ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Γενετιστές ανέπτυξαν για πρώτη φορά έμβρυα θηλαστικών στο διάστημα

Image
εμβρυο
 clock 14:12 | 01/11/2023
writer icon newsroom ekriti.gr

Μία από τις ερωτήσεις για την παρουσία του ανθρώπου στο διάστημα, είναι αν το είδος μας μπορεί να αναπαραχθεί σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας και σε ένα περιβάλλον που δεν προστατεύεται από την ατμόσφαιρα της Γης. Ένα νέο πείραμα, προσπαθεί να δώσει την απάντηση, η οποία προς το παρόν είναι “ίσως”.

Για πρώτη φορά λοιπόν, έμβρυα θηλαστικών και συγκεκριμένα ποντικιών, καλλιεργήθηκαν και αναπτύχθηκαν σε συνθήκες μικροβαρύτητας στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, 400 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια του πλανήτη μας. Το πείραμα σχεδιάστηκε από το μοριακό βιολόγο Teruhiko Wakayama του Πανεπιστημίου του Yamanashi και τα αποτελέσματα δείχνουν πως τα έμβρυα, τουλάχιστον σε αρχικό στάδιο, μπορούν να επιβιώσουν σε συνθήκες διαστήματος.

Το πείραμα επικεντρώθηκε στην αρχική ανάπτυξη του εμβρύου και όχι στη διαδικασία γονιμοποίησης. Οι επιστήμονες γονιμοποίησαν έμβρυα ποντικιών, τα κατέψυξαν και τα έστειλαν στον ISS για να αναπτυχθούν σε ένα μηχάνημα ειδικά σχεδιασμένο για αυτό το σκοπό. Το πείραμα διήρκησε τέσσερις μέρες και στο τέλος τα δείγματα επέστρεψαν στη Γη για να αναλυθούν από τους επιστήμονες.

Ο αριθμός των εμβρύων που επιβίωσαν στον ISS ήταν χαμηλότερος από αυτά που αναπτύχθηκαν στη Γη ως ομάδα ελέγχου. Ωστόσο αυτά που επιβίωσαν, αναπτύχθηκαν κανονικά, κάτι που είναι ένα ενθαρρυντικό σημάδι.

Χρειάζεται όμως αρκετή ακόμα έρευνα για να διαπιστώσουμε αν μία εγκυμοσύνη είναι ασφαλής στο διάστημα, αφού το πείραμα σταμάτησε στο στάδιο των βλαστοκυστών και παραμένει άγνωστο αν η ανάπτυξη του εμβρύου στη μήτρα θα οδηγήσει σε διαφορετικά αποτελέσματα.

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο iScience.