Πολιτική

Τον νέο σχεδιασμό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας

νίκη κεραμέως

Ως «στρατηγική προτεραιότητα» για οποιαδήποτε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έθεσε την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών το υπουργείο Παιδείας, ανακοινώνοντας τον νέο σχεδιασμό των επιμορφώσεων.

Τα πρώτα πεδία εφαρμογής θα είναι: οι βασικοί εγγραμματισμοί (γλώσσα, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες), τα νέα προγράμματα σπουδών και το νέο εκπαιδευτικό υλικό, η εισαγωγική επιμόρφωση νεοδιορισθέντων, τα θέματα μαθητείας και μαθηματικών-φιλολόγων ΕΠΑΛ, οι νέες θεματικές αλλά και η διαφοροποιημένη διδασκαλία.

Και αυτό, έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί να ανταποκρίνονται στην ετερογένεια των παιδαγωγικών αναγκών όλων ανεξαιρέτως των μαθητών.

«Στο πρώτο αυτό στάδιο, επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό των σχολείων μας το ποσό των 14 εκατομμυρίων ευρώ (13.930.608,38 ευρώ). Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, η διαδικασία επανέρχεται με ταχείς ρυθμούς και ισχυροποιείται, με στόχο την ουσιαστική μετάβαση σε ένα σύγχρονο μοντέλο επιμόρφωσης» αναφέρει το υπουργείο σε σχετική ανακοίνωση. Ειδικότερα, δημιουργούνται επιμορφωτές-πολλαπλασιαστές που θα υλοποιούν ενδοσχολικές επιμορφώσεις σε δίκτυα σχολείων, καθώς και έναν συνδυασμό δια ζώσης και εξ αποστάσεως δραστηριοτήτων, σε συνεχή επαφή με τον εκπαιδευτικό και την σχολική τάξη. Όπως ενημέρωσε το υπουργείο, οι επιμορφωτικές δράσεις εντάσσονται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020».

Αναλυτικά, οι επιμορφωτικές δράσεις, όπως τις ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, έχουν ως εξής:  

Α. Επιμορφωτικές δράσεις που προγραμματίζονται για εξειδίκευση ως χρηματοδοτούμενες πράξεις:

- Βασικοί εγγραμματισμοί στη Γλώσσα, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες

Η δράση αυτή, διάρκειας ως 31/12/2022, πραγματοποιείται για πρώτη φορά, σε σύμπραξη με πανεπιστημιακά τμήματα, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 3.800.000 ευρώ. Η πρωτοβουλία στοχεύει στη βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών, όπως καταγράφονται και στα αποτελέσματα διαγωνισμού της PISA. Η μη χρηματοδοτούμενη, παρεχόμενη από Πανεπιστήμια της χώρας, πιλοτική εφαρμογή θα αρχίσει από την 1/4/2020 και θα αφορά 15.000 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

- Εισαγωγική Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών

Εν όψει των νέων διορισμών, θα πραγματοποιηθεί εισαγωγική επιμόρφωση, η οποία βρίσκεται στο στάδιο της εξειδίκευσης, από το σχολικό έτος 2020-2021 με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 2.000.000 ευρώ και θα αφορά 11.500 εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

- Επιμόρφωση στις Νέες Θεματικές

Η ανωτέρω δράση, η οποία θα αρχίσει πιλοτικά χωρίς χρηματοδότηση, σε συνεργασία με Πανεπιστήμια της χώρας, τον Απρίλιο του 2020 και ως χρηματοδοτούμενη το Φθινόπωρο του 2020, αποτελεί καινοτόμο επιμορφωτική παρέμβαση που αφορά στην επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών στην εργαστηριακή και ανακαλυπτική μάθηση που αφορά στην εφαρμογή των νέων θεματικών, ανεξαρτήτως ειδικότητας. Επιπλέον, η επιμόρφωση θα λειτουργήσει υποστηρικτικά ως προς την εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και θα αφορά 696 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας. Η επιμόρφωση θα λειτουργήσει υποστηρικτικά ως προς την εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και θα ενταχθεί στον προϋπολογισμό τους.

Β. Επιμορφωτικές δράσεις που είναι ήδη σε εξέλιξη:

- Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα Προγράμματα Σπουδών και το εκπαιδευτικό υλικό Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Η εν λόγω επιμόρφωση, η οποία θα αρχίσει την 1/9/2020, αφορά την επιμόρφωση 35.000 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών, τα οποία σχεδιάζονται με ταχείς ρυθμούς.

Στόχος είναι η μεθοδική, σταδιακή εφαρμογή νέων τρόπων διδασκαλίας - χωρίς αιφνιδιασμούς καθώς και η βέλτιστη προετοιμασία των εκπαιδευτικών.

Πραγματοποιείται σε συνέχεια της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» 2014-2020. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 4.438.113,62 ευρώ.

Ανάλογο επιμορφωτικό πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε το σχολικό έτος 2011-2012 το οποίο, ωστόσο, αφορούσε την επιμόρφωση στελεχών εκπαίδευσης, εκπαιδευτών εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών μόνο των σχολικών μονάδων που εφάρμοσαν πιλοτικά τα Προγράμματα Σπουδών του Νέου Σχολείου (120 σχολικές μονάδες Α/θμιας εκπαίδευσης και 68 σχολικές μονάδες Β/θμιας εκπαίδευσης), στο πλαίσιο της Πράξης «ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) - Πιλοτική Εφαρμογή».

- Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών/εκπαιδευτών σε θέματα Μαθητείας

Έχει ολοκληρωθεί η Α' φάση της επιμόρφωσης (1/9/2017-8/2/2019) και είναι σε εξέλιξη ο τρίτος κύκλος της Β' φάσης. Ο προϋπολογισμός της δράσης ανέρχεται στο ποσό των 884.659,22 ευρώ και αφορά 4.000 καθηγητές Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

- Επιμόρφωση σε πρακτικές υποστήριξης των μαθητών και των μαθητριών στο πλαίσιο της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας.

Η επιμόρφωση γίνεται με πρακτικές υποστήριξης των μαθητών στον πλαίσιο της  Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, δηλαδή στην επιμόρφωση που βοηθά τους εκπαιδευτικούς να ανταποκριθούν στην ετερογένεια των παιδαγωγικών αναγκών όλων ανεξαιρέτως των μαθητών, και η οποία πραγματοποιείται για πρώτη φορά. Ο προϋπολογισμός της συγκεκριμένης δράσης ανέρχεται σε 1.462.360,41 ευρώ και αφορά 25.000 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

- Μια νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ: Υλοποίηση της Επιμόρφωσης Φιλολόγων και Μαθηματικών των ΕΠΑΛ

Η ως άνω δράση, προϋπολογισμού 1.345.475,13 ευρώ, αποτελεί καινοτόμο επιμορφωτική παρέμβαση. Θεσμοθετήθηκε και εφαρμόστηκε πιλοτικά από το σχολικό έτος 2017-2018, γενικεύτηκε από το σχολικό έτος 2018-2019 και αφορά 7.200 εκπαιδευτικούς ΕΠΑΛ και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Πολιτική

Αντιπαράθεση Ελλάδας - Τουρκίας στη σύνοδο του ΝΑΤΟ

δένδιας τσαβούσογλου

Ένταση σημειώθηκε κατά την Υπουργική Σύνοδο του ΝΑΤΟ την Πέμπτη, καθώς ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών επανέλαβε ορισμένες από τις ανυπόστατες κατηγορίες κατά της χώρας μας.

Ο Νίκος Δένδιας ζήτησε και έλαβε άμεσα το λόγο ενημερώνοντας του Συμμάχους ότι, μεταξύ άλλων, η Ελλάδα δέχθηκε μια χωρίς προηγούμενο ενορχηστρωμένη επίθεση στα σύνορά της με παράλληλη εκστρατεία παραπληροφόρησης.

Μεθοδεύσεις που καταστρατηγούν με τον πλέον προφανή τρόπο τις αξίες της Συμμαχίας. Ολοι οι σύμμαχοι δικαιούνται να ζητούν την αλληλεγγύη του ΝΑΤΟ, προσέθεσε, με την προϋπόθεση ωστόσο ότι οι ίδιοι θα τιμούν τις δεσμεύσεις τους. Τότε, ο Τούρκος ΥΠΕΞ Μ. Τσαβούσογλου σηκώθηκε από τη θέση του χωρίς να περιμένει το κλείσιμο της συζήτησης από τον ΓΓ του ΝΑΤΟ J. Stoltenberg.

Ζήτησε μάλιστα να προβεί στη δευτερολογία του ως τελευταίος ομιλητής, αλλά η Γραμματεία του ΝΑΤΟ του ξεκαθάρισε ότι δεν προβλέπεται από τη διαδικασία.

Η ατζέντα των συνομιλιών

Το ζήτημα του κορωνοϊού, το μεταναστευτικό και η Συρία εξετάστηκαν, μεταξύ άλλων, στη σημερινή Σύνοδο των Υπουργών Εξωτερικών των κρατών - μελών του ΝΑΤΟ, που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης.

Όπως ανέφερε σε γραπτή του δήλωση ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας μετά το πέρας της συνόδου, «εξετάσθηκε ενδελεχώς ο ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει το ΝΑΤΟ στην αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού, μέσω της σημαντικής τεχνογνωσίας του σε θέματα αλυσίδων εφοδιασμού, σχεδιασμού πολιτικής προστασίας αλλά και διαχείρισης κρίσεων.

Συζητήσαμε, ακόμα, για τη δυνατότητα αύξησης της συμβολής του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των ροών παράτυπης μετανάστευσης, υπό το φως της πρόσφατης έξαρσης των ροών προς τη χώρα μας.

Λαμβάνοντας, μάλιστα, υπόψιν την πανδημία του κορωνοιού, η οποία προσθέτει ένα επιπλέον δεδομένο στην αντιμετώπιση της ανεξέλεγκτης μετακίνησης ανθρώπων. Αναφέρθηκα, επίσης, στις πρόσφατες εξελίξεις στον Έβρο και στην εργαλειοποίηση ανθρώπων, η οποία υπονομεύει τις αξίες της Συμμαχίας.

Εξετάσθηκε ακόμη η κατάσταση στη Συρία, το Αφγανιστάν, το Ιράκ, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, καθώς και οι εξελίξεις στη Γεωργία και την Ουκρανία, για τις οποίες εκφράσαμε την στήριξή μας στην ευρωατλαντική τους προοπτική.

Τέλος, συζητήθηκε η εντολή της Διαδικασίας Διαλογισμού, όπου προσβλέπουμε στην από κοινού με τους Συμμάχους μας εξέταση, υπό την καθοδήγηση του Βορειο-Ατλαντικού Συμβουλίου, του μέλλοντος της Συμμαχίας μας.»