ΕΠΙΣΤΗΜΗ

Ανακαλύφθηκαν δύο νέοι βραχώδεις εξωπλανήτες

Image
πλανήτες
 clock 14:47 | 11/05/2022
writer icon newsroom ekriti.gr

Ο κατάλογος των εξωπλανητών μέχρι σήμερα αριθμούσε την 1 Μαΐου 5,017 πλανήτες που έχουν εντοπιστεί έξω από το ηλιακό μας σύστημα. Σε αυτούς πρέπει να προστεθούν τώρα άλλοι δύο. Με δημοσίευση τους στην επιθεώρηση «Astronomy & Astrophysics» και το online αρχείο επιστημονικών προδημοσιεύσεων arxiv ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Σικάγο και του Ινστιτούτου Αστροφυσικής της Ανδαλουσίας παρουσιάζουν την ανακάλυψη δύο εξωπλανητών σε απόσταση 33 ετών φωτός από εμάς.

Οι δύο πλανήτες βρίσκονται σε τροχιά γύρω από το άστρο HD 260655 που οι αστρονόμοι του έχουν δώσει αρκετές ακόμη κωδικές ονομάσίες (Gliese 239, TOI-4599, LHS 1858, HIC 31635 και Wolf 287). Πρόκειται για ένα ερυθρό νάνο, ένα τύπο άστρων που έχουν σημαντικά μικρότερη μάζα και φωτεινότητα από αστέρια σαν τον Ήλιο αλλά είναι ο πιο κοινός τύπος άστρων στο Σύμπαν.

Ο ένας εξωπλανήτης έλαβε ως συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις την κωδική ονομασία του άστρου με την προσθήκη του γράμματος b (HD 260655b) και αντιστοίχως ο έτερος εξωπλανήτης την κωδική ονομασία του άστρου με την προσθήκη του επόμενου γράμματος της αγγλικής αλφαβήτου (HD 260655c). Το πλανητικό αυτό σύστημα είναι το τέταρτο κοντινότερο στο ηλιακό μας σύστημα και αναμένεται να αποτελέσει συχνό στόχο παρατηρήσεων από εδώ και πέρα.

Οι δύο εξωπλανήτες είναι βραχώδεις και με μεγέθη κοντινά με αυτά της Γης αλλά βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση από το μητρικό τους άστρο κάτι που σημαίνει ότι οι συνθήκες που θα έχουν αναπτυχθεί σε αυτούς θα είναι κατά πάσα πιθανότητα απαγορευτικές για την παρουσία της ζωής σε αυτούς.

Ο πιο κοντινός στο άστρο πλανήτης ο HD 260655b είναι μόλις 1,24 φορές μεγαλύτερος σε μέγεθος από αυτό της Γης και ολοκληρώνει μια πλήρη περιστροφή γύρω από το άστρο σε 2,8 μέρες. Ο HD 260655c είναι 1,53 φορές μεγαλύτερος από τη Γη και ολοκληρώνει μια πλήρη περιστροφή γύρω το άστρο του σε 5,7 μέρες.

«Το σύστημα HD 260655 αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για πλανητικές μελέτες σε βραχώδεις κόσμους» αναφέρουν οι ερευνητές. Οι δύο πλανήτες μπορούν να αποτελέσουν ιδανικούς στόχους παρατήρησης για το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb που θα μπορεί να μελετήσει την ατμόσφαιρα τους» αναφέρουν οι ερευνητές.

Oι εγκέφαλοι των ανθρώπων ήταν μεγαλύτεροι πριν από 3.000 χρόνια