Πολιτισμός

Στον «Άνθρωπο του Βιτρούβιου» κρύβεται ο πραγματικός Κώδικας Ντα Βίντσι

Άνθρωπο του Βιτρούβιου.jpg

Ένα κρυφό μήνυμα κρύβεται στο διάσημο σχέδιο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου». Αυτό, τουλάχιστον υποστηρίζει  ένας Ιταλός ερευνητής, ο οποίος, μετά από έρευνες 30 ετών, θεωρεί σ΄αυτό το πλέον αναγνωρίσιμο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι περιέχεται ένα κρυφό μήνυμα, ένας μυστικός κώδικας, που κάνει την πραγματικότητα της τέχνης, να ξεπερνά τη μυθοπλασία της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τον ιστορικό Τέχνης Ρομπέρτο Κόνκας, μέσα σ΄αυτό το διάσημο σχέδιο υπάρχουν πολλά κρυμμένα μυστικά.

Μετά από 30 χρόνια συλλογισμού πάνω στο θέμα και 7 εντατικής έρευνας, ο Κόνκας τόνισε στο ιταλικό πρακτορείο ANSA ότι είναι έτοιμος να αποκαλύψει στο νέο βιβλίο του πως ουσιαστικά ο «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» είναι μία ευρηματική και ιδιοφυής απεικόνιση του αλγόριθμου που χρησιμοποιούσαν οι καλλιτέχνες, από τον 4ο έως τον 17ο αιώνα, για να επαληθεύσουν ότι τα έργα τους πληρούν τη «Χρυσή Τομή», τη Divina Porportione (Θεία Διάσταση), τους γεωμετρικούς κανόνες που είχε επιβάλλει η Καθολική Εκκλησία στους καλλιτέχνες για την οικοδόμηση και τη φιλοτέχνηση των μεγάλων θρησκευτικών έργων.

Δύο, ίσως και τρία πρόσωπα, απεικονίζει η κεντρική φιγούρα του «Ανθρώπου του Βιτρούβιου»

Τη μεγάλη τομή σε αυτήν τη νέα θεωρία αποτελεί η υπόθεση πως η κεντρική φιγούρα του «Ανθρώπου του Βιτρούβιου» δεν απεικονίζει ένα πρόσωπο, αλλά δύο. Πρόκειται για δύο διαφορετικές αναπαραστάσεις ενός άνδρα σε δύο διαφορετικές ηλικίες, ενός ώριμου και ενός νέου.

Επίσης, δεν έχει αποκλειστεί η πιθανότητα να απεικονίζεται και ένας τρίτος.

«Αυτή η έρευνα είναι συναρπαστική σαν ένα θρίλερ και περίπλοκη σαν ένα μυθιστόρημα του Ουμπέρτο Έκο», επισημαίνουν ορισμένα δημοσιεύματα στον ιταλικό Τύπο, που εξεπλάγη για το πώς κατόρθωσε ο εφυής καλλιτέχνης να προστατεύσει αυτήν την αριθμητική και γεωμετρική σχέση μέσα στο σχέδιό του επί τόσους αιώνες.

Ο ίδιος ο Κόνκας σημειώνει πως συνέλαβε αυτήν την υπόθεση το 2012, όταν παρατήρησε πως το πρόσωπο που απεικονίζεται στον Άνθρωπο είναι στην πραγματικότητα διπλό. «Το δεξί μάτι είναι το μάτι ενός ώριμου ανθρώπου, ενώ το αριστερό ενός νεότερου (…). Εάν έγραφε συνέχεια προς τα αριστερά ο Ντα Βίντσι οφείλεται στο γεγονός ότι είχε μάθει να χρησιμοποιεί τον καθρέφτη και σε αυτήν την περίπτωση τον χρησιμοποίησε για να αναπαραστήσει την πλήρη μορφή του σχεδίου», αναφέρει.

Κατά τον Κόνκας, ο Ντα Βίντσι φιλοτέχνησε αυτόν τον καλλιτεχνικό γρίφο «επειδή φοβόταν μήπως με τον καιρό χανόταν ο κανόνας που χρησιμοποιούσαν οι αρχιτέκτονες, οι καλλιτέχνες κι οι ποιητές». Όπως υπενθυμίζει, «η πρώτη φορά που εφαρμόστηκε ήταν στην Αψίδα του Κωνσταντίνου, μεταξύ 315 και 325», όμως με την πάροδο των αιώνων είχε αρχίσει να ατονεί η εφαρμογή του «κι αυτό το διαπιστώνουμε ευρέως στα έργα του Μιχαήλ Άγγελου και στην ίδια τη “Τζοκόντα” του Ντα Βίντσι».

