ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Μέδουσες: Εκπληκτική ανακάλυψη που αλλάζει ό,τι είναι γνωστό για τη μάθηση και τη μνήμη

Image
μεδουσες
 clock 23:31 | 26/09/2023
writer icon newsroom ekriti.gr

Οι μέδουσες της Καραϊβικής, είναι οργανισμοί που μπορεί να φαίνονται να επιπλέουν στη ζωή άσκοπα και να μην έχουν κεντρικό εγκέφαλο, εξακολουθούν όμως να έχουν την ικανότητα να μαθαίνουν γρήγορα και να διατηρούν πληροφορίες, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Αυτό το εύρημα ανατρέπει μια μακροχρόνια ιδέα ότι οι οργανισμοί δεν μπορούν να συμμετάσχουν στη συνειρμική μάθηση χωρίς ένα κεντρικό νευρικό σύστημα, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή στο περιοδικό Current Biology.

Η μελέτη - με επικεφαλής τον Anders Garm, αναπληρωτή καθηγητή θαλάσσιας βιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης στη Δανία - αποτελεί μέρος της συνεχιζόμενης έρευνας για τη συμπεριφορά των μεδουσών από το Ινστιτούτο Φυσιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κιέλου στη Γερμανία.

«Έχουμε εξετάσει την οπτική συμπεριφορά και όλα τα είδη πειραμάτων και η μάθηση είναι απλώς μια φυσική εξέλιξη», είπε ο πρώτος συγγραφέας Jan Bielecki, μεταδιδακτορικός συνεργάτης στην οπτική νευροεπιστήμη στο Κίελο.

Image
μεδουσες

Οι μέδουσες της Kαραϊβικής, επίσης γνωστές με το επιστημονικό όνομα Tripedalia cystophora, έχουν 24 μάτια — έξι σε καθένα από τα τέσσερα οπτικά αισθητήρια κέντρα που ονομάζονται rhopalia. photo/Jan Bielecki

Για να δοκιμάσουν την ικανότητα των ζώων να μαθαίνουν, οι ερευνητές τα έβαλαν στο εσωτερικό μιας στρογγυλής δεξαμενής με γκρι και λευκές ρίγες. Οι γκρίζες ρίγες φαίνονται στα 24 μάτια της μέδουσας τόσο σκοτεινές όσο μια μακρινή ρίζα μανγκρόβιου στο φυσικό τους περιβάλλον. Σε διάστημα 7,5 λεπτών, οι ερευνητές παρατήρησαν τις μέδουσες για να δουν αν τα ζώα έπεσαν στις ρίγες ή έμαθαν να κρατούν απόσταση.

Στα πρώτα λεπτά, η μέδουσα κολύμπησε αρκετά κοντά ή έπεσε στα τοιχώματα. Όμως μέσα σε πέντε λεπτά, τα πράγματα άλλαξαν.

«Οι επιστήμονες επινόησαν ένα πολύ πειστικό πειραματικό παράδειγμα για να μετρήσουν τη συνειρμική μάθηση στις μέδουσες. Τα ευρήματά τους μπορεί επίσης να είναι απόδειξη κάποιας ποσότητας βραχυπρόθεσμης μνήμης», είπε ο Abrams. Πρόσθεσε ότι η μελέτη έδειξε ξεκάθαρα την ικανότητα του ζώου να μαθαίνει και τον κάνει να αναρωτιέται «πόσο διαρκεί η μνήμη του».

Ενώ έπαιρνε το διδακτορικό του στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια, ο Abrams εργάστηκε σε μια μελέτη του 2017 σχετικά με την ανάποδη μέδουσα (Cassiopea) και την «κατάστασή της που μοιάζει με ύπνο», η οποία «κάποτε θεωρούνταν επίσης ότι ήταν μια συμπεριφορά που υπήρχε μόνο σε ζώα με ένα κεντρικό νευρικό σύστημα».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σπάνιο χταπόδι «Ντάμπο» καταγράφηκε για πρώτη φορά και αιφνιδίασε τους επιστήμονες (βίντεο)

Τελικά φεύγουν οι βιταμίνες από τον χυμό;

Αυτό είναι το μόνο διεθνές αεροδρόμιο όπου δεν θα χρειάζεσαι διαβατήριο