Τα τροχαία με εγκατάλειψη του θύματος αποτελούν δυστυχώς μια καθημερινή πρακτική στους ελληνικούς δρόμους. Ο SOS Τροχαία Εγκλήματα εδώ και δέκα χρόνια θέτει με κάθε τρόπο το θέμα της αντιμετώπισης αυτού του απαράδεκτου φαινομένου, δυστυχώς χωρίς ανταπόκριση.
Επισημαίνουμε το απίστευτο γεγονός πως ο υπό διαβούλευση «νέος ΚΟΚ» στο άρθρο 43 παρέχει ξανά ασπίδα προστασίας στους δολοφόνους οδηγούς που εγκαταλείπουν τα θύματα τους κατατάσσοντας αυτή την πράξη στα ελαφρά πλημμελήματα με ποινή 6 μηνών (εξαγορά ή αναστολή) θεσπίζοντας την εξαίρεση των οδηγών από το άρθρο 306 του ΠΚ που για ανάλογα αδικήματα προβλέπει «κάθειρξη τουλάχιστον έξι ετών».
Δίνουμε παρακάτω τα στοιχεία που συλλέξαμε για το 2024 υπογραμμίζοντας πως σε αυτά περιλαμβάνονται μόνο τροχαία με τραυματισμό ή θάνατο και όχι αυτά με υλικές μόνο ζημιές και πως ο πραγματικός αριθμός είναι προφανώς πολύ υψηλότερος μια και δεν υπάρχει καμία αρχή που να ανακοινώνει σχετικά περιστατικά και η δημοσιοποίηση από την ίδια την Τροχαία, για άγνωστο λόγο, αφορά σε μικρό μόνο μέρος των περιστατικών.
Πηγές για τα στοιχεία που παρουσιάζουμε είναι: Ανακοινώσεις της Τροχαίας, Δημοσιεύματα σε Τοπικά ΜΜΕ όλων των νομών της χώρας, αναρτήσεις οικογενειών και φίλων των θυμάτων στα κοινωνικά δίκτυα.
Ελλάδα 2024: 133 Τροχαία με Εγκατάλειψη
Τα στοιχεία τα οποία παραθέτουμε καταγράφουν: 133 Τροχαία με Εγκατάλειψη από 136 δράστες με αποτέλεσμα 149 θύματα από τα οποία οι 18 είναι νεκροί και οι 131 τραυματίες, πάρα πολλοί από τους οποίους με βαρύτατους τραυματισμούς: Βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, τετραπληγίες, παραπληγίες, ακρωτηριασμοί κα.
Από την ταξινόμηση των συμβάντων σε σχέση με την περιοχή που πραγματοποιήθηκαν βλέπουμε: 106 (79.70%) σε κατοικημένες περιοχές, 17 (12.78%) σε Αγροτικούς δρόμους, 9 (6.76%) σε Εθνικές οδούς και 1 σε Αυτοκινητόδρομο.
- Ταξινόμηση συμβάντων ανά περιφέρεια: Αττική 35, Στερεά Ελλάδα 17, Μακεδονία 16, Αιγαίο 16, Πελοπόννησος 15, Κρήτη 14, Ιόνιο 7, Θεσσαλία 7, Θράκη 4, Ήπειρος 2.
- Ταξινόμηση συμβάντων ανά Μήνα: Ιανουάριος 5, Φεβρουάριος 9, Μάρτιος 11, Απρίλιος 10, Μάιος 7, Ιούνιος 8, Ιούλιος 17, Αύγουστος 22, Σεπτέμβριος 12, Οκτώβριος 11, Νοέμβριος 11, Δεκέμβριος 10
133 Τροχαία με Εγκατάλειψη με 149 Θύματα
Στα 149 θύματα περιλαμβάνονται: 18 (12%) Νεκροί και 131 (88%) Τραυματίες.
- Ταξινόμηση των θυμάτων με βάση την ιδιότητα τους στο οδικό δίκτυο: 60 (40.27%) Οδηγοί και επιβάτες Δικύκλων, 56 (37.58%) είναι Πεζοί, 18 (12%) Οδηγοί και επιβάτες αυτοκινήτων, 12 (8%) Ποδηλάτες, 2 Οδηγοί Αναπηρικού Αμαξιδίου και 1 Οδηγός Πατινιού.
Η κατανομή των θυμάτων ανά φύλο είναι: 51 (34.23%) Γυναίκες, 98 (65.77%) Άνδρες.
Αναφερόμενα ανήλικα θύματα (3 εως 17 ετών): 22 (14.76%) εκ των οποίων 16 Πεζοί, 3 Ποδηλάτες, 2 Επιβάτες ΙΧ και 1 Οδηγός δικύκλου (νεκρός).
