Οικονομία

Καθοριστικός μήνας ο Απρίλιος για τις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών

χρεη δημοσιου

Η εκκρεμότητα με το νέο πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας φαίνεται να κλείνει για την κυβέρνηση αλλά όχι με τον πλέον ιδανικό τρόπο. Στην πράξη θα αποδειχθεί ότι οι δανειολήπτες θα χρειαστεί να καταβάλουν πολύ μεγάλη προσπάθεια για να σώσουν το σπίτι τους από τον πλειστηριασμό. Με το που θα ανοίξει η πλατφόρμα –πιθανότατα μέσα στον Μάιο- θα φανεί ότι η ρύθμιση δεν θα είναι εύκολη υπόθεση για όλους καθώς χιλιάδες θα χρειαστεί και πάλι να καταφύγουν στα δικαστήρια με αβέβαιη έκβαση της υπόθεσής τους.

Σε κάθε περίπτωση οι δανειολήπτες θα χρειαστεί να πληρώνουν μια δόση για πολλά χρόνια χωρίς κανένα ουσιαστικό περιθώριο να χαθούν δόσεις. Το όλο σκηνικό δεν φαίνεται να προσθέτει «πολιτικούς πόντους» στην κυβέρνηση η οποία με την πλατφόρμα δημιουργεί στρατιές δυσαρεστημένων που μένουν εκτός και στρατιές αγχωμένων που θα βρίσκονται υπό τη συνεχή απειλή απώλειας της ρύθμισης και ταυτόχρονα του σπιτιού τους.

Έτσι, για την κυβέρνηση το ζητούμενο είναι να γεμίσει η ατζέντα το επόμενο διάστημα με παρεμβάσεις οι οποίες θα μπορέσουν να φτιάξουν «κλίμα» ενόψει και των πολλαπλών εκλογικών αναμετρήσεων. Το ενδιαφέρον, επικεντρώνεται αναγκαστικά σε δύο μέτωπα: πρώτον στη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία και δεύτερον στην προοπτική διατήρησης του αφορολογήτου στα σημερινά επίπεδα.

Εγκαταλείποντας την ιδέα των μονομερών ενεργειών στο θέμα της πρώτης κατοικίας και προχωρώντας σε σειρά «παραχωρήσεων» -ειδικά σε ότι αφορά στην προστασία των επιχειρηματικών δανείων- η κυβέρνηση ελπίζει ότι στις 5 Απριλίου θα πάρει την πολυπόθητη έγκριση για τη εκταμίευση του ενός δις. ευρώ.

Για όλη την εβδομάδα οι διαβουλεύσεις θα συνεχίζονται καθώς θα πρέπει να συμφωνηθεί με τους θεσμούς και η δευτερογενής νομοθεσία δηλαδή οι υπουργικές αποφάσεις που καθορίζουν κρίσιμες λεπτομέρειες του νέου πλαισίου προστασίας της κυρίας κατοικίας. Με δεδομένες και τις υποχωρήσεις που έγιναν κατά την κατάρτιση της τροπολογίας, το οικονομικό επιτελείο θεωρείται πλέον δεδομένο ότι θα κινηθεί σε συναινετική λογική μέχρι την τελευταία στιγμή με στόχο το περιεχόμενο της έκθεσης που ήδη ξεκίνησαν να συντάσσουν οι θεσμοί ενόψει του Eurogroup της 5ης Απριλίου να αφήνει το περιθώριο στους υπουργούς Οικονομικών να θεωρήσουν ολοκληρωμένη τη δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση.

Ειδικότερα, με υπουργική απόφαση θα πρέπει να καθοριστούν:

1. οι διαδικασίες, οι προϋποθέσεις, οι προσφερόμενες λειτουργίες και εφαρμογές και οι τεχνικές λεπτομέρειες, οι οποίες αποτελούν τις λειτουργικές προδιαγραφές της ηλεκτρονικής πλατφόρμας

2.  Το περιεχόμενο της αίτησης για υπαγωγή στην πλατφόρμα

3. ο κατάλογος των δικαιολογητικών που συνυποβάλλονται μαζί με την αίτηση του ή ανακτώνται από την πλατφόρμα.