Ο Ντα Βίντσι έφτιαξε τον κώδικα για να μην καεί στην πυρά  

Η φυσική διάσωση αυτών των γεωμετρικών κανόνων ήταν πολύ σημαντική, όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και για τις δομές εξουσίας εκείνων των καιρών, αφού και η αρχιτεκτονική και η τέχνη με τη συμβολική δύναμη και αξία τους είχαν κεφαλαιώδη σημασία για την εκκλησία και την πολιτική. Όμως, «εάν ο Ντα Βίντσι απεκάλυπτε ότι ο Άνθρωπος του Βιτρούβιο αφορούσε αυτούς ακριβώς τους κανόνες, θα κατέληγε στην πυρά», παρατηρεί ο Κόνκας.

Το σχέδιο, διαστάσεων 35Χ26 εκατ., φιλοτεχνήθηκε το 1490 και βασίστηκε στα κείμενα του Ρωμαίου αρχιτέκτοντα Βιτρούβιου, που έζησε τον 10ο αιώνα π.Χ. Ο Βιτρούβιος υποστήριζε πως εάν η ανθρώπινη μορφή μπορούσε να χωρέσει ταυτόχρονα σε έναν κύκλο κι ένα τετράγωνο τότε έχουμε την ιδανική διάσταση ή τη Χρυσή Τομή.

Το διάσημο σχέδιο βρέθηκε πάλι στην επικαιρότητα πρόσφατα λόγω της διαμάχης που είχε ξεσπάσει μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας σχετικά με τη μεταφορά του από τη Βενετία, όπου φυλάσσεται, στο Μουσείο του Λούβρου, όπου διοργανώνεται μεγάλη αναδρομική έκθεση για τα 500 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου δασκάλου της Αναγεννησιακής Τέχνης.

ΠΗΓΗ: ΑΝSA, Corriere della Sera, El Publico

Πολιτισμός

Θέατρο Πορεία: Έντεκα online παραστάσεις που μπορείτε να απολαύσετε

Θέατρο Πορεία

Μπορεί να «μένουμε σπίτι» αυτό ωστόσο δε σημαίνει πως δε μπορούμε να απολαμβάνουμε θεατρικές παραστάσεις που μας αρέσουν.

Το Θέατρο Πορεία θα προβάλλει 11 παραστάσεις έως τις 15 Απριλίου.

Πρόγραμμα θεατρικών παραστάσεων

«Δάφνης και Χλόη, ταξίδι αναψυχής» βασισμένη στο αρχαίο ελληνικό μυθιστόρημα του Λόγγου και στη μετάφραση του Ρόδη Ρούφου, σε σκηνική σύνθεση και σκηνοθεσία του Cezaris Grauzinis, 2006, Σάββατο 4/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας)

«Φρεναπάτη» ελεύθερη διασκευή του έργου «L' Illusion comique» του Πιερ Κορνέιγ σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, 2000, Κυριακή 5/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Παντρολογήματα» του Νικολάι Γκόγκολ, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, 2004, Δευτέρα 6/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας)

«Ο αμερικάνικος βούβαλος» του Ντέιβιντ Μάμετ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2011, Τρίτη 7/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«The Man Who» ων Πίτερ Μπρουκ και Μαρί-Ελέν Ετιέν, σε σκηνοθεσία Renate Jett, 2005, Τετάρτη 8/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Το ευχαριστημένο» της Μαρίνας Καραγάτση, σε διασκευή από την Έρι Κύργια και σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2018, Πέμπτη 9/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Ύψωμα 731» σε κείμενο και σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, 2019, Παρασκευή 10/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Η αγριόπαπια» του Χένρικ Ίψεν, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2017, Σάββατο 11/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Τρεις αδερφές» του Αντόν Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2016, Κυριακή 12/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).
«Οι τρεις ευτυχισμένοι» του Εζέν Λαμπίς, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, 2017, Μ. Δευτέρα 13/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

«Μιράντα» βασισμένο στην Τρικυμία του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ σε διασκευή και σκηνοθεσία του Oskaras Korsunovas, 2016, Μ. Τρίτη 14/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).

 «Η μεγάλη χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση, σε διασκευή Στρατή Πασχάλη και σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, 2015, Μ. Τετάρτη 15/4 (10 π.μ. έως 10 π.μ. της επόμενης ημέρας).