Ανακαλύφθηκε στο σύμπαν ο πρώτος γαλαξίας χωρίς σκοτεινή ύλη

γαλαξίας

Οι γαλαξίες και η σκοτεινή ύλη πάνε χέρι-χέρι, καθώς δεν μπορείς να βρεις τον έναν, χωρίς να υπάρχει και η άλλη - έως τώρα τουλάχιστον. Όμως, για πρώτη φορά, οι αστρονόμοι βρήκαν ένα γαλαξία που φαίνεται να μην έχει σχεδόν καθόλου σκοτεινή ύλη, πράγμα που οι ίδιοι χαρακτήρισαν «σοκαριστικό», καθότι τελείως απρόσμενο.
Με δεδομένο αφενός ότι το σύμπαν κυριαρχείται από τη σκοτεινή ύλη, που είναι πολύ περισσότερη (έως το 85% του συνόλου της ύλης στο σύμπαν) από ό,τι η ορατή βαρυονική ύλη, και αφετέρου ότι η σκοτεινή ύλη αποτελεί το θεμέλιο που συγκρατεί τους γαλαξίες, η ανακάλυψη θεωρείται πραγματικά σημαντική.
Ο ασυνήθιστος γαλαξίας είναι ο NGC1052-DF2, σε απόσταση 65 εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη. Έχει περίπου το μέγεθος του δικού μας γαλαξία, αλλά μόνο το ένα διακοσιοστό των άστρων του, ενώ -αντίθετα με τον δικό μας- δεν διαθέτει μαύρη τρύπα στο κέντρο του.
   Ο γαλαξίας μελετήθηκε από πολλά τηλεσκόπια (Τζέμινι και Κεκ Χαβάης, διαστημικό Χαμπλ κ.α.) για να υπάρξει διασταύρωση των αποτελεσμάτων. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Πίτερ βαν Ντόκουμ του Πανεπιστημίου Γέιλ των ΗΠΑ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature".
«H εύρεση ενός γαλαξία χωρίς σκοτεινή ύλη είναι αναπάντεχη, επειδή αυτή η αόρατη μυστηριώδης ουσία αποτελεί την πιο κυρίαρχη όψη ενός γαλαξία» δήλωσε ο Ντόκουμ. «Επί δεκαετίες νομίζαμε ότι οι γαλαξίες ξεκινούν πάντα τη ζωή τους ως συσσωματώσεις της σκοτεινής ύλης. Στη συνέχεια συμβαίνουν όλα τα άλλα: αέριο πέφτει μέσα στη άλω της σκοτεινής ύλης, το αέριο μετατρέπεται σε άστρα, αυτά αργά μεγαλώνουν, ώσπου στο τέλος εμφανίζονται γαλαξίες όπως ο δικός μας. Όμως ο NGC1052-DF2 θέτει σε αμφισβήτηση τις κυρίαρχες ιδέες για το σχηματισμό των γαλαξιών».
«Αν υπάρχει καθόλου σκοτεινή ύλη σε αυτόν τον γαλαξία, θα είναι ελάχιστη. Τα άστρα του αρκούν για να εξηγήσουν όλη τη μάζα του και δεν φαίνεται να υπάρχει καθόλου έξτρα χώρος για τη σκοτεινή ύλη», πρόσθεσε. Από την άλλη, όπως είπε, «αυτό δείχνει ότι η σκοτεινή ύλη είναι ξεχωριστή από τους γαλαξίες. Είναι πραγματική, αλλά έχει τη δική της ξεχωριστή ύπαρξη από τα άλλα συστατικά των γαλαξιών».
Με άλλα λόγια, προκύπτει το ερώτημα: αν ένας γαλαξίας δεν ξεκίνησε με αφετηρία τη σκοτεινή ύλη, η οποία στη συνέχεια προσέλκυσε βαρυτικά την κοινή ύλη, τότε πώς σχηματίσθηκε;
Οι επιστήμονες έκαναν λόγο για «ένα γαλαξία απόλυτο μυστήριο, που δεν προβλέπεται από καμία θεωρία, τα πάντα πάνω του είναι παράξενα. Είναι τελείως άγνωστο πώς είναι δυνατό να σχηματισθεί ένας τέτοιος γαλαξίας». Δεν αποκλείουν πλέον ότι πιθανώς υπάρχουν περισσότεροι τρόποι για να δημιουργηθεί ένας γαλαξίας και όχι μόνο ξεκινώντας από ένα πυρήνα σκοτεινής ύλης.
Οι αστρονόμοι θα ψάξουν μήπως βρουν και άλλους τέτοιους γαλαξίες στο σύμπαν. Ήδη έχουν υποψίες για τρεις, τους οποίους θα παρατηρήσουν καλύτερα.

Σχεδόν 300 άτομα από την Ελλάδα υπέβαλαν υποψηφιότητα για αστροναύτες

Οι αστροναύτες της NASA φτάνουν στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

Πολλοί είναι οι νέοι που αναζητούν θέσεις εργασίας εκτός Ελλάδας –ακόμα και στο Διάστημα.

Συνολικά 280 Έλληνες υπέβαλαν υποψηφιότητα για τις θέσεις αστροναύτη που προκήρυξε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA), μεταξύ 25.589 αιτήσεων που υποβλήθηκαν από όλες τις χώρες-μέλη.

Ο συνολικός αριθμός των αιτήσεων παρουσιάζει θεαματική αύξηση κατά δυόμισι φορές σε σχέση με την προηγούμενη προκήρυξη του ESA το 2008.

Σημαντική αύξηση καταγράφεται και στις αιτήσεις από γυναίκες, των οποίων το ποσοστό εκτινάχθηκε από το 15,5% το 2008 στο 20% φέτος.

«Μείναμε έκπληκτοι με την ανταπόκριση» σχολίασε ο Γιόζεφ Άσμπαχερ, γενικός διευθυντής της υπηρεσίας. «Είναι μια ισχυρή έκφραση του ενδιαφέροντος και του ενθουσιασμού που νιώθει για το διάστημα ο κόσμος στην Ευρώπη».

Με την προκήρυξη του 2021 ο ESA δημιουργεί για πρώτη φορά θέση αστροναύτη για άτομα με φυσική αναπηρία, για την οποία υποβλήθηκαν συνολικά 200 αιτήσεις.

Ο ESA θα προσφέρει συμβόλαια σε τέσσερα έως έξι άτομα για θέσεις αστροναυτών πλήρους απασχόλησης, ενώ μέχρι και 20 ακόμα άτομα θα ενταχθούν σε ομάδα εφεδρείας.

«Η δημιουργία ενός αποθεματικού αστροναυτών, παράλληλα με την επιλογή τεσσάρων αστροναυτών που θα προστεθούν στο προσωπικό και ενός αστροναύτη με φυσική αναπηρία, παρέχει περισσότερες ευκαιρίες στους υποψηφίους μας από ποτέ. Ωστόσο, όπως φαίνεται από τους αρχικούς αριθμούς, εξακολουθεί να υπάρχει τεράστιος ανταγωνισμός για αυτούς τους πολυπόθητους ρόλους στο διάστημα» δήλωσε ο Άσμπαχερ.

«Οι επόμενες φάσεις της διαδικασίας επιλογής είναι τα ψυχολογικά τεστ, μετά τα οποία θα ακολουθήσουν πρακτικές και ψυχομετρικές εξετάσεις. Μετά θα έρθει η σειρά της ιατρικής διαλογής και θα ακολουθήσουν δύο γύροι συνεντεύξεων. Είναι επομένως μια μακρά διαδικασία» ανέφερε η Αντονέλα Κόστα του τμήματος ανθρωπίνων πόρων του ESA.

Οι επιτυχόντες προγραμματίζεται να ανακοινωθούν στα τέλη του 2022.

Ο ESA δεν έχει τη δυνατότητα εκτόξευσης αστροναυτών με δικά του μέσα, ωστόσο Ευρωπαίοι αστροναύτες ταξιδεύουν συχνά στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.

Διάστημα: Η Κίνα εκτοξεύει επανδρωμένη αποστολή προς τον διαστημικό της σταθμό

Ρομπότ-καθαριστές λιμνών, ποταμών, ακτών και θαλασσών

Ο ισχυρότερος μαγνήτης στη Γη θα μπορεί να σηκώσει αεροπλανοφόρο 100.000 τόνων!