Οικονομία

Xωριστές δηλώσεις συζύγων: Πότε δεν συμφέρει το φορολογικό διαζύγιο

φορολογικες

Τη δυνατότητα να υποβάλλουν χωριστές φορολογικές δηλώσεις έχουν μέχρι αύριο, 6 Μαΐου 2021, οι έγγαμοι φορολογούμενοι. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να δηλώσουν το σχετικό αίτημα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Ωστόσο, όσοι υποβάλουν χωριστές δηλώσεις κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωποι με παγίδες υπερφορολόγησης.

Στην κοινή φορολογική δήλωση, δίνεται η δυνατότητα μεταξύ των συζύγων να καλύψει ο ένας τα τεκμήρια του άλλου, ενώ στις χωριστές δηλώσεις φορολογίας συζύγων δεν υφίσταται η έννοια του οικογενειακού εισοδήματος για την κάλυψη των επιμέρους τεκμηρίων καθενός εκ των συζύγων, καθώς τα τεκμήρια διαβίωσης και απόκτησης βαρύνουν τον κάθε σύζυγο ατομικά.

Επίσης, στην κοινή φορολογική δήλωση ο ένας μπορεί να «δανείσει» ποσό από δαπάνες με πληρωμή ηλεκτρονικών μέσων στον άλλον και να μην υπάρχει έτσι πρόβλημα φορολόγησης για τον σύζυγο που δεν έχει καταφέρει να τις συλλέξει. Στις χωριστές δηλώσεις το κάθε πρόσωπο είναι μόνο του.

Αν στην οικογένεια υπάρχουν εξαρτώμενα τέκνα, τα οποία προέρχονται από κοινό γάμο ή αναγνωρισμένα τέκνα, θα δηλωθούν ως εξαρτώμενα μέλη και από τους δύο συζύγους, και όχι από τον έναν μόνο σύζυγο.

Αν υπάρχει ανήλικο τέκνo στην οικογένεια, που προέρχεται από τον κοινό γάμο, και έχει εισπράξει εισόδημα μέσα στο έτος 2020, δίχως το τέκνο, να έχει υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης, τότε το εισόδημα αυτό θα δηλωθεί και θα φορολογηθεί μόνο από τον γονέα που έχει το μεγαλύτερο εισόδημα.

Στο ερώτημα εάν συμφέρει ή όχι, φοροτεχνικοί αναφέρουν ότι δεν υπάρχουν ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις σχετικά με την κοινή ή μη δήλωση των συζύγων.

Αυτό προκύπτει κυρίως από το ότι:
ακόμα και στην υποβολή κοινής δήλωσης ο φόρος βεβαιώνεται ξεχωριστά,
δεν πραγματοποιείται πλέον συμψηφισμός μεταξύ των ποσών που προκύπτουν σε κάθε σύζυγο και
σε περίπτωση επιστροφής φόρου αυτός πιστώνεται στο λογαριασμό του κάθε δικαιούχου
σε καμία από τις δύο περιπτώσεις δεν επηρεάζονται ούτε τα επιδόματα ούτε τα εξαρτώμενα τέκνα
Αυτό που, κυρίως, διαφοροποιείται είναι ο τρόπος υπολογισμού των τεκμηρίων και η επίκληση διαθέσιμων εισοδημάτων για την κάλυψη αυτών.

Άρα θεωρείται από ορισμένες πλευρές ως πιο ορθό αφού κάθε περίπτωση μπορεί να εξετάζεται ξεχωριστά, διότι ενδέχεται να υπάρχουν σημαντικά οφέλη από την υποβολή χωριστής δήλωσης. Βέβαια ο σύζυγος του οποίου το τεκμαρτό εισόδημα θα είναι μεγαλύτερο του δηλωθέντος θα κληθεί να καταβάλει σημαντικού ύψους φόρο εισοδήματος.

 

Διαβάστε επίσης:

Ηράκλειο: Σοκάρει η καταγγελία με πρωταγωνιστή 13χρονο

Ηράκλειο: Επεισοδιακή η ημέρα λόγω του εν διαστάσει συζύγου

Τον βρήκε κρεμασμένο ο γείτονας

Οικονομία

Νέος κατώτατος μισθός: Όλα τα σενάρια ως το τέλος του έτους

χρήματα

"Πάγωμα" του κατώτατου μισθού έως το τέλος του τρέχοντος έτους και αύξησή του από τον Ιανουάριο του 2022 προβλέπει το βασικό σενάριο το οποίο βρίσκεται στο τραπέζι της κυβέρνησης εν όψει των σχετικών αποφάσεων προς τα τέλη του ερχόμενου μήνα.

