Υγεία

Έρευνα: Το κάπνισμα αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο επιπλοκών ύστερα από επέμβαση

Επιπλοκές για τους καπνιστές

Υψηλότερος ο κίνδυνος για μετεγχειρητικές επιπλοκές για τους καπνιστές συγκριτικά με τα άτομα που δεν καπνίζουν, όπως διαταραχές της λειτουργίας καρδιάς και πνευμόνων, λοιμώξεις και καθυστερημένη ή μειωμένη επούλωση πληγών, σύμφωνα με ανακοίνωση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ).

Ωστόσο, όπως αποκαλύπτουν τα νέα στοιχεία, οι καπνιστές που σταμάτησαν το κάπνισμα  περίπου 4 εβδομάδες ή περισσότερο πριν από τη χειρουργική επέμβαση έχουν μικρότερο κίνδυνο περιπλοκών και καλύτερα αποτελέσματα 6 μήνες μετά. Μάλιστα, οι ασθενείς που σταμάτησαν το κάπνισμα πριν την επέμβαση, είναι λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν επιπλοκές όταν υποβληθούν σε αναισθησία σε σύγκριση με τους ενεργούς καπνιστές.

Η νέα μελέτη διεξήχθη από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), το Πανεπιστήμιο του Newcastle στην Αυστραλία και την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αναισθησιολόγων (WFSA), και σύμφωνα με τα ευρήματα, έπειτα από 4 εβδομάδες χωρίς καπνό βελτιώνονται τα αποτελέσματα υγείας κατά 19% ενώ, είναι πολύ καλύτερη η ροή αίματος σε όλο το σώμα σε βασικά όργανα.

Όπως ανέφερε ο Δρ Vinayak Prasad, επικεφαλής της Μονάδας “No Tobacco” του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας «Η έκθεση αυτή δείχνει ότι υπάρχουν σοβαρά πλεονεκτήματα που οδηγούν ως προς την αναβολή μιας χειρουργικής επέμβασης μικρής ή μη επείγουσας ανάγκης με στόχο να δοθεί στους ασθενείς η ευκαιρία να σταματήσουν το κάπνισμα πριν από αυτήν».

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η νικοτίνη και το μονοξείδιο του άνθρακα που υπάρχουν στα τσιγάρα, μπορούν να μειώσουν τα επίπεδα οξυγόνου και να αυξήσουν σημαντικά τον κίνδυνο καρδιακών επιπλοκών μετά από χειρουργική επέμβαση. Ο καπνός στους πνεύμονες, καθιστά επίσης,  δύσκολη την ροή του κατάλληλου ποσοστού αέρα, αυξάνοντας τον κίνδυνο μετα-χειρουργικών επιπλοκών στους πνεύμονες. Επιπροσθέτως, το κάπνισμα παραμορφώνει το ανοσοποιητικό σύστημα ενός ασθενούς και μπορεί να καθυστερήσει την επούλωση, αυξάνοντας τον κίνδυνο μόλυνσης στην περιοχή του τραύματος. Τέλος, ακόμα και μόνο ένα τσιγάρο είναι ικανό να μειώσει την ικανότητα του σώματος να διοχετεύσει τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για την επούλωση των πληγών έπειτα από χειρουργική επέμβαση.

Όπως εξηγεί ο Dr Shams Syed, συντονιστής, Quality of Care, WHO, οι επιπλοκές μετά από χειρουργική επέμβαση παρουσιάζουν μεγάλη επιβάρυνση τόσο για τον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης όσο και για τον ασθενή. Οι γιατροί πρωτοβάθμιας περίθαλψης, οι χειρουργοί, οι νοσηλευτές και οι οικογένειες είναι σημαντικό στήριγμα, στο να διακόψει ο ασθενής  το κάπνισμα σε κάθε στάδιο της υγειονομικής φροντίδας, ειδικά πριν από μια επέμβαση.

Ο ΠΟΥ ενθαρρύνει τις χώρες να συμπεριλάβουν προγράμματα υγειονομικής περίθαλψης και εκπαιδευτικές εκστρατείες στα συστήματα υγείας τους για τη διάδοση της γνώσης και την παροχή βοήθειας στους ανθρώπους να σταματήσουν το κάπνισμα.

