Οικονομία

ΣΕΒ: Καλύτερη η εικόνα της ελληνικής οικονομίας από ό,τι πριν από ένα χρόνο

sev.jpg

Η συνολική εικόνα είναι ουσιωδώς καλύτερη από ό,τι ήταν ένα χρόνο πριν, καθώς στους περισσότερους δείκτες καταγράφεται βελτίωση. Οι μεγάλες προκλήσεις, όμως, που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία είναι πολλές και αφορούν κυρίως διαρθρωτικά ζητήματα, όπως η μείωση του μη μισθολογικού κόστους εργασίας, ο αρνητικός δείκτης επενδύσεων και η ανάγκη για παροχή δημοσιονομικά ουδέτερων κινήτρων για παραγωγικές επενδύσεις, η ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας, η διασύνδεση της αγοράς εργασίας με την εκπαίδευση, η επιτάχυνση στην απονομή της δικαιοσύνης, η προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, η αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και, τέλος, η αποφυγή οποιασδήποτε οπισθοδρόμησης στις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας.

Αυτά επισημαίνει ο ΣΕΒ στο μηνιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων, προσθέτοντας ότι οι προκλήσεις αυτές θα πρέπει να αντιμετωπισθούν χωρίς καθυστερήσεις, καθώς η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας, με βάση την πραγματική σταθμισμένη συναλλαγματική ισοτιμία, δείχνει να αντιστρέφεται από το 4ο τρίμηνο του 2016 και μετά. Ταυτόχρονα, τονίζει, χρειάζεται να εξασφαλιστεί μια βιώσιμη σχέση μεταξύ χρέους, πλεονασμάτων και ανάπτυξης, ώστε η έξοδος στις αγορές να μην αποδειχθεί για ακόμα μία φορά προσωρινή.

Ο ΣΕΒ υπογραμμίζει ότι το 2018 ξεκίνησε με την ελληνική οικονομία να βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης, υποστηριζόμενη από τη βελτίωση του παγκόσμιου οικονομικού περιβάλλοντος ενώ εκτιμά ότι «η ψήφιση των μέτρων για την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης του προγράμματος προσαρμογής, θα βελτιώσει περαιτέρω το οικονομικό κλίμα, το οποίο τον Ιανουάριο του 2018 διαμορφώθηκε στο υψηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2014, αντανακλώντας και την αυξανόμενη εμπιστοσύνη των αγορών, καθώς ο δείκτης του Χρηματιστηρίου κινείται ανοδικά και τα επιτόκια του 10ετούς ομολόγου υποχωρούν».

Από τους επιμέρους δείκτες ο ΣΕΒ επισημαίνει τη βελτίωση του οικονομικού κλίματος, της βιομηχανικής παραγωγής, των εξαγωγών, του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, της ανεργίας, της οικοδομικής δραστηριότητας και του δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών. Από την άλλη πλευρά ωστόσο πηγές ανησυχίας αποτελούν η καταναλωτική εμπιστοσύνη, η πτώση των λιανικών πωλήσεων, η αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο και η υποχώρηση του διαθέσιμου εισοδήματος και της αποταμίευσης των νοικοκυριών.

 

Οικονομία

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ρεκόρ στις πωλήσεις - Τι δείχνει η πρώτη παγκόσμια έκθεση της IEA

ηλεκτρικο αυτοκινητο

Η αύξηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να μειώσει αισθητά τη ζήτηση για πετρέλαιο και βενζίνη. Σχετική έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας (IEA) καταλήγει στην εκτίμησή ότι μέχρι το 2030 μπορεί να κυκλοφορούν 230 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως αν οι κυβερνήσεις συνεχίσουν να ενθαρρύνουν την αγορά οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών ρύπων.

Η πρώτη παγκόσμια έκθεση της IEA ανέφερε ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο πρώτο τρίμηνο του 2021 ήταν υψηλότερες πάνω από  2,5 φορές από ό,τι τους ίδιους μήνες πέρυσι, όταν η πανδημία προκάλεσε μεγάλη ύφεση στις παγκόσμιες οικονομίες.

Παρά την επιβράδυνση στις πωλήσεις των αυτοκινήτων, οι αντίστοιχες των ηλεκτροκίνητων κατάφεραν να κάνουν ρεκόρ, πουλώντας συνολικά 3 εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο. Η αύξηση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων παρακολουθείται στενά από την ενεργειακή βιομηχανία και αναμένεται να μειώσει αισθητά τις πωλήσεις των ορυκτών καυσίμων. Σύμφωνα με παγκόσμιες έρευνες, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα μπορούσαν να εξαλείψουν πλέον των 2 εκατ. βαρελιών ντίζελ και βενζίνης ημερησίως έως το 2030 και να εξοικονομήσουν ισοδύναμα 120 εκατομμυρίων τόνων διοξειδίου του άνθρακα.

Εάν οι κυβερνήσεις προωθήσουν πιο φιλόδοξα προγράμματα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και δώσουν μεγαλύτερα κίνητρα, τότε τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να μειώσουν περαιτέρω την πώληση περίπου 3,5 εκατ. βαρελιών πετρελαίου και βενζίνης την ημέρα, σχεδόν διπλασιάζοντας την εξοικονόμηση άνθρακα.

Η έκρηξη των ηλεκτρικών οχημάτων έχει δραστηριοποιήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες που πλέον κάθε μήνα βγάζουν στην παραγωγή ηλεκτρικά οχήματα. Η IEA είπε ότι οι καταναλωτές δαπάνησαν πέρυσι 120 δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. 

Οι 18 από τις 20 μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες, προετοιμάζονται να αυξήσουν τον αριθμό των προσφερόμενων μοντέλων, ενώ προβλέπεται το ίδιο και για τα ηλεκτρικά ελαφρά οχήματα από τις γραμμές παραγωγής τους.

Τα επόμενα χρόνια, ωστόσο, αναμένεται αρκετές κυβερνήσεις να δώσουν επιπλέον κίνητρα προώθησης μέσων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρξει ένα αρτιότερο δίκτυο φόρτισης, και ισχυροί ταχυφορτιστές με χαμηλές τιμές χρέωσης, ώστε να δοθούν όλες  οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να πειστούν οι επαγγελματίες οδηγοί να περάσουν και αυτοί στην ηλεκτροκίνηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Amazon: Ρεκόρ κερδών παρά την πανδημία – Τι λένε τα στοιχεία

Γερμανία: Χωρίς πρώτες ύλες πολλές βιομηχανίες

Ευρωζώνη: Επιτάχυνση της οικονομικής δραστηριότητας τον Απρίλιο