Οικονομία

Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Σε παγίδα λιτότητας η ελληνική οικονομία

οικονομία

H ελληνική οικονομία έχει βρεθεί σε μια «παγίδα λιτότητας» όπου οι συνεχείς αυξήσεις φορολογίας και μειώσεις δαπανών μειώνουν το ΑΕΠ και αυξάνουν το χρέος αναφέρει στην τριμηνιαία έκθεσή του το Γραφείο Προυπολογισμού της Βουλής.

Το πρόβλημα των θεσμών και της εξαγωγικής βάσης μπορεί να λυθεί μόνο με μεταρρυθμίσεις, οι οποίες όμως δεν αποδίδουν αμέσως ακόμα και όταν πραγματοποιούνται με συνεκτικό τρόπο.

Όπως αναφέρεται,τo πρώτο τρίμηνο του 2017 η οικονομία της χώρας δεν επέστρεψε σε στέρεη ανάκαμψη, παρά τις προσδοκίες που είχαν διατυπωθεί επίσημα. Παραμένει σε μια ασταθή κατάσταση που απειλεί να μετατραπεί σε νέα ύφεση. Μας προειδοποίησε για αυτό το ενδεχόμενο η οικονομική στασιμότητα που καταγράφθηκε το 2016 (0,0% σε πραγματικούς όρους) και ι- διαίτερα η πτώση του ΑΕΠ κατά 1,1% (ΕΛΣΤΑΤ) το τέταρτο τρίμηνο του 2016 (ετήσια βάση, έτος αναφοράς 2010 με εποχική και ημερολογιακή διόρθωση), κυρίως λόγω της μεγάλης πτώσης του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου (-13,8%). 2 Η αρνητική τάση που δημιουργήθηκε το τελευταίο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς μεταφέρθηκε στο πρώτο τρίμηνο του 2017 (carry-over effect).

Στα βασικά συμπεράσματα καταγράφονται:

Οι εξαγωγές -και λόγω των δομικών τους προβλημάτων- αδυνατούν να παίξουν ρόλο ατμομηχανής, έστω βοηθητικής. Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών και των πλοίων, παραμένουν στάσιμες σύμφωνα με στοιχεία που αναφέρονται στον Ιανουάριο των ετών 2015, 2016 και 2017.6 Το 2016 οι Εξαγωγές αγαθών και Υπηρεσιών σημείωσαν πτώση κατά 2% σε σταθερές τιμές 2010.7

Σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ, το 1ο τρίμηνο 2017 οι τραπεζικές καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων υποχώρησαν και διαμορφώθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2001. Ταυτόχρονα δεν έχει βρει ακόμα λύση το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων τα οποία αυξήθηκαν πάλι το πρώτο τρίμηνο 2017 κατά € 2 δισ., ενώ είχαν αρχίσει να μειώνονται προς το τέλος του 2016. Οι τράπεζες αναγκάσθηκαν να ζητήσουν αύξηση της χρηματοδότησής τους από τον ELA, πράγμα που αυξάνει το κόστος δανεισμού. Συνολικά, βρίσκονται σε υψηλή βαθμίδα κινδύνου. Ας σημειωθεί επίσης ότι με βάση στοιχεία του τέλους 2016 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ανέρχονταν σε € 74 ή € 100 δισ. (ανάλογα με τον ορισμό) και αναλογούσαν στο 50% του χαρτοφυλακίου δανείων της χώρας. Η Ελλάδα έχει δεσμευθεί έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μειώσει τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια κατά € 40 δισ., στο 38% του συνόλου μέχρι 31.12.2019. Ως αποτέλεσμα των εξελίξεων αυτών (και της ύφεσης) ο ρυθμός συνολικής χρηματοδότησης της οικονομίας τον Φεβρουάριο 2017 υποχώρησε κατά 2% σε ετήσια βάση) και κατά 1,5% από τον Ιανουάριο. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα ξεπέρασαν στο τέλος Φεβρουαρίου τα € 5 δισ. από € 4,54 δισ. που ήταν στο τέλος του 2016. Ας σημειωθεί ότι μέρος της δόσης από το δάνειο που αναμένεται μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης προορίζεται για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών. Η αύξηση των οφειλών στερεί τις επιχειρήσεις από την ρευστότητα που έχουν ανάγκη για να λειτουργούν ομαλά.
Επίσης, οι οφειλές των ιδιωτών προς το Δημόσιο αυξάνονται πάλι. Οι συνολικές νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο, βάσει των στοιχείων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ήδη από τον πρώτο μήνα του 2017 ανήλθαν σε € 1,63 δισ., αναδεικνύοντας την εξάντληση της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών και δημιουργώντας ταυτόχρονα εύλογες αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα των νέων μέτρων. Για το σύνολο του 2016 διαμορφώθηκαν στα € 13,906 δισ. ή € 1,16 δισ. κατά μέσο όρο το μήνα. Επιπλέον, οι παλιές ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο ανέρχονταν σωρευτικά τον Ιανουάριο του 2017 σε € 91,78 δισ. Εκτός τούτου, το ιδιωτικό χρέος προς τράπεζες, εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΚΟ κτλ. πιθανώς να λειτουργήσει αποσταθεροποιητικά,
Οι εξελίξεις αυτές έρχονται σε αντίθεση με τις προσδοκίες που επενδύθηκαν στο τρέχον Μνημόνιο και επομένως μπορεί να οδηγήσουν σε ολική ανατροπή των δεδομένων του με απρόβλεπτες συνέπειες.

