Αρχαίοι ιοί κρύβονται στους παγετώνες που λιώνουν από την κλιματική αλλαγή

παγετώνας ιός

To 2015, επιστήμονες από την Κίνα και τις ΗΠΑ ταξίδεψαν στο Θιβέτ για να συλλέξουν δείγματα από τον αρχαιότερο παγετώνα της γης. Τον Ιανουάριο του 2020, δημοσίευσαν μια εργασία στην βάση δεδομένων bioRxiv. Σε αυτήν αναφέρουν πως ανακάλυψαν 28 νέες ομάδες ιών μέσα στον πάγο με ηλικία 15.000 ετών και προειδοποιούν πως η κλιματική αλλαγή που προκαλεί τον λιώσιμο των παγετώνων, μπορεί να απελευθερώσει αυτούς τους άγνωστους ιούς στο περιβάλλον μας.

Η ομάδα έσκαψε με προσοχή σε 50 μέτρα βάθος του παγετώνα για να συλλέξει δυο πυρήνες πάγου, οι οποίοι αργότερα υποβλήθηκαν σε ένα πρωτόκολλο απολύμανσης τριών βημάτων. Από εκεί και πέρα, οι επιστήμονες χρησιμοποιήσαν γνωστές τεχνικές της μικροβιολογίας για να μελετήσουν και να ταυτοποιήσουν τα μικρόβια που ανακάλυψαν μέσα στα δείγματα.

Οι τεχνικές αυτές έφεραν στο φως 33 ομάδες ιών, συμπεριλαμβανομένων 28 αρχαίων ιών που οι επιστήμονες δεν είχαν ξαναδεί ποτέ και δεν γνώριζαν τίποτα για αυτούς.

Όπως αναφέρει η ερευνητική ομάδα στην εργασία της, η κλιματική αλλαγή απειλεί τόσο την ικανότητα μας να καταγράψουμε και να αρχειοθετήσουμε αυτές τις μικροσκοπικές μορφές ζωής, όσο και την ικανότητα μας να παραμείνουμε ασφαλείς από εκείνες που είναι επικίνδυνες.

«Με το λιώσιμο των πάγων το λιγότερο που μπορεί να συμβεί, είναι να οδηγηθούμε σε απώλεια των μικροβιακών και ιικών αρχείων, από τα οποία θα μπορούσαμε να αντλήσουμε πληροφορίες για τα παλιότερα κλιματικά καθεστώτα της Γης», αναφέρουν στην εργασία.

«Ωστόσο, στο χειρότερο σενάριο, το λιώσιμο των πάγων μπορεί να απελευθερώσει παθογόνους μικροοργανισμούς στο περιβάλλον μας».

Μύθος ότι κάθε σκυλο-έτος ισοδυναμεί με επτά ανθρώπινα χρόνια

σκύλος-κτηνίατρος

Είναι λάθος η διαδεδομένη πεποίθηση –ακόμη και μεταξύ των κτηνιάτρων- ότι για να βρεθεί η «ανθρώπινη» ηλικία ενός σκύλου, αρκεί να πολλαπλασιάσει κανείς τα χρόνια ζωής του ζώου επί επτά. Κάθε έτος του σκύλου στη διάρκεια της ζωής του δεν είναι ισοδύναμο με επτά ανθρώπινα χρόνια, σύμφωνα με νέες εκτιμήσεις Αμερικανών επιστημόνων, οι οποίοι βασίστηκαν σε γενετική ανάλυση σκύλων και διαπίστωσαν ότι τα νεαρά σκυλάκια γερνάνε πολύ πιο γρήγορα από ό,τι τα γερασμένα.

Με βάση τα ευρήματά τους, ένας σκύλος ενός έτους έχει «ανθρώπινη» ηλικία περίπου 30 ετών (και όχι επτά ετών με βάση την παραδοσιακή μέθοδο), ένας τετράχρονος σκύλος αντιστοιχεί σε έναν άνθρωπο 52 ετών (και όχι 28 ετών), ενώ ένας γέρικος σκύλος 14 ετών έχει την ηλικία ενός 75χρονου ανθρώπου. Η σχέση σκυλίσιας και ανθρώπινης ηλικίας περιγράφεται από τη φόρμουλα: ανθρώπινη ηλικία = 16 λογάριθμος ηλικίας σκύλου + 31.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Τρέι Άϊντεκερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Σάντα Κρουζ, οι οποίοι μελέτησαν 105 «Λαμπραντόρ Ριτρίβερ» και έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό κυτταρικής βιολογίας Cell Systems, βασίζουν τη νέα μέθοδο στις λεγόμενες επιγενετικές αλλαγές που συμβαίνουν στο DNA, δηλαδή στις χημικές τροποποιήσεις στο γονιδίωμα που δεν μεταβάλλουν την αλληλουχία του DNA, αλλά μπορούν να ενεργοποιήσουν ή να αδρανοποιήσουν κάποια γονίδια.

Τα σκυλιά, κατά το πρώτο έτος της ζωής τους, εμφανίζουν ταχύτερες και άρα περισσότερες επιγενετικές αλλαγές στο γονιδίωμα τους από ό,τι οι άνθρωποι, πράγμα που δείχνει ότι γερνάνε με πιο γρήγορο ρυθμό. Καθώς όμως περνάνε τα χρόνια, επιβραδύνεται ο ρυθμός γήρανσης των σκύλων, σε σχέση με τον αντίστοιχο ρυθμό των ανθρώπων.

Πάντως άλλοι επιστήμονες επεσήμαναν ότι είναι δύσκολο να «μεταφραστούν» απόλυτα τα χρόνια των σκύλων σε ανθρώπινα, καθώς, πέρα από τις βιολογικές αλλαγές στο «επιγενετικό ρολόι», υπεισέρχονται θέματα ορμονικά και συμπεριφοράς. Έτσι, ένα σκύλος ενός έτους, που υποτίθεται ότι είναι 30 χρονών (αν ήταν άνθρωπος), στην πραγματικότητα συμπεριφέρεται μάλλον ως έφηβος.