Ελλάδα

Αγωγός EastMed: Η πιο ανταγωνιστική λύση μεταφοράς του αερίου της Ανατολικής Μεσογείου

αγωγος

Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed είναι η επιλογή που συγκεντρώνει τα περισσότερα οικονομικά και πολιτικά πλεονεκτήματα για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τις προκαταρκτικές μελέτες για το έργο που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της εταιρείας ΥΑΦΑ Ποσειδών που διαχειρίζεται το έργο, στην οποία συμμετέχουν με ποσοστά 50%-50% η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison.

Υπενθυμίζεται ότι αύριο Πέμπτη στην Αθήνα υπογράφεται η Διακρατική Συμφωνία για την υποστήριξη της υλοποίησης του αγωγού, από τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ Βενιαμίν Νετανιάχου και τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη.

Οι προκαταρκτικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από τους οίκους IHS, Intec SEA και C&M Engineering εξετάζουν τις εναλλακτικές επιλογές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη, καθώς και τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους της κατασκευής του EastMed. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μελετών:

-Το κόστος μεταφοράς του φυσικού αερίου μέσω του EastMed εκτιμάται στα 2,81 δολάρια ανά MMBtu (εκατομμύριο Btu) ή 3,50 δολάρια ανά MMBtu, ανάλογα με την μεταφορική ικανότητα του αγωγού που θα επιλεγεί (20 ή 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο). Το κόστος εξαγωγής του φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή (δηλαδή μεταφορά στην Αίγυπτο και υγροποίηση στα εργοστάσια που βρίσκονται εκεί) κυμαίνεται από 3,65 δολάρια ανά MMBtu έως 4,50 δολάρια ανά MMBtu, ενώ το κόστος μεταφοράς μέσω αγωγού προς την Τουρκία (περίπτωση κατά την οποία η τουρκική κυβέρνηση όπως επισημαίνεται στη μελέτη θα είχε αποφασιστική επιρροή) είναι δολάρια 0,97 ανά MMBtu. Τονίζεται ακόμη, ότι η κατασκευή αγωγού μέσω Τουρκίας προϋποθέτει πιθανώς την λύση του Κυπριακού προβλήματος.

-Αντίθετα, η επιλογή του EastMed ξεχωρίζει ως η μόνη εναλλακτική που δεν εξαρτάται από τρίτα μέρη εκτός ΕΕ. Λόγω της άμεσης πρόσβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει το πλεονέκτημα της χαμηλής παρεμβολής πολιτικών κινδύνων και μιας μεγάλης διαφοροποιημένης αγοράς με πολλούς πιθανούς αγοραστές στην απελευθερωμένη και συνδεδεμένη αγορά φυσικού αερίου της ΕΕ. Ο αγωγός θα πρέπει να συμμορφώνεται με το νομικό πλαίσιο της ΕΕ και του τρίτου ενεργειακού πακέτου, που συνεπάγεται είτε ρυθμιζόμενους όρους πρόσβασης τρίτων είτε εξαιρέσεις από τους όρους αυτούς.

Σε τεχνικό επίπεδο, η μελέτη Intec / C&M αναλύει το έργο σε 11 επιμέρους τμήματα:

1. Υποθαλάσσιος αγωγός από Μονάδα Πλωτής Αποθήκευσης και Εκφόρτωσης στη λεκάνη της Λεβαντίνης σε θαλάσσιο βάθος περίπου 1.800m νερού προς τη βιομηχανική περιοχή του Βασιλικού στην Κύπρο

2.Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Κύπρο.

3. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κύπρο προς την ανατολική Κρήτη (Αθερινόλακκος, στην περιοχή όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της ΔΕΗ). Ο αγωγός έχει μήκος 734 χλμ. και διέρχεται από μέγιστα θαλάσσια βάθη έως 2.960 μέτρα στην περιοχή νοτιοανατολικά της Κρήτης.

4. Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Ανατολική Κρήτη. Ο σχεδιασμός του σταθμού επιτρέπει την περαιτέρω παροχή φυσικού αερίου από την Κρήτη (6 δισ. κυβικά μέτρα/ έτος) που μπορεί να είναι διαθέσιμο στο μέλλον.

5. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κρήτη προς τη Νότια Πελοπόννησο (περιοχή Αγίου Φωκά), μήκους 422 χιλιομέτρων. Τα μέγιστα βάθη νερού στην περιοχή είναι 1.370 μέτρα.

6. Χερσαίος αγωγός από τη Νότια Πελοπόννησο έως τον νομό Αχαΐας. Ο αγωγός διασχίζει την Πελοπόννησο από τη νοτιοανατολική προς τη βορειοδυτική κατεύθυνση σε μήκος περίπου 290 χλμ. και καταλήγει στην περιοχή της Λακκόπετρας.

7. Υποθαλάσσιος αγωγός που διασχίζει τον Κόλπο της Πάτρας, μήκους 18 χλμ. σε θαλάσσια βάθη έως 110 μ.

8. Χερσαίος αγωγός μήκους περίπου 245 χλμ. από την περιοχή Ακαρνανίας προς τον συμπιεστή και τον μετρητικό σταθμό στη Θεσπρωτία (περιοχή Φλωροβούνι).

9. Σταθμός συμπίεσης στο Ευηνοχώρι.

10. Κέντρο εποπτείας / διαχείρισης του αγωγού στην Πελοπόννησο.

11. Σύστημα τηλεπικοινωνιών και τηλε - ελέγχου.

Ανάλογα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωγού που θα επιλεγούν, το κόστος κατασκευής εκτιμάται από 5,2 έως 5.9 δισ. ευρώ.

Τα επόμενα βήματα μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας είναι η ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας ύψους περίπου 70 εκατ ευρώ, και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.

Ο EastMed περιλαμβάνεται στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (Projects of Common Interest) καθώς συμβάλλει στην αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας με τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού, ενώ αναδεικνύει το γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας μας ως ενεργειακής γέφυρας της ΕΕ.

Ελλάδα

Τροχαίοι τραυματισμοί με εγκατάλειψη: 39 κρούσματα το πρώτο πεντάμηνο του 2020

ΤΡΟΧΑΙΑ_ΒΟΑΚ.png

Παρά τα περιοριστικά μέτρα που ίσχυσαν στην κυκλοφορία για 2 περίπου μήνες και παρά το γεγονός πως το ίδιο διάστημα δεν λειτούργησαν καταστήματα που σερβίρουν αλκοόλ, ο συνολικός αριθμός κρουσμάτων τροχαίων με εγκατάλειψη είναι ιδιαίτερα υψηλός το πρώτο πεντάμηνο του 2020.

Το σύνολο των συμβάντων είναι τουλάχιστον τριανταεννέα (39) σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο Πανελλαδικός σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση:

Το σύνολο των θυμάτων σαραντα δύο (42) ενώ το σύνολο των νεκρών δώδεκα (12).

Οι 39 δράστες στην συντριπτική τους πλειοψηφία ήταν Οδηγοί ΙΧ= 37 ενώ οι υπόλοιποι ήταν Οδηγοί μοτοσικλέτας= 2

Τα 42 θύματα στο μεγαλύτερο ποσοστό ήταν: Πεζοί=20, Οδηγοί & επιβάτες μοτοσικλέτας=15  ενώ σε μικρότερο ποσοστό ακολουθούν οι Οδηγοί & επιβάτες ΙΧ=5 και οι Ποδηλάτες=2.

Στους 12 νεκρούς περιλαμβάνονται: Πεζοί =8, οδηγοί & επιβάτες μοτοσικλέτας=3, οδηγοί ΙΧ=1

 Να σημειωθεί ότι στα περιστατικά περιλαμβάνονται ένα πολύνεκρο (παράσυρση μηχανής από οδηγό ΙΧ – 2 νεκροί) και δύο με διπλές παρασύρσεις πεζών με θάνατο του ενός και τραυματισμό του άλλου.