4. Οι λεπτομέρειες της διαδικασίας συναινετικής ρύθμισης

5. ο τρόπος προσδιορισμού του ακριβούς ύψους της συνεισφοράς του Δημοσίου, το όργανο που είναι αρμόδιο να αποφασίζει για τη συνεισφορά του Δημοσίου, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέμα σχετικά με τη συνεισφορά του Δημοσίου. «Η απόφαση του προηγούμενου εδαφίου πρέπει να συμμορφώνεται προς την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων» αναφέρει η τροπολογία κάτι που με τη σειρά του παραπέμπει και στην Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

6. ο τρόπος προσδιορισμού της αξίας των μεταφορικών μέσων, προκειμένου να ελέγχεται το κριτήριο επιλεξιμότητας (σ.σ από την αξία των αυτοκινήτων που έχει στην κατοχή του ο δανειολήπτης, μπορεί να κρίνεται και η ένταξή του στην πλατφόρμα ή όχι).

Το κλείσιμο της 2ης αξιολόγησης ουσιαστικά ελευθερώνει την κυβέρνηση καθώς το θέμα των κόκκινων δανείων αποδείχτηκε πολύ μεγάλο εμπόδιο. Η 3η αξιολόγηση, έχει και αυτή γεμάτη ατζέντα αλλά με θέματα με μικρότερο βαθμό δυσκολίας τουλάχιστον για το πλατύ κοινό (σ.σ περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο αποκρατικοποιήσεις αλλά και το θέμα της αντιμετώπισης των κόκκινων δανείων κάτι όμως που αφορά κατά κύριο λόγο τράπεζες και επιχειρήσεις).

Σε μια προσπάθεια να τονώσει το φιλολαϊκό προφίλ της, η κυβέρνηση θα ρίξει το επόμενο διάστημα όλο το βάρος στο να προχωρήσει τις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών. Μάλιστα, για το συγκεκριμένο θέμα αναμένεται να τηρηθεί πιο «σκληρή στάση» απέναντι στους δανειστές με το επιχείρημα ότι οι ρυθμίσεις δεν αποτελούν κομμάτι της μεταμνημονιακής ατζέντας αλλά πρωτοβουλίες που μπορεί να πάει η κυβέρνηση από μόνη της.
Πηγή: thetoc.gr

Οικονομία

Έρευνα: Πώς ψωνίζουν οι καταναλωτές και από πού την εποχή του κορωνοϊού

ηλεκτρονικές αγορές σούπερ μάρκετ

Σε αχαρτογράφητα νερά κινείται τους τελευταίους μήνες η παγκόσμια αγορά, καθώς η πανδημία του κορωνοϊού πέραν των αρρυθμιών που δημιούργησε έχει ως συνέπεια αλλαγές με μονιμότερα χαρακτηριστικά. Αλλαγές που οφείλονται στην οικονομική αβεβαιότητα  αλλά και στις αλλαγές συμπεριφοράς των καταναλωτών.

Σύμφωνα με την 11η έκθεση της PwC “Global Consumer Insights Survey”, οι καταναλωτικές τάσεις και συμπεριφορές που είχαν ήδη ξεκινήσει να αναπτύσσονται πριν την έξαρση της πανδημίας σημειώνουν αλματώδη επιτάχυνση, οδηγώντας τόσο τις εταιρείες λιανικής όσο και εκείνες που συναλλάσσονται άμεσα με τον καταναλωτή να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο διεξάγουν τη δραστηριότητά τους,

Η έρευνα στηρίχθηκε στην καταγραφή των αγοραστικών συνηθειών και συμπεριφορών των καταναλωτών στις πόλεις πριν και μετά την πανδημία και στον τρόπο με τον οποίο η παγκόσμια αναταραχή επέβαλε την επιτάχυνση προς έναν πιο ψηφιακό τρόπο ζωής. Δισεκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο ζουν σε πόλεις, με τη συγκέντρωση αυτή να έχει δημιουργήσει μια νέα εποχή στην παγκόσμια κατανάλωση και καθιστώντας τις πόλεις κόμβους της οικονομικής δραστηριότητας.

Τα αποτελέσματα της έρευνας αποκαλύπτουν ότι η πανδημία και τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης που εφαρμόστηκαν έχουν οδηγήσει σε ουσιαστικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές εργάζονται, τρώνε, επικοινωνούν και φροντίζουν την υγεία τους.

