Κρήτη

Το κρητικό αβοκάντο στις αγορές της Ευρώπης και των Αραβικών χωρών

αβοκάντο

Μια ευρωπαϊκή καινοτομία, εξαγωγές σε αρκετές ευρωπαϊκές αλλά και αραβικές χώρες, ενός μάλιστα προϊόντος που δεν είναι και ευρέως γνωστό ότι ευδοκιμεί στην Ελλάδα, είναι τα μέχρι τώρα επιτεύγματα μιας εταιρίας από την Κρήτη. Η Avoel, η οποία έχει έδρα στα Χανιά, ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2014 και ειδικεύεται σε τυποποίηση και εξαγωγές προϊόντων από αβοκάντο.

Επικεφαλής αυτής της επιχειρηματικής προσπάθειας ο Μανώλης Λεράκης, ο οποίος το 2012, σε συνεργασία με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο κατάφερε να δημιουργήσει κάτι μοναδικό για το οποίο η εταιρία απέσπασε και την πρώτη διάκριση της. Πρόκειται για την αντιμετώπιση της ενζυματικής αμαύρωσης και της υποτροπής της οξείδωσης του λίπους με φυσικά μέσα, χωρίς την προσθήκη συντηρητικών.

«Αυτό σημαίνει ότι το προϊόν δεν μαυρίζει» δήλωσε στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Λεράκης υπογραμμίζοντας ότι αυτό δίνει τη δυνατότητα να παράγουν ετικέτες «με μεγάλη διάρκεια ζωής, από τους έξι μήνες και πάνω, κάτι που πριν φάνταζε αδύνατο».

Όλη η ιστορία ξεκίνησε πίσω, στο μακρινό 1971, όταν ο πατέρας του κ. Λεράκη μαζί με δυο άλλους αγρότες, αλλά και με την καθοδήγηση του Ινστιτούτου Ελιάς, Υποτροπικών Φυτών & Αμπέλου του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ έφεραν το δένδρο του αβοκάντο για δοκιμαστική καλλιέργεια στα Χανιά της Κρήτης. «Ήταν μια δοκιμή με την καθοδήγηση του Ινστιτούτο προκειμένου να διαπιστώσουμε εάν το προϊόν μπορεί να είναι παραγωγικό» σημειώνει ο κ. Λεράκης τονίζοντας πως «το δένδρο είναι πολύ ευαίσθητο και σχετίζεται άμεσα με το μικροκλίμα της περιοχής που θα ζήσει. Όντας πάρα πολύ ευαίσθητο, είναι λίγες οι περιοχές που μπορεί να ευδοκιμήσει επάνω στον πλανήτη». Στο νησί της Κρήτης κανείς το συναντά περισσότερο στα Χανιά και λιγότερο στο Ρέθυμνο και όχι σε όλες τις περιοχές «αλλά σε συγκεκριμένα σημεία, όπου υπάρχουν οι συνθήκες που του επιτρέπουν να ευδοκιμήσει».

Η παραγωγή σήμερα ανέρχεται στους 30 τόνους, με τη μισή να καταναλώνεται εντός των συνόρων και η άλλη μισή να εξάγεται στις διεθνείς αγορές. «Εξάγουμε σε Αραβικές χώρες καθώς και σε ευρωπαϊκές όπως η Τσεχία, η Σλοβακία, η Αυστρία η Γερμανία».

Προς ώρας η εταιρία δεν εξάγει προς την Αμερική, αλλά ούτε και προς ασιατικές χώρες καθώς όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Λεράκης «τα κόστη μεταφοράς είναι πάρα πολλά με αποτέλεσμα να βγαίνουμε εκτός ανταγωνισμού, ενώ παράλληλα είμαστε "μικροί" για να πάμε τόσο μακριά» ωστόσο όπως υπογραμμίζει «κάποια στιγμή θα τα καταφέρουμε».

Μετά από έρευνες, οι οποίες διήρκησαν αρκετό χρονικό διάστημα ο κ. Λεράκης κατάφερε να δημιουργήσει κωδικούς με βάση το αβοκάντο συνδυασμένο με προϊόντα τα οποία παράγονται στην Κρήτη. Μεταξύ αυτών αβοκάντο με μυρωδικά και λεμόνι, το αβοκάντο με φέτα, ελιά και κρητικό ξύδι και το αβοκάντο με μαύρη σοκολάτα, ενώ υπάρχει και σειρά γκουρμέ προϊόντων που έχουν τοποθετηθεί στα ράφια ντελικατέσεν καταστημάτων.