Εκείνο το οποίο ιδίως παραμένει ανοιχτό είναι το πότε θα ληφθεί η απόφαση αύξησης, πότε θα τεθεί ισχύ η σχετική απόφαση, αλλά και το ποσοστό της εξεταζόμενης αύξησης του κατώτατου μισθού, με το "κλειδί" για όλες τις παραπάνω αποφάσεις να βρίσκεται στις κυβερνητικές αποφάσεις σε σχέση με τη χρονική στιγμή των επόμενων εθνικών εκλογών.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως δύο είναι τα βασικά σενάρια:

1. Σύμφωνα με το πρώτο σενάριο, σε περίπτωση που η κυβέρνηση επιλέξει να πάει σε πρόωρες εκλογές το ερχόμενο φθινόπωρο (2021), τότε το πιθανότερο ενδεχόμενο προβλέπει πως η απόφαση, μαζί και η σχεδιαζόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού, θα μετατεθεί για αρκετά μετά τις εκλογές (π.χ. στα μέσα του 2022) και θα είναι μεγαλύτερη του 2%-3%.

2. Σύμφωνα με το δεύτερο σενάριο, αν η κυβέρνηση αποφασίσει να πάει σε εκλογές από την άνοιξη του 2022 και έπειτα, τότε ως πιθανότερο ενδεχόμενο προβάλλει εκείνο που προβλέπει αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2%-3% από την 1η Ιανουαρίου του 2022. Η απόφαση αυτή, όπως προβλέπει το ίδιο σενάριο, θα μπορούσε να ληφθεί από τον ερχόμενο Ιούλιο.

Στο ίδιο διάστημα οπότε τοποθετείται η επερχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού (είτε στις αρχές είτε στα μέσα του 2022) θα εφαρμοστεί −σε κάθε περίπτωση (δηλ. ανεξάρτητα από ποιο σενάριο θα επιλεγεί από την κυβέρνηση)− μια νέα μείωση των εισφορών των μισθωτών. Συγκεκριμένα, θα εφαρμοστεί η (ήδη ψηφισμένη) μείωση 0,5% των εισφορών υπέρ της επικουρικής ασφάλισης. Μάλιστα, πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πως στο τραπέζι βρίσκεται εισήγηση περί μείωσης των εισφορών όχι στα μέσα του 2022 (όπως προβλέπει ο νόμος), αλλά στις αρχές του ίδιου έτους.

Διαδικασία και θέσεις

Ως προς τη διαδικασία λήψης των κυβερνητικών αποφάσεων, σημειώνεται πως έχουν κατατεθεί στην επιτροπή συντονισμού διαβούλευσης τα πορίσματα μιας σειράς φορέων (ΤτΕ, ΚΕΠΕ, ΙΟΒΕ, ΕΙΕΑΔ κ.λπ.), αλλά και τα υπομνήματα των κοινωνικών εταίρων (ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΓΣΕΕ κ.λπ.). Θα ακολουθήσει η σύνταξη του Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης από το ΚΕΠΕ, η εισήγηση του υπουργού Εργασίας προς το Υπουργικό Συμβούλιο και οι τελικές αποφάσεις του τελευταίου στο τελευταίο 15ήμερο του Ιουλίου.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του Capital.gr, οι θέσεις των κοινωνικών εταίρων, όπως αυτές έχουν αποτυπωθεί στα υπομνήματα που έχουν καταθέσει στην επιτροπή διαβούλευσης, έχουν ως εξής:

- ΣΕΒ: "Τουλάχιστον για όσο διαρκούν οι άμεσες αρνητικές επιδράσεις της πανδημίας, το 2021 δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνουν αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού, ειδικά μεγάλης κλίμακας".

- ΓΣΕΒΕΕ: "Σε αυτό το εξαιρετικά ρευστό περιβάλλον προέχει η διάσωση των επιχειρήσεων και η διατήρηση των θέσεων εργασίας. Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε μεταβολή που αυξάνει το κόστος λειτουργίας μπορεί να αποβεί καθοριστική τόσο για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων όσο και για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας".

