Υγεία

Μπορεί να πεθαίνει κανείς από γρίπη, εάν είναι εντελώς υγιής;

γριπη

Δεκατρείς από τους 111 ανθρώπους, δηλαδή το 12%, από όσους έχασαν φέτος τη ζωή τους από τη φονική γρίπη Η1Ν1, δεν ήταν ούτε ηλικιωμένοι, ούτε βρέφη και δεν εμφάνιζαν κανένα πρόβλημα υγείας. Παρ' όλα αυτά ο οργανισμός τους δεν άντεξε τις επιπλοκές του ιού και άφησαν την τελευταία τους πνοή στο κρεβάτι κάποιο νοσοκομείου.
Τι μπορεί να κάνει έναν νέο και υγιή άνθρωπο να πεθάνει από γρίπη εν έτει 2019;
Το iatropedia απηύθυνε το ερώτημα στον καθηγητή Μικροβιολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθανάσιο Τσακρή: «Το θέμα έχει πολλές παραμέτρους», απαντά ο καθηγητής. «Κάποιος μπορεί να χάσει τη ζωή του από γρίπη για πολλούς λόγους, αλλά πρωτίστως εάν δεν έχει εμβολιαστεί. Ακόμη, όμως, δεν έχουν πειστεί ούτε καν οι ευπαθείς ομάδες για την ανάγκη του εμβολιασμού. Πώς να περάσει το μήνυμα στους υπόλοιπους και δη στους υγιείς;», συμπληρώνει.
Ιικό φορτίο και γενετικές ιδιαιτερότητες
«Μερικοί από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που μπορεί να ευθύνονται για το θάνατο ενός νέου και υγιούς ατόμου από τον ιό της γρίπης, είναι η λοιμογονικότητα του συγκεκριμένου στελέχους της γρίπης αλλά και το μέγεθος του ιικού φορτίου που έχει δεχθεί ο ασθενής», υποστηρίζει ο κ. Τσακρής.
Επιβαρυντικός παράγοντας για ορισμένους ανθρώπους είναι και οι γενετικές τους ιδιαιτερότητες, όπως τονίζει ο καθηγητής Μικροβιολογίας: «Έχει διαπιστωθεί ότι άτομα συγγενικά ενδέχεται να εμφανίσουν σοβαρές επιπλοκές από κάποιον τύπο γρίπης, χωρίς μάλιστα να ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου. Αυτό δείχνει ότι και από τα γονίδιά μας μπορεί να εξαρτάται το πώς ανταποκρινόμαστε στις επιπλοκές της γρίπης», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ανοσολογική ανταπόκριση και ψυχολογικός παράγοντας
Ποιος μπορεί λοιπόν να είναι ο καταλύτης που θα μετατρέψει μια απλή γρίπη σε θανάσιμη απειλή; «Το ανοσολογικό στάτους του ατόμου που θα προσβληθεί», εξηγεί ο κ. Τσακρής. «Δηλαδή η άμυνα του οργανισμού του τη δεδομένη στιγμή - εάν για κάποιους λόγους ο οργανισμός του είναι αδύναμος και κατά συνέπεια δεν μπορεί να αντισταθεί αποτελεσματικά απέναντι σε βλαπτικούς παράγοντες. Η παχυσαρκία, το κάπνισμα και η κακή διατροφή ευθύνονται, μεταξύ άλλων, για τη μειωμένη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος και μας κάνουν πιο ευάλωτους απέναντι στον ιό της γρίπης. Αλλά και ο ψυχολογικός παράγονταςσυμβάλλει, καθώς το στρες προκαλεί έκκριση της κορτιζόνης, ουσίας η οποία μπορεί να καταστείλει το ανοσοποιητικό σύστημα», αναφέρει ο κ. Τσακρής.
Ο ιός Η1Ν1 που επικρατεί φέτος χαρακτηρίζεται, σύμφωνα με τον καθηγητή, από εμφάνιση σοβαρών επιπλοκών ακόμη και σε μικρότερες ηλικίες (50-60 ετών) σε αντίθεση με τον Η3Ν2, που πλήττει κυρίως άτομα άνω των 70 ετών.
Όπως όλα δείχνουν, πάντως, σύμφωνα και με το ΚΕΕΛΠΝΟ, η γρίπη αυτή την περίοδο βρίσκεται σε αποδρομή, η δραστηριότητά της, δηλαδή, παρουσιάζει πτωτική τάση. Αλλά και πάλι, αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να εφησυχάσουμε, καθώς το ενδημικό κύμα αναμένεται να διαρκέσει έως τις αρχές Απριλίου – εκτός αν προκύψουν ασυνήθιστες για την εποχή καιρικές μεταβολές, όπως τονίζει ο κ. Αθανάσιος Τσακρής: «Μια ενδεχόμενη επιδείνωση του καιρού, με χαμηλές θερμοκρασίες, μπορεί να επιβραδύνει την πτωτική πορεία της γρίπης».
Όσο για το τι οδήγησε φέτος στο να έχουμε τόσο αυξημένη νοσηρότητα και πολλά σοβαρά περιστατικά; «Οι χαμηλές θερμοκρασίες του Ιανουαρίου και τα χαμηλά ποσοστά εμβολιαστικής κάλυψης. Αλλά και οι μεταλλάξεις του ιού: εξαιτίας αυτών, ακόμα και άτομα που είχαν παλαιότερα νοσήσει από το πανδημικό στέλεχος Η1Ν1, δεν είχαν αντισώματα για επαρκή προστασία από τα στελέχη που κυριάρχησαν φέτος.»

