Οικονομία

Καθοριστικός μήνας ο Απρίλιος για τις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών

χρεη δημοσιου

Η εκκρεμότητα με το νέο πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας φαίνεται να κλείνει για την κυβέρνηση αλλά όχι με τον πλέον ιδανικό τρόπο. Στην πράξη θα αποδειχθεί ότι οι δανειολήπτες θα χρειαστεί να καταβάλουν πολύ μεγάλη προσπάθεια για να σώσουν το σπίτι τους από τον πλειστηριασμό. Με το που θα ανοίξει η πλατφόρμα –πιθανότατα μέσα στον Μάιο- θα φανεί ότι η ρύθμιση δεν θα είναι εύκολη υπόθεση για όλους καθώς χιλιάδες θα χρειαστεί και πάλι να καταφύγουν στα δικαστήρια με αβέβαιη έκβαση της υπόθεσής τους.

Σε κάθε περίπτωση οι δανειολήπτες θα χρειαστεί να πληρώνουν μια δόση για πολλά χρόνια χωρίς κανένα ουσιαστικό περιθώριο να χαθούν δόσεις. Το όλο σκηνικό δεν φαίνεται να προσθέτει «πολιτικούς πόντους» στην κυβέρνηση η οποία με την πλατφόρμα δημιουργεί στρατιές δυσαρεστημένων που μένουν εκτός και στρατιές αγχωμένων που θα βρίσκονται υπό τη συνεχή απειλή απώλειας της ρύθμισης και ταυτόχρονα του σπιτιού τους.

Έτσι, για την κυβέρνηση το ζητούμενο είναι να γεμίσει η ατζέντα το επόμενο διάστημα με παρεμβάσεις οι οποίες θα μπορέσουν να φτιάξουν «κλίμα» ενόψει και των πολλαπλών εκλογικών αναμετρήσεων. Το ενδιαφέρον, επικεντρώνεται αναγκαστικά σε δύο μέτωπα: πρώτον στη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία και δεύτερον στην προοπτική διατήρησης του αφορολογήτου στα σημερινά επίπεδα.

Εγκαταλείποντας την ιδέα των μονομερών ενεργειών στο θέμα της πρώτης κατοικίας και προχωρώντας σε σειρά «παραχωρήσεων» -ειδικά σε ότι αφορά στην προστασία των επιχειρηματικών δανείων- η κυβέρνηση ελπίζει ότι στις 5 Απριλίου θα πάρει την πολυπόθητη έγκριση για τη εκταμίευση του ενός δις. ευρώ.

Για όλη την εβδομάδα οι διαβουλεύσεις θα συνεχίζονται καθώς θα πρέπει να συμφωνηθεί με τους θεσμούς και η δευτερογενής νομοθεσία δηλαδή οι υπουργικές αποφάσεις που καθορίζουν κρίσιμες λεπτομέρειες του νέου πλαισίου προστασίας της κυρίας κατοικίας. Με δεδομένες και τις υποχωρήσεις που έγιναν κατά την κατάρτιση της τροπολογίας, το οικονομικό επιτελείο θεωρείται πλέον δεδομένο ότι θα κινηθεί σε συναινετική λογική μέχρι την τελευταία στιγμή με στόχο το περιεχόμενο της έκθεσης που ήδη ξεκίνησαν να συντάσσουν οι θεσμοί ενόψει του Eurogroup της 5ης Απριλίου να αφήνει το περιθώριο στους υπουργούς Οικονομικών να θεωρήσουν ολοκληρωμένη τη δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση.

Ειδικότερα, με υπουργική απόφαση θα πρέπει να καθοριστούν:

1. οι διαδικασίες, οι προϋποθέσεις, οι προσφερόμενες λειτουργίες και εφαρμογές και οι τεχνικές λεπτομέρειες, οι οποίες αποτελούν τις λειτουργικές προδιαγραφές της ηλεκτρονικής πλατφόρμας

2.  Το περιεχόμενο της αίτησης για υπαγωγή στην πλατφόρμα

3. ο κατάλογος των δικαιολογητικών που συνυποβάλλονται μαζί με την αίτηση του ή ανακτώνται από την πλατφόρμα.

4. Οι λεπτομέρειες της διαδικασίας συναινετικής ρύθμισης

5. ο τρόπος προσδιορισμού του ακριβούς ύψους της συνεισφοράς του Δημοσίου, το όργανο που είναι αρμόδιο να αποφασίζει για τη συνεισφορά του Δημοσίου, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα σχετικά με τη συνεισφορά του Δημοσίου. «Η απόφαση του προηγούμενου εδαφίου πρέπει να συμμορφώνεται προς την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων» αναφέρει η τροπολογία κάτι που με τη σειρά του παραπέμπει και στην Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

6. ο τρόπος προσδιορισμού της αξίας των μεταφορικών μέσων, προκειμένου να ελέγχεται το κριτήριο επιλεξιμότητας (σ.σ από την αξία των αυτοκινήτων που έχει στην κατοχή του ο δανειολήπτης, μπορεί να κρίνεται και η ένταξή του στην πλατφόρμα ή όχι).

Το κλείσιμο της 2ης αξιολόγησης ουσιαστικά ελευθερώνει την κυβέρνηση καθώς το θέμα των κόκκινων δανείων αποδείχτηκε πολύ μεγάλο εμπόδιο. Η 3η αξιολόγηση, έχει και αυτή γεμάτη ατζέντα αλλά με θέματα με μικρότερο βαθμό δυσκολίας τουλάχιστον για το πλατύ κοινό (σ.σ περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο αποκρατικοποιήσεις αλλά και το θέμα της αντιμετώπισης των κόκκινων δανείων κάτι όμως που αφορά κατά κύριο λόγο τράπεζες και επιχειρήσεις).

Σε μια προσπάθεια να τονώσει το φιλολαϊκό προφίλ της, η κυβέρνηση θα ρίξει το επόμενο διάστημα όλο το βάρος στο να προχωρήσει τις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών. Μάλιστα, για το συγκεκριμένο θέμα αναμένεται να τηρηθεί πιο «σκληρή στάση» απέναντι στους δανειστές με το επιχείρημα ότι οι ρυθμίσεις δεν αποτελούν κομμάτι της μεταμνημονιακής ατζέντας αλλά πρωτοβουλίες που μπορεί να πάει η κυβέρνηση από μόνη της.
Πηγή: thetoc.gr

Οικονομία

Κομισιόν: «Πράσινο φως» στο ελληνικό σχέδιο για επιστροφή 1 δισ. ευρώ στις επιχειρήσεις

Κομισιόν

Το ελληνικό καθεστώς ενισχύσεων ύψους 1 δισ. ευρώ για τη στήριξη των επιχειρήσεων που πλήττονται λόγω της έξαρσης του κορωνοϊού, ενέκρινε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η εκτελεστική αντιπρόεδρος Μαργκρέτε Βεστάγκερ, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε ότι «το παρόν ελληνικό καθεστώς επιστρεπτέων προκαταβολών ύψους 1 δισ. ευρώ θα συμβάλει στην εξασφάλιση επαρκούς ρευστότητας στην ελληνική οικονομία». Περαιτέρω επισήμανε ότι «διασφαλίζει ότι οι επιχειρήσεις που πλήττονται περισσότερο λόγω της έξαρσης του κορονοϊού θα συνεχίσουν την οικονομική τους δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της κρίσης και μετά το τέλος της και διαβεβαίωσε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεχίσει να συνεργάζεται στενά με τα κράτη-μέλη για να εξασφαλίσει τη δυνατότητα εφαρμογής εθνικών μέτρων στήριξης με συντονισμένο και αποτελεσματικό τρόπο, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ.

Το καθεστώς εγκρίθηκε βάσει του προσωρινού πλαισίου για τις κρατικές ενισχύσεις, το οποίο ενέκρινε η Επιτροπή στις 19 Μαρτίου 2020 και τροποποιήθηκε στις 3 Απριλίου 2020, όπως εξηγεί σε ανακοίνωση της η Κομισιόν.

Εστιάζοντας στο ελληνικό μέτρο στήριξης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει πως η Ελλάδα της κοινοποίησε ένα καθεστώς επιστρεπτέων προκαταβολών, εκτιμώμενου ύψους 1 δισ. ευρώ βάσει του προσωρινού πλαισίου, για να στηρίξει τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την έξαρση του κορονοϊού. «Το καθεστώς είναι ανοικτό σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε όλους τους τομείς και εφαρμόζεται σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Απευθύνεται σε επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προσωρινές οικονομικές δυσκολίες λόγω της έξαρσης του κορονοϊού, όπως αποδεικνύεται από τη σημαντική μείωση της δραστηριότητάς τους. Το καθεστώς θα συμβάλει στην εξασφάλιση διαθέσιμης ρευστότητας στην αγορά, για να αντιμετωπιστεί η ζημία που προκλήθηκε από την έξαρση της νόσου και για να διατηρηθεί η συνέχεια της οικονομικής δραστηριότητας κατά τη διάρκεια και μετά την έξαρση της νόσου» σημειώνει.

Επίσης, αναφέρει ότι οι επιστρεπτέες προκαταβολές θα εκταμιεύονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) απευθείας στις επιχειρήσεις, χωρίς τη διαμεσολάβηση των τραπεζών. Η στήριξη στο πλαίσιο αυτού του καθεστώτος θα χορηγείται έως τις 30 Ιουνίου 2020.

Η Επιτροπή, όπως επισημαίνει στην ανακοίνωσή της, διαπίστωσε ότι το ελληνικό μέτρο συνάδει με τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στο προσωρινό πλαίσιο. Ειδικότερα: i) το καθεστώς επιστρεπτέων προκαταβολών περιορίζεται μόνο στις φερέγγυες επιχειρήσεις, ii) οι επιστρεπτέες προκαταβολές θα χορηγούνται έως τον Ιούνιο του 2020, iii) το μέτρο είναι αναλογικό για την αντιμετώπιση των συνεπειών της σοβαρής διαταραχής που προκαλείται από την έξαρση του κορονοϊού και (iv) τα ποσά της ενίσχυσης δεν υπερβαίνουν τα επίπεδα που προβλέπονται στο προσωρινό πλαίσιο.

Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το μέτρο είναι αναγκαίο, κατάλληλο και αναλογικό για την άρση σοβαρής διαταραχής της οικονομίας κράτους μέλους, σύμφωνα με το άρθρο 107 παράγραφος 3 στοιχείο β) της ΣΛΕΕ και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο προσωρινό πλαίσιο.

Σε αυτή τη βάση, η Επιτροπή ενέκρινε το μέτρο βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.