Πειραματικό τεστ αίματος ανιχνεύει το DNA από οκτώ διαφορετικά είδη καρκίνου

τεστ αίματος

Ευρωπαίοι επιστήμονες - μεταξύ των οποίων ένας Έλληνας ερευνητής της διασποράς- ανέπτυξαν ένα απλό τεστ αίματος που μπορεί να διαγνώσει οκτώ διαφορετικές μορφές καρκίνου, ανιχνεύοντας πολλαπλά μικρά τμήματα του DNA των καρκινικών όγκων που κυκλοφορούν στον οργανισμό.
Μέχρι σήμερα οι περισσότερες διαγνωστικές μέθοδοι περιορίζονται στο να εντοπίζουν τον καρκίνο σε συγκεκριμένα σημεία του σώματος, για παράδειγμα στον μαστό, στον προστάτη ή στο έντερο. Οι μαγνητικές και αξονικές τομογραφίες είναι σε θέση να εντοπίσουν όγκους σε πολλαπλά σημεία, αλλά μόνο εφόσον αυτοί έχουν μεγαλώσει αρκετά.
Το ζητούμενο είναι συνεπώς να αναπτυχθούν τεστ αίματος που να ανιχνεύουν πολλαπλούς καρκίνους, όταν ακόμη αυτοί βρίσκονται στο αρχικό -και πιο θεραπεύσιμο- στάδιο. Μια μέθοδος είναι η γενετική ανάλυση του αίματος, μήπως ανιχνευθεί καρκινικό DNA, όμως είναι σαν να ψάχνει κανείς «βελόνα στα άχυρα» λόγω του μεγάλου όγκου του μη καρκινικού DNA που επίσης κυκλοφορεί στο αίμα.
Το νέο τεστ δεν απαιτεί χρονοβόρα γενετική αλληλούχιση του αίματος και είναι πιο ακριβές. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Φλοράν Μουλιέρ του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό "Science Translational Medicine", σύμφωνα με το "New Scientist", ανακάλυψαν ότι τα μικροσκοπικά τμήματα του γενετικού υλικού που αποσπώνται από τους καρκινικούς όγκους, έχουν συχνά διαφορετικά μεγέθη από τα τμήματα του μη καρκινικού DNA μέσα στο αίμα.
Όπως έδειξαν οι δοκιμές, το νέο τεστ -που διακρίνει τα διαφορετικά μεγέθη του καρκινικού DNA- μπόρεσε να ανιχνεύσει το 94% των περιστατικών καρκίνου μαστού, εντέρου, ωοθηκών, δέρματος και χολής σε 68 ασθενείς (με μόνο 2,5% ψευδώς θετικά αποτελέσματα). Ανίχνευσε επίσης το 65% των περιπτώσεων καρκίνου παγκρέατος, νεφρών και εγκεφάλου σε άλλους 57 ασθενείς.
Συγκριτικά, το υπάρχουν τεστ αίματος CancerSEEK, που ανιχνεύει γενετικούς και πρωτεϊνικούς δείκτες του όγκου στο αίμα, «πιάνει» κατά μέσο όρο το 70% των κοινών καρκίνων.
Θεωρητικά, σύμφωνα με τους ερευνητές, το νέο τεστ θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη διάγνωση όλων των ειδών καρκίνου, ενώ είναι απλό στη χρήση του. Θα ακολουθήσουν νέες κλινικές δοκιμές του, ώστε κάποια στιγμή να γίνει διαθέσιμο στο κοινό.
Στην ανάπτυξη του τεστ συμμετείχε και ο ελληνικής καταγωγής Ιωάννης Γούναρης του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1999), ο οποίος έχει ειδικευθεί στην ογκολογία και στη βιολογία του καρκίνου.

Covid-19: Νέο όπλο στη μάχη κατά των μεταλλάξεων του ιού

κορωνοϊός

Ένας επιστήμονας που εργάζεται για την αλληλουχία DNA των μεταλλάξεων Covid 19 έχει πει στο Euronews ότι «κάθε φορά που εντοπίζεται ένα νέο στέλεχος του κορωνοϊού, μας βοηθά να προβλέψουμε πώς μπορεί να εξελιχθεί ο ιός στο μέλλον»,είπε στο Euronews επιστήμονας που εργάζεται για την αλληλουχία DNA των μεταλλάξεων Covid 19.

Η γονιδιωματική αλληλούχιση (genomic sequencing) των νέων μεταλλάξεων είναι το τελευταίο κεφάλαιο στον κορωνοϊό.

Η εταιρεία ιατρικής τεχνολογίας Oxford Nanopore βοηθά στην ανάπτυξη της πρακτικής στα φτωχότερα μέρη του κόσμου. Ο ανταποκριτής μας στο Ηνωμένο Βασίλειο, Tadhg Enright επισκέφτηκε το εργαστήριό τους.

