Κορωνοϊός: Νέες κλινικές δοκιμές με συνδυασμούς μονοκλωνικών αντισωμάτων και ρεμδεσιβίρης

κορωνοϊός πανδημία

Μια δοκιμή Φάσης II που ξεκίνησε από το Εθνικό Ινστιτούτο Αλλεργίας και Λοιμωδών Νοσημάτων των ΗΠΑ  θα συγκρίνει δύο αντισώματα που βρίσκονται σε τελικό στάδιο κλινικής ανάπτυξης  σε συνδυασμό με το remdesivir, ώστε να αξιολογηθεί η πιθανή δραστικότητα τους έναντι της COVID-19 και να προχωρήσουν σε μεγαλύτερες κλινικές δοκιμές. Οι Καθηγητές της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ευστάθιος Καστρίτης και Θάνος Δημόπουλος (Πρύτανης ΕΚΠΑ),  ανασκοπούν τα κύρια σημεία της μελέτης.

Η κλινική αυτή δοκιμή είναι μια «προσαρμοζόμενη» (adaptive), τυχαιοποιημένη, διπλή-τυφλή, ελεγχόμενη με εικονικό φάρμακο, μελέτη και  έχει σχεδιαστεί ώστε να συγκρίνει δύο συνδυαστικές θεραπείες με έναν κοινό βραχίονα ελέγχου, δηλαδή και οι δυο νέοι συνδυασμοί θα έχουν κοινή ομάδα ελέγχου. Στόχος είναι να προσδιοριστεί ποια ή ποιες πειραματικές θεραπείες παρουσιάζουν το καλύτερο αποτέλεσμα.

Η μελέτη  ACTIV-5 / BET (NCT04583969) θα αξιολογήσει το risankizumab μαζί  με remdesivir έναντι εικονικού φαρμάκου (placebo) συν remdesivir. Το  risankizumab είναι ένα μονοκλωνικό αντίσωμα που δεσμεύει την ιντερλευκίνη -23 και που χρησιμοποιείται  για την θεραπεία μέτριας έως σοβαρής ψωρίαση κατά πλάκας και άλλα αυτοάνοσα και φλεγμονώδη νοσήματα .

Η ίδια κλινική δοκιμή ACTIV-5 / BET θα αξιολογήσει  επίσης το μονοκλωνικό αντίσωμα lenzilumab σε συνδυασμό με remdesivir έναντι του  εικονικού φαρμάκου και remdesivir. Το Lenzilumab είναι ένα μονοκλωνικό αντίσωμα έναντι του  ανθρώπινου αυξητικού παράγοντα των κοκκιοκυττάρου/μακροφάγων (GM-CSF), που έχει σχεδιαστεί για την πρόληψη και τη θεραπεία της καταιγίδας κυτταροκινών, στην οποία ο GM-CSF μπορεί να έχει σημαντικό ρόλο. Εκτός όμως από  την παραπάνω κλινική δοκιμή ACTIV-5 / BET, το Lenzilumab δοκιμάζεται ξεχωριστά και σε μια άλλη κλινική δοκιμή Φάσης III (NCT04351152) σε νοσηλευόμενους ενήλικες με σοβαρή COVID.

Ο στόχος της «έξυπνης» αυτής μελέτης είναι να εντοπίσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα την πειραματική θεραπεία που δίνει τις περισσότερες υποσχέσεις αποτελεσματικότητας ως θεραπεία για την  COVID-19 και να τις μεταφέρει σε δοκιμές μεγαλύτερης κλίμακας ενώ θα εγκαταλειφθούν οι προσπάθειες με θεραπείες που δεν είναι εμφανίζουν στοιχεία πιθανής αποτελεσματικότητας .

Η μελέτη  ACTIV-5 / BET θα εντάξει  ενήλικες εθελοντές που νοσηλεύονται με COVID-19 σε 40 κέντρα των ΗΠΑ, αριθμός διπλάσιος από τον αρχικά προγραμματισμένο. Περίπου 100 νοσηλευόμενοι εθελοντές θα ενταχθούν σε  κάθε σκέλος της μελέτης - 200 συμμετέχοντες συνολικά – ενώ σε κάθε ένα από  τα συμμετέχοντα κέντρα της μελέτης θα δοκιμάζονται όχι περισσότερες από τρεις ερευνητικές θεραπείες ταυτόχρονα. Στην μελέτη θα αξιολογηθούν ασθενείς που είναι διασωληνωμένοι ή που χρειάζονται  συμπληρωματικό οξυγόνο αλλά και ασθενείς που εμφανίζουν λιγότερο σοβαρή ή μέτριας βαρύτητας νόσο. Στους εθελοντές που θα λάβουν  risankizumab θα χορηγηθεί μία μόνο ενδοφλέβια δόση την 1η ημέρα της μελέτης. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη που θα λάβουν lenzilumab θα λάβουν ενδοφλέβια έγχυση 600 mg κάθε οκτώ ώρες για συνολικά τρεις δόσεις.

