Γυναίκα

Fitness

Υγεία

Τι θα συμβεί στο σώμα σας αν κόψετε τους υδατάνθρακες;

γυναίκα-μακαρονια-υδατάνθρακες.jpg

Οι δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες γίνονται ολοένα και πιο διάσημες τα τελευταία χρόνια, ενώ πρόσφατα άρχισε να διαδίδεται η δίαιτα που αποκλείει τελείως τους υδατάνθρακες.

Δεδομένου ότι τα λαχανικά και οι ξηροί καρποί περιέχουν μια μικρή ποσότητα υδατανθράκων, η δίαιτα χωρίς υδατάνθρακες αποκλείει περισσότερα υγιεινά τρόφιμα από οποιαδήποτε άλλη δίαιτα.

Κάτι παρόμοιο είχε συμβεί παλαιότερα και με τις δίαιτες χωρίς λίπος. Τώρα φαίνεται ότι είναι η σειρά των υδατανθράκων να δαιμονοποιηθούν. Ωστόσο, αυτό που θα πρέπει να έχετε κατά νου -είτε θέλετε να χάσετε βάρος είτε να τραφείτε πιο υγιεινά- είναι να τρέφεστε πάντα ισορροπημένα και με μέτρο.

Όπως και στην περίπτωση των λιπαρών έτσι και στην περίπτωση των υδατανθράκων, ο κανόνας είναι να επιλέγετε τις τροφές που καταναλώνετε βάση της ποιότητάς τους και όχι να τις αποκλείετε συνολικά και αδιακρίτως.

Η απώλεια κιλών και η διατήρηση ενός υγιούς βάρους δεν απαιτεί σε καμία περίπτωση τον αποκλεισμό των υδατανθράκων. Στην πραγματικότητα, κάτι τέτοιο θα είχε επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωής και της υγείας σας.

Ποιους κινδύνους για την υγεία σας εγκυμονεί ο αποκλεισμός των υδατανθράκων

*Χάνετε σημαντικά θρεπτικά συστατικά

Ο σημαντικός περιορισμός στην πρόσληψη υδατανθράκων μπορεί να μειώσει αυτόματα και την πρόσληψη σημαντικών θρεπτικών συστατικών, συμπεριλαμβανομένων των βιταμινών, των μετάλλων, των αντιοξειδωτικών, των φυτικών ινών, ακόμη και των καλών λιπαρών. Αυτή η έλλειψη μπορεί με τη σειρά της να αποδυναμώσει το ανοσοποιητικό σας σύστημα, την πνευματική σας υγεία και να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων παθήσεων, όπως οι καρδιοπάθειες και το Αλτσχάιμερ.

*Επιβαρύνετε το πεπτικό σας σύστημα

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη φυτικών ινών είναι 25 γραμμάρια. Και αυτό το σημαντικό θρεπτικό συστατικό εντοπίζεται αποκλειστικά σε τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες. Μια διατροφή πλούσια σε υδατάνθρακες έχει συνδεθεί με σημαντικά χαμηλότερες πιθανότητες εμφάνισης καρδιοπάθειας, εγκεφαλικού, υψηλής αρτηριακής πίεσης, διαβήτη, παχυσαρκίας και παθήσεων του πεπτικού συστήματος. Μάλιστα, ορισμένοι τύποι φυτικών ινών λειτουργούν επίσης ως πρεβιοτικά, ευνοώντας την ανάπτυξη των καλών βακτηρίων του εντέρου που ενισχύουν το ανοσοποιητικό, την αντιφλεγμονώδη δράση του οργανισμού και την πνευματική υγεία.

*Μπορεί να εμφανίσετε τη «γρίπη χαμηλών υδατανθράκων»

Όταν ξαφνικά βγάζετε τους υδατάνθρακες από τη διατροφή σας, μπορεί να βιώσετε συμπτώματα, όπως πονοκεφάλους, νευρικότητα, ναυτία, ζαλάδα και μυϊκούς πόνους. Αυτό συμβαίνει επειδή ο εγκέφαλός σας, ο οποίος τυπικά χρησιμοποιεί το 60% των υδατανθράκων που καταναλώνετε, πρέπει να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα. Το γεγονός ότι το σώμα σας έχει τη δυνατότητα να προσαρμοστεί σε αυτές τις συνθήκες, δε σημαίνει ότι είναι ιδανικές.

