ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Οι μαύρες τρύπες δολοφονούσαν τους γαλαξίες τους στο νεαρό Σύμπαν

Image
μαυρη τρυπα
 clock 21:48 | 04/06/2022
writer icon newsroom ekriti.gr

Ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Προηγμένων Επιστημών SOKENDAI στην Ιαπωνία μελέτησε δεδομένα του προγράμματος Cosmic Evolution Survey (COSMOS) και οδηγήθηκε στο συμπέρασμα ότι οι μαύρες τρύπες στο νεαρό Σύμπαν «δολοφονούσαν» τους γαλαξίες στους οποίους βρίσκονταν.

Οι αστρονόμοι υποπτεύονταν ότι η ισχυρή ακτινοβολία που εκπέμπεται από την ύλη που στροβιλίζεται γύρω από υπερμεγέθεις τρύπες στα κέντρα γαλαξιών μπορούν να λειτουργήσουν… τοξικά. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία η ακτινοβολία από τις γιγάντιες μαύρες τρύπες στα κέντρα των γαλαξιών είτε καταστρέφουν τα μοριακά νέφη που αποτελούν το περιβάλλον στο οποίο δημιουργούνται τα άστρα είτε ωθούν τα νέφη αυτά έξω από τους γαλαξίες.

Έχουν εντοπιστεί κάποιοι γαλαξίες, κατά βάση μεγάλοι  ελλειπτικοί γαλαξίες, που έκαναν την εμφάνιση τους στην στο πρώιμο Σύμπαν και έχει διαπιστωθεί ότι η παραγωγή άστρων σε αυτούς σταμάτησε πολύ γρήγορα. Οι γαλαξίες αυτοί ονομάζονται «ερυθροί και νεκροί» επειδή όταν η παραγωγή άστρων σταματήσει τα μόνα άστρα που υπάρχουν σε αυτούς είναι οι αποκαλούμενοι ψυχροί ερυθροί αστέρες. Η ερευνητική ομάδα μελέτησε δεδομένα που έχουν καταγράψει ισχυρά επίγεια αλλά και διαστημικά τηλεσκόπια από γαλαξίες ηλικίας 9,5 δισ. ετών ως 12,5 δισ. ετών.

Με δημοσίευση τους στην επιθεώρηση «The Astrophysical Journal» οι ερευνητές παρουσιάζουν  στοιχεία που δείχνουν ότι γαλαξίες της πρώιμης φάση του Σύμπαντος οι οποίοι είχαν σταματήσει πολύ γρήγορα να παράγουν άστρα διαθέτουν μαύρες τρύπες στο κέντρο τους που παρουσιάζουν μεγαλύτερη δραστηριότητα από αυτή που έχουν οι μαύρες τρύπες σε συνομηλίκους γαλαξίες που η παραγωγή νέων άστρων ήταν απρόσκοπτη.

Το εύρημα αυτό ενισχύει αν δεν επιβεβαιώνει την θεωρία για τη θανατηφόρο δράση των μαύρων τρυπών σε ολόκληρους γαλαξίες και όχι μόνο στις περιοχές που εκτείνεται το πανίσχυρο βαρυτικό τους βεληνεκές.

«Καμπανάκι» από επιστήμονες: Άκρως δραστικές ουσίες ανιχνεύτηκαν για πρώτη φορά στην ατμόσφαιρα