Κοινωνία

Αλλαγές στις αγοραστικές και καταναλωτικές συμπεριφορές προκάλεσε η πανδημία

σούπερ μάρκετ κορωνοϊός

Έξι βασικές αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά σε ό,τι αφορά τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα στη μετά κορονοϊού εποχή καταδεικνύει η έρευνα της Nielsen, «Shopper Shifts to a New Normal». Η έρευνα διεξήχθη συνολικά σε 32 αγορές, εκ των οποίων 13 ευρωπαϊκές χώρες. Στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε την περίοδο 26 έως 31 Μαΐου, 20 μέρες μετά την σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων διαβίωσης.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, στην Ελλάδα οι διαδικτυακές αγορές τροφίμων, προϊόντων καθαρισμού και ειδών προσωπικής περιποίησης, διατήρησαν τη δυναμική τους μετά το lockdown, κερδίζοντας έδαφος ως το πιο συχνό κανάλι αγοράς, αγγίζοντας το 7%. Η τάση που παρατηρείται είναι ανάλογη με την ευρωπαϊκή τάση.

Παράλληλα, το lockdown επιτάχυνε την είσοδο του Έλληνα αγοραστή στο διαδικτυακό κανάλι για αγορές ειδών μπακαλικής. Η έρευνα της Nielsen που είχε πραγματοποιηθεί κατά το διάστημα του lockdown είχε αναδείξει ότι το 22% των Ελλήνων αγοραστών ήταν νεοεισερχόμενοι στο online ecosystem που σχετίζεται με αγορές των 4 βασικών κατηγοριών παντοπωλείου. Η πρώτη τους αυτή εμπειρία με διαδικτυακό κατάστημα σουπερμάρκετ την περίοδο του lockdown ήταν αρνητικά επιβαρυμένη λόγω των μεγάλων διαστημάτων παραδόσεων. Επιλέγοντας αρκετοί από τους νέο εισερχόμενους στο κανάλι να συνεχίζουν να αγοράζουν online, είχαν βελτιωμένη εμπειρία στην υπηρεσία παράδοσης αναβαθμίζοντας σταδιακά και την συνολική αγοραστική εμπειρία. Πλέον η αγοραστική εμπειρία από τα e-shops του οργανωμένου λιανεμπορίου έχει φτάσει σε ικανοποιητικά επίπεδα και μάλιστα αξιολογείται ελαφρώς υψηλότερα από αυτή στα φυσικά καταστήματα καθώς επίσης δηλώνουν μέσο χρόνο παράδοσης 2 ημέρες.

Σύμφωνα με την Nielsen, η νέα κανονικότητα αύξησε την κινητικότητα στο περιβάλλον του λιανεμπορίου με έναν στους τέσσερις αγοραστές (26%) να κάνει τις αγορές του σε νέο κατάστημα την τελευταία εβδομάδα. Ποσοστό σημαντικά μεγαλύτερο ακόμα και από περιόδους όπου στο οργανωμένο λιανεμπόριο σημειώνονταν εξαγορές αλυσίδων.

Η κινητικότητα αυτή σε συνδυασμό με την αναδιαμόρφωση των παραγόντων που διαφοροποιούν τους λιανέμπορους λόγω της εμφάνισης της πανδημίας, δηλαδή προσθήκη τήρησης κανόνων υγιεινής και μέτρων ασφάλειας, εκτιμάται ότι θα έχει άμεσο αντίκτυπο στη σχέση των αγοραστών με την κάθε αλυσίδα.

Το ότι το 38% των αγοραστών αναζητούν πιο ενεργά προσφορές, σηματοδοτεί μια αυξανόμενη ανησυχία για τις τιμές, υπογραμμίζοντας την ζωτικής σημασίας αναθεώρηση στρατηγικών προώθησης. Σημαντικός επίσης είναι και ο αντίκτυπος της εμφάνισης της πανδημίας στο αγοραστικό ταξίδι. Μεγάλη αύξηση των ταξιδιών για «τακτικές αγορές (εβδομαδιαίες ή μηνιαίες)» (+153%) - τα μισά (54%) από τα αγοραστικά ταξίδια σχετίζονται με μαζικές αγορές, σε βάρος των καθημερινών και έκτακτων αγορών.