Το επόμενο στάδιο της μαχης κατα της Covid ειναι ο εντοπισμός νεων απειλών- μεταλλάξεων στον ιό - που θα μπορούσαν να "ξεφύγουν" από τα εμβόλια τα οποία αναμέναμε τόσο πολύ.

Το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν στην πρώτη γραμμή της εύρεσης νέων μεταλλάξεων. Η πρώτη που εντοπίστηκε εδώ εξαπλώνεται τώρα σε όλο τον κόσμο. Είναι ανησυχητικό. Αλλά με κάθε νέο στέλεχος που εντοπίζεται θα πρέπει να διευκολύνεται ο περιορισμός τους.

Όπως τονίζει η Δρ Λειλά Λούχεσι,διευθύντρια της Oxford Nanopore Technologies:«Στην αρχή, νομίζω ότι θα ήταν αρκετά δύσκολο πιθανώς να προβλέψουμε ποιες μεταλλάξεις ήταν πιθανό να συμβούν. Το σπουδαίο είναι ότι, τώρα που έχουν μελετηθεί τόσες πολλές αλληλουχίες του ιού, μπορούμε να αρχίσουμε να βλέπουμε επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Βλέπουμε πολλές μεταλλάξεις να συμβαίνουν στο γονίδιο της ακιδας, αυτό που είναι πολύ σημαντικό για το πώς ο ιός εισβάλλει στα κύτταρα μας. Και μπορούμε να αρχίσουμε να λέμε «αυτό είναι προβλέψιμο». Θα δούμε όλο και περισσότερες μεταλλάξεις σε αυτό το γονίδιο με την πάροδο του χρόνου»

-Όταν αποκτήσετε αυτή τη γνώση, θα σας βοηθήσει να είστε ένα βήμα μπροστά από τις μελλοντικές μεταλλάξεις;

«Οι μεταλλάξεις σε ορισμένα γονίδια είναι ιδιαίτερα σημαντικές για να μελετηθούν, αλλά νομίζω ότι η καθιερωμένη μέθοδος τώρα για τον προσδιορισμό της αλληλουχίας ολόκληρου του ιού θα συνεχίσει να είναι σημαντική γιατί καθώς προχωράμε μπορεί να χρησιμοποιήσουμε εμβόλια ενάντια σε διαφορετικά μέρη του ιού. Θα ήταν λοιπόν λάθος να ρίξουμε το βλέμμα μας σε άλλα μέρη της ακολουθίας».

Σε αυτό το εργαστήριο της Όξφορντ Nanopore ειδικεύονται στη γονιδιωματική αλληλούχιση: τη χαρτογράφηση του DNA. Και έχουν αναπτύξει ένα εργαλείο για να διευκολύνουν τη διαδικασία.

Ο ανταποκριτής του Euronews Tadht Enright μεταδίδει:«Κανονικά, ένα μηχάνημα που αναλύει το DNA έχει περίπου το μέγεθος ενός καταψύκτη ψυγείου και κοστίζει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Αλλά εδώ στην Οξφόρδη, το έχουν συγκεντρώσει σε πολύ μικρότερες συσκευές, συμπεριλαμβανομένης αυτής που μπορείτε να κρατήσετε στο χέρι σας, κοστίζει περίπου χίλια ευρώ και απλώς συνδέεται σε έναν υπολογιστή»

Ένα μικρό μέρος των κρουσμάτων Covid σε όλο τον κόσμο περνά από αυτήν τη διαδικασία αυξάνοντας τον κίνδυνο να μην εντοπιστούν νέα στελέχη. ή να βρεθουν πολύ αργά.Δανία, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο - ήταν πραγματικά πρωτοπόροι στην αλληλουχία μεγάλου αριθμού θετικών κρουσμάτων.

Σύμφωνα με τον Δρ Γκόρντον Σανκέρα,διευθύνοντα σύμβουλο της OXFORD NANOPORE:« Αυτό που έχουμε δει τις τελευταίες εβδομάδες είναι η εμφάνιση νέων στελεχών. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι εάν δούμε ένα «στέλεχος που δεν το πιανει το εμβολιο μπορούμε πολύ γρήγορα να περιορίσουμε και να σταματήσουμε την εξάπλωση αυτής της ιδιαίτερα ολέθριας μεταλλαξης του ιού».

Αυτές οι συσκευές αποδεικνύονται πιο χρήσιμες σε μέρη του κόσμου που δεν διαθέτουν υποδομή αλληλουχίας DNA. Στις φτωχότερες χώρες, εκεί όπου οι άνθρωποι περιμένουν δυστυχώς περισσότερο για τα εμβόλια, είναι τα μερη θα μπορούσαν να προκύψουν οι επόμενοι μεγαλύτεροι κίνδυνοι της πανδημίας.

Κοφτερίδης στο Ράδιο Κρήτη: Lockdown όπως τον Μάρτιο για να ανακοπεί η διασπορά