Επιστήμη–Αστρονομία: Ο νάνος πλανήτης Δήμητρα είναι άλλος ένας υπόγειος ωκεάνιος κόσμος

εξωπλανήτες

Η Δήμητρα, ο νάνος πλανήτης που αποτελεί το μεγαλύτερο γνωστό σώμα στη ζώνη των αστεροειδών μεταξύ 'Αρη και Δία, είναι πιθανότατα ένας ωκεάνιος κόσμος και επίσης ήταν γεωλογικά ενεργή μέχρι αρκετά πρόσφατα, σύμφωνα με νέα επιστημονικά δεδομένα.

Τα στοιχεία, που βασίζονται σε παρατηρήσεις του αμερικανικού διαστημικού σκάφους Dawn (Αυγή) μεταξύ 2015-2018, το οποίο ετέθη σε τροχιά σε ύψος μόλις 35 χιλιομέτρων πάνω από την επιφάνεια της Δήμητρας, παρουσιάστηκαν σε επτά ξεχωριστές επιστημονικές μελέτες στα περιοδικά Nature Astronomy, Nature Geology και Nature Communications.

Μεταξύ άλλων, οι μελέτες δείχνουν ότι βαθιά έως 40 χιλιόμετρα κάτω από τον μεγάλο κρατήρα Occator, διαμέτρου 92 χιλιομέτρων και ηλικίας 20 εκατομμυρίων ετών, υπάρχει ένας τεράστιος όγκος αλμυρού νερού πλάτους εκατοντάδων χιλιομέτρων. Αυτός ο υψηλής πυκνότητας ωκεανός, με πολλά σωματίδια από άλατα και πετρώματα, θεωρείται πολύ διαφορετικός από εκείνους των δορυφόρων Ευρώπης του Δία και Εγκέλαδου του Κρόνου.

Επίσης, ξεκινώντας πριν εννέα εκατομμύρια χρόνια και μέχρι πολύ πρόσφατα, εκτιμάται ότι στη Δήμητρα υπήρχε σημαντική κρυοηφαιστειακή δραστηριότητα, δηλαδή ηφαίστεια που «ξερνούν» πάγους αντί για καυτή λάβα.

Μελλοντικές αποστολές και επιστημονικές παρατηρήσεις θα χρειαστούν για να μελετήσουν κατά πόσο στη Δήμητρα -στην οποία επίσης υπάρχει το όρος Αχούνα Μονς με υψόμετρο τεσσάρων χιλιομέτρων- επικρατούν συνθήκες φιλικές για την ανάπτυξη ζωής ή είναι δυνατό να ανιχνευθούν τέτοια ίχνη.

Σύνδεσμος για τις επιστημονικές δημοσιεύσεις:

www.nature.com/natastron/collections/dawnxm2

Η NASA ετοιμάζεται να στείλει την πρώτη γυναίκα στο φεγγάρι

γυναικα αστροναυτης

H Nasa ετοιμάζεται να στείλει την πρώτη γυναίκα στο φεγγάρι το 2024. Το πρόγραμμα Artemis που ονομάστηκε έτσι από την θεά της μυθολογίας η οποία ήταν δίδυμη αδελφή του Απόλλωνα (Apollo 11) πρόκειται να στείλει την πρώτη γυναίκα αλλά όπως φαίνεται μαζί της θα είναι και ένας άντρας.

H τελευταία φορά που άνθρωπος ήταν στο φεγγάρι ήταν το 1972 ενώ η πρώτη φορά που κάποιος πάτησε στο φεγγάρι ήταν το 1969 με την αποστολή Apollo 11.

Πριν από 3 χρόνια το 2017 ο Αμερικάνος πρόεδρος Donald Trump υπέγραψε το σχετικό σύμφωνο Space Policy Directive 1, καλώντας τη NASA, να στείλει ανθρώπους στην σελήνη «για μακροχρόνια εξερεύνηση, χρήση και αποστολές σε άλλους πλανήτες».

Μέχρι το 2021 αναμένεται να εκτοξευθεί πιλοτικά η αποστολή Artemis I κάνοντας δοκιμαστικές πτήσεις γύρο από το φεγγάρι χωρίς όμως αστροναύτες. Όταν τελικά απογειωθεί κανονικά η αποστολή λέγεται ότι οι αστροναύτες πρόκειται να φοράνε μοντέρνες στολές και θα διεξάγουν ένα «φάσμα επιστημονικών πειραμάτων κατά τη διάρκεια σχεδόν επτά ημερών» στο οποίο θα αναζητήσουν πόρους όπως νερό.