Απόψεις

Ορθολογισμός αντί φληναφήματα για τον ΒΟΑΚ - Του Ζαχαρία Δοξαστάκη

ΒΟΑΚ γούρνες

Το τελευταίο χρονικό διάστημα, στην τοπική ειδησεογραφία, ξεχωριστή θέση καταλαμβάνει , η ενδιαφέρουσα συζήτηση για τη μελέτη και την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης( Β.Ο.Α.Κ.).
  
Στη συζήτηση και αντιπαράθεση αυτή η Κυβέρνηση και η Αξιωματική Αντιπολίτευση πρωταγωνιστούν με διάφορα αμάχητα ή μαχητά  επιχειρήματα, για την υποστήριξη των διαφορετικών απόψεων και προσεγγίσεων τους για το συγκεκριμένο έργο.
Το έργο αυτό είναι εμβληματικό , ιστορικής σημασίας και έχει καθοριστική συμβολή στην οικονομία του νησιού, αλλά και ευρύτερα της ελληνικής οικονομίας. Ο ΒΟΑΚ, το μεγάλο αυτό οραματικό , κοινωνικό και αναπτυξιακό έργο σχεδιάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 60 και είχε σκοπό τη σύνδεση των μεγάλων αστικών κέντρων, λιμένων , αεροδρομίων και την οικιστική και τουριστική ανάπτυξη του νησιού. Εκτείνεται σ’όλη τη Βόρεια Κρήτη, από το Καστέλλι Κισσάμου μέχρι τη Σητεία και έχει συνολικό μήκος 312 χλμ. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1960.
  
Αυτά τα πενήντα χρόνια που κύλησαν, η Κρήτη δεν ευτύχησε να αποκτήσει ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, όπως τα περισσότερα διοικητικά διαμερίσματα της Χώρας, παρά το ότι έχουν υλοποιηθεί, όλη αυτή την περίοδο, πολλά και σημαντικού ύψους χρηματοδοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν διατεθεί σημαντικοί εθνικοί πόροι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων( ΠΔΕ). Οι ευθύνες είναι συγκεκριμένες και αφορούν όλες τις Κυβερνήσεις που πέρασαν από τον τόπο μας.
  
Σήμερα πρέπει να δούμε μπροστά, γιατί προέχει η ανάπτυξη της Κρήτης και η ανάσχεση και δραςτική αντιμετώπιση του θλιβερού φαινομένου της άδικης απώλειας πολλών αθώων ζωών, σε καθημερινή βάση, στο οδικό δίκτυο της Κρήτης. Επιβάλλεται η εκπόνηση, ενός συγκεκριμένου και ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος για την ολοκλήρωση των αναγκαίων μελετών του έργου , η ορθολογική επιλογή της αρχιτεκτονικής της διαγωνιστικής μεθόδου και διαδικασίας εκτέλεσης του έργου και η εξασφάλιση της σχετικής χρηματοδότησής του.
   Η σημερινή Κυβέρνηση οφείλει, με δική της πρωτοβουλία και άμεσα , θα τόνιζα, να εκφράσει την βούλησή της   , να επιβεβαιώσει το ενδιαφέρον της και να δεσμευτεί  για την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου, αλλά και να παρουσιάσει την πολιτική της για τον τρόπο και χρόνο υλοποίησης του ΒΟΑΚ. Οι στείρες αντιπαραθέσεις, οι ανούσιες τοποθετήσεις και συζητήσεις και οι πρόχειρες προσεγγίσεις για το σύνθετο και πολύπλοκο αυτό έργο, πρέπει να σταματήσουν και όλοι οι θεσμικοί παράγοντες να επικεντρωθούν στην προσπάθεια της ταχύτερης ολοκλήρωσης των μελετών και στην εξασφάλιση των κατά νόμο εγκρίσεων , που απαιτούνται, για να οριστικοποιηθεί το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου.
  
Μόνο ως στιγμιαία αντίδραση και συναισθηματική έκρηξη μπορώ να εξηγήσω την πρόσφατη δημόσια πρόταση- πρόσκληση, του πρώην Υπουργού Μεταφορών και Υποδομών κ.Χρ. Σπίρτζη, προς την Κυβέρνηση να μιλήσουν , όσον αφορά το ΒΟΑΚ, « για όλους και για όλα».
Αντί να αποπροσανατολίζει, εκνευρίζει και προκαλεί, με τη συμπεριφορά του αυτή, την κοινή γνώμη και να τοποθετείται γενικά και αόριστα γιαυτό το μεγάλο έργο της Κρήτης, ας κάνει την αυτοκριτική του για τις πράξεις και τις παραλείψεις του , κατά τη διάρκεια της θητείας του στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών .
  