Περισσότεροι από τους μισούς αγοραστές (56%) αντιμετώπισαν έλλειψη αποθεμάτων, το οποίο οδήγησε σε χαμένες ευκαιρίες τόσο για τους λιανοπωλητές όσο και για τους κατασκευαστές. Οι κατηγορίες σε έλλειψη ήταν κυρίως αυτές που σχετίζονται με την προστασία από τον Covid-19: Απολυμαντικά χεριών και αντιβακτηριδιακά οικιακά καθαριστικά και αντιβακτηριδιακά απορρυπαντικά ρούχων.

Το ποσοστό στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, όπου ο μέσος όρος Out-of-Stock εκτινάχθηκε στο 63%, με το Ηνωμένο Βασίλειο (78%) και τη Γαλλία (71%) να έχουν τις πρώτες θέσεις.

Η εμφάνιση του κορονοϊού έφερε αλλαγές και στον τρόπο ζωής. Συγκεκριμένα, σημαντικό μέρος των αγοραστών, το 25%, ξεκίνησε το μαγείρεμα στο σπίτι και παρόλη την επιβεβαιωμένη τάση για μαγειρική/ζαχαροπλαστική, το delivery φαγητού παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα με το 44% να προέβη σε παραγγελία έτοιμου φαγητού, πολύ υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (28%). Επίσης, 8 στους 10 αγοραστές στην Ελλάδα, έχουν αλλάξει τις συνήθειες καθαρισμού του νοικοκυριού τους αυξάνοντας είτε τη συχνότητα είτε τη χρήση καθαριστικών με απολυμαντική δράση.

 

Κόσμος

Έρευνα: Σχεδόν το ένα τρίτο των Αφγανών μολύνθηκαν από τον νέο κορωνοϊό

αφγανιστάν

Σχεδόν το ένα τρίτο του αφγανικού πληθυσμού, δηλαδή δέκα εκατομμύρια άνθρωποι, έχουν μολυνθεί από τον νέο κορωνοϊό, σύμφωνα με μια έρευνα του υπουργείου Δημόσιας Υγείας που δημοσιοποιήθηκε σήμερα, Τετάρτη 5 Αυγούστου 2020.

Η έρευνα βασίζεται σε ορολογικά τεστ που μετρούν την παρουσία αντισωμάτων του ιού, τα οποία πραγματοποιήθηκαν σε ένα δείγμα 9.500 ανθρώπων σε όλη τη χώρα, με την τεχνική υποστήριξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, όπως εξήγησε ο υπουργός Υγείας Άχμαντ Τζάουαντ Οσμάνι σε συνέντευξη Τύπου.

Η έρευνα συμπεραίνει ότι περίπου το 31,5% του πληθυσμού έχει μολυνθεί, με το υψηλότερο ποσοστό μόλυνσης να αντιστοιχεί στην Καμπούλ (οι μισοί από τους πέντε εκατομμύρια κατοίκους της).

Όμως η χώρα, που η ικανότητά της να ιχνηλατεί τον ιό είναι περιορισμένη, έχει καταμετρήσει επίσημα «μόνο» 36.000 περιστατικά θετικά στον ιό και περισσότερους από 1.200 θανάτους.

«Ένα δεύτερο κύμα μόλυνσης ξεσπάει παντού στον κόσμο κι εμείς δεν μπορούμε να είμαστε εξαίρεση. Θα χρησιμοποιήσουμε τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής προκειμένου να προετοιμαστούμε καλύτερα για ένα ενδεχόμενο δεύτερο κύμα», δήλωσε ο Οσμάνι.

Η πανδημία άρχισε να διαδίδεται στο Αφγανιστάν όταν μετανάστες που είχαν μολυνθεί από τον νέο κορωνοϊό επέστρεψαν από το γειτονικό Ιράν, την πιο πληγείσα χώρα της περιοχής.

Η περιοχή προσπάθησε να περιορίσει την εξάπλωση του Covid-19 με μέτρα περιορισμού, αλλά αυτά δεν τηρήθηκαν πολύ κυρίως λόγω της ακραίας φτώχειας που πλήττει τη μεγάλη πλειονότητα των Αφγανών.

Σύμφωνα με τις υγειονομικές Αρχές, η κυριότερη πρόκληση παραμένει να πειστεί ο πληθυσμός για τον κίνδυνο, ενώ την ίδια στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη μια έρευνα για το ποσοστό θνητότητας από τον ιό στο Αφγανιστάν.