Η μελέτη πρόκειται να ξεκινήσει στις 30 Οκτωβρίου, με εκτιμώμενη πρωτογενή ημερομηνία ολοκλήρωσης στις 8 Ιανουαρίου 2021 και εκτιμώμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης για την πλήρη μελέτη την 1η Ιουλίου 2021.

Ίχνη ζωής βρέθηκαν μέσα σε ρουμπίνι 2,5 δισεκατομμυρίων ετών

ruby-1024x576.jpg

Ένας από τους αρχαιότερους πολύτιμους λίθους του κόσμου βρέθηκε να περιέχει οργανικά κατάλοιπα από μικροοργανισμούς που έζησαν πριν από 2,5 δισεκατομμύρια χρόνια, όταν η Γη ήταν ένας αφιλόξενος κόσμος χωρίς οξυγόνο.

Στη διάρκεια αποστολής στη νότια Γροιλανδία, από όπου προέρχονται τα αρχαιότερα ρουμπίνια του κόσμου, Καναδοί ερευνητές εντόπισαν ένα ρουμπίνι που περιείχε γραφίτη, ορυκτό που αποτελείται από καθαρό άνθρακα.

Η ισοτοπική ανάλυση υποδεικνύει ότι ο άνθρακας έχει βιολογική προέλευση, αναφέρει η ερευνητική ομάδα στο Ore Geology Reviews

«Ο γραφίτης μέσα σε αυτό το ρουμπίνι είναι πραγματικά μοναδικός. Είναι η πρώτη φορά που ανιχνεύονται ενδείξεις αρχαίας ζωής μέσα σε ρουμπίνια» δήλωσε ο Κρις Γιάκιμτσουκ του Πανεπιστημίου του Γουοτερλού στον Καναδά, επικεφαλής της μελέτης.

«Η παρουσία γραφίτη μας δίνει επίσης επιπλέον στοιχεία προκειμένου να προσδιορίσουμε πώς σχηματίστηκαν τα ρουμπίνια σε αυτή την τοποθεσία, κάτι που θα ήταν αδύνατο να προσδιοριστεί άμεσα βάσει του χρώματος και της χημικής σύστασης του ρουμπινιού».

Τη βιολογική προέλευση του άνθρακα αποκάλυψε η ανάλυση των ισοτόπων άνθρακα. Περισσότερο από το 98% του άνθρακα σε όλο τον πλανήτη αντιστοιχεί στο ισότοπο άνθρακας-12, το υπόλοιπο όμως αντιστοιχεί στα βαρύτερα ισότοπα άνθρακα-13 και άνθρακα-14.

Οι ζωντανοί οργανισμοί προτιμούν τον άνθρακα-12 επειδή η ενσωμάτωσή του στα κύτταρα απαιτεί λιγότερη ενέργεια, εξηγεί ο Γιάκιμτσουκ.

«Βάσει της αυξημένης ποσότητας άνθρακα-12 στον γραφίτη, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι τα άτομα άνθρακα προέρχονταν από μια αρχαία μορφή ζωής, πιθανότατα νεκρούς μικροοργανισμούς όπως τα κυανοβακτήρια».

Πολυκύτταροι οργανισμοί δεν υπήρχαν πριν από 2,5 δισεκατομμύρια χρόνια και οι μόνες μορφές ζωής ήταν μικρόβια όπως τα κυανοβακτήρια, τα οποία πιστεύεται ότι ήταν οι πρώτοι φωτοσυνθετικοί οργανισμοί στην ιστορία του πλανήτη και σταδιακά εμπλούτισαν την ατμόσφαιρα με οξυγόνο.

Οι αρχαιότερες ενδείξεις ζωντανών οργανισμών έχουν ηλικία περίπου 3,4 δισεκατομμύρια χρόνια, ή ένα εκατομμύριο χιλιετίες πριν σχηματιστεί το ρουμπίνι της μελέτης.

Είναι όμως η πρώτη φορά που εντοπίζονται μέσα σε πολύτιμους λίθους ίχνη αρχέγονης ζωής. Και όπως φαίνεται τα ίδια τα μικρόβια επέτρεψαν τον σχηματισμό του σπάνιου ρουμπινιού: σύμφωνα με τους ερευνητές, ο άνθρακας άλλαξε τη χημική σύσταση των πετρωμάτων και δημιούργησε τις κατάλληλες συνθήκες για τη διατήρησή του στο διηνεκές.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