Σε άλλο σημείο τονίζεται ότι η πορεία και οι επιδώσεις της ελληνικής οικονομίας καθιστούν «απίθανη την ανάπτυξη 2,7% που πρόβλεπε ο Προϋπολογισμός για το 2017, γιατί δεν εκπληρώθηκαν οι προϋποθέσεις για ένα υψηλό ρυθμό μεγέθυνσης» ενώ σημειώνεται ότι αναμένεται περαιτέρω απώλεια του ΑΕΠ για το 2017 κατά 1 δις ευρώ!

«Με δεδομένη την εξέλιξη το τέταρτο τρίμηνο του 2016 και τη μεταφορά της στο νέο έτος, θα πρέπει η ελληνική οικονομία τα επόμενα τρίμηνα να κάνει άλματα, πράγμα βέβαια που εξαρτάται από τις πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης (και ειδικά την ταχύτητα και ποιότητα των μεταρρυθμίσεων) και των εταίρων (ως προς την ελάφρυνση του χρέους και μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων)» σημειώνεται για να προστεθεί «Αν η επιβράδυνση επιβεβαιωθεί, θα αμφισβητηθούν και οι λοιπές προβλέψεις του προϋπολογισμού για φορολογικά έσοδα και πρωτογενή πλεονάσματα. Έχουμε ενδείξεις ότι η χώρα κινδυνεύει να παγιδευτεί σε στασιμότητα διαρκείας καθώς κινείται γύρω από μηδενικούς ρυθμούς μεγέθυνσης , εφόσον δεν αλλάζει το παραγωγικό πρότυπο. Η οικονομία βρίσκεται συνεπώς σε ασταθή ισορροπία».

«Αποτέλεσμα των μέχρι σήμερα εξελίξεων ήταν ότι παραμένει απαγορευτική η έξοδος της Ελλάδας στις αγορές, καθώς η μέση μηνιαία απόδοση από το δεκαετές ομόλογο του ελληνικού δημοσίου, βάσει στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος, κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2017 διαμορφώθηκε εκ νέου πάνω από 7%, μετά την υποχώρηση (για πρώτη φορά από το 2014) κάτω από το 7% (6,94%) τον Δεκέμβριο του 2016, όταν ακολουθούσε σταθερή πορεία αποκλιμάκωσης ήδη από το Σεπτέμβριο του 2016» αναφέρεται σε άλλο σημείο.
Πηγή: enikonom;ia.gr

Οικονομία

ΕΝΦΙΑ: Νέα μείωση 8% προ των πυλών

ΕΝΦΙΑ

Σε νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ 8%, κατά μέσο όρο, θα προχωρήσει η κυβέρνηση προκειμένου να απορροφηθούν οι επιβαρύνσεις που συνεπάγονται για τους ιδιοκτήτες ακινήτων το 2022 οι νέες αυξημένες αντικειμενικές αξίες που θα τεθούν σε ισχύ από τον Ιανουάριο. Αρωγός στα σχέδια της κυβέρνησης είναι ο δημοσιονομικός χώρος που εκτιμάται ότι θα δημιουργηθεί από τις νέες αυξημένες αντικειμενικές τιμές, αφού ο στόχος είναι να μην υπάρξουν απώλειες εσόδων από τον συγκεκριμένο φόρο. Ο ΕΝΦΙΑ ήδη επανασχεδιάζεται από το υπουργείο Οικονομικών με τις αλλαγές να αφορούν τους συντελεστές υπολογισμού του οι οποίοι θα μειωθούν, τους συντελεστές παλαιότητας που θα αυξηθούν, τις εκπτώσεις που θα είναι μεγαλύτερες για ειδικές κατηγορίες ιδιοκτητών, ενώ θα αυξηθεί και το σημερινό αφορολόγητο όριο στον συμπληρωματικό φόρο.