 ΕΣΕΕ: "Η συζήτηση για τον κατώτατο μισθό κατά την τρέχουσα συγκυρία συνδέεται άρρηκτα με τον ισχυρό αντίκτυπο της πανδημίας" και "σε αυτό λοιπόν το ρευστό και γεμάτο προκλήσεις οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον η πρόθεση για ενδεχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού μοιάζει να μη λαμβάνει υπόψη της την ίδια την πραγματικότητα".

- ΣΒΕ:"Ο κατώτατος μισθός να παραμείνει και την επόμενη χρονιά στο ύψος των 650 ευρώ, αλλά να συνοδεύεται απαραίτητα από φορολογικές ελαφρύνσεις των χαμηλόμισθων και να εξεταστούν πιθανά άλλα μέτρα τα οποία θα βελτιώνουν το εισόδημά τους".

- ΣΕΤΕ: "Στην τρέχουσα οικονομική συγκυρία και τις συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία COVID-19 δεν ενδείκνυται μια αύξηση του κατώτατου μισθού το 2021".

- ΓΣΕΕ: "Για το 2021 η πρόταση είναι ο κατώτατος μισθός να ανέλθει στα 751 ευρώ και στη συνέχεια να προσαρμοστεί στο 60% του διάμεσου μισθού βάσει των στοιχείων του ΟΟΣΑ, δηλαδή στα 809 ευρώ".

Πληροφορίες του Capital.gr αναφέρουν πως οι θέσεις των φορέων (πλην των κοινωνικών εταίρων) έχουν ως ακολούθως:

- ΤτΕ: "Σε αυτό το δυσμενές πλαίσιο και δεδομένης της μεγάλης αβεβαιότητας ως προς την εξέλιξη της πανδημίας, κρίνεται ότι δεν υπάρχει περιθώριο για μια αύξηση των κατώτατων μισθών και ημερομισθίων το 2021".

- ΚΕΠΕ: "Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι ο κατώτατος μισθός είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος σε κλάδους που είναι ανοιχτοί στον διεθνή ανταγωνισμό, οι όποιες προσαρμογές του πρέπει να είναι προσεκτικές και μετρημένες και να μην ξεπερνάνε την αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας στους συγκεκριμένους κλάδους", ενώ "η όποια απόφαση για αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού είναι σκόπιμο να μην είναι ξαφνική για τις επιχειρήσεις, ούτε να αλλάζει δραστικά τον βραχυχρόνιο προγραμματισμό τους".

- ΙΟΒΕ: "Για όσο διαρκούν οι άμεσες αρνητικές επιδράσεις της πανδημίας, το 2021 δεν κρίνεται σκόπιμο να γίνουν αλλαγές στο επίπεδο του κατώτατου μισθού, ειδικά μεγάλης κλίμακας. Μεσοπρόθεσμα, κρίνεται σκόπιμο αυξήσεις του κατώτατου μισθού να συνυπολογίζουν τον ρυθμό αύξησης της παραγωγικότητας της εργασίας".

- ΕΙΕΑΔ: Στο πόρισμα του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας και Ανθρωπίνου Δυναμικού (ΕΙΕΑΔ) κατατίθενται δύο προτάσεις. Η πρώτη προβλέπει "ο κατώτατος μισθός να παραμείνει αμετάβλητος στα 650 ευρώ, με συνοδευτικά μέτρα ενίσχυσης των χαμηλόμισθων, όπως ενδεικτικά η αναψηλάφηση του ζητήματος των προσαυξήσεων των 3ετιών προϋπηρεσίας στον κατώτατο μισθό ή μια μικρή αύξηση του αφορολόγητου". Η δεύτερη πρόταση προβλέπει "ο κατώτατος μισθός να αυξηθεί στα 660 ευρώ κατά 1,53%, που αντιστοιχεί στο ήμισυ της πιθανής αύξησης της παραγωγικότητας της εργασίας τον επόμενο χρόνο".

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ΓΣΕΕ: Πώς αμείβεται η αργία του Αγίου Πνεύματος

Θάνατος 56χρονης μετά από εμβολιασμό - Τί δείχνουν τα πρώτα ευρήματα