Πολιτισμός

Τούρκοι επιστήμονες στο πλευρό της Ελλάδας για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα

μάρμαρα παρθενώνα

Απρόσμενο σύμμαχο στα πρόσωπα Τούρκων επιστημόνων βρήκε η Ελλάδα όσον αφορά τη διεκδίκηση των γλυπτών του Παρθενώνα. Όπως αναφέρει στο πρωτοσέλιδό της η εφημερίδα Hurriyet, η καθηγήτρια Ζεϊνέπ Αϊγκάν του Πανεπιστημίου Μιμάρ Σινάν και ο Ορχάν Σακίν, ειδικός στα οθωμανικά αρχεία μετά από έρευνα διαπίστωσαν ότι δεν υπάρχει το φιρμάνι του σουλτάνου Σελίμ Γ’ που επικαλέστηκε ο 7ος κόμης του Έλγιν -πρεσβευτής της χώρας του στην Υψηλή Πύλη στις αρχές του 1800- για να αποσπάσει τα γλυπτά.
 
Απεναντίας, λένε πως ο Βρετανός φέρεται να δωροδόκησε τοπικούς αξιωματούχους που τον άφησαν να αρπάξει ό,τι μπορούσε.
Οι Τούρκοι επιστήμονες λένε πως αυτό που έχει στη διάθεσή του το Βρετανικό Μουσείο είναι μια μεταγενέστερη μετάφραση στα Ιταλικά, μιας επιστολής από τον Καϊμακάμ Πασά Σεγίντ Αμπντουλάχ, αντικαταστάτη του Μεγάλου Βεζίρη Γιουσούφ Γιζά Πασά στην Κωνσταντινούπολη, με την οποία έδινε άδεια στον Έλγιν να φτιάξει εκμαγεία από τα γλυπτά, αλλά όχι να τα καταστρέψει.
 
«Όλα τα φιρμάνια ήταν γραμμένα σ’ ένα ειδικό βιβλίο. Το περιεχόμενό τους ήταν επίσης γραμμένο σ’ αυτό», είπε ο Σακίν, απορρίπτοντας τις αιτιάσεις των Βρετανών ότι η επιστολή αποτελούσε άδεια εξαγωγής των Μαρμάρων.« Πρώτα απ’ όλα, αυτό δεν ήταν φιρμάνι….Το φιρμάνι θα μπορούσε να υπογραφεί μόνο από τον Σουλτάνο, όχι από τον Πασά. Υπήρχε μόνο άδεια για επίσκεψη».
Το πόρισμα των τούρκων επιστημόνων θεωρείται ως πλεονέκτημα για την ελληνική πλευρά στην προσπάθεια διεκδίκησης των γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο.

Πολιτισμός

Πίνακας του Καντίνσκι πωλήθηκε σε δημοπρασία σε τιμή ρεκόρ - 1,33 εκατομμύρια ευρώ

καντινσκι

Ένας πίνακας ζωγραφικής του Βασίλι Καντίνσκι που παρέμενε στην αφάνεια εδώ και 70 χρόνια εμφανίστηκε στη Γερμανία και πωλήθηκε σε δημοπρασία σε τιμή ρεκόρ, 1,33 εκατομμυρίων ευρώ, περίπου τρεις φορές πάνω από την εκτιμώμενη αξία του.

Η ακουαρέλα «Curved Tips» με γεωμετρικά σχήματα, έργο του 1927 του Ρώσου ζωγράφου, πωλήθηκε σε δημοπρασία που διοργανώθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο στο Μόναχο από τον οίκο Ketterer.

Με τα γεωμετρικά σχήματα και την απαλή χρωματική παλέτα, η ακουαρέλα ήταν ένα από τα πιο περιζήτητα έργα που δημιούργησε ο καλλιτέχνης. Το έργο παρουσιάστηκε στο Βερολίνο, το Παρίσι, τη Στοκχόλμη και τις Βρυξέλλες.

Η τελευταία φορά που εμφανίστηκε σε κοινή θέα πιστεύεται ότι ήταν το 1932, σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών.

Στη συνέχεια πιστεύεται ότι πωλήθηκε από έναν έμπορο τέχνης το 1949 και δεν παρουσιάστηκε ξανά στο κοινό για πάνω από 70 χρόνια.

Ειδικοί και ερευνητές τέχνης προσπαθούσαν να εντοπίσουν τον πίνακα που ήταν γνωστός μόνο από ένα σκίτσο που έκανε ο καλλιτέχνης.

Ο πίνακας εμφανίστηκε το Μάιο του τρέχοντος έτους. Ήταν ένα από τα έργα ιδιωτικής συλλογής που ανήκε σε ένα άτομο που ζούσε στο ομόσπονδο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας της Γερμανίας.

«Κατά συνέπεια, αυτή η εξαιρετικά ευχάριστη ανακάλυψη της ακουαρέλας σε ιδιωτική συλλογή στη Ρηνανία μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί θρίαμβος της ιστορίας της τέχνης», ανέφερε ο οίκος δημοπρασιών.

Ο Βασίλι Καντίνσκι, ο οποίος πέθανε το 1944 σε ηλικία 77 ετών, ήταν Ρώσος καλλιτέχνης και θεωρητικός της τέχνης γνωστός για τα έργα αφηρημένης ζωγραφικής.

Έζησε στη Γερμανία για αρκετά χρόνια διδάσκοντας στη Σχολή Τέχνης και Αρχιτεκτονικής Μπάουχαους, προτού κλείσει από τους Ναζί το 1933. Τότε ο ζωγράφος φεύγει στη Γαλλία, όπου έζησε έως τον θάνατό του.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Στο «φως» το πρωτότυπο χειρόγραφο της β’ μελοποίησης του «Ύμνου εις την Ελευθερίαν»

ΔΕΗ: Ανοιχτός διαγωνισμός καλλιτεχνικής δημιουργικότητας

Υπάρχει κι άλλη Μόνα Λίζα, όχι μόνο αυτή στον Λούβρο