Τι άλλο μπορεί να σας συμβεί…

Κακοσμία στόματος. 

Βγάζοντας τους υδατάνθρακες από τη διατροφή σας, το σώμα σας αρχίζει να καίει λίπος για ενέργεια, μια διαδικασία που ονομάζεται κέτωση. Όταν, λοιπόν, ο οργανισμός σας βρίσκεται σε κατάσταση κέτωσης, οι χημικές ενώσεις κετόνες, απελευθερώνονται από το στόμα, προκαλώντας κακοσμία.

Προσωρινή απώλεια κιλών. 

Οι υδατάνθρακες συγκρατούν νερό στο σώμα. Έτσι, όταν σταματήσετε να τους καταναλώνετε αρχικά θα χάνετε νερό. Στη συνέχεια βέβαια θα είστε σε θέση να χάσετε λίπος, ωστόσο αυτή η απώλεια κιλών δεν μπορεί παρά να είναι προσωρινή, μιας και δε γίνεται να περάσετε την υπόλοιπη ζωή σας χωρίς να τρώτε υδατάνθρακες.

Με λίγα λόγια, δεν υπάρχει κανένας λόγος να θέσετε σε κίνδυνο την υγεία σας ακολουθώντας μια ακραία δίαιτα που δεν μπορεί να σας προσφέρει τίποτα παραπάνω από μια πρόσκαιρη απώλεια κιλών. Το κλειδί για αδυνάτισμα με διάρκεια είναι η ισορροπημένη διατροφή που προσφέρει στον οργανισμό σας όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται προκειμένου να λειτουργεί εύρυθμα.

Υγεία

Έρευνα του ΕKΠΑ: Πώς και πότε μεταδίδουμε τον κορωνοϊό

κορωνοϊός μάσκα

Κρίσιμη για την διαμόρφωση αποτελεσματικών μέτρων δημόσιας υγείας με σκοπό την πρόληψη της λοίμωξης COVID-19 και τον τερματισμό των αλυσίδων μετάδοσης, είναι η κατανόηση του πώς, πότε και σε ποιες περιστάσεις εξαπλώνεται ο νέος κορωνοϊός SARS-CoV-2 από άνθρωπο σε άνθρωπο.

Στις 9 Ιουλίου 2020 ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) επικαιροποίησε την επιστημονική του ανασκόπηση σχετικά με τη μετάδοση του νέου κορωνοϊού SARS-CoV-2, τα σημαντικότερα σημεία της οποίας συνόψισαν οι Ιατροί της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ιωάννης Ντάνασης, Μαρία Γαβριατοπούλου και Θάνος Δημόπουλος (Καθηγητής Θεραπευτικής και Πρύτανης ΕΚΠΑ): 

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η μετάδοση του SARS-CoV-2 πραγματοποιείται πρωτίστως με άμεση, έμμεση ή στενή επαφή με μολυσμένα άτομα μέσω μολυσμένων εκκρίσεων, όπως η σίελος και οι αναπνευστικές εκκρίσεις, ή μέσω αναπνευστικών σταγονιδίων, τα οποία αποβάλλονται όταν ένα μολυσμένο άτομο βήχει, πτερνίζεται, συνομιλεί ή τραγουδά.

Η αερογενής μετάδοση του ιού μπορεί να συμβεί σε χώρους υγειονομικής περίθαλψης όπου συγκεκριμένες ιατρικές διαδικασίες δημιουργίας αερολύματος δημιουργούν πολύ μικρά σταγονίδια που ονομάζονται «αεροζόλ». Υπάρχουν επίσης αναφορές περιπτώσεων μετάδοσης αερολύματος σε συνδυασμό με μετάδοση σταγονιδίων και σε άλλες περιστάσεις εκτός νοσοκομειακού περιβάλλοντος όπως κατά τη διάρκεια της πρακτικής μιας χορωδίας, σε εστιατόρια ή σε μαθήματα γυμναστικής.