Να σημειώσουμε ότι κάποιοι από του τραυματισμούς είναι βαρύτατοι, όπως κρανιογκεφαλικές κακώσεις, κατάγματα Αυχενικής Μοίρας Σπονδυλικής Στήλης, ακρωτηριασμοί κα καθώς επίσης πως αρκετοί από τους τραυματίες νοσηλεύθηκαν  διασωληνωμένοι στην εντατική (με άγνωστη σε μας έκβαση). Εντυπωσιακή επίσης είναι η ύπαρξη παιδιών και εγκύων ανάμεσα στα θύματα.

Τουλάχιστον τα 28 από τα 39 περιστατικά (72%) συνέβησαν σε δρόμους μέσα στον αστικό ιστό. Γεγονός που μαρτυρά τις υψηλές ταχύτητες που αναπτύσσονται στο αστικό δίκτυο και επιτάσσει τη θέσπιση του ορίου ταχύτητος των 30 km και την αυστηρή επιτήρηση του.

Από τους 39 δράστες μόνον ΔΥΟ (2) παραδόθηκαν  μόνοι του λίγες ώρες μετά το συμβάν. Όλοι οι υπόλοιποι που εμφανίστηκαν περίμεναν να παρέλθει το αυτόφωρο γεγονός που συμπίπτει χρονικά με την αδυναμία ανίχνευσης αλκοόλ στο αίμα μια και αυτό έχει μεταβολιστεί.

Δίωξη: Για το αδίκημα της εγκατάλειψης τραυματία σε όλες τις περιπτώσεις ασκήθηκε δίωξη σε βαθμό πλημμελήματος σύμφωνα με το άρθρο 43 του Κ.Ο.Κ.

Σε βαθμό πλημμελήματος ασκήθηκαν επίσης διώξεις για ανθρωποκτονία από αμέλεια  για τους 10 από τους 12 θανάτους. Σε βαθμό πλημμελήματος για πρόκληση σωματικής βλάβης από αμέλεια είναι όλες οι διώξεις που ασκήθηκαν για τραυματισμούς.

Με βάση αυτές τις κατηγορίες όλοι οι δράστες αφέθησαν ελεύθεροι και δεν τους αφαιρέθηκε η άδεια οδήγησης.

Σε δύο δράστες ασκήθηκε δίωξη σε βαθμό κακουργήματος (όχι για την εγκατάλειψη): στον δολοφόνο με την Corvette, που σκότωσε τον Νάσο Καρανίκα στη Γλυφάδα, ο οποίος όμως αφέθηκε αμέσως ελεύθερος, ενώ στη συνοδό του που μαζί εγκατέλειψαν το θύμα δεν ασκήθηκε καν δίωξη  για εγκατάλειψη τραυματία και στον δολοφόνο του 15χρονου στα Εξαμίλια, ο οποίος συνελήφθη σχεδόν αμέσως και σύμφωνα με τα ΜΜΕ οδηγούσε υπό την επήρεια αλκοόλ, γεγονός που επιτρέπει την παραπομπή του με βάση το άρθρο 290Α του νέου Ποινικού Κώδικα, αυτός είναι και ο μοναδικός που προφυλακίστηκε.

Ο SOS Τροχαία Εγκλήματα καλεί κάθε πολίτη και συλλογικότητα που αρνείται τις «αξίες» του αγριανθρωπισμού να υποστηρίξει την προσπάθεια για την κατάργηση του άρθρου 43 του Κ.Ο.Κ.

Να διώκονται όσοι εγκαταλείπουν τα θύματα τους για κακούργημα όπως ορίζει ο Ποινικός Κώδικας (άρθρο 306).

Να ισχύσει και για τους δράστες που αποφεύγουν να παρουσιαστούν το άρθρο του Κ.Ο.Κ. που ορίζει πως όποιος αρνείται να υποβληθεί σε αλκοτέστ θεωρείται ότι έχει συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα 1.1gr/L.

Να αφαιρείται άμεσα η άδεια οδήγησης σ όσους εγκαταλείπουν τα θύματα τους.

Μερικά πράγματα θα μπορούσαν να λυθούν απλά. Αλλά βέβαια χρειάζεται κάποιος να θέλει να τα λύσει…