Στους 18 θανάσιμους τραυματισμούς τα θύματα είναι: 6 γυναίκες και 12 άνδρες. Απ αυτούς οι 9 ήταν Πεζοί, οι 7 Οδηγοί Δικύκλων (ένας ανήλικος) και οι 2 Οδηγοί ΙΧ. Οι 12 φόνοι έγιναν σε κατοικημένες περιοχές και οι 6 σε επαρχιακές οδούς.
133 Τροχαία με Εγκατάλειψη με 136 δράστες
Από τις αναγραφόμενες πληροφορίες προκύπτει πως οι δράστες είναι: 119 (87.5%) Οδηγοί Αυτοκινήτων, 16 (11.76%) Οδηγοί Δικύκλων, και 1 Οδηγός Πατινιού.
Στα 18 θανατηφόρα συμβάντα εμπλέκονται: Οδηγοί αυτοκινήτων στα 17 (94.44%) και οδηγοί μηχανής σε 1.
Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία αργότερα συνελήφθησαν ή παραδόθηκαν 46 από τους 136 δράστες (33.82%).
Από αυτούς: 15 δεν είχαν άδεια οδήγησης, 7 ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ, σε 1 δράστη θανατηφόρου βρέθηκαν σπίτι του ναρκωτικές ουσίες, 1 συμμετείχε σε αυτοσχέδιους αγώνες ταχύτητας ενώ δύο δράστες είναι μεγαλύτεροι των 85 ετών.
Όλα τα συμβάντα μπορείτε να τα δείτε, εδώ: Α Εξάμηνο 2024, Β Εξάμηνο 2024
Κρήτη: Τα θύματα των τροχαίων με εγκατάλειψη το 2024
27 Οκτωβρίου: Νεκρός οδηγός ΙΧ. Στους Αρμένους 60χρονος οδηγός ΙΧ τραυματίστηκε σοβαρά σε σύγκρουση με άλλο ΙΧ ο οδηγός του οποίου τον εγκατέλειψε κλέβοντας το ΙΧ γυναίκας που σταμάτησε να βοηθήσει. Συνελήφθη αργότερα. Ο τραυματίας απεβίωσε στις 15/12 στη ΜΕΘ Ρεθύμνου. 14) 21 Νοεμβρίου Αθήνα: Νεκρός πεζός. Ξημερώματα, στην οδό Σατωβριάνδου, στο τμήμα που είναι
24 Δεκεμβρίου: Νεκρός και τραυματίας επιβάτες μοτό. Στο 4ο χλμ. Ιεράπετρας Καλαμαύκας, διερχόμενος βρήκε στην άσφαλτο έναν 28χρονο νεκρό και ένα τραυματία. Ο τραυματίας ανέφερε πώς άλλος οδηγός ΙΧ τους έκλεισε το δρόμο και μετά τους εγκατάλειψε.
Παρατηρήσεις
Είναι προφανές πως το τροχαίο με εγκατάλειψη δεν αντικατοπτρίζει απλά μια αρνητική οδηγική συμπεριφορά. Συνοψίζει μια κοινωνική παθολογία έξαρσης του ατομικισμού, της ιδιοτέλειας, της αδιαφορίας για τον άλλον. Τόσο οι κοινωνικές συνθήκες, οι αξίες που προβάλλονται ως μέτρο και στόχος επιτυχίας όσο και οι συνθήκες στην κυκλοφορία με την αποθέωση των ιδιωτικών μέσων μεταφοράς προδιαθέτουν σ αυτό.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως πρέπει να μείνουμε παρατηρητές στο θέμα αναμένοντας να αναστραφεί η κοινωνική τάση, ούτε πολύ περισσότερο να επιβραβεύουμε τους δράστες.
1) 80% περίπου των τροχαίων με εγκατάλειψη συμβαίνουν σε κατοικημένες περιοχές. Η τοποθέτηση καμερών και η θέσπιση του ορίου των 30 km/h θα αποτελούσαν ισχυρότατο αποτρεπτικό παράγοντα. Δυστυχώς οι κάμερες δεν υπάρχουν και αυτές που θα καταγράφουν πλήρη δεδομένα στην καλύτερη περίπτωση θα τοποθετηθούν το 2027 και μόνο στην Αττική. Άγνωστο γιατί εξαιρούνται οι άλλες περιοχές της χώρας. Όσον αφορά στα 30km/h όριο στις κατοικημένες περιοχές η κυβέρνηση υπαναχώρησε από τις διακηρύξεις και προτείνει τη θέσπιση του από το Νοέμβριο ΜΟΝΟ σε μονόδρομους με μία λωρίδα κυκλοφορίας…
2) 88% των θυμάτων είναι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου: Οδηγοί και επιβάτες δικύκλων, Πεζοί, Ποδηλάτες, Οδηγοί αναπηρικών αμαξιδίων και Πατινιών. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος προστασίας των ευάλωτων χρηστών, του δικαιώματος τους στην κυκλοφορία αλλά και στην ίδια την ζωή από τον περιορισμό της ταχύτητας για όλους στα 30 στις κατοικημένες περιοχές.
