Απόψεις

Η αμαρτία δημιουργεί ενοχές;

σταυρος αμαρτια.jpg

Ο Πέτρος βλέποντας τον Χριστό στο πλοίο του, ζητάει από Εκείνον να βγει από το πλοίο, αναφωνώντας πως είναι αμαρτωλός. Το περιστατικό αυτό θα διαβαστεί στο σημερινό ευαγγέλιο (Λουκ. 5, 1 – 11). Ορισμένα ερωτήματα δημιουργούνται για ένα, ύψιστης σημασία, θέμα για την ανθρωπολογία∙ αυτό της αμαρτίας. Τί είναι αμαρτία; Συγχωρούνται οι αμαρτίες; Γιατί ο άνθρωπος αισθάνεται ενοχές όταν αμαρτάνει;

Το θέμα είναι πολύ σημαντικό και τα πράγματα πολύ σοβαρά. Κι αυτό διότι αφορούν τον άνθρωπο. Δεν είναι ένα απλό ζήτημα, καθώς μέσα σ’ αυτό εμπλέκεται η πτώση, το κακό, η ελευθερία, η σωτηρία. Θεωρώ πως είναι ανάγκη να ξεκαθαριστούν ορισμένα πράγματα και να δειχθούν στον σύγχρονο άνθρωπο με σαφήνεια και καθαρότητα. Είναι αλήθεια πως ο όρος αμαρτία εμφορείται μιας αρνητικής διάθεσης. Η αναφορά στον όρο αυτό, δημιουργεί αρνητικές σκέψεις στον άνθρωπο. Δυστυχώς, όμως, οι αρνητικές σκέψεις δεν αφορούν τη σχέση του με τον Θεό, αλλά τη δημιουργία τύψεων, ενοχών. 

Κι εξηγούμαι. Αν διαβάσει κάποιος  τον Λούθηρο, για παράδειγμα, και τους Πατέρες της Εκκλησίας, θα διαπιστώσει οντολογικό χάσμα στο ζήτημα της αμαρτίας. Αλλιώς εννοεί την αμαρτία η φυτική θεολογική σκέψη και ιδίως ο προτεσταντισμός και αλλιώς η θεολογία της ορθόδοξης Ανατολής. Κι αυτό έχει να κάνει με τις διαφορετικές αφετηρίες και προϋποθέσεις από τις οποίες ξεκινάνε και οι δύο. Η αμαρτία για τον Λούθηρο αφορά το πρόσωπο, τη φύση, την ουσία μας. Σύμφωνα με τον ίδιο ο άνθρωπος μετά την πτώση έγινε «εικόνα διαβόλου» και η ανθρώπινη φύση έχει διαφθαρεί πλήρως. Αδυνατεί να κάνει το καλό από μόνη της. Δεν υπάρχει τίποτε καλό στον άνθρωπο. Η αμαρτία, εδώ, προσεγγίζεται ψυχολογικά και γι’ αυτό η ίδια δημιουργεί ενοχές στον άνθρωπο. Ιδίως στον προτεσταντισμό το πνεύμα θεώρησης της αμαρτίας έχει νομική φύση. Κάποιος παρέβη την εντολή, διαπράχθηκε το έγκλημα, η αποστασία, και κάποιος πρέπει να πληρώσει γι’ αυτό. Η αμαρτία, λοιπόν, θεωρείται ως νομική παράβαση, έχει δικανικό πνεύμα. Αυτό το βλέπουμε στις θρησκευτικές οργανώσεις στην Ελλάδα, που καλλιεργούν τον φόβο, την ενοχή, την τιμωρία στους ανθρώπους και η διδασκαλία τους δεν έχει καμία σχέση με τη φιλανθρωπία των Πατέρων, αλλά με έναν άκρατο νομικισμό και προτεσταντισμό.