Στη συνολική επιβάρυνση της ακίνητης περιουσίας δεν θα υπάρξουν αλλαγές, που σημαίνει ότι και για το 2022 οι εισπράξεις στον προϋπολογισμό θα παραμείνουν αμετάβλητες στα 2,6 δισ. ευρώ. Οι αλλαγές θα αποσκοπούν στο να απορροφήσουν τις μεγάλες αυξήσεις που προκύπτουν μετά το άλμα των αντικειμενικών αξιών οι οποίες σε αρκετές περιοχές, όπως ήδη έχει ανακοινωθεί, θα σημειώσουν μεγάλη άνοδο. Ωστόσο οι φορολογούμενοι που είδαν να αυξάνεται η αντικειμενική αξία στην περιοχή τους κατά 20%, 30%, 40% δεν σημαίνει ότι θα κληθούν να πληρώσουν παραπάνω ΕΝΦΙΑ το 2022. Με τις αλλαγές που σχεδιάζονται στους συντελεστές υπολογισμού του φόρου δεν θα προκύψουν επιβαρύνσεις για την πλειονότητα των ιδιοκτητών οι οποίοι ουσιαστικά θα είναι οι ωφελημένοι των παρεμβάσεων που θα γίνουν. Αντίθετα, η καμπάνα του φόρου θα χτυπήσει το 2022 για εκατοντάδες χιλιάδες φορολογουμένους που κατέχουν ακίνητα σε περιοχές οι οποίες εντάσσονται στο αντικειμενικό σύστημα υπολογισμού της αξίας των ακινήτων. Οι επιβαρύνσεις θα είναι σημαντικές για όσους έχουν ακίνητα τα οποία μέχρι σήμερα υποφορολογούνταν. Πιο συγκεκριμένα, ο ΕΝΦΙΑ θα πάρει φωτιά για φορολογουμένους με ακίνητα στη Μύκονο, στο Λαγονήσι, στην Ιθάκη, τη Ρόδο, την Κέρκυρα, την Πάτμο, την Κεφαλονιά, αλλά και σε περιοχές του Χαλανδρίου και του Αμαρουσίου που αποκτούν για πρώτη φορά τιμές ζώνης. Ο λογαριασμός θα «ξεφουσκώσει» για τους φορολογουμένους που έχουν ακίνητα στις 2.860 περιοχές όπου υπήρξε μείωση στις τιμές ζώνης.

 Αναλυτικότερα, ο νέος ΕΝΦΙΑ θα προβλέπει:

Νέα κλίμακα υπολογισμού του βασικού φόρου. Η ειδική ομάδα εργασίας επεξεργάζεται διάφορα σενάρια με περισσότερα κλιμάκια και χαμηλότερους συντελεστές ώστε να αποτραπούν οι μεγάλες επιβαρύνσεις που προκύπτουν για τους έχοντες μικρή και μεσαία περιουσία μετά την αύξηση των αντικειμενικών αξιών.

Μεγαλύτερο αφορολόγητο όριο στον συμπληρωματικό φόρο.  Το αφορολόγητο του συμπληρωματικού φόρου έχει οριστεί αυτή τη στιγμή στα 250.000 ευρώ. Με δεδομένο ότι στις περισσότερες περιοχές της χώρας υπάρχει αύξηση στην τιμή ζώνης, χωρίς αύξηση του αφορολογήτου, θα αυξηθεί κατακόρυφα ο αριθμός των φυσικών προσώπων που θα πληρώσουν συμπληρωματικό φόρο. Για αυτό και θα προβλέπεται αύξηση του αφορολόγητου ορίου που ενδεχομένως να συνδυαστεί με αλλαγές στην κλίμακα υπολογισμού του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ.

Αυξημένους εκπτωτικούς συντελεστές. Σήμερα ξεκινούν από το 30% για τους έχοντες περιουσία έως 60.000 ευρώ, περιορίζονται στο 27% για τους έχοντες περιουσία από 60.000 έως 80.000 ευρώ και στο 25% για τους έχοντες περιουσία από 80.000 έως 100.000 ευρώ. Από 100.000 ευρώ έως και 1 εκατ. ευρώ ισχύει έκπτωση 20%, ενώ από το 1 εκατ. ευρώ και άνω η έκπτωση περιορίζεται στο 10%. Οι εκπτωτικοί συντελεστές προγραμματίζεται να αυξηθούν από το 2022 για να μηδενίσουν τις επιβαρύνσεις που φέρνει το άλμα των αντικειμενικών αξιών στους ιδιοκτήτες με μικρή και μεσαία ακίνητη περιουσία.

Πιο σύνθετους συντελεστές παλαιότητας ακινήτων που θα λαμβάνουν υπόψη και άλλα χαρακτηριστικά του ακινήτου, όπως η ανακαίνιση, οι επισκευές και η ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση, στοιχεία που διαφοροποιούν την αξία σε ακίνητα ίδιας παλαιότητας.

Ο λογαριασμός του νέου ΕΝΦΙΑ του 2022 θα αποσταλεί στους φορολογουμένους νωρίτερα συγκριτικά με φέτος. Από τον Μάρτιο, πάνω από 6,2 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων θα αρχίσουν να πληρώνουν τον νέο φόρο για την ακίνητη περιουσία τους σε 10 ή 12 μηνιαίες δόσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Παρατείνεται η προθεσμία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων έως τις 10 Σεπτεμβρίου

Επανεκκίνηση Εστίασης: Ξεπέρασαν τις 29.000 οι αιτήσεις για επιδότηση μέσω του ΕΣΠΑ

ΑΑΔΕ: Μόνο 1.750 ΑΦΜ πήραν λάθος εκκαθαριστικά