Μέσα στην οικονομική κρίση η δημιουργία της εταιρίας

Αν και η λειτουργία της εταιρίας ξεκίνησε μεσούσης της οικονομικής κρίσης κατά την περασμένη δεκαετία, ο κ. Λεκάκης δεν το έβαλε κάτω. Και αυτό εάν αναλογιστεί κανείς ότι το ύψος της επένδυσης ανήλθε στις 250.000 ευρώ, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου ο δανεισμός ήταν δυσεύρετος. «Ένα μέρος της αρχική επένδυση τότε είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, ενώ σήμερα η λειτουργία της επιχείρησης λειτουργεί με ιδία μέσα» σημειώνει στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων επισημαίνοντας πως «από τις αρχικές δυσκολίες που υπήρξαν τα πρώτα χρόνια, υπάρχει ένα βαθύ "σημάδι" στα οικονομικά της εταιρίας. Ακόμη και τώρα είναι δύσκολα τα πράγματα και ελπίζουμε να τα καταφέρουμε, δεν έχουμε ξεπεράσει τις επιπτώσεις ακόμη».

Εκφράζει όμως την αισιοδοξία του καθώς σύμφωνα με τον ίδιο «η Ελλάδα έχει πλεονέκτημα να παράγει πολύ καλής ποιότητας προϊόντα στον πρωτογενή τομέα». Όμως σε αυτό που η εγχώρια αγορά υστερεί έναντι του διεθνή ανταγωνισμού είναι η τεχνολογική προσέγγιση. «Δεν έχει γίνει σοβαρή τεχνολογική προσέγγιση στα προϊόντα που τυποποιούνται στην Ελλάδα ώστε αυτό το πλεονέκτημα που παράγεται από τον πρωτογενή τομέα να μεγιστοποιείται στη φάση της μεταποίησής του», είπε χαρακτηριστικά.

Τέλος, «εάν κάποιος καλλιεργήσει με καλές πρακτικές, είναι σίγουρο ότι θα παράξει ένα προϊόν απείρως καλύτερο από άλλες περιοχές» λέει ο κ. Λεκάκης συμβουλεύοντας όλους εκείνους πουθέλουν να ασχοληθούν με τον πρωτογενή τομέα «να κάνουν 2-3 καλλιέργειες, κατανεμημένες χρονολογικά μέσα στο 12μηνο».

      

Κρήτη

"Σάρωσε" η Κρήτη στην τουριστική έκθεση του Τελ Αβίβ

Από την έκθεση στο Ισραήλ

Ενθαρρυντικά για τη νέα τουριστική περίοδο είναι τα μηνύματα από μια ακόμη αγορά με ιδιαίτερη σημασία για την Κρήτη, αυτή του Ισραήλ, καθώς συγκαταλέγεται στην πρώτη 10αδα των τουριστικών αγορών του νησιού.

Ειδικότερα θετικό ήταν το πρόσημο από την συμμετοχή της Περιφέρειας Κρήτης στην 26η Διεθνή Τουριστική Έκθεση «International Mediterranean Tourism Market – IMTM 2020» που πραγματοποιήθηκε στο Τελ Αβίβ. Οι Ισραηλινοί αγαπούν το νησί μας το οποίο παραμένει ιδιαίτερα δημοφιλής προορισμός και αυτό φάνηκε και από την μεγάλη προσέλευση στο περίπτερο της Περιφέρειας Κρήτης. Αρκετοί επισκέπτονται την Κρήτη για πολλά χρόνια ενώ σημαντικό ποσοστό έχει ήδη προβεί σε κρατήσεις για τη φετινή τουριστική σαιζόν. Η Κρήτη αποτελεί κοντινό, οικονομικά προσιτό και ελκυστικό προορισμό για τους Ισραηλινούς, ενώ ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τον πολιτισμό, την ιστορία, τη διασκέδαση, τις αγορές αλλά και την κρητική κουζίνα.

Συμμετοχή της Περιφέρειας Κρήτης στην έκθεση
Συμμετοχή της Περιφέρειας Κρήτης στην έκθεση

Η αποστολή της Περιφέρειας Κρήτης την οποία αποτελούσαν ο Αντιπεριφερειάρχης Ηρακλείου Νίκος Συριγωνάκης, ο Εντεταλμένος Σύμβουλος Τουρισμού & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κυριάκος Κώτσογλου και τα στελέχη της Δ/νσης Τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης Νίκος Αλεξάκης και Όλγα Μηλιώνη, πραγματοποίησε σειρά επαφών με φορείς του τουρισμού, στοχεύοντας στην προσέλκυση ακόμα περισσότερων τουριστών από το Ισραήλ, καθώς αποτελεί ανερχόμενη δύναμη στις τουριστικές εισροές στην Κρήτη. Ταυτόχρονα επιβεβαιώθηκε η δυνατότητα περαιτέρω αύξησης του αριθμού αυτού μέσω της ανακοίνωσης έναρξης 2 νέων εβδομαδιαίων πτήσεων από Ισραήλ προς Χανιά από την Israir, της πρόθεσης των Ισραηλινών να επενδύσουν στην Κρήτη αλλά και προώθησης του τουρισμού εμπειριών και υψηλών εισοδημάτων.

Από τις ομιλίες στην έκθεση
Από τις ομιλίες στην έκθεση

Το περίπτερο της Περιφέρειας Κρήτης στην Έκθεση ΙΜΤΜ επισκέφθηκαν τουριστικοί πράκτορες, δημοσιογράφοι και άλλοι επαγγελματίες του τουρισμού. Παραβρέθηκαν επίσης ο Υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης και ο διακεκριμένος και πολύ αγαπητός στο Ισραήλ Έλληνας προπονητής της Maccabi Tel Aviv, Γιάννης Σφαιρόπουλος. Κορυφαίος προπονητής της χρονιάς 2018-2019 στο Ισραήλ, ο κ. Σφαιρόπουλος βραβεύθηκε για τη συνεισφορά του στην προβολή της Ελλάδας στο Ισραήλ, από τον Γ.Γ. ΕΟΤ. Ακόμη το περίπτερο της Κρήτης επισκέφθηκε και ο διάσημος παλαίμαχος παίκτης μπάσκετ της Maccabi Tel Aviv, Doron Jamchi.

Παράγοντες του τουρισμού και της Περιφέρειας
Παράγοντες του τουρισμού και της Περιφέρειας

Επίσης πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στα πλαίσια της Διεθνούς Έκθεσης Τουρισμού IMTM Tel Aviv - B2B WorkShop, μεταξύ Ελλήνων και Ισραηλινών επαγγελματιών του τουρισμού και θεσμικών τουριστικών φορέων. Η Περιφέρεια Κρήτης παρουσίασε τον προορισμό και απέσπασε ιδιαίτερα θετικά σχόλια από όλους τους συμμετέχοντες, Στις εργασίες του WorkShop υπήρξε μεγάλη συμμετοχή και αναμένονται θετικά αποτελέσματα σε επαγγελματικές συμφωνίες και προγραμματισμό νέων τουριστικών πακέτων για  θεματικές διακοπές των Ισραηλινών  προς  την Κρήτη.

Στο workshop συμμετείχαν σημαντικοί επιχειρηματίες από την Κρήτη, οι οποίοι συναντήθηκαν με ισραηλινούς επαγγελματίες του τουρισμού, μεταξύ των οποίων: Μέλη της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων και T.Os του Ισραήλ (ITTAA), του Ισραηλινού-Ελληνικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, αλλά και εκπρόσωποι αεροπορικών εταιρειών (μισθωμένων και τακτικών πτήσεων), που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους και απεύθυναν χαιρετισμούς ο εμπορικός ακόλουθος της Πρεσβείας της Ελλάδας στο Ισραήλ Κων/νος Δασκαλόπουλος, ο πρόεδρος του Ισραηλινού Ελληνικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Cobi Bitton και η CEO της ΙΤΤΑΑ Tali Laufer.

Ο Εντεταλμένος Σύμβουλος Τουρισμού & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κυριάκος Κώτσογλου, δήλωσε σχετικά: «Σε μια αγορά που παραδοσιακά τιμάει την Κρήτη και το Τουριστικό της Προϊόν, η συμμετοχή της Κρήτης ήταν εξαιρετικά ουσιαστική και παραγωγική. Αυτό φάνηκε και κατά την παρουσίαση του προορισμού μας, την κατά ομολογία όλων, αρτιότερη. Οι Ισραηλινοί είναι άνθρωποι με κοινά στοιχεία και κουλτούρα με μας και κατά συνέπεια τώρα και στο μέλλον θα συνεχίσουμε με οργανωμένο πάντα σχεδιασμό να προβάλλουμε το τουριστικό προϊόν της Κρήτης στο Ισραήλ έχοντας μεγαλύτερα περιθώρια βελτίωσης εισερχόμενου τουρισμού στο νησί μας από την συγκεκριμένη χώρα».