Skip to main content
ΚΡΗΤΗ

Σήραγγα στο Οροπέδιο Λασιθίου - Θα συνδέει Κερά με Πινακιανό

Image
σήραγγα αποσελέμη
 clock 11:31 | 23/11/2022
writer icon newsroom ekriti.gr

Ως ένα καινοτομικό έργο που θα προσφέρει στη βελτίωση της διασυνδεσιμότητας και της προσβασιμότητας του Οροπεδίου Λασιθίου -αλλάζοντας τη γεωγραφία του υπάρχοντος οδικού άξονα, επιλύοντας ζητήματα ασφαλείας, πολιτικής προστασίας και προβλήματα που συχνά προκαλούνται στην περιοχή λόγω χιονιά, βροχοπτώσεων, κατολισθήσεων, ομίχλης, κλπ.- χαρακτηρίστηκε η προκαταρκτική μελέτη για τη δημιουργία οδικής σήραγγας (τούνελ) στο Οροπέδιο που παρουσιάστηκε και επίσημα στην Αντιπεριφέρεια Λασιθίου από στελέχη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (Ο.Α.Κ.).

H μελέτη αφορά την κατασκευή οδικής σήραγγας μήκους περίπου 1,5 χιλιομέτρου (1.475,91 μ.), που θα συνδέει την περιοχή της Κεράς με το χωριό Πινακιανό στο Οροπέδιο Λασιθίου (με είσοδο από το Πινακιανό και έξοδο κάτω από το Homo Sapiens προς τον οικισμό της Κεράς).

Η συζήτηση ουσιαστικά ξεκίνησε μετά τη διάνοιξη της γειτνιάζουσας υδραυλικής σήραγγας για την ενίσχυση του ταμιευτήρα του φράγματος Αποσελέμη (μήκους 3,5 χιλιομέτρων) στον διπλανό ορεινό όγκο «Λουλουδάκι».

Η παρουσίαση των τεχνικών λεπτομερειών και των πρώτων σχεδίων της σήραγγας έγινε από τον Διευθυντή Συγκοινωνιακών Έργων του Ο.Α.Κ. Γιώργο Αγαπάκη στο γραφείο του Αντιπεριφερειάρχη Γιάννη Ανδρουλάκη, παρουσία του Δημάρχου Γιάννη Στεφανάκη, του Αντιδημάρχου Δημήτρη Τζιράκη, του Γενικού Γραμματέα του Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου Δημήτρη Πλευράκη και των Θανάση Μπούρα και Σπύρου Λαγουδάκη τεχνικών συμβούλων του Ο.Α.Κ. για γεωτεχνικά θέματα και θέματα απαλλοτριώσεων και  κτηματολογίου αντίστοιχα. Κατά την παρουσίαση αποφασίστηκε η πρόταση να προχωρήσει περαιτέρω, με σκοπό να ωριμάσουν και να εκπονηθούν οι σχετικές μελέτες.

Όπως τονίστηκε, εφ’ όσον τελικώς το έργο προχωρήσει, θα αλλάξει τη γεωγραφία στα τελευταία 3,5 χιλιόμετρα του δρόμου στην περιοχή της Αμπέλου, που- όπως τόνισε και ο Δήμαρχος- δεν πληροί τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου δρόμου – επιλύοντας προβλήματα που δημιουργούνται από έντονες χιονοπτώσεις, βροχοπτώσεις, ομίχλη.

Στη συζήτηση ετέθη η διαδικασία που θα ακολουθηθεί μέχρι την οριστικοποίηση των μελετών, αλλά και σχετικά με τους συμβούλους για τις γεωτεχνικές μελέτες κλπ προκειμένου η διαδικασία να «τρέξει» γρηγορότερα.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Λασιθίου πρότεινε το ρόλο του τεχνικού συμβούλου για το έργο να αναλάβει ο Ο.Α.Κ. και όχι κάποιο στέλεχος κεντρικά από το υπουργείο- κάτι που θα εξεταστεί το προσεχές διάστημα.

Για το κατά πόσον η έντονη υπόγεια υδροφορία της περιοχής θα επηρεάσει την ασφαλή κατασκευή του έργου, όπως αναφέρει και η προκαταρκτική μελέτη του Ο.Α.Κ. -λαμβάνοντας υπ’ όψιν το υψόμετρο της υπό πρόταση οδικής σήραγγας και γνωρίζοντας από προηγούμενες έρευνες ότι ο υδροφόρος ορίζοντας της περιοχής θα βρίσκεται αρκετά μέτρα βαθύτερα από το δάπεδο αυτής- εκτιμάται ότι δεν θα παρουσιασθούν απρόβλεπτα ζητήματα ασφάλειας.

