Ανακαλύφθηκε το αρχαιότερο απολίθωμα πτηνού

μεταναστευτικά πουλιά

Το αρχαιότερο απολίθωμα ενός ανατομικά σύγχρονου πουλιού, το οποίο έζησε στο τέλος της εποχής των δεινοσαύρων, πριν από 66,7 εκατομμύρια χρόνια, ανακάλυψε μια διεθνής ομάδα παλαιοντολόγων στο Βέλγιο.

Το πτηνό, το οποίο ανακαλύφθηκε σε ένα λατομείο κοντά στα βελγο-ολλανδικά σύνορα, διαθέτει ένα συνδυασμό χαρακτηριστικών κότας και πάπιας και εκτιμάται ότι είχε μήκος 30 εκατοστών και βάρος 400 γραμμάρια, ενώ είναι το πρώτο σύγχρονο πουλί από την εποχή των δεινοσαύρων, το οποίο ανακαλύπτεται οπουδήποτε στο βόρειο ημισφαίριο.

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ, το απολίθωμα ονομάστηκε ανεπίσημα «Wonderchicken» και επίσημα Αστεριόρνις (Asteriornis maastrichtensis), παραπέμποντας στην Αστερία, την κόρη ενός Τιτάνα της ελληνικής μυθολογίας και θεά των διαττόντων αστέρων.

Το απολίθωμα περιλαμβάνει ένα σχεδόν πλήρες κρανίο και θα βοηθήσει τους επιστήμονες να κατανοήσουν πώς τα πουλιά επιβίωσαν από την μαζική εξαφάνιση των δεινοσαύρων και άλλων ειδών μετά την πτώση ενός μεγάλου αστεροειδούς πριν από 66 εκατ. χρόνια.

Η καταγωγή όλων των σημερινών πτηνών περιβάλλεται από μυστήριο. Ως αρχαιότερο απολίθωμα μέχρι σήμερα είχε θεωρηθεί η Vegavis, που ζούσε στην Ανταρκτική πριν 66,5 εκατομμύρια χρόνια, αλλά υπάρχουν διαφωνίες για τη θέση της στο «οικογενειακό δέντρο» των πουλιών.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Ντάνιελ Φιλντ του Τμήματος Γεωεπιστημών του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature».

Τεχνητές μύτες θα «οσμίζονται» τις ασθένειες

ΤΕΧΝΗΤΗ ΜΥΤΗ

Είναι το νέο προηγμένο όπλο της επιστήμης στην μάχη της διάγνωσης ασθενειών. Έχουν λάβει την ονομασία «e-noses» (ηλεκτρονικές μύτες) και είναι συσκευές που με μη επεμβατικό τρόπο προσπαθούν να ανιχνεύσουν, μέσω της ανάλυσης της αναπνοής, διάφορες ασθένειες.

Όσοι ασχολούνται με αυτά τα συστήματα υποστηρίζουν ότι θα μπορούν να ανιχνεύουν διάφορες ασθένειες από την Covid-19 και το άσθμα μέχρι παθήσεις του ήπατος αλλά και κάποιες μορφές καρκίνου. Αν η λειτουργία τους αποδειχθεί αποτελεσματική αυτό θα βοηθήσει στην γρήγορη διάγνωση ασθενειών χωρίς μάλιστα να ταλαιπωρείται ο ασθενής με κάποια επεμβατική μέθοδο διάγνωσης.

Πρωτοπόρος σε αυτό τον τομέα είναι η βρετανική εταιρεία Owlstone Medical που έχει δημιουργήσει μια ηλεκτρονική μύτη η οποία βρίσκεται στο στάδιο κλινικών δοκιμών για την ανίχνευση του καρκίνου του πνεύμονος καθώς και κάποιών άλλων μορφών καρκίνου. Γίνονται δύο μεγάλες κλινικές δοκιμές αυτής της ηλεκτρονικής μύτης μια στη Βρετανία και μια σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και παίρνουν μέρος σε αυτές χιλιάδες εθελοντές και ασθενείς.

Η αναπνοή περιέχει περισσότερες από 3,5 χιλιάδες οργανικές πτητικές ενώσεις (οργανικά χημικά), σωματίδια αερίου και διάφορα σταγονίδια. Η λειτουργία μιας ηλεκτρονικής μύτης βασίζεται στο γεγονός ότι κάθε ασθένεια έχει μια συγκεκριμένη χημική υπογραφή που δημιουργείται κυρίως από τις οργανικές πτητικές ενώσεις. Οι επιστήμονες γνωρίζουν εδώ και σχεδόν μισό αιώνα αυτή την σχέση των οργανικών πτητικών ενώσεων με τις ασθένειες αλλά μέχρι σήμερα δεν είχε επιτευχθεί η ανάπτυξη της τεχνολογίας που να αναλύει αυτά τα οργανικά χημικά.

Εκτός από την ηλεκτρονική μύτη της Owlstone Medical υπάρχουν σε εξέλιξη πολλές κλινικές δοκιμές και για άλλες ηλεκτρονικές μύτες με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι σε μια πενταετία θα έχουν μπει στην καθημερινότητα της ιατρικής. Εκτιμούν ότι εκτός από την ανίχνευση μιας ασθένειας οι ηλεκτρονικές μύτες θα μπορούν να δείξουν αν ένας ασθενής πρόκειται να ωφεληθεί από κάποιο νέο φάρμακο που προτείνεται να λάβει αλλά και να παρακολουθεί στη την πορεία της θεραπείας ενός ασθενούς.

Καινοτομία στην Ινδία: Ηλιακό σίδερο κατά της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σχεδίασε μια 14χρονη