Skip to main content
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εφορία: Οι ηλεκτρονικές εφαρμογές έβαλαν τέλος στις ουρές – Τι έχει καθυστερήσει

Image
Εφορία Ηρακλείου
 clock 08:13 | 02/05/2023
writer icon newsroom ekriti.gr

Από τις ουρές στις εφορίες, την αναμονή για επιστροφές φόρων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, την καθυστέρηση για τουλάχιστον 2 έως 6 μήνες για την ολοκλήρωση μιας αγοραπωλησίας και τη συμπλήρωση της φορολογικής δήλωσης στο χαρτί, η εφορία έχει περάσει σε μια νέα εποχή.

Εχουμε φθάσει στις προσυμπληρωμένες δηλώσεις για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, στη δημιουργία των ηλεκτρονικών βιβλίων –μια ελληνική πατέντα που εξετάζεται και από άλλες χώρες της Ε.Ε., μάλιστα ήδη στελέχη της ΑΑΔΕ έχουν κάνει σχετικές παρουσιάσεις του νέου συστήματος–, στην ηλεκτρονική τιμολόγηση, ενώ από τα χρόνια των μνημονίων δημιουργήθηκε η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών που οδήγησε στην αποσυμφόρηση των δικαστηρίων της χώρας.

Οι νέες ηλεκτρονικές εφαρμογές που ουσιαστικά έχουν υποκαταστήσει την επαφή των φορολογουμένων με τους ελεγκτές και τους εφοριακούς έχουν συμβάλει στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης, χωρίς ωστόσο να έχουν εκλείψει ζητήματα περίεργων συναλλαγών, ενώ ταυτόχρονα οι φορολογικές υποχρεώσεις επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων διεκπεραιώνονται σε λίγα λεπτά από τον υπολογιστή.

Η εξυπηρέτηση του πολίτη βρέθηκε στο επίκεντρο των παρεμβάσεων και σειρά πλέον έχουν τα μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, αναφέρουν από το υπουργείο Οικονομικών, σημειώνοντας ότι για να μειωθούν οι φόροι, ακόμη και το τέλος επιτηδεύματος, θα πρέπει να έχει περιορισθεί η φοροδιαφυγή.

Παρότι οι προσπάθειες για περιορισμό της φοροδιαφυγής έχουν ορατά πλέον αποτελέσματα, εντούτοις δεν έχει βρεθεί ο κατάλληλος τρόπος για τη «συγκράτηση» συγκεκριμένων ομάδων, που απασχολούν δεκαετίες τις φορολογικές αρχές, από την απόκρυψη φορολογητέας ύλης.

Μάλιστα εδώ και χρόνια έχει προαναγγελθεί το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο, το οποίο θα συμπεριλαμβάνει όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία των φορολογουμένων (από έργα τέχνης και θυρίδες μέχρι ακίνητα και αεροσκάφη), το οποίο ακόμη παραμένει σε εκκρεμότητα.

Στο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο θα καλούνταν όλοι οι φορολογούμενοι να δηλώσουν τα περιουσιακά στοιχεία τους. Εάν στο μέλλον ο ελεγκτικός μηχανισμός ανακάλυπτε περιουσία που δεν είχε δηλωθεί, ο φορολογούμενος όχι μόνο θα πλήρωνε πρόστιμο, αλλά θα την έχανε, καθώς η εφορία θα είχε το δικαίωμα να την κατασχέσει.

Παράλληλα, ένα μέτρο το οποίο θα διευκόλυνε τους οφειλέτες του Δημοσίου έχει μείνει στα χαρτιά. Πρόκειται για τον προοδευτικά ακατάσχετο λογαριασμό. Ουσιαστικά το σύστημα αυτό προβλέπει ότι όσο ο οφειλέτης πληρώνει κανονικά τα χρέη του στην εφορία, τόσο το ακατάσχετο ποσό των 1.250 ευρώ αυξάνεται.

Οι εφαρμογές που άλλαξαν το πρόσωπο της εφορίας:

1. Επιστροφές ΦΠΑ. Από την αναμονή έως και ένα χρόνο στο παρελθόν για να λάβει κάποιος την επιστροφή ΦΠΑ, φθάσαμε στις δέκα ημέρες. Το τελευταίο διάστημα οι επιστροφές φόρων έχουν εκτοξευτεί, με τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ να πιστώνουν στις επιχειρήσεις ταχύτατα τον ΦΠΑ που δικαιούνται, ενώ οι εξαγωγικές επιχειρήσεις δεν χρειάζεται να αποδείξουν πλέον τις συναλλαγές που πραγματοποίησαν, καθώς όλα τα στοιχεία είναι σε ηλεκτρονική μορφή. Συνολικά στο πρώτο τρίμηνο του έτους η εφορία έχει επιστρέψει φόρους ύψους 1,72 δισ. ευρώ, κάτι που οφείλεται στο αυτοματοποιημένο σύστημα που έχει δημιουργηθεί. Για παράδειγμα, μεγάλη επιχείρηση έκανε αίτηση επιστροφής ΦΠΑ ύψους 600.000 ευρώ και μετά δέκα ημέρες το ποσό είχε ήδη πιστωθεί στον λογαριασμό της. Βέβαια υπάρχουν δικλίδες ασφαλείας που οδηγούν κάποιες υποθέσεις, με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου, σε δεύτερους και τρίτους επανελέγχους για να αποφευχθούν φαινόμενα φοροδιαφυγής.

2. Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών. Σαν ένα μικρό δικαστήριο με ταχύτατες αποφάσεις λειτουργεί η Διεύθυνση Επίλυσης φορολογικών Διαφορών. Οσοι προσφεύγουν πλέον στη ΔΕΔ γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι η προσφυγή τους θα πρέπει να είναι πολύ καλά «δεμένη», διαφορετικά θα απορριφθεί. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι έχουν μειωθεί σημαντικά οι προσφυγές φορολογουμένων που ζητούσαν ακύρωση προστίμων επειδή υπέβαλαν καθυστερημένα τη δήλωσή τους και γενικότερα περιπτώσεις που και οι ίδιοι γνωρίζουν ότι δεν πρόκειται να δικαιωθούν καθώς έχει καταστρατηγηθεί η φορολογική νομοθεσία.

3. myPROPERTY. H ηλεκτρονική πλατφόρμα myPROPERTY έχει μειώσει σημαντικά τον χρόνο στις μεταβιβάσεις ακινήτων. Οι σχετικές δηλώσεις γίνονται πλέον ηλεκτρονικά, ενώ σύντομα όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά που απαιτούνται σήμερα σε μια αγοραπωλησία θα αντλούνται μέσα από τον ηλεκτρονικό φάκελο ακινήτου, που προς το παρόν λειτουργεί πιλοτικά.

4. Σκανάρισμα αποδείξεων. Η εφαρμογή για τις συσκευές κινητών appodixi έχει συμβάλει σημαντικά στη μείωση των πλαστών αποδείξεων. Οι πολίτες μέσω της εφαρμογής μπορούν να σκανάρουν την απόδειξη για να διαπιστώσουν εάν αυτή είναι νόμιμη ή πλαστή. Βέβαια, η κυβέρνηση, αν και είχε ανακοινώσει μπόνους για όσους εντόπιζαν πλαστές αποδείξεις, «ξέχασε» να καταθέσει στη Βουλή τη σχετική διάταξη.

5. Διασύνδεση ταμειακών. Η διασύνδεση των φορολογικών μηχανισμών με την ΑΑΔΕ έχει ήδη ξεκινήσει από το 2022 και μέχρι σήμερα η ΑΑΔΕ έχει λάβει πάνω από 8,5 δισεκατομμύρια παραστατικά λιανικής, συνολικής αξίας άνω των 250 δισεκατομμυρίων ευρώ. Πριν από λίγες ημέρες, υπουργείο Οικονομικών και ΑΑΔΕ παρουσίασαν το χρονοδιάγραμμα για το επόμενο βήμα τεχνολογικά, τη διασύνδεση, μέχρι τον Ιούλιο, των ταμειακών μηχανών με τα POS.

6. Ψηφιακό δελτίο αποστολής. Με το τελευταίο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών το οποίο ψηφίστηκε από τη Βουλή, προβλέφθηκε η ψηφιακή έκδοση των απαιτούμενων από τη νομοθεσία παραστατικών για τη διακίνηση αγαθών και η διαβίβαση αυτών στην ΑΑΔΕ. Με τις διατάξεις επιδιώκεται η διευκόλυνση αφενός των επιχειρήσεων για την τεκμηρίωση και παρακολούθηση των συναλλαγών τους και αφετέρου της φορολογικής διοίκησης κατά τη διενέργεια των σχετικών επαληθεύσεων στο πλαίσιο των διενεργούμενων από αυτήν ελέγχων.

7. Ενημερότητα. Ψηφιακά θα μπορούν να λαμβάνουν ενημερότητα από τον επόμενο μήνα οι φορολογούμενοι που έχουν χρέη στο Δημόσιο. Η ΑΑΔΕ προχωράει στην απλοποίηση της διαδικασίας χορήγησης φορολογικής ενημερότητας στις περιπτώσεις οφειλής με παρακράτηση, διευκολύνοντας τους φορολογουμένους και μειώνοντας το διοικητικό κόστος.

Τα ηλεκτρονικά βιβλία

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση και τα ηλεκτρονικά βιβλία μπορεί να προκάλεσαν την μήνιν των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών, ωστόσο, όσο περνάει ο καιρός, οι συνεπείς επιχειρήσεις βλέπουν τα οφέλη του νέου συστήματος. Με τα ηλεκτρονικά βιβλία η εφορία γνωρίζει τα έσοδα και τα έξοδα των επιχειρήσεων.

Ετσι, λοιπόν, η φορολογική διοίκηση κατάφερε να προχωρήσει στην προσυμπλήρωση των δηλώσεων ΦΠΑ, καθώς και κωδικών του εντύπου Ε3. Με την ηλεκτρονική τιμολόγηση η εφορία μπορεί να ελέγξει σε πραγματικό χρόνο τις συναλλαγές και να γνωρίζει εκ των προτέρων τον ΦΠΑ που θα εισπράξει το ελληνικό Δημόσιο.

Πηγή: Καθημερινή

 

Διαβάστε επίσης:

Τράπεζες: Εβδομάδα αποφάσεων για τα επιτόκια από Fed, ΕΚΤ

Πρόγραμμα Σταθερότητας: Οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη, πληθωρισμό, ανεργία έως το 2026

Σε 60 ημέρες η έκδοση σύνταξης στην Ελλάδα - Επισπεύδεται η διαδικασία

google news icon

Ακολουθήστε το ekriti.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις για την Κρήτη και όχι μόνο.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ράδιο Κρήτη © | 2013 -2024 ekriti.gr Όροι Χρήσης | Ταυτότητα Designed by Cloudevo, developed by Pixelthis