Έργο που ξεπερνά την έννοια «κόστος- όφελος»

Όσο για το κόστος του έργου, το σύνολο του κατασκευαστικού κόστους των απαιτουμένων εργασιών του ανέρχεται σε 43,73 εκατομ. ευρώ. Μετά το Ε.Ο. 18%, την δαπάνη των απροβλέπτων 9% και τον ΦΠΑ 24%, το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται, σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, στα 69,75 εκατομ. ευρώ. Ωστόσο τα ακριβή κόστη αναμένεται να προκύψουν μετά την εκπόνηση της προμελέτης και της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων όπου θα καθορισθεί με ακρίβεια συνολικά το έργο.

Στη σχετική συζήτηση που σε πρώτη φάση έγινε, ο Αντιπεριφερειάρχης Λασιθίου στάθηκε στο κομμάτι της κοινωνικής ανταποδοτικότητας που θα πρέπει να συνυπολογιστεί ως σημαντική συνθήκη στις όποιες προσπάθειες λάβουν χώρα. «Είναι ένα έργο που λύνει πολλά προβλήματα στη διασύνδεση του Οροπεδίου, θα εισαγάγει την περιοχή σε μια νέα γενιά έργων, δίνοντας από μόνο του ένα αναπτυξιακό κίνητρο», τόνισε ο κ. Ανδρουλάκης. «Είναι ένα έργο σημαντικό, που ξεπερνά την έννοια “κόστος- όφελος”, που αντίστοιχα έχουν άλλα έργα καθ’ ότι στην κουβέντα υπεισέρχονται συνθήκες ασφάλειας, ανάπτυξης και διασύνδεσης με τον υπόλοιπο οδικό άξονα, που -όπως γνωρίζουμε- προχωρεί στο πλαίσιο του σχεδιασμού του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη του νέου Β.Ο.Α.Κ. με τον ανισόπεδο κόμβο, τις γέφυρες, κλπ που θα οδηγούν στο Οροπέδιο», πρόσθεσε.

«Καινοτομική πρόκληση για το Οροπέδιο Λασιθίου»

Ο κ. Αγαπάκης, αναφερόμενος στη σήραγγα έκανε λόγο για μια πρόταση ενδιαφέρουσα και λειτουργική. Στάθηκε στα πολλά προβλήματα που θα ξεπεραστούν, ιδίως στη χειμερινή περίοδο, οδικής ασφάλειας, ορατότητας, πολιτικής προστασίας.

Έκανε δε λόγο για «μια καινοτομική πρόκληση για το Οροπέδιο Λασιθίου και για τους επισκέπτες του», καθ’ ότι «πέραν από το λειτουργικό κόστος, πρέπει να συνυπολογίσει κάποιος ότι αλλάζοντας τον οδικό χάρτη, επηρεάζεται σε σημαντικό βαθμό και η ανάπτυξη, η ζωή, η δραστηριότητα των μόνιμων κατοίκων, αλλά και των πολλών επισκεπτών της περιοχής».

«Συγκράτηση του πληθυσμού και περαιτέρω ανάπτυξη»

Στο ρόλο που θα διαδραματίσει το έργο της σήραγγας- πέραν της επίλυσης θεμάτων ασφαλείας και προσβασιμότητας- και στην αναζήτηση πολιτικών για τη συγκράτηση του πληθυσμού και την περαιτέρω ανάπτυξη της περιοχής μέσω και της αύξησης της επισκεψιμότητας, επικεντρώθηκε ο Δήμαρχος Οροπεδίου Γιάννης Στεφανάκης.

Και ο ίδιος χαρακτήρισε την πρόταση-μελέτη του Ο.Α.Κ. «ώριμη και καινοτόμα» αλλά και «βιώσιμη και τεχνικά εφικτή».

Μονοθεματικό συμβούλιο

Σύντομα, πρόσθεσε ο κ. Στεφανάκης, στον Δήμο Οροπεδίου Λασιθίου θα συγκληθεί μονοθεματική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, για να παρουσιαστεί το έργο, παρουσία και των στελεχών του Ο.Α.Κ., για να ζητηθεί, η άποψη και των υπολοίπων παραγωγικών φορέων της περιοχής και να τεθεί το θέμα σε διαβούλευση.

 

Διαβάστε επίσης:

Κρήτη - σοκ: Κρεμάστηκε σε δέντρο 37χρονος

Ηράκλειο: Πήγε στο χωράφι και βρήκε τις ελιές του ραβδισμένες

Ηράκλειο: Λύση - μονόδρομος για τον καταυλισμό των Ρομά

google news icon

Ακολουθήστε το ekriti.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις για την Κρήτη και όχι μόνο.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ράδιο Κρήτη © | 2013 -2024 ekriti.gr Όροι Χρήσης | Ταυτότητα Designed by Cloudevo, developed by Pixelthis