3) 15% των θυμάτων, ανάμεσα τους και ένας νεκρός, είναι ανήλικοι. Πως μπορούμε να στεκόμαστε σαν παρατηρητές απέναντι σ αυτή την φοβερή πραγματικότητα αγριανθρωπισμού που βιώνουν μικρά παιδιά.
4) 87.5% των δραστών στο σύνολο των συμβάντων είναι οδηγοί αυτοκινήτων. Το ποσοστό ανεβαίνει στο 94.44% στα περιστατικά με θανάσιμους τραυματισμούς. Αν και μόλις το 1/3 από τους δράστες φαίνεται να έχει συλληφθεί η παραδοθεί, ο μεγάλος αριθμός οδηγών χωρίς άδεια και υπό την επήρεια αλκοόλ ανάμεσα τους δείχνει καθαρά ποιος είναι ο λόγος της εγκατάλειψης: η αποφυγή άμεσης δικαστικής εμπλοκής και η αδυναμία τεκμηρίωσης της ύπαρξης αλκοόλ ή ουσιών στο αίμα των δραστών. Η προστασία των δραστών από τον ΚΟΚ δικαιώνει τις κριτικές που βλέπουν μια σκληρή ιεραρχία στο οδικό δίκτυο με τoυς χρήστες ΙΧ παντοδύναμους έναντι όλων των άλλων. Τα συμφέροντα αυτών των ισχυρών της κυκλοφορίας διασφαλίζονται μέσω του ΚΟΚ και της ποινικής αντιμετώπισης των τροχαίων εγκλημάτων.
5) 30% των συμβάντων πραγματοποιήθηκε το δίμηνο Ιουλίου Αυγούστου. Είναι εντυπωσιακή η έκρηξη τροχαίων με εγκατάλειψη τους θερινούς μήνες. Αυτή συνδυάζεται με μια αύξηση των συμβάντων στους τόπους παραθερισμού και με μεγάλη αύξηση των μοτοσικλετιστών – θυμάτων. Η αυξημένη χρήση αλκοόλ και ουσιών προφανώς και συμβάλουν σημαντικά σ αυτό.
6) Εξ ίσου εντυπωσιακό είναι πως σε πάρα πολλές περιπτώσεις οι δράστες μετά την σύλληψη τους αφήνονται ελεύθεροι με εισαγγελική εντολή. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του τροχαίου με εγκατάλειψη με θύμα την ΑμεΑ πρωταθλήτρια Ειρ. Κουρούβανη που οδηγούσε στην Πατησίων το αμαξίδιο της, παρασύρθηκε, τραυματίστηκε και εγκαταλείφθηκε από οδηγό που βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ και δεν είχε άδεια οδήγησης. Ο δράστης που συνελήφθη αργότερα, αφέθηκε ελεύθερος και ορίστηκε τακτική δικάσιμος. Ελεύθερος αφέθηκε και ο 17χρονος «οδηγός» νταλίκας, χωρίς άδεια, που τραυμάτισε θανάσιμα και εγκατέλειψε 15χρονο οδηγό δικύκλου.
7) Είναι τρομερό πώς ακόμα και σε τροχαία με εγκατάλειψη που συγκλόνισαν την κοινωνία όπως αυτό με τα διαδοχικό χτύπημα της 17χρονης πεζής που βρίσκονταν επι ώρα στο οδόστρωμα στη Λ. Αθηνών τον Ιούνιο η το θανατηφόρο με την παράσυρση γυναίκας από δύο μηχανές τη Μεγάλη Πέμπτη στη Βούλα, μήνες μετά δεν υπάρχει καμία είδηση για εντοπισμό των δραστών. Πέραν από την έλλειψη καμερών αυτές οι καταστάσεις είναι σε μεγάλο βαθμό απόρροια της υποστελέχωσης της Τροχαίας και της ουσιαστικής αδιαφορίας της πολιτείας όχι μόνο για την πρόληψη αλλά και για όλα όσα ακολουθούν το τροχαίο έγκλημα.
8) Η θέσπιση του ορίου ταχύτητος 30 km/h στις κατοικημένες περιοχές, της Μηδενικής Ανοχής στο αλκοόλ και η κατάργηση του άρθρου 43 του ΚΟΚ είναι μέτρα που θα έχουν άμεση επίπτωση στον δραστικό περιορισμό των τροχαίων με εγκατάλειψη.
Δυστυχώς και τα τρία αυτά μέτρα βρίσκονται εκτός του «νέου ΚΟΚ». Το ίδιο και η άμεση αφαίρεση της άδειας οδήγησης από τους δράστες (προβλεπόμενη σήμερα ποινή: 3 έως 6 μήνες όταν η υπόθεση τελεσιδικήσει).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Κρήτη - λειψυδρία: Στον "αέρα" οι καλλιέργειες - Πρόβλημα και σε τουριστικές περιοχές