Τα αναπνευστικά σταγονίδια από μολυσμένα άτομα μπορούν επίσης να εναποτεθούν σε αντικείμενα, δημιουργώντας μολυσμένες επιφάνειες (fomites). Οι άνθρωποι μπορούν να μολυνθούν αγγίζοντας αυτές τις επιφάνειες και στη συνέχεια αγγίζοντας τα μάτια, τη μύτη ή το στόμα τους χωρίς να εφαρμόσουν υγιεινή των χεριών. 
Η μετάδοση του SARS-CoV-2 συμβαίνει κυρίως από άτομα που έχουν έκδηλη κλινική συμπτωματολογία ή λίγο πριν αναπτύξουν συμπτώματα, όταν βρίσκονται πολύ κοντά σε επίνοσα άτομα για παρατεταμένη χρονική περίοδο. Είναι επίσης πιθανό κάποιος ασυμπτωματικός φορέας να μεταδώσει τον ιό σε άλλους, ωστόσο δεν είναι σαφές σε ποιο βαθμό και υπό ποιες συνθήκες συμβαίνει.

Ο ΠΟΥ κρίνει ότι απαιτείται επειγόντως έρευνα υψηλής ποιότητας για να αποσαφηνιστεί η συμβολή των διαφορετικών οδών μετάδοσης και κυρίως ο ρόλος της αερογενούς μετάδοσης σε απουσία διαδικασιών παραγωγής αερολύματος, η δόση του ιού που απαιτείται για την αποτελεσματική μετάδοση από άνθρωπο σε άνθρωπο, οι περιστάσεις και οι παράγοντες κινδύνου για γεγονότα υπερ-διασποράς του ιού, καθώς και ο ρόλος της ασυμπτωματικής και της προ-συμπτωματικής μετάδοσης.

Για να αποφευχθεί η μετάδοση, ο ΠΟΥ συνιστά μια ολοκληρωμένη σειρά μέτρων που περιλαμβάνουν:

Αναγνώριση των ύποπτων περιπτώσεων όσο το δυνατόν γρηγορότερα, πραγματοποίηση διαγνωστικών ελέγχων και απομόνωση όλων των ύποπτων κρουσμάτων σε κατάλληλους χώρους.
Ιχνηλάτηση, αναγνώριση και εφαρμογή καραντίνας όλες τις στενές επαφές των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων και έλεγχος για εμφάνιση συμπτωμάτων και ειδικής φροντίδας εάν κρίνεται απαραίτητο.

Χρήση υφασμάτινης μάσκας σε δημόσιους χώρους όπου υπάρχει μετάδοση στην κοινότητα και όπου δεν είναι δυνατή η λήψη άλλων μέτρων πρόληψης, όπως η φυσική απόσταση.
Χρήση ειδικών προφυλάξεων επαφής και σταγονιδίων από τους υγειονομικούς υπαλλήλους που φροντίζουν ύποπτα και εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα COVID-19 και επιπλέον χρήση ειδικών προφυλάξεων κατά την εκτέλεση διαδικασιών παραγωγής αερολύματος.

Συνεχής χρήση ιατρικής μάσκας από εργαζομένους στον τομέα της υγείας και τους φροντιστές ασθενών κατά τη διάρκεια όλων των καθημερινών δραστηριοτήτων καθ' όλη τη διάρκεια της βάρδιας.

Πάντα να ασκείται συχνή υγιεινή χεριών και σωματική απόσταση από τους άλλους όταν είναι δυνατόν. Αποφυγή πολυσύχναστων χώρων, χώρων στενού συγχρωτισμού, καθώς και κλειστών χώρων με ανεπαρκή αερισμό. Εξασφάλιση καλού περιβαλλοντικού αερισμού σε όλους τους κλειστούς χώρους και διασφάλιση κατάλληλου περιβαλλοντικού καθαρισμού και απολύμανσης.