Για τους Πατέρες και το πνεύμα της θεολογίας της ορθόδοξης Ανατολής, η αμαρτία σημαίνει διακοπή κοινωνίας και έχει οντολογικές συνέπειες για τον άνθρωπο, όχι ψυχολογικές. Οι Πατέρες δεν δημιουργούν ενοχές και απωθημένα στον άνθρωπο που διαπράττει την αμαρτία. Του δείχνουν, όχι το τίμημα της πτώσης, αλλά την τραγικότητα να μην βρίσκεσαι σε σχέση με τον Θεό. Ο Γρηγόριος Νύσσης θα πει πως η αμαρτία είναι πτώση, αλλά θα κάνει λόγο και για ανόρθωση και όχι για πλήρη διεφθαρμένη φύση. Δεν υπάρχει στους Πατέρες, πουθενά, η καλλιέργεια ενοχής για την αμαρτία. Δεν δημιουργούν οι Πατέρες καταθλιπτικά πρόσωπα. Καταθλιπτικά πρόσωπα γεννά ο προτεσταντισμός.

Εδώ, συνδέεται και το θέμα της φύσης. Ο προτεσταντισμός ενοχοποιεί τη φύση. Λέει ο π. Ν. Λουδοβίκος: «Στην δυτική παράδοση η φύση ενοχοποιείται: πάρτε για παράδειγμα το σεξ, το οποίο είναι βουτηγμένο στην ενοχή. Τα πάντα ενοχοποιούνται». Πώς σκέφτεται η Δύση στο θέμα αυτό; Τα ρίχνει όλα στη φύση. Η ανθρώπινη φύση φταίει, αυτή εξαθλιώνεται. Στον αντίποδα, ο Νικόλαος Καβάσιλας που με σαφήνεια δηλώνει πως «η αμαρτία είναι νόσημα της προαίρεσης». Το λένε και άλλοι Πατέρες αυτό. Δεν νοσεί η φύση μας αλλά η προαίρεση μας. Εκπίπτουμε ως πρόσωπα, δεν εκπίπτει η φύση μας. Αν ισχυριστούμε ότι νοσεί η φύση μας, κάτι τέτοιο θα σήμαινε πως ο Θεός ενέταξε το κακό στον κόσμο εξ’ αρχής, αφού έθεσε τα οντολογικά του θεμέλια στη θεία δημιουργία. Ενώ, εμείς γνωρίζουμε πως το κακό αποτελεί αλλοίωση της καλής φύσεως των πραγμάτων.
Είναι πολύ βαριά θέματα αυτά. Έχουν βάθος και οι Πατέρες τα ερευνούν προσεκτικά στα έργα τους. Η αμαρτία διακόπτει την κοινωνία του ανθρώπου με τον Θεό. Αφορά πρόσωπα. Ο εαυτός σε σχέση.

Σε σχέση με τον Θεό. Δύο πρόσωπα κοινωνούν. Έχουν δεσμούς, έχουν ερωτικότητα ο ένας προς τον άλλον. Δεν νοείται σχέση χωρίς ερωτικότητα. Γι’ αυτό στην Εκκλησία κυριαρχεί το ανέραστο. Αμαρτία σημαίνει να διακόψω τη σχέση μου με τον Θεό. Δεν εξωθούμε, όμως, σε μία μόνιμη εξαθλίωση. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε, συν τοις άλλοις, την απαξίωση του ανθρωπίνου προσώπου, την ειδωλοποίηση της εικόνας του Θεού. Δεν είναι μόνιμη η διακοπή της σχέσης μου με τον Θεό. Και δεν εξαρτιέται η επανασύνδεση από τον Θεό. Αυτό το λένε οι προτεστάντες. Εξαρτιέται από το πρόσωπο μου, την ελευθερία μου, την προαίρεση μου. Ο ανθρωπισμός της Δύσης βρίσκεται σε τραγικά αδιέξοδα γιατί ακριβώς δεν έχει αντιληφθεί τον τρόπο του αυτοπροσδιορισμού του ανθρωπίνου προσώπου ως εικόνα του Θεού μέσα στο σχέδιο και την πρόνοια του Θεού.