 

Υγεία

Μάθετε πώς επηρεάζει το σώμα η θερινή ώρα

θερινή ώρα

Η θερινή ώρα μπορεί να έχει επιδράσεις οι οποίες παρατηρούνται πιο εύκολα σε κάποιους ανθρώπους απ' ότι σε άλλους.

Για να τις αποτρέψετε, είναι καλύτερο να εκτεθείτε στον ήλιο κατά την διάρκεια της ημέρας, να προσπαθήσετε να μην κοιμηθείτε μέσα στην ημέρα, και να διατηρήσετε τη συνηθισμένη ρουτίνα σας.

Έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές ενδιαφέρουσες μελέτες στο πώς επηρεάζει το σώμα η θερινή ώρα. Όμως, καμία τους δεν κατέληξε σε οριστικά συμπεράσματα. Παρόλα αυτά είναι ξεκάθαρο ότι αυτή η αλλαγή έχει διαφορετικές επιπτώσεις από άτομο σε άτομο και για κάποιους μπορεί να είναι ενοχλητικές.

Το ζήτημα της αλλαγής ώρας αποτελούσε πάντα ένα θέμα διαμάχης. Η πρακτική αυτή ξεκίνησε στην Ευρώπη κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο κύριος λόγος ήταν πως θα επέτρεπε την εξοικονόμηση ενέργειας.

Η θερινή ώρα έρχεται το τέλος Μαρτίου για τους καλοκαιρινούς μήνες και την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου για τους χειμερινούς.

Στη θεωρία σκοπό έχει να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τον ήλιο για να προαχθεί η εξοικονόμηση ενέργειας. Ωστόσο, μελέτες δείχνουν ότι η ενέργεια που εξοικονομείται το πρωί, χρησιμοποιείται το απόγευμα. Ομοίως, οι εργαζόμενοι γίνονται λιγότερο παραγωγικοί όσο προσαρμόζονται. Ίσως τελικά να μην εξοικονομεί τόση ενέργεια όση πιστεύαμε!

Θερινή ώρα (Ώρα οικονομίας ηλιακού φωτός)

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι οι κουλτούρες που δεν έχουν ηλεκτρισμό έχουν όμοια ρουτίνα με αυτές που έχουν. Επίσης, οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι πρόγονοί μας κοιμόντουσαν παρόμοια με εμάς τώρα. Αυτό σημαίνει ότι από τη φύση μας έχουμε όλοι παρόμοια μοτίβα ύπνου. 

Ο λόγος είναι πως όλα τα ζωντανά πλάσματα, ακόμη και τα πιο απλά, ρυθμίζουν πολλές λειτουργίες τους σε κύκλους 24 ωρών. Σε αυτούς, καθοριστικοί παράγοντες είναι το φως και το σκοτάδι.