Οι καταναλωτές έχουν προσαρμόσει τον τρόπο των αγορών τους

Τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης που εφαρμόστηκαν λόγω του κορωνοϊού έχουν επηρεάσει όλες τις πτυχές ζωής των καταναλωτών συμπεριλαμβανομένου του τρόπου αγορών στο σουπερμάρκετ. Έτσι, ενώ τα ψώνια στο κατάστημα αποτελούν την κύρια επιλογή, περισσότερο από το ένα τρίτο (35%) των καταναλωτών ψωνίζει πλέον τρόφιμα διαδικτυακά, με το 86% αυτών να σκοπεύει να συνεχίσει και μετά την άρση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης.

Για άλλα προϊόντα πέραν των τροφίμων, πριν την πανδημία κυριαρχούσαν οι αγορές στο κατάστημα σε σύγκριση το διαδίκτυο. Ποσοστό 47% των καταναλωτών ανέφεραν αγορές σε φυσικά καταστήματα σε καθημερινή ή εβδομαδιαία βάση σε σύγκριση με τις αγορές μέσω κινητού τηλεφώνου (30%), υπολογιστή (28%) και ψηφιακού βοηθού φωνής (15%).

Από τότε, οι αγορές μέσω διαδικτύου για προϊόντα εκτός τροφίμων έχουν σημειώσει σημαντική αύξηση (κινητό 45%, υπολογιστής 41%, τάμπλετ 33%). Η τάση αυτή είναι ιδιαιτέρως αισθητή στην Κίνα και τη Μέση Ανατολή, με 60% και 58% των ερωτηθέντων να αναφέρουν ότι έχουν ξεκινήσει να ψωνίζουν περισσότερο μέσω των κινητών τηλεφώνων τους.

Το 59% των millennial και το 57% όσων έχουν παιδιά εστιάζουν περισσότερο στην ευεξία τους από άλλες ομάδες. Η εστίαση στην προσωπική φροντίδα έχει αυξηθεί, με το 51% των καταναλωτών σε πόλεις να συμφωνούν ή να συμφωνούν πολύ ότι επικεντρώνονται πλέον περισσότερο στην φροντίδα της ψυχικής υγείας, της ευεξίας, της σωματικής υγείας και της διατροφής τους ως αποτέλεσμα του COVID-19.

Οι κάτοικοι των πόλεων που ερωτήθηκαν μετά την εμφάνιση του ιού, θεωρούν την ασφάλεια (49%) και τις υπηρεσίες υγείας (45%) εξίσου σημαντικές με τις προοπτικές απασχόλησής τους (45%) για την ποιότητα της ζωής τους.

Καταναλωτές και βιωσιμότητα

Η έρευνα της PwC έδειξε την ξεκάθαρη υιοθέτηση της βιωσιμότητας και την αίσθηση του καθήκοντος ως πολίτες. Για παράδειγμα, στα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε πριν την πανδημία, το 45% των ερωτηθέντων παγκοσμίως ανέφερε ότι αποφεύγει τη χρήση πλαστικού όποτε είναι δυνατόν, το 43% περιμένει από τις επιχειρήσεις να λογοδοτούν για τον περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο και το 41% περιμένει από τις εταιρείες λιανικής να καταργήσουν τις πλαστικές σακούλες και συσκευασίες.

Ενδιαφέρον έχει επίσης και το γεγονός ότι όταν ρωτήσαμε τους καταναλωτές ποιος έχει μεγαλύτερη ευθύνη να ενθαρρύνει βιώσιμες συμπεριφορές στην πόλη τους, σε ποσοστό 20% απάντησαν «εγώ ο καταναλωτής», ενώ 15% επέλεξαν την απάντηση «ο παραγωγός ή ο κατασκευαστής».

Όταν ρωτήσαμε τους καταναλωτές σχετικά με την προθυμία τους να μοιραστούν δεδομένα, σε ποσοστό 49% απάντησαν ότι ήταν πρόθυμοι να μοιραστούν τα δεδομένα τους εάν αυτό θα βοηθούσε στη βελτίωση της πόλης τους.

Πηγή: in.gr