Υγεία

Τα οφέλη της νηστείας στην υγεία μας - Τι πρέπει να προσέξουμε

σαρακοστή

Άλλοι νηστεύουν για καθαρά θρησκευτικούς λόγους και άλλοι για λόγους αποτοξίνωσης. Τελικά η νηστεία κατά πόσο ωφελεί ή βλάπτει την υγεία;

Η νηστεία αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για αποτοξίνωση αφού καθημερινά όλο και περισσότερο καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε λιπαρά με συνέπεια τα διάφορα προβλήματα υγείας να είναι αναπόφευκτα.

Τι προσφέρει η νηστεία στην υγεία

Νηστεύοντας για 40 ημέρες, μέχρι δηλαδή το Πάσχα, ο οργανισμός έχει την ευκαιρία να αποβάλλει τις διοξίνες ενώ είναι μια ιδανική ευκαιρία να χάσετε βάρος.

Σε όλη την διάρκεια της νηστείας η αρτηριακή πίεση, η χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια μειώνονται σημαντικά αφού απαγορεύεται η κατανάλωση κρεατικών.

Εξάλλου, όσοι νηστεύουν επιτρέπεται να φάνε όσπρια λαδερά, φρούτα και λαχανικά.

Η υιοθέτηση αυτής της τακτικής φαίνεται ότι προλαβαίνει την εκδήλωση καρκίνου του παχέος εντέρου, ενώ καταπολεμά τη δυσκοιλιότητα.

Επίσης η κατανάλωση φυτικών ινών, μειώνει τη γλυκόζη και τα λιπίδια και χαρίζει ευεξία και μακροζωία.

Τι πρέπει να προσέξουμε

Τα τρία κύρια συστατικά που πρέπει να προσέξουμε κατά την περίοδο της νηστείας είναι η επαρκής πρόσληψη πρωτεϊνών, ασβεστίου και σιδήρου.

Οι πληρέστερες πηγές πρωτεϊνών είναι το κρέας και τα ζωικά προϊόντα. Κατά τη νηστεία θα πρέπει να τις υποκαταστήσουμε με πρωτεΐνες προερχόμενες από θαλασσινά και όσπρια, φροντίζοντας όμως να κάνουμε τους σωστούς συνδυασμούς ώστε οι πρωτεΐνες αυτές να έχουν υψηλή βιολογική αξία. Για παράδειγμα, ο συνδυασμός της φακής με το ρύζι ή της φασολάδας με κριθαράκι αποτελεί πολύ καλό υποκατάστατο κρέατος.

Λόγω της μη πρόσληψης γαλακτοκομικών πιθανόν να μειωθεί η πρόσληψη ασβεστίου. Η κατανάλωση όμως πολλών λαχανικών, ξηρών καρπών και σόγιας όμως συντελεί στην πρόσληψη της απαιτούμενης ποσότητας ασβεστίου.

Αναφορικά με την πρόσληψη σιδήρου, είναι γνωστό ότι ο σίδηρος ζωικής προέλευσης απορροφάται καλύτερα από τον πεπτικό σωλήνα. Η απορρόφηση σιδήρου φυτικής προέλευσης δεν είναι τόσο καλή αλλά βελτιώνεται σημαντικά από τη βιταμίνη C που περιέχεται σε πολλά φρούτα και λαχανικά.

Γυναίκες κατά την εγκυμοσύνη και το θηλασμό καθώς και παιδιά που έχουν ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες σε πρωτεΐνες , σίδηρο και ασβέστιο καλό θα ήταν να αποφεύγουν τη νηστεία για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.

Συνοπτικά βλέπουμε ότι η νηστεία δεν είναι μόνο καλή από θρησκευτικής απόψεως αλλά όταν γίνεται με καλό ισορροπημένο τρόπο και ποικιλία τροφών, μπορεί να είναι εξαιρετικά ωφέλιμη για την υγεία. Σε κάθε περίπτωση όμως άτομα με πρόβλημα υγείας ή οι ειδικές ομάδες που προαναφέρθηκαν, είναι απαραίτητο να συμβουλεύονται το γιατρό και το διαιτολόγο τους πριν αποφασίσουν να απέχουν από την κατανάλωση ζωικών τροφίμων