Οφείλει να δώσει συγκεκριμένες και πειστικές  απαντήσεις για μια σειρά ερωτημάτων , που συνδέονται με το έργο του ΒΟΑΚ και ιδίως:
• Γιατί δεν προχώρησε η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού για το ΒΟΑΚ , η οποία αποτελούσε αναγκαιότητα από το 2008. Με τη μελέτη αυτή θα προέκυπταν οι προτεραιότητες με τις αντίστοιχες δαπάνες τους, αλλά και η εξέταση διαφόρων δυνατοτήτων χρηματοδότησης, μέσα από συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα ή άλλες μεθόδους κατασκευής.
Ενώ υπογράφηκε προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και του Οργανισμού Ανάπτυξης Ανατολικής Κρήτης ΑΕ, για την εκπόνηση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού, η σύμβαση αυτή διεκόπη το 2017,  με πρωτοβουλία του Υπουργείου.
• Γιατί η μελέτη « Αρχική τεχνική λύση αναβάθμισης του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο από Χανιά έως Άγιο Νικόλαο», που ανατέθηκε από τον ΟΑΚ ΑΕ, καθ’ υπόδειξη του υπουργείου, δεν ελήφθη, για αρκετό χρονικό διάστημα από το υπουργείο ,  ως κύρια κατεύθυνση χάραξης του ΒΟΑΚ, αλλά αντίθετα το υπουργείο μελετούσε τη λύση της Μεσογειακής( ή Εσωτερικής) χάραξης και μάλιστα για το σκοπό αυτό ο Κ. Σπίρτζης ανέδειξε τεχνικούς συμβούλους. Μόνο στα μέσα του 2018 το υπουργείο εγκατέλειψε την εσωτερική χάραξη και το Μάρτιο του 2019 ο Υπουργός ανακοίνωσε την απόφαση του, σύμφωνα με την οποία επέλεγε, ως προτιμητέα χάραξη ,την παραλιακή όδευση( μελέτη ΟΑΚ ΑΕ).
• Γιατί με απόφαση του αφαίρεσε από τον ΟΑΚ ΑΕ την αρμοδιότητα για τα οδικά έργα της Κρήτης και τη μετέφερε σε κεντρική διεύθυνση του Υπουργείου.
• Γιατί δεν προχώρησε το έργο « Πάνορμο-Εξάντη». , το οποίο είχε δημοπρατηθεί. Αντιθέτως το έργο  εγκαταλείφθηκε και μάλιστα απεντάχθηκε από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Μήπως , επειδή η χωροθέτηση και χάραξη του έργου , κοντά στην παραλιακή ζώνη της περιοχής , δεν εξυπηρετούσε τις επιλογές της ηγεσίας του υπουργείου, εκείνη τη χρονική περίοδο , για μεσογειακή( εσωτερική) νέα χάραξη του ΒΟΑΚ.
  
Αυτά, όμως, όλα αποτελούν παρελθόν και πρέπει να φύγουμε μπροστά.Πρέπει όλοι μας, που εμπλεκόμεθα στο έργο να  κατανοήσουμε ότι δεν μπορούμε να συζητάμε για τη δημοπράτηση και την κατασκευή του ΒΟΑΚ , δηλαδή για ένα έργο σύνθετο , αν προηγουμένως δεν χωροθετηθεί ο άξονάς του, δεν ολοκληρωθούν και κατατεθούν αρμοδίως, για έγκριση, οι προμελέτες του έργου, η Μελέτη Περιβαλλοντικών  Επιπτώσεων( ΜΠΕ) και δεν εκδοθεί η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων( ΑΕΠΟ).
  
