Με επιφυλάξεις από την μεριά των κρητικών εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και τον υπολοίπων φορέων, κυρώθηκε αργά το βράδυ της Πέμπτης από την ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα Χανιά - Ηράκλειο του ΒΟΑΚ.
Ένα έργο που περιμένει η Κρήτη από τη μεταπολίτευση και μετά ωστόσο δεν θα γίνει σύμφωνα με τις απαιτήσεις τις τοπικής κοινωνίας. Οι επιφυλάξεις έχουν να κάνουν με τα θολά σημεία που υπάρχουν στη σύμβαση η οποία να σημειωθεί ότι κυρώθηκε χωρίς να προσκομιστούν τα παραρτήματά της που από μόνα τους αριθμούν εκατοντάδες σελίδες και παρέχουν κρίσιμες πληροφορίες για τα οικονομικά στοιχεία του έργου αλλά και για τις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου.
Για την ώρα δεν έχει γίνει γνωστό το οικονομικό μοντέλο που εφαρμόζεται για την υλοποίηση του έργου το οποίο είναι ένα έργο σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα μέσα σε όλα δημιουργείται και μία εταιρεία η οποία θα είναι μονομετοχική.
Πρόκειται για ένα έργο ΣΔΙΤ και δημιουργείται μία εταιρεία η οποία θα είναι μονομετοχική για τη διαχείριση του και την κατασκευή και στην οποία δεν θα συμμετέχει το ελληνικό δημόσιο παρά μόνο ο εργολάβος.
Ο εργολάβος καλείται να κατασκευάσει ένα τεράστιο έργο που αναμένεται να ξεπεράσεις τα 2 δις. ευρώ βάζοντας ουσιαστικά 240 εκατομμύρια και τα υπόλοιπα χρήματα θα τα πάρει με δάνειο από τις ελληνικές τράπεζες.
Την ίδια ώρα το ελληνικό δημόσιο θα συμμετέχει με 800 εκατ. ευρώ.
Αυτό που προκαλεί την απορία όλων είναι γιατί η πολιτεία έδωσε την επίβλεψη του έργου σε ιδιωτική εταιρεία την οποία θα πληρώνει ο ανάδοχος. Μεταξύ άλλων τα χρήματα που θα έρχονται από τα διόδια θα αποτελούν ένα σημαντικό έσοδο για την διαχειρίστρια εταιρεία.
Συγκεκριμένα όλα τα έσοδα που θα προκύπτουν από δράσεις που θα αναπτυχθούν στο κλειστό ΒΟΑΚ θα είναι για τον παραχωρησιούχο από τους Σταθμούς Έκτακτης Ανάγκης αλλά και από την λειτουργία των πρατηρίων υγρών καυσίμων. Να σημειωθεί ότι η μελέτη που έχει εκπονηθεί μέχρι σήμερα για την κυκλοφορία των οχημάτων, βάσει των οποίων δόθηκε το έργο στον ιδιώτη για 35 χρόνια προκειμένου να κάνει απόσβεση της επένδυσης του, δεν έχει προβλέψει, από ότι φαίνεται, την τουριστική έκρηξη που αναμένεται να δημιουργηθεί μετά την ολοκλήρωση του Αεροδρομίου Καστελλίου από τον Φεβρουάριο του 2027 και μετά.
Μιλώντας στο Ράδιο Κρήτη και στην εκπομπή του Μανόλη Αργυράκη ο βουλευτής Ηρακλείου της ΝΔ Μάξιμος Σενετάκης σχολίασε ότι τα προσαρτήματα δεν αποτελούν μέρος της κύρωσης ενώ ως προς το οικονομικό μοντέλο που εφαρμόζεται είπε ότι το έργο έχει προϋπολογισμό 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ εκ των οποίων τα 240 τα βάζει ο ιδιώτης και τα 800 το κράτος ενώ το υπόλοιπο ποσό ένα 1,08 δισ. ευρώ θα τα πάρει ο ιδιώτης μέσω δανείων από τις ελληνικές τράπεζες.
Στην ερώτηση γιατί το δημόσιο δεν θα συμμετέχει στην μονομετοχική εταιρεία απάντησε ότι αν γινόταν αυτό το έργο θα έπρεπε να πληρωθεί όλο από το δημόσιο και πως έτσι δεν αναιρείται κάτι σημαντικό. Για τα διόδια διευκρίνισε ότι οι αστικές μετακινήσεις εξαιρούνται στη σύμβαση και πώς ο κόμβος του αεροδρομίου λείπει προς το παρόν από αυτήν αλλά εκτίμησε ότι θα μπει στο άμεσο μέλλον.
Μιλώντας για τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ είπε ότι η Κρήτη με αυτόν τον δρόμο δεν προστατεύεται και πάνω σε αυτό διευκρίνισε τα διόδια είναι ένας τρόπος να προστατευτεί η νησιωτικότητα.
Για τα έσοδα από τα διόδια τα οποία δεν αποκλείεται να ξεπεράσουν τους συμφωνημένους όρους που προβλέπονται στην σύμβαση με αφορμή την ολοκλήρωση του αεροδρομίου στο Καστέλι και την αύξηση του τουριστικού ρεύματος, ο Μάξιμος Σενετάκης είπε ότι στη σύμβαση έχει προβλεφθεί αν τα έσοδα ξεπεράσουν τα αναμενόμενα η συμμετοχή του κράτους θα μπορεί και να μηδενιστεί.
Από την πλευρά του ο βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟ - Κινήματος Αλλαγής, Φραγκίσκος Παρασύρης, έκανε λόγο για μία κακή σύμβαση η οποία ωστόσο έπρεπε να ψηφιστεί καθώς όπως είπε μπήκε το δίλημμα ότι αν θέλουμε ΒΟΑΚ τότε θα πρέπει να προχωρήσει με αυτόν τον τρόπο.
Μιλώντας για τα προσαρτήματα της σύμβασης που δεν προσκομίστηκαν είπε ότι τα έλαβε στο e-mail του 5 λεπτά πριν μιλήσει στον ολομέλεια και "δεν καταλαβαίνει" όπως είπε γιατί το ελληνικό δημόσιο δεν θα συμμετέχει στην μονομετοχική εταιρεία.
Για τα διόδια είπε ότι το ΠΑΣΟΚ ζήτησε να ληφθεί υπόψιν η νησιωτικότητα αλλά δεν σε εισακούστηκε.
Ο Χάρης Μαμουλάκης χαρακτήρισε παγκόσμια πρωτοτυπία την εφαρμογή δύο ειδών διοδίων, τα μετωπικά και τα σκιώδη που χρεώνονται ανα διέλευση με το κράτος να πληρώνει τον εργολάβο καθώς και την επιβολή τους με την έναρξη των εργασιών την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ.
Διαβάστε επίσης:
Χερσόνησος: Μεθυσμένοι τουρίστες περνούν και ρίχνουν κάτω τη μηχανή (βίντεο)