίου Αθλητιατρικής της Σχολής Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής τον καθηγητή καρδιολόγο-παθολόγο Αστέριο Δεληγιάννη και τον Ζαχαρία Βορδό, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "European Journal of Cardiovascular Nursing" της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας. Συμμετείχαν, επίσης, οι Ευαγγελία Κουιδή, Φώτης Μαυροβουνιώτης, Αντωνία Καλτσάτου, Θωμάς Μεταξάς και Ελευθέριος Δημητρός.

Η μελέτη έγινε σε 40 άτομα με χρόνια καρδιακή ανεπάρκεια και με μέση ηλικία 73 ετών, οι οποίοι δεν είχαν ασκηθεί καθόλου το προηγούμενο έτος. Ορισμένοι παρακολούθησαν ένα τρίμηνο πρόγραμμα παραδοσιακών ελληνικών χωρών, ενώ οι υπόλοιποι έκαναν το συνηθισμένο καθιστικό στιλ ζωής.

Διαπιστώθηκε ότι, έπειτα από τρεις μήνες, όσοι είχαν κάνει χορούς, πηδούσαν κατά μέσο όρο 10% ψηλότερα και 6% ταχύτερα, ενώ η δύναμη των ποδιών τους είχε αυξηθεί κατά 10%, σε σχέση με την έναρξη της έρευνας. Επίσης, είχαν καλύτερες επιδόσεις συγκριτικά με όσους δεν είχαν κάνει χορούς.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι, με δεδομένο πως οι παραδοσιακοί χοροί είναι δημοφιλείς ιδίως μεταξύ των ηλικιωμένων και συχνοί σε γάμους και πανηγύρια στην Ελλάδα, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν περισσότερο σε προγράμματα αποκατάστασης και ενδυνάμωσης των μυών, ώστε αυτά να γίνουν πιο ελκυστικά.

«Τα φυσιολογικά οφέλη των ελληνικών χορών θα μπορούσαν να δώσουν στους ασθενείς περισσότερη ανεξαρτησία στην καθημερινή ζωή τους, βοηθώντας τους να περπατούν και να ανεβαίνουν σκάλες. Θα μπορούσαν επίσης να βελτιώσουν τον συντονισμό και να μειώσουν τον κίνδυνο των πτώσεων και των τραυματισμών. Είναι δυνατό οι ελληνικοί χοροί να χαρίζουν καρδιακή οφέλη όπως τα προγράμματα της Ζούμπα με μουσική λάτιν», δήλωσε ο Βορδός.

 

Υγεία

Κορωνοϊός – Εμβόλιο: Η απροσδόκητη και τρομακτική παρενέργεια που αποτυπώνεται στο πρόσωπο

εμβολιασμός

Μια ακόμη ανεπιθύμητη ενέργεια έρχεται να προστεθεί στη λίστα των παρενεργειών που αναφέρονται μετά τον εμβολιασμό έναντι της λοίμωξης Covid-19.

Στο BMJ Case Reports δημοσιεύεται η περίπτωση ενός ασθενή που υπέστη δύο φορές πάρεση προσωπικού νεύρου (πάρεση Bell) – μια μετά την χορήγηση της πρώτης δόσης και μια μετά τη χορήγηση της δεύτερης δόσης του εμβολίου των Pfizer/BioNTech.

Η ιατρική ομάδα που κατέγραψε και αξιολόγησε το περιστατικό αναφέρει ότι υπάρχει ισχυρός συσχετισμός μεταξύ της πάρεσης Bell και του συγκεκριμένου εμβολίου.

Ο ασθενής, ένας 61χρονος άνδρας καυκάσιας (ευρωπαϊκής) καταγωγής δεν είχε ιστορικό πάρεσης προσωπικού νεύρου. Ωστόσο, έχει υψηλό Δείκτης Μάζας Σώματος, υπέρταση, υπερχοληστερολαιμία και διαβήτη τύπου 2. Και οι δύο δόσεις του εμβολίου του χορηγήθηκαν στο αριστερό χέρι.

Πέντε ώρες μετά τη χορήγηση της πρώτης δόσης αναζήτησε ιατρική βοήθεια στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών νοσοκομείου καθώς είχε εκδηλώσει πάρεση στο δεξί μέρος του προσώπου μη μπορώντας να κλείσει καλά το μάτι ή να κουνήσει μέρος του μετώπου. Οι εξετάσεις αίματος και η αξονική τομογραφία που του έγιναν δεν αποκάλυψαν κάτι ανησυχητικό και έλαβε εξιτήριο με την οδηγία να παίρνει στεροειδή μέχρι την πλήρη εξομάλυνση της κατάστασης.

Έξι εβδομάδες αργότερα ο 61χρονος επισκέφθηκε το εμβολιαστικό κέντρο για να κάνει και τη δεύτερη δόση του εμβολίου. Και δύο ημέρες αργότερα υπέστη εκ νέου πάρεση προσωπικού νεύρου στην αριστερή πλευρά, με δυσκολία στην κατάποση, αδυναμία να κλείσει πλήρως το αριστερό του μάτι καθώς και σιελόρροια. Πήγε πάλι σε ΤΕΠ όπου του χορηγήθηκαν στεροειδή και παραπέμφθηκε σε εφημερεύουσα Κλινική ΩΡΛ, όπου οι γιατροί του συνέστησαν να συνεχίσει να λαμβάνει τη φαρμακευτική αγωγή και τον παραπέμψαν σε οφθαλμίατρο.

Οι συγγραφείς αναφέρουν ότι τα συμπτώματά του πλέον έχουν βελτιωθεί σημαντικά και ο ασθενής έχει σχεδόν επανέλθει στην πρότερη κατάσταση του.

Η πάρεση Bell σχετίζεται με φλεγμονή και οίδημα των νεύρων του προσώπου λόγω της συσσώρευσης υγρού που προκαλείται από ιό. Το 2004, εμβόλιο της γρίπης που χορηγούνται από τη μύτη αποδείχθηκε ότι αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εκδήλωσης πάρεσης Bell και αποσύρθηκε από την αγορά. Έχει παρατηρηθεί επίσης αυξημένη συχνότητα πάρεσης Bell μετά τη χορήγηση άλλων εμβολίων κατά της γρίπης και της μηνιγγιτιδοκοκκικής νόσου, αν και δεν έχει αποδειχθεί αιτιώδης συσχετισμός.

Αν και στις περισσότερες περιπτώσεις πάρεσης Bell οι ασθενείς αναρρώνουν με την πάροδο του χρόνου, τα συμπτώματα μπορεί να προκαλέσουν σημαντική προσωρινή αναπηρία, επηρεάζοντας την έκφραση του προσώπου και την ικανότητα να τρώτε και να πίνετε. Παράγοντες κινδύνου θεωρούνται μεταξύ άλλων ο διαβήτης, η παχυσαρκία, η υπέρταση, η εγκυμοσύνη, η προεκλαμψία και τα νοσήματα του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος.

Ο 61χρονος άνδρας πάντως θεωρείται το μοναδικό περιστατικό μέχρι σήμερα που έχει υποστεί δύο επεισόδια πάρεσης προσωπικού νεύρου μετά από τη χορήγηση κάθε δόσης του εμβολίου για τη λοίμωξη Covid-19 και μάλιστα κάθε φορά σε διαφορετική πλευρά του προσώπου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι περιστατικά πάρεσης Bell είχαν καταγραφεί στις κλινικές δοκιμές των εμβολίων των Pfizer/BioNTech, Moderna και AstraZeneca, αλλά αφορούσαν εθελοντές με μονόπλευρη πάρεση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κρήτη - κορωνοϊός: 347 νέα κρούσματα ανακοίνωσε ο ΕΟΔΥ

Κορωνοϊός: 2.760 τα νέα κρούσματα - 17 θάνατοι - 172 οι διασωληνωμένοι

Κορωνοϊός - Βατόπουλος: Είμαστε σε αγώνα με τον ιό και τις νέες μεταλλάξεις