Καταθέτω παρακάτω, συγκεκριμένες προτάσεις, τις οποίες θεωρώ χρήσιμες για την ομαλή εξέλιξη του έργου.
Η Κυβέρνηση να μην διακόψει την εξέλιξη των υφιστάμενων συμβάσεων τεχνικών συμβούλων, αλλά να επισπεύσει την ολοκλήρωσή τους και να ζητήσει την παράδοση των μελετών (προμελετών, ΜΠΕ κλπ). Στην παρούσα χρονική στιγμή μείζον θέμα είναι η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου και όχι αν θα γίνει μία ή τρείς εργολαβίες για την εκτέλεση του έργου. Η επιλογή της αρχιτεκτονικής του διαγωνισμού μπορεί να αποφασιστεί αργότερα.
Στόχος και επιδίωξη της Κυβέρνησης πρέπει να είναι μέχρι τέλους του 2019 να ολοκληρωθούν οι μελέτες , ώστε μέσα στο 2020 να εγκριθούν ,και να  υπάρξει χωροθέτηση και περιβαλλοντική αδειοδότησή του έργου. Επομένως αρχές του 2021 να είναι εφικτή η δημοπράτηση του έργου.
• Να μην επιβληθούν διόδια για τη χρήση του έργου, για την εξυπηρέτηση της δανειοδότησης που θα συναφθεί με τη  σύμβαση παραχώρησης.
Οι υποχρεώσεις του κράτους για το έργο  μπορούν να καλυφθούν είτε με ρήτρα διαθεσιμότητας ή με τη συνεισφορά άλλων έργων παραχώρησης της χώρας , που έχουν θετικό ισοζύγιο( Εγνατία, Αττική οδός κλπ). Ο κρητικός λαός δικαιούται αυτό το έργο δωρεάν, λόγω των χαρακτηριστικών ελλείψεων του νησιού σε βασικά έργα υποδομής , αλλά και λόγω της συνεισφοράς της Κρήτης στην εθνική οικονομία.
Η πρόταση της προηγούμενης Κυβέρνησης να επιβληθούν διόδια  μόνο στους επισκέπτες και  να απαλλαγούν οι μόνιμοι κάτοικοι , δεν αντέχει στις ρυθμίσεις του ευρωπαϊκού και εθνικού δικαίου.
• Να αναβαθμιστεί ο ρόλος και η λειτουργία του ΟΑΚ ΑΕ και να επιστραφεί  στον οργανισμό  η αρμοδιότητα για τα οδικά έργα. Για την έγκαιρη και αποτελεσματική διοίκηση  αυτού του σημαντικού έργου, του ΒΟΑΚ, η προϊσταμένη αρχή και η διευθύνουσα υπηρεσία  πρέπει να είναι εγκατεστημένη στο νησί και όχι σε Διεύθυνση του Υπουργείου. Η Κυβέρνηση , φαίνεται να επιθυμεί την αναβάθμιση και τη στήριξη του ΟΑΚ ΑΕ. Προτείνω να εξετασθεί σοβαρά η πρόταση , ο εκάστοτε πρόεδρος του οργανισμού ( ΟΑΚ ΑΕ) να είναι πάντα ο εκάστοτε εκλεγμένος περιφερειάρχης Κρήτης. Αυτό θα βοηθήσει στην αναβάθμιση και ισχυροποίηση του οργανισμού και την νομιμοποίηση και αποδοχή του από τους  πολίτες της Κρήτης.
• Να γίνουν αποδεκτές, οι εύστοχες προτάσεις , που έχει διατυπώσει δημόσια , ο Περιφερειάρχης Κ. Σταύρος Αρναουτάκης και συγκεκριμένα:
  -συμμετοχή της περιφέρειας στο σχεδιαςμό, προετοιμασία και ωρίμανση  του έργου και ενημέρωση  για την πρόοδο των μελετών.
  -υλοποίηση  του έργου του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, προυπολογισμού 25 εκ.€  , από την Περιφέρεια, ώστε άμεσα να αντιμετωπισθούν οι  επιτακτικές ανάγκες στους οδικούς άξονες.
• Καταγραφή των μελετών τόσο  για το κομμάτι Αγιος Νικόλαος- Σητεία , όςο και για το Κίσσαμος - Χανιά και εκπόνηςη μελετών για όσα τμήματα δεν υπάρχουν.
• Επανένταξη στο τομεακό  πρόγραμμα του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών του ώριμου έργου « Πάνορμο- Εξάντη», το οποίο ανεξήγητα είχε απενταχθεί. Το πρόγραμμα έχει 118εκ.€ και υπάρχει ένα διαθέσιμο ποσό,  περίπου 40εκ.€. Από το πρόγραμμα αυτό εκτελείται το έργο της οδικής αςφάλειας, « κόμβος Αγίας Πελαγίας».
   Ελπίζω ο προβληματισμός και οι απόψεις,  που εξέθεσα παραπάνω για το ΒΟΑΚ, να ενεργοποιήσουν το ενδιαφέρον και την προσοχή των υπευθύνων και να παρθούν σε σωστό  χρόνο , οι τελικές αποφάσεις για το μεγάλο αυτό οδικό έργο υποδομής της Κρήτης.
 
