Τεχνολογία

Κρήτη

Επιστήμη

Πολυτεχνείο Κρήτης: Η τεχνολογία συναντά την εκπαίδευση και τον... Καραγκιόζη!

καραγκιόζης πολυτεχνείο

Μια πρωτοποριακή εφαρμογή για την ευχάριστη και διαδραστική διδασκαλία σε δημοτικά σχολεία και γυμνάσια έχουν δημιουργήσει οι ερευνητές του Πολυτεχνείου Κρήτης, συναντώντας ήδη τη μεγάλη αποδοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας. Το πρόγραμμα e-shadow αποτελεί ένα ηλεκτρονικό θέατρο σκιών. Δίνει τη δυνατότητα σε δασκάλους αλλά και στους ίδιους τους μαθητές να δημιουργήσουν εξολοκλήρου μια δική τους παράσταση θεάτρου σκιών, επιλέγοντας φιγούρες, σκηνικά και γράφοντας φυσικά το δικό τους σενάριο ανάλογα με το εκπαιδευτικό αντικείμενο. 

καραγκιόζης πολυτεχνείο

καραγκιόζης πολυτεχνείο, by renas

Το ψηφιακό θέατρο σκιών eShadow δημιουργήθηκε από το Εργαστήριο Διανεμημένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Εφαρμογών Πολυμέσων του τμήματος ΗΜΜΥ (Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών) του Πολυτεχνείου Κρήτης. Αποτελεί στην ουσία την μεταπτυχιακή εργασία του διδακτορικού φοιτητή Μάριου Χριστουλάκη ο οποίος μίλησε για την συγκεκριμένη εφαρμογή στο ekriti.gr
 
«Αφορμή για την εφαρμογή έδωσε η μικρή κόρη του υπεύθυνου του μεταπτυχιακού μου κ. Νεκτάριου Μουμουτζή. Ο ίδιος αναζητούσε μια εφαρμογή για να της κάνει πιο ευχάριστη την καθημερινή μελέτη και σκέφτηκα πως οι φιγούρες του καραγκιόζη θα ήταν ίσως το καλύτερο όχημα για να διαβάσει ευχάριστα η μικρή. Με πολλή δουλειά και με βοήθεια από τον Χανιώτη καραγκιοζοπαίχτη Νίκο Μπλαζάκη ο οποίος δάνεισε τις φιγούρες του για να τις ψηφιοποιήσουμε, η εφαρμογή e-shadow έγινε πραγματικότητα» λέει ο ίδιος.
 

καραγκιόζης πολυτεχνείο

καραγκιόζης πολυτεχνείο, by renas

Όπως εξηγεί ο κ. Χριστουλάκης  αρχικά οι δάσκαλοι ή τα ίδια τα παιδιά διαλέγουν τις φιγούρες και τα σκηνικά που θα χρησιμοποιήσουν. Η ίδια η εφαρμογή τους δίνει τη δυνατότητα κίνησης των φιγούρων ανάλογα με το σενάριο της παράστασης ταυτόχρονα με την καταγραφή των φωνών από τους συμμετέχοντες - συντελεστές. Η εφαρμογή αποθηκεύει κάθε σκηνή ξεχωριστά η οποία στη συνέχεια εξάγεται σε αρχεία μορφής .flv  που αναπαράγονται σε όλους τους κοινούς υπολογιστές.  υπάρχει φυσικά η δυνατότητα, με ένα απλό πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο να προστεθούν μουσική, ηχητικά ή οπτικά εφέ και πάρα πολλά άλλα πράγματα που θα εξυπηρετούν τον εκπαιδευτικό σκοπό.
 

καραγκιόζης πολυτεχνείο

καραγκιόζης πολυτεχνείο, by renas

Ήδη η εφαρμογή χρησιμοποιείται από δεκάδες εκπαιδευτικούς, κυρίως σε δημοτικά σχολεία, για την δημιουργία παραστάσεων με θέματα όπως η οικονομική κρίση, η προστασία του περιβάλλοντος και τα δημοτικά τραγούδια. Χρησιμοποιείται, ακόμη, για την δημιουργία εκπαιδευτικών παραστάσεων στην εκμάθηση βασικών εννοιών μαθηματικών και πληροφορικής. Πρόσφατα η συγκεκριμένη εφαρμογή παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του φεστιβάλ Caravan Next στο Ηράκλειο με πολύ μεγάλη αποδοχή του κοινού.
 
Tο επόμενο βήμα είναι η δημιουργία της... ηλεκτρονικής μαριονέτας. Ο κ. Χριστουλάκης έδειξε στο ekriti τη λειτουργία της συγκεκριμένης εφαρμογής, η οποία είναι ακόμα σε πειραματικό στάδιο. Με τη χρήση μιας συσκευής υπερύθρων οι φιγούρες πλέον θα μπορούν να κινούνται με την κίνηση του χεριού στον αέρα, ακριβώς σα να κρατούσε κάποιος τα σχοινιά μιας μαριονέτας) και όχι με το ποντίκι του υπολογιστή όπως γίνεται στις ψηφιακές παραστάσεις του θεάτρου σκιών.
 
Το λογισμικό για τη δημιουργία των παραστάσεων θεάτρου σκιών είναι ελεύθερα διαθέσιμο στη σελίδα www.e-shadow.gr
 
Περισσότερα από 5ο σχολεία σε όλη την Ελλάδα έχουν φτιάξει ήδη τις δικές τους ψηφιακές παραστάσεις. Μι επιλογή από τις δημιουργίες αυτές μπορείτε να παρακολουθήσετε στο παρακάτω βίντεο:

Ρεπορτάζ: Μάριος Διονέλλης
 

Κρήτη

Υφυπουργός Υποδομών για ΒΟΑΚ: Διόδια για τους Κρητικούς όπως στην υπόλοιπη χώρα

Nέο τμήμα του ΒΟΑΚ

Για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, τον ΒΟΑΚ, τα συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και την εξασφαλισμένη χρηματοδότηση αλλά και τα επόμενα βήματα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, στη Βουλή, στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού ελέγχου.

Απαντώντας ο κ. Καραγιάννης, σε σχετικές επίκαιρες ερωτήσεις των βουλευτών κ.κ. Χάρη Μαμουλάκη (ΣΥΡΙΖΑ) και Βασίλη Κεγκέρογλου (Κίνημα Αλλαγής) για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, τις πηγές χρηματοδότησής του, το χρονοδιάγραμμα και τα διόδια, διαβεβαίωσε ότι η χρηματοδότηση του έργου είναι εξασφαλισμένη από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ.

Ο υφυπουργός Υποδομών, ξεκαθάρισε ότι από την πρώτη στιγμή που η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ανέλαβε την εξουσία, έθεσε ως άμεση προτεραιότητα της την υλοποίηση αυτού του έργου. «Άλλωστε και οι εξαγγελίες που έγιναν στην Κρήτη τον περασμένο Μάιο είχαν ακριβώς αυτό το στόχο. Ποιος ήταν αυτός; Να δείξει ότι η Κυβέρνηση προχωράει με έργα και όχι λόγια στην υλοποίηση του μεγαλύτερου νέου αυτοκινητοδρόμου στην Ευρώπη», είπε.

Στη συνέχεια ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε διεξοδικά στην πορεία του έργου, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα, με αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου.  

«Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς πως το έργο στήθηκε σχεδόν από το μηδέν.  Η  εντολή του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ήταν για άμεση απεμπλοκή και ωρίμανση του έργου και αυτό κάναμε».

Στην συνέχεια, ο κ. Καραγιάννης ανέφερε συγκεκριμένες ενέργειες που έχουν γίνει, επισημαίνοντας ότι έχουν γίνει περισσότερα από όσα έχουν γίνει ποτέ.

Όπως είπε:

Ενιαιοποιήσαμε σε τεχνικό επίπεδο το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία,

Οριστικοποιήσαμε το χρηματοοικονομικό μοντέλο, αναθέσαμε πάνω από 16 μελέτες,

Αναβαθμίσαμε τις προβλέψεις για τα όρια ταχύτητας του δρόμου,

Εντάξαμε και τη βελτίωση των υφιστάμενων παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων στο έργο

Δημοπρατήσαμε έργα αντιμετώπισης κατολισθητικών φαινομένων, προϋπολογισμού 30 εκ. € σε διάφορα σημεία του άξονα.

Επιπλέον, ο υφυπουργός είπε ότι ολοκληρώθηκαν οι μελέτες και κατατέθηκαν οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για έγκριση, τόσο για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, όσο και για το τμήμα του ΣΔΙΤ, Χερσόνησος – Νεάπολη, για το οποίο ήδη ξεκίνησε και η Β’ Φάση του Διαγωνισμού και ως τα τέλη του έτους θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο.

Στο σημείο αυτό ο υφυπουργός τόνισε ότι «είναι αδιανόητο να εγκαλείται η κυβέρνηση αυτή επειδή έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, γιατί προχωρά το έργο με μελέτες, γιατί υπάρχει πλέον χάραξη.»

«Εμείς δεν είπαμε ποτέ ψέματα στους Κρητικούς. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, είπαν εξαρχής την αλήθεια. Και εμείς αυτό δεν πρόκειται να το αλλάξουμε. Και οι Κρητικοί τόσα χρόνια άκουγαν λόγια. Είναι η πρώτη φορά που βλέπουν χάραξη του δρόμου!»

Επίσης ανέφερε ότι «ετοιμάζονται οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων, η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στα τέλη του έτους ως δημόσιο έργο, ενώ για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά έχουν ανατεθεί και ολοκληρώνονται  ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. «Μελετάται ταυτόχρονα και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο, ενώ και ευρύτερα το πρόγραμμα έργων μας στην Κρήτη εξελίσσεται κανονικά», είπε ο υφυπουργός Υποδομών.

Ο κ. Καραγιάννης, μάλιστα έδωσε αναλυτικά στοιχεία για τις πηγές χρηματοδότησης και το ύψος αυτών, για κάθε κομμάτι του έργου ξεχωριστά.

Όπως εξήγησε, από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ έχουν εξασφαλιστεί 1,027 δισ. ευρώ για το τμήμα Κίσσαμος – Άγιος Νικόλαος.

«Αναφορικά με τα παράλληλα οδικά δίκτυα» επισήμανε ο κ. Καραγιάννης, «η προμελέτη οδοποιίας που έχει εκπονηθεί για τα τμήματα  Χανιά - Ηράκλειο και  Χερσόνησος – Νεάπολη εξασφαλίζει απολύτως, μέσω των ανισόπεδων κόμβων που προβλέπονται, τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο της Κρήτης σε κάθε περιοχή διέλευσης αυτού».

Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών το ίδιο συμβαίνει και με την, ήδη αδειοδοτημένη περιβαλλοντικά, μελέτη αναβάθμισης σε αυτοκινητόδρομο του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, καθώς και την υπό εκπόνηση μελέτη του τμήματος Χανιά – Κίσσαμος.

Επίσης, διευκρίνισε ότι το οδικό δίκτυο Κρήτης – σύμφωνα με τον Καλλικράτη – ανήκει στην Περιφέρεια, και «εμείς έχουμε φροντίσει, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, να συνδέεται με τον ΒΟΑΚ, ώστε να παρέχεται εύκολη και κυρίως ασφαλής πρόσβαση σε αυτό».

Όσον αφορά τις αιτιάσεις βουλευτών, ιδιαίτερα του ΣΥΡΙΖΑ για τα διόδια του ΒΟΑΚ, ο υφυπουργός Υποδομών είπε ότι θα υπάρχουν διόδια και απευθυνόμενος στους εκπροσώπους της Αξιωματικής αντιπολίτευσης είπε: Δεν μπορείτε να λέτε ψέματα στους κρητικούς ότι “εμείς θα κάναμε το έργο χωρίς διόδια”, γιατί αυτό δεν είναι αλήθεια. Ούτε βέβαια ότι θα υπάρχουν διόδια για τους μη Κρητικούς. Αυτά δεν γίνονται σε καμιά χώρα του κόσμου!».

Συμπλήρωσε επίσης ότι, και η Σικελία έχει διόδια στους αυτοκινητόδρομους που συνδέουν τα τρία μεγάλα αστικά κέντρα και η Μαγιόρκα και τώρα, σύμφωνα με το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας που κατέθεσε η Ισπανία προβλέπεται η εγκατάσταση διοδίων σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο.

«Να είμαστε προσεκτικοί, τι λέμε. Εμείς δεν κρύψαμε την πραγματικότητα στους Κρητικούς», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Καραγιάννης και κατέθεσε υπηρεσιακό έγγραφο του Απριλίου 2018, στο οποίο αναφερόταν «αναμενόμενες εισπράξεις διοδίων 75 εκ. ευρώ και χρηματοδοτική συνδρομή Δημοσίου μόνο 500 εκατ. ευρώ»  ενώ  η τωρινή κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει 1, 027 δισ. ευρώ.

«Ξέρετε τι λέει αυτό έγγραφο;», ρώτησε τους επερωτώντες βουλευτές ο υφυπουργός. «Ότι δεν είχατε χρηματοδοτικό μοντέλο, δεν είχατε μελέτες, δεν είχατε χάραξη και είχατε βάλει και διόδια! Παρόλα αυτά βγαίνατε και λέγατε ότι δεν θα βάζατε διόδια!».

Τέλος, ανέφερε ότι τα διόδια που θα πληρώνουν στον ΒΟΑΚ οι Κρητικοί είναι αυτά που πληρώνουν όλοι οι Έλληνες πολίτες, δηλαδή 0,063 ανά χιλιόμετρο, αλλά με αναλογική χρέωση και ηλεκτρονικά, για τους κατοίκους της Κρήτης ,ώστε να είναι δίκαια μετά την κατασκευή του δρόμου.

 

Διαβάστε επίσης:

Για πρώτη φορά οι ενστάσεις του ΤΕΕ – ΤΑΚ για το νέο ΒΟΑΚ

ΒΟΑΚ: Από πού θα περάσει ο νέος δρόμος - Το Ράδιο Κρήτη φέρνει στο φως στοιχεία της μελέτης

ESPA BANNER