Το 2011, μια ομάδα ερευνητών από το Κέντρο Γονιδιωματικής Ρύθμισης (CRG) στην Μπαρτσελόνα, ανακάλυψε ότι τα κύτταρα ξεχωρίζουν τη μέρα από τη νύχτα και αυτό είναι κρίσιμο για τη λειτουργία τους.

Αυτός ο κιρκάδιος ρυθμός ρυθμίζει τους κύκλους ύπνου-εγρήγορσης και όλες τις σχετικές λειτουργίες. Όταν αλλάζουν αυτοί οι κύκλοι προκαλείται ανισορροπία στο σώμα και μπορούν να υπάρξουν διάφορα προβλήματα. Το ανθρώπινο σώμα λατρεύει τις ρουτίνες καθώς το βοηθούν να λειτουργεί καλύτερα.

Οι επιδράσεις της θερινής ώρας

Η θερινή ώρα προκαλεί ένας είδος “τζετ-λαγκ”. Τζετ-λαγκ είναι το όνομα που έχουμε δώσει στη δυσφορία την οποία νιώθει ένα άτομο όταν ταξιδεύει σε ένα μέρος με διαφορετική ζώνης ώρας. Η θερινή ώρα μπερδεύει το σώμα προκαλώντας χάος. Η αλλαγή των ωρών δραστηριότητας και ξεκούρασης προκαλεί κόπωση, υπνηλία, και ευερεθιστότητα.

Κάποιοι άνθρωποι το βιώνουν περισσότερο από άλλους. Τα συμπτώματα, εξαιτίας της άμεσης επίδρασης της αλλαγής, είναι η αλλαγή στην έκκριση μελατονίνης. Αυτή είναι μια ορμόνη η οποία δρα ανάλογα με το ηλιακό φως.

Όταν υπάρχει περισσότερο φως, υπάρχει λιγότερη μελατονίνη. Από την άλλη, το σώμα παράγει περισσότερη όταν υπάρχει λιγότερο φως ώστε να επιφέρει ύπνο. Αυτή η πρακτική προκαλεί την απορρύθμιση της ορμόνης η οποία με τη σειρά της προκαλεί τα συμπτώματα που περιγράψαμε.

Άλλες επιπτώσεις

Η θερινή ώρα επηρεάζει την ποιότητα και τη διάρκεια του ύπνου. Μια μελέτη αναφέρει ότι αυτό κάνει τους ανθρώπους να χάνουν περίπου 60 λεπτά ύπνου τις πρώτες ημέρες και επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου κατά, περίπου, 10%.

Επίσης, άλλες αναλυτικές μελέτες σημειώνουν πως αυτή η πρακτική αυξάνει ελαφρώς τον αριθμό των εμφραγμάτων του μυοκαρδίου (καρδιακή προσβολή). Με τη σειρά της, η αλλαγή που γίνεται το φθινόπωρο μειώνει αυτό το νούμερο.

Ακόμη, άλλη μελέτη υπογραμμίζει ότι, κατά τη διάρκεια των ημερών μετά τη θερινή ώρα, υπάρχει αύξηση των αυτοκτονιών. Επίσης, φαίνεται από έρευνες ότι εκείνη την περίοδο αυξάνεται ο αριθμός των τροχαίων και των εργατικών ατυχημάτων.

Υπάρχουν στατιστικές αποδείξεις οι οποίες δείχνουν ότι τη Δευτέρα που ακολουθεί την αλλαγή, τα εργατικά ατυχήματα είναι πιο σοβαρά από άλλες φορές.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να παρατηρήσουμε ότι οι καρδιακές προσβολές, τα ατυχήματα, και ο αριθμός αυτοκτονιών αυξάνονται ελάχιστα. Παρόλα αυτά, πρόκειται για ενδιαφέροντα δεδομένα τα οποία καλό είναι να έχετε κατά νου ώστε να σας ενθαρρύνουν να προσαρμοστείτε σε αυτή την αλλαγή με τον πιο υγιεινό τρόπο.

meygeia.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γιατί δεν πρέπει να τρως ποτέ σοκολάτα πριν τον ύπνο;

Καταπολεμήστε το άγχος και την κατάθλιψη με αυτά τα βότανα και τα αιθέρια έλαια