Ας είμαστε ειλικρινείς απέναντι στους ανθρώπους. Η αμαρτία φέρνει την διακοπή σχέσης μου με τον Θεό, σημαίνει απουσία της ερωτικότητας μου προς τον Θεό. Η μετάνοια είναι εκείνη που με φέρνει και πάλι σε σχέση με τον Θεό και τον συνάνθρωπο. Δεν δημιουργεί ενοχές ο Θεός και δεν επισύρει ποινές η ενέργεια της αμαρτίας. Με χωρίζει από τον Θεό. Αυτός είναι ο προβληματισμός. Ο εαυτός σε ακοινωνησία με τον Θεό. Όμως κι αυτό λύνεται. Λύθηκε με τη σταυρική θυσία. Δεν θα λυθεί με την ανθρώπινη ελευθερία και προαίρεση;

Κληρικός Ι.Μ. Σταγών & Μετεώρων
Πρεσβύτερος Ηρακλής Αθ. Φίλιος (Βαλκανιολόγος, Θεολόγος)

Απόψεις

Η Τουρκία ετοιμάζει νέο «ντου» παράνομων μεταναστών σε Έβρο και νησιά. Του Νότη Μαριά

μαριάς

Ήδη από τις 14 Μαΐου 2020 με παρεμβάσεις μου στα ΜΜΕ είχα στηλιτεύσει τις προκλητικές δηλώσεις Τσαβούσογλου με τις οποίες ο τούρκος υπουργός εξωτερικών για άλλη μια φορά εργαλειοποιούσε το μεταναστευτικό  καλώντας τους διάφορους χιλιάδες παράνομους μετανάστες που διαμένουν στην Τουρκία να περάσουν στην Ελλάδα.
Για τον λόγο αυτόν είχα καλέσει την κυβέρνηση να λάβει μέτρα προκειμένου να αποτραπεί το νέο από την Τουρκία σχεδιαζόμενο «ντου» των διαφόρων παράνομων μεταναστών στον Έβρο και στα νησιά του Αιγαίου.
Επιπλέον πρότεινα η κυβέρνηση να γνωστοποιήσει διεθνώς ότι η Ελλάδα ενόψει πανδημίας θα δέχεται αιτήσεις ασύλου μόνο στις Ελληνικές πρεσβείες και στα Ελληνικά προξενεία ανά την υφήλιο και σε σχέση με την Τουρκία μόνο στα προξενεία της Αδριανούπολης, της Σμύρνης και της Κωνσταντινούπολης και μάλιστα υπό τον όρο ότι οι αιτούντες άσυλο θα είναι εφοδιασμένοι με αντίστοιχα πιστοποιητικά υγείας. Με τον τρόπο αυτόν, οι διάφοροι δήθεν πρόσφυγες αντί να συγκεντρωθούν κατά χιλιάδες στον Έβρο θα αναγκαστούν να ακολουθήσουν αντίστροφη πορεία κατευθυνόμενοι σε Αδριανούπολη, Σμύρνη και Κωνσταντινούπολη.

Όπως έχω ήδη επισημάνει από τα μέσα Φεβρουαρίου σύμφωνα με την από 13/2/2020 απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου όσοι αλλοδαποί εισέρχονται παράνομα σε χώρες μέλη της Σένγκεν, δεν δικαιούνται ασύλου και θα πρέπει να επαναπροωθούνται άνευ άλλου τινός ακόμη και αν διατείνονται ότι είναι δήθεν πρόσφυγες. Μάλιστα στην εν λόγω υπόθεση το παραπάνω Δικαστήριο έκρινε ότι η Μαδρίτη είχε νόμιμα γνωστοποιήσει ότι δέχεται