Ζαχαρίας Δοξαστάκης - Περιφερειακός Σύμβουλος ΠΕ Ηρακλείου

Απόψεις

Η Τουρκία ετοιμάζει νέο «ντου» παράνομων μεταναστών σε Έβρο και νησιά. Του Νότη Μαριά

μαριάς

Ήδη από τις 14 Μαΐου 2020 με παρεμβάσεις μου στα ΜΜΕ είχα στηλιτεύσει τις προκλητικές δηλώσεις Τσαβούσογλου με τις οποίες ο τούρκος υπουργός εξωτερικών για άλλη μια φορά εργαλειοποιούσε το μεταναστευτικό  καλώντας τους διάφορους χιλιάδες παράνομους μετανάστες που διαμένουν στην Τουρκία να περάσουν στην Ελλάδα.
Για τον λόγο αυτόν είχα καλέσει την κυβέρνηση να λάβει μέτρα προκειμένου να αποτραπεί το νέο από την Τουρκία σχεδιαζόμενο «ντου» των διαφόρων παράνομων μεταναστών στον Έβρο και στα νησιά του Αιγαίου.
Επιπλέον πρότεινα η κυβέρνηση να γνωστοποιήσει διεθνώς ότι η Ελλάδα ενόψει πανδημίας θα δέχεται αιτήσεις ασύλου μόνο στις Ελληνικές πρεσβείες και στα Ελληνικά προξενεία ανά την υφήλιο και σε σχέση με την Τουρκία μόνο στα προξενεία της Αδριανούπολης, της Σμύρνης και της Κωνσταντινούπολης και μάλιστα υπό τον όρο ότι οι αιτούντες άσυλο θα είναι εφοδιασμένοι με αντίστοιχα πιστοποιητικά υγείας. Με τον τρόπο αυτόν, οι διάφοροι δήθεν πρόσφυγες αντί να συγκεντρωθούν κατά χιλιάδες στον Έβρο θα αναγκαστούν να ακολουθήσουν αντίστροφη πορεία κατευθυνόμενοι σε Αδριανούπολη, Σμύρνη και Κωνσταντινούπολη.

Όπως έχω ήδη επισημάνει από τα μέσα Φεβρουαρίου σύμφωνα με την από 13/2/2020 απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου όσοι αλλοδαποί εισέρχονται παράνομα σε χώρες μέλη της Σένγκεν, δεν δικαιούνται ασύλου και θα πρέπει να επαναπροωθούνται άνευ άλλου τινός ακόμη και αν διατείνονται ότι είναι δήθεν πρόσφυγες. Μάλιστα στην εν λόγω υπόθεση το παραπάνω Δικαστήριο έκρινε ότι η Μαδρίτη είχε νόμιμα γνωστοποιήσει ότι δέχεται αιτήσεις ασύλου στα κατά τόπους προξενεία της Ισπανίας ανά την υφήλιο. Δεδομένου δε ότι υπήρχε και λειτουργούσε ισπανικό προξενείο στο Μαρόκο και μάλιστα κοντά στα μαροκο-ισπανικά σύνορα του θύλακα της Melilla, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έκρινε ότι οι διάφοροι αλλοδαποί που έκαναν μαζικό «ντου» στα ισπανικά σύνορα της Melilla θα μπορούσαν κάλλιστα να είχαν υποβάλει αίτηση ασύλου στο εν λόγω παρακείμενο ισπανικό προξενείο. Επομένως και για τον επιπλέον αυτόν λόγο έκρινε παράνομη την είσοδό τους στο ισπανικό έδαφος και συνακόλουθα αποφάνθηκε ότι η Ισπανία νόμιμα τους επαναπροώθησε πάραυτα στο Μαρόκο παρότι ορισμένοι εκ των εν λόγω αλλοδαπών ισχυριζόταν ότι ήταν δήθεν πρόσφυγες.

Καθώς λοιπόν τις τελευταίες μέρες επαναλαμβάνονται πλέον οι δηλώσεις τούρκων αξιωματούχων περί επικείμενης έλευσης δήθεν προσφύγων στα ελληνοτουρκικά σύνορα στον Έβρο προκειμένου αυτοί να περάσουν στην Ελλάδα, οφείλει η κυβέρνηση να κάνει δεκτή την παραπάνω πρότασή μου προχωρώντας ταυτόχρονα στην περαιτέρω θωράκιση των ελληνικών συνόρων στον Έβρο αλλά  και στα νησιά του Αιγαίου.

Επομένως όποιος δήθεν πρόσφυγας επιθυμεί να ζητήσει άσυλο στην Ελλάδα δεν θα έχει παρά να πάει στα κατά τόπους Ελληνικά προξενεία στην Τουρκία και ιδίως στην Αδριανούπολη και στην Σμύρνη και να κάνει την αίτησή του. Πολύ δε περισσότερο τώρα που και ο ίδιος ο Τσαβούσογλου δήλωσε ότι αυτοί οι δήθεν πρόσφυγες μπορούν ελεύθερα να κυκλοφορούν εντός Τουρκίας.

Με την Ελληνική αυτή ρελάνς θα ανατραπεί η τουρκική εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού και το μόνο που θα πετύχει η Τουρκία είναι να πλημμυρίσει η Σμύρνη και η Αδριανούπολη με χιλιάδες αλλοδαπούς οι οποίοι θα συνωστίζονται έξω από τα εκεί Ελληνικά προξενεία  για να υποβάλουν αίτηση ασύλου.

Επιπλέον η Ελληνική κυβέρνηση, θα πρέπει να εφαρμόζει καθημερινά την παραπάνω απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου σύμφωνα με την οποία όσοι εισέρχονται παράνομα σε χώρες μέλη της Σένγκεν, δεν δικαιούνται ασύλου και θα πρέπει να επαναπροωθούνται άνευ άλλου τινός.

Επίσης η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει στην επαναπροώθηση όσων αλλοδαπών απορρίφθηκαν οι αιτήσεις τους για άσυλο και οι οποίοι μόνο για το τελευταίο δίμηνο σύμφωνα με επίσημα στοιχεία ανέρχονται σε 11.000 άτομα.
Τέλος σε σχέση με όσους αλλοδαπούς έλαβαν ήδη άσυλο στην Ελλάδα προτείνω να τους χορηγηθούν ταξιδιωτικά έγγραφα προκειμένου να πάνε σε όποιες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιθυμούν σύμφωνα άλλωστε και με τους ισχύοντες κανόνες της ΕΕ και της Σένγκεν.

Ταυτόχρονα η Αθήνα οφείλει να εντείνει την πίεσή της στην Αλβανία και να δηλώσει ότι δεν θα ανεχθεί την εγκατάσταση στην περιοχή της Βορείου Ηπείρου 30.000 παράνομων μεταναστών που ετοιμάζεται να στείλει εκεί ο Ερντογάν σε συνεννόηση με τον Ράμα προκειμένου να δημιουργηθεί ένας «νέος Έβρος» και στα Βόρεια σύνορά μας απ΄ όπου θα επιχειρούν επίσης με συνεχή «ντου» να εισέλθουν οι διάφοροι παράνομοι μετανάστες.

Τέλος θα πρέπει να μπει φραγμός στην παράνομη λειτουργία όλων των ΜΚΟ καθώς πέραν των άλλων μια Αφγανική ΜΚΟ τόλμησε να αμφισβητεί και μάλιστα εγγράφως την ελληνικότητα της Λέσβου!!!

Μόνο με μια συντονισμένη αποφασιστική πολιτική θα μπορέσει η Ελλάδα να αποκρούσει τον νέο γύρο εργαλειοποίησης του μεταναστευτικού που ετοιμάζει η Άγκυρα μεθοδεύοντας νέο «ντου» χιλιάδων παράνομων μεταναστών στον Έβρο και στα νησιά του Αιγαίου.

Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ – Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής Θεσμών ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής