Ανακαλύφθηκε ο αρχαιότερος και πιο μακρινός σπειροειδής γαλαξίας

γαλαξίας

Μία ομάδα Ιαπώνων αστρονόμων ανακοίνωσε ότι ανακάλυψε τον αρχαιότερο και μακρινότερο γαλαξία με σπειροειδή μορφολογία, δηλαδή παρόμοια με του δικού μας γαλαξία. Βρίσκεται σε απόσταση περίπου 12,4 δισεκατομμυρίων ετών φωτός, μόλις 1,4 δισεκατομμύρια χρόνια μετά την αρχική «Μεγάλη Έκρηξη» (Μπιγκ Μπανγκ) δημιουργίας του σύμπαντος.

Ο BRI 1335-0417, όπως ονομάστηκε, ανακαλύφθηκε με τη βοήθεια του τηλεσκοπίου ALMA στην έρημο Ατακάμα της Χιλής και η μάζα του εκτιμάται ότι είναι περίπου ίδια με εκείνη του δικού μας σπειροειδούς γαλαξία, καθώς ο γαλαξίας βρισκόταν σε φάση έντονης γέννησης άστρων. Η σπειροειδής δομή του εκτείνεται σε απόσταση περίπου 15.000 ετών φωτός από το γαλαξιακό κέντρο του, κάτι που υποδηλώνει ότι έχει περίπου το ένα τρίτο του μεγέθους του δικού μας γαλαξία. Σύμφωνα με τον επικεφαλής ερευνητή Τακαφούμι Τσουκούι του Πανεπιστημίου Sokendai, «για έναν γαλαξία του πρώιμου σύμπαντος, ο BRI 1335-0417 ήταν ένας γίγαντας».

Οι ερευνητές, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science», ανακοίνωσαν ότι η ανακάλυψη ενός σπειροειδούς γαλαξία σε τόσο πρώιμη φάση του σύμπαντος εγείρει νέα ερωτήματα σχετικά με τη δημιουργία των γαλαξιών αυτής της μορφής. Οι σπειροειδείς γαλαξίες αποτελούν έως το 70% των γαλαξιών στο σύμπαν. Όμως, όσο μακρύτερα στον χώρο και στον χρόνο πηγαίνει κανείς τόσο σπανίζει η παρουσία τους.

NASA: Το Voyager 1 άκουσε για πρώτη φορά τον απόκοσμο βόμβο του μεσοαστρικού διαστήματος

NASA - Ingenuity: Πέμπτη πτήση στον Άρη στην πορεία του προς το νέο χώρο προσγείωσης

Αγκυλόσαυρος: Ανακαλύφθηκε ο αρχαιότερος δεινόσαυρος τανκ

αγκυλοσαυρος

Οι αγκυλόσαυροι ήταν μεγάλοι φυτοφάγοι θωρακισμένοι δεινόσαυροι. Οι εκτιμήσεις των ειδικών ήταν πώς ένας αγκυλόσαυρος έφτανε σε μήκος τα 8 με 9 μέτρα και βάρος τους 4-7 τόνους. Όμως η μελέτη του μεγαλύτερου κρανίου αγκυλόσαυρου που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα δείχνει ότι αυτοί οι δεινόσαυροι δεν ξεπερνούσαν σε μήκος τα επτά μέτρα.

Το κυρίαρχο χαρακτηριστικό του αγκυλόσαυρου ήταν η φυσική πανοπλία του η οποία κάλυπτε το ολόκληρο των σώμα του. Οι αγκυλόσαυροι διέθεταν ένα πλήθος από ακίδες και οστέινες πλάκες. Ακόμη και τα βλέφαρά του είχαν οστέινες προστατευτικές πλάκες. Επίσης είχαν και ένα οστέινο ρόπαλο στην άκρη της ουράς τους για περισσότερη προστασία που ζύγιζε περίπου 30 κιλά. Ετσι οι αγκυλόσαυροι δεν ήταν ένα εύκολο θήραμα ακόμη και για τους πιο μοχθηρούς θηρευτές εκείνης της εποχής,

Με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «Nature Ecology & Evolution» ερευνητική ομάδα παρουσιάζει την ανακάλυψη της που είναι τα απολιθώματα του αρχαιότερου αγκυλόσαυρου που γνωρίζουμε. Τα υπάρχοντα ευρήματα αγκυλόσαυρων έδειχναν ότι έκαναν την εμφάνιση τους μόλις μερικές εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια πριν από την πτώση του γιγάντιου αστεροειδή στη Γη που οδήγησε στην εξαφάνιση των δεινοσαύρων πριν από 66 εκατ. έτη.

Τα απολιθώματα που εντοπίστηκαν στο Μαρόκο έχουν ηλικία περίπου 168 εκ. έτη. Η ανακάλυψη όπως είναι ευνόητο έχει προκαλέσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην επιστημονική κοινότητα αφού πάει πίσω κατά 100 εκατ. έτη την εμφάνιση των αγκυλόσαυρων. Παράλληλα βέβαια δημιουργεί εύλογο προβληματισμό αφού υπάρχει ένα τεράστιο χρονικό κενό που πρέπει να συμπληρωθεί ανάμεσα σε αυτό το είδος και εκείνα που γνωρίζουμε τα οποία είναι κατά 100 εκατ. μεταγενέστερα. Η ανακάλυψη είναι επίσης πολύ σημαντική αφού μέχρι σήμερα είχαν εντοπιστεί αγκυλόσαυροι στο βόρειο ημισφαίριο. Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται αγκυλόσαυρος στην Αφρική.

Δεινόσαυροι: Πωλείται ο μεγαλύτερος τρικεράτωψ στον κόσμο