Όσοι δεν πίνουν καθόλου αλκοόλ στη μέση ηλικία είναι πιθανότερο να εμφανίσουν άνοια στην τρίτη

κρασί

Μήπως ένα ποτηράκι κρασί τη μέρα τον νευρολόγο κάνει πέρα; Οι άνθρωποι που δεν πίνουν καθόλου αλκοόλ ως μεσήλικες, ιδίως καθόλου κρασί, αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο να εκδηλώσουν άνοια στην τρίτη ηλικία, σε σχέση με όσους καταναλώνουν με μέτρο, σύμφωνα με μια νέα βρετανο-γαλλική επιστημονική μελέτη.
Η πλήρης αποχή από το αλκοόλ σχετίζεται με μια μέση αύξηση κατά 45% της πιθανότητας εμφάνισης άνοιας, σε σχέση με όσους πίνουν έως ενάμισι μπουκάλι κρασί την εβδομάδα. Αν όμως κανείς πίνει παραπάνω, τότε ο κίνδυνος άνοιας αυξάνεται σε βάθος χρόνου.
Και όσο παραπάνω πίνει μετά από ένα όριο, τόσο η πιθανότητα άνοιας αυξάνεται. Το όριο αυτό είναι οι 14 μονάδες αλκοόλ την εβδομάδα. Καθώς μία μονάδα ισοδυναμεί με 10 ml ή 8 γραμμάρια καθαρού αλκοόλ, σε ένα μεγάλο ποτήρι κρασί των 250 ml (σχεδόν το ένα τρίτο του μπουκαλιού) περιέχονται περίπου τρεις μονάδες αλκοόλ.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (UCL) και του γαλλικού Ινστιτούτου Υγείας INSERM, με επικεφαλής την επιδημιολόγο δρα Σεβερίν Σαμπιά, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό "British Medical Journal", ανέλυσαν στοιχεία για 9.087 άτομα ηλικίας 35 έως 55 ετών, εκ των οποίων 397 εμφάνισαν άνοια σε διάστημα 23 ετών.
Διαπιστώθηκε ότι όσο πιο μακρόχρονη ήταν η πλήρης αποχή από το αλκοόλ ενός ανθρώπου, τόσο μεγαλύτερος ήταν και ο κίνδυνος κατοπινής άνοιας. Έτσι όσοι δεν έβαζαν σταγόνα αλκοόλ στο στόμα τους πολύ πριν την μέση ηλικία, είχαν 67% μεγαλύτερη πιθανότητας άνοιας.
«Δείξαμε ότι τόσο η μακρόχρονη αποχή από το αλκοόλ όσο και η υπερβολική κατανάλωσή του μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο άνοιας», δήλωσαν οι ερευνητές και επεσήμαναν ότι η πρόληψη πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα με δεδομένο ότι τα περιστατικά άνοιας παγκοσμίως αναμένεται να τριπλασιασθούν έως το 2050.
Η μελέτη βρήκε, επίσης, ότι όσοι απέχουν ολοκληρωτικά από το αλκοόλ, κινδυνεύουν περισσότερο από διαβήτη και καρδιοπάθεια, δύο παθήσεις που αποτελούν παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση άνοιας. Ορισμένες προηγούμενες μελέτες έχουν επίσης δείξει ότι η λελογισμένη κατανάλωση αλκοόλ μειώνει την χοληστερίνη και την αρτηριακή πίεση, προστατεύοντας έτσι έναντι του διαβήτη και των καρδιαγγειακών κινδύνων.
Πάντως, οι ερευνητές είπαν ότι θεωρούν πρόωρο να συμβουλεύσουν όποιον δεν πίνει καθόλου αλκοόλ, να αρχίσει να πίνει, ιδίως αν έχει ιστορικό βαριάς κατανάλωσης στο παρελθόν. Επίσης επεσήμαναν ότι ακόμη και η μικρή κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για άλλες παθήσεις όπως ο καρκίνος, συνεπώς είναι δύσκολο να θεωρηθεί επίσημα ως τελείως ασφαλής η κατανάλωση αλκοόλ.
«Προς το παρόν δεν βρισκόμαστε ακόμη στο σημείο όπου μπορούμε να πούμε ότι η κατανάλωση αλκοόλ με μέτρο είναι καλή για τον εγκέφαλο, όμως είναι καλό ότι εντοπίσαμε ένα 'κατώφλι' πέρα από το οποίο οι πιθανότητες άνοιας αυξάνονται» δήλωσε η Σαμπιά, σύμφωνα με τις βρετανικές «Ιντιπέντεντ» και «Τέλεγκραφ».

Επιστήμονες δημιούργησαν χιμαιρικά έμβρυα από άνθρωπο και μαϊμού

μαϊμού

Μία αμερικανο-κινεζική ομάδα επιστημόνων, για πρώτη φορά, αφού εισήγαγε ανθρώπινα βλαστικά κύτταρα σε έμβρυα μαϊμούδων, ανέπτυξε αυτά τα χιμαιρικά έμβρυα και τα διατήρησε για μεγάλο χρονικό διάστημα έως 20 ημερών.

Οι ίδιοι ερευνητές, το 2017, είχαν δημιουργήσει τα πρώτα υβρίδια ανθρώπων-χοίρων, με σύντομη διάρκεια ζωής και με πολύ μικρή παρουσία ανθρωπίνων κυττάρων, καθώς τότε μόνο το ένα στα 100.000 κύτταρα του χιμαιρικού εμβρύου ήταν ανθρώπινο.

Τώρα δημιουργήθηκαν χίμαιρες ανθρώπου-μαϊμούς, που όχι μόνο έζησαν έως τρεις εβδομάδες, αλλά περιείχαν πολύ μεγάλη ποσότητα ανθρωπίνων κυττάρων. Οι ερευνητές ανέφεραν ότι τέτοιες εμβρυϊκές χίμαιρες ανθρώπων-μαϊμούδων θα βοηθήσουν στη μελέτη των ασθενειών, στην ανάπτυξη νέων φαρμάκων, καθώς και στην παραγωγή ιστών και οργάνων προς μεταμόσχευση.

Όμως, άλλοι επιστήμονες εμφανίστηκαν ανήσυχοι, θεωρώντας ότι η έρευνα αυτού του είδους εγείρει σοβαρά ζητήματα και ανησυχίες στο επίπεδο της βιοηθικής, ιδίως αν άλλοι ερευνητές τολμήσουν να διατηρήσουν τα χιμαιρικά έμβρυα για ακόμη μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ο κορυφαίος -διεθνώς- ειδικός στη βιοηθική, καθηγητής Τζούλιαν Σαβουλέσκου του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, δήλωσε ότι τέτοιου είδους έρευνα «ανοίγει το κουτί της Πανδώρας για τη δημιουργία ανθρώπινων-μη ανθρώπινων χιμαιρών. Τα συγκεκριμένα έμβρυα καταστράφηκαν μετά από 20 ημέρες ανάπτυξης, αλλά είναι απλώς θέμα χρόνου να αναπτυχθούν τέτοιες ανθρώπινες-μη ανθρώπινες χίμαιρες, ίσως ως πηγή οργάνων για τους ανθρώπους, κάτι που άλλωστε αποτελεί έναν από τους μακροπρόθεσμους στόχους αυτής της έρευνας».

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Αναπτυξιακής Βιολογίας Χουάν Κάρλος Ιζπιζούα Μπελμόντε του Ινστιτούτου Βιολογικών Επιστημών Salk στην Καλιφόρνια, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Κυτταρικής Βιολογίας «Cell», υποστήριξαν ότι λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε τα πειράματά τους να αποφύγουν τις ηθικές «παγίδες», ευρισκόμενοι σε συνεχή διαβούλευση με ειδικούς στη βιοηθική. Όπως είπε ο Μπελμόντε, «καθώς αδυνατούμε να διεξάγουμε ορισμένα είδη πειραμάτων σε ανθρώπους, είναι ουσιώδες να έχουμε καλύτερα μοντέλα για να μελετήσουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια και να κατανοήσουμε την ανθρώπινη βιολογία και τις ασθένειες».

Οι ερευνητές εισήγαγαν 25 πολυδύναμα βλαστικά κύτταρα σε κάθε ένα από τα έμβρυα μαϊμούδων (μακάκων) και μετά από μία ημέρα ανίχνευσαν σε 132 έμβρυα την παρουσία ανθρωπίνων κυττάρων που είχαν προέλθει από τα ανθρώπινα βλαστοκύτταρα. Μετά από δέκα ημέρες, 103 χιμαιρικά έμβρυα συνέχισαν να αναπτύσσονται, τη 17η ημέρα ζούσαν ακόμη 12 έμβρυα και έως την 19η ημέρα είχαν μείνει ζωντανά μόνο τα τρία, τα οποία είχαν μεγάλες συγκεντρώσεις ανθρωπίνων κυττάρων στο σώμα τους. Την 20ή ημέρα και τα τρία αυτά έμβρυα καταστράφηκαν
από τους επιστήμονες.

Όσο έζησαν, τα ανθρώπινα κύτταρα φάνηκαν να ενσωματώνονται κανονικά στα έμβρυα και να επικοινωνούν με τα κύτταρα της μαϊμούς, ενώ είχαν αρχίσει την εξειδίκευσή τους σε επί μέρους είδη κυττάρων, τα οποία επρόκειτο να δημιουργήσουν διαφορετικά όργανα αν οι χίμαιρες είχαν αφεθεί να αναπτυχθούν κανονικά. Παραμένει άγνωστο ποιο θα ήταν το τελικό αποτέλεσμα.

Οι πρώτες χίμαιρες μεταξύ διαφορετικών ειδών θηλαστικών είχαν δημιουργηθεί εργαστηριακά στη δεκαετία του 1970. Οι ειδικοί συμφωνούν ότι η σχετική έρευνα, παρά τις -επίμαχες- προόδους της, είναι ακόμα σε αρχικό στάδιο και οι χίμαιρες πρέπει να γίνουν πολύ πιο υγιείς και αποτελεσματικές προκειμένου να έχουν ουσιαστική σημασία για τις βιοϊατρικές μελέτες στο μέλλον.

Τον επόμενο μήνα η Διεθνής Εταιρεία για την Έρευνα στα Βλαστικά Κύτταρα (ISSCR) αναμένεται να δώσει στη δημοσιότητα τις αναθεωρημένες κατευθύνσεις της για το πώς πρέπει να διεξάγονται οι σχετικές έρευνες, μεταξύ άλλων σε χίμαιρες. Μέχρι στιγμής απαγορεύεται οι επιστήμονες να αφήνουν χίμαιρες ανθρώπων-ζώων να ζευγαρώνουν.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