ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Image
Πλανήτης
 clock 09:35 | 06/01/2024
writer icon newsroom ekriti.gr

Η ιδέα που είχαμε για τα χρώματα του πλανήτη Ποσειδώνα και Ουρανού ήταν λάθος τόσα χρόνια, αποκαλύπτει έρευνα με επικεφαλής Βρετανούς αστρονόμους.

Εικόνες από μια διαστημική αποστολή τη δεκαετία του 1980 έδειξαν ότι ο πλανήτης Ποσειδώνας έχει ένα βαθύ μπλε χρώμα και ο Ουρανός, αντίστοιχα, πράσινο. Ωστόσο, μια νέα μελέτη ανακάλυψε ότι οι δύο πλανήτες έχουν παρόμοιες αποχρώσεις του πρασινομπλέ.

Όπως προέκυψε, οι παλαιότερες εικόνες του Ποσειδώνα είχαν υποστεί αλλοιώσεις και βελτιώσεις για να δείχνουν λεπτομέρειες της ατμόσφαιρας του πλανήτη, οι οποίες άλλαξαν το πραγματικό του χρώμα. «Έκαναν κάτι που νομίζω ότι όλοι στο Instagram θα έχουν κάνει κάποια στιγμή στη ζωή τους, άλλαξαν τα χρώματα», δήλωσε στο BBC Radio 4's Today η καθηγήτρια Catherine Heymans, αστρονόμος και καθηγήτρια αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου.

«Τόνισαν το μπλε μόνο και μόνο για να αποκαλύψουν τα χαρακτηριστικά που μπορείτε να δείτε στην ατμόσφαιρα του Ποσειδώνα, και γι' αυτό η εικόνα φαίνεται πολύ μπλε, αλλά στην πραγματικότητα, ο Ποσειδώνας είναι αρκετά παρόμοιος με τον Ουρανό», όπως είπε.

Οι αστρονόμοι γνώριζαν εδώ και καιρό ότι οι περισσότερες σύγχρονες εικόνες των δύο πλανητών δεν αντικατοπτρίζουν με ακρίβεια τα αληθινά τους χρώματα, σύμφωνα με τον καθηγητή Patrick Irwin του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας. «Αν και το τεχνητά έντονο χρώμα ήταν γνωστό εκείνη την εποχή μεταξύ των επιστημόνων και οι εικόνες κυκλοφόρησαν με λεζάντες που το εξηγούσαν, αυτή η διάκριση είχε χαθεί με την πάροδο του χρόνου».

Ο δρ Robert Massey, αναπληρωτής διευθυντής της Royal Astronomical Society, εξήγησε ότι η βελτίωση των εικόνων ήταν φυσιολογική διαδικασία στην αστρονομική έρευνα. «Θα ήταν ανόητο να κοιτάξετε μια εικόνα αστρονομίας και να μην πιστεύετε ότι έχει υποστεί επεξεργασία. Πρέπει να ενισχυθεί η εικόνα, γιατί έτσι τις επεξεργαζόμαστε για να δούμε τα πράγματα εκεί. Δεν είναι ότι υπήρξε κάποια συνωμοσία για να το κρατήσει η κοινότητα κρυφό από το κοινό!».

Ο καθηγητής Irwin και η ομάδα του επεξεργάστηκαν τα αρχικά δεδομένα για να παράγουν αυτό που ισχυρίζονται ότι είναι «η πιο ακριβής αναπαράσταση μέχρι τώρα» του χρώματος τόσο του Ποσειδώνα όσο και του Ουρανού. Η αρχική παρανόηση προέκυψε επειδή οι εικόνες και των δύο πλανητών από την αποστολή του διαστημικού σκάφους Voyager 2 της Nasa κατέγραψαν τις εικόνες της σε τρία ξεχωριστά χρώματα. Αυτές οι πρώτες εικόνες καταστράφηκαν και ανασυνδυάστηκαν για να δημιουργηθούν οι σύνθετες έγχρωμες εικόνες, οι οποίες δεν ήταν πάντα ισορροπημένες. Η αντίθεση ενισχύθηκε επίσης έντονα για να αναδείξει λεπτομέρειες στα σύννεφα, τις ζώνες και τους ανέμους των πλανητών. Στην περίπτωση του Ποσειδώνα, και οι δύο διαδικασίες τον έκαναν πιο μπλε από ό,τι ήταν στην πραγματικότητα

Στην πρόσφατη μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεδομένα από το φασματογράφο απεικόνισης του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble και τον φασματοσκοπικό εξερευνητή από το τηλεσκόπιο του Ευρωπαϊκού Νότιου Παρατηρητηρίου. Και στα δύο όργανα, κάθε pixel είναι ένα συνεχές φάσμα χρωμάτων, που επιτρέπει στους ερευνητές να παράγουν τα αληθινά χρώματα και των δύο πλανητών.

Η ανάλυση αποκάλυψε ότι ο Ουρανός και ο Ποσειδώνας έχουν παρόμοια απόχρωση του πρασινομπλέ, αν και οι ερευνητές βρήκαν μια μικρή διαφορά. Ο Ποσειδώνας έχει μια ελαφριά νότα επιπλέον μπλε, που το μοντέλο αποκαλύπτει ότι οφείλεται σε ένα λεπτότερο στρώμα ομίχλης που επικρατεί στον πλανήτη.

Η μελέτη έδειξε επίσης ότι ο Ουρανός είναι λίγο πιο πράσινος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και του χειμώνα, όταν ένας από τους πόλους του είναι στραμμένος προς τον Ήλιο. Αλλά την άνοιξη και το φθινόπωρο, όταν ο Ήλιος βρίσκεται πάνω από τον ισημερινό, έχει μια πιο μπλε απόχρωση. Η έρευνα έχει δημοσιευθεί στο Monthly Notices of the RAS.

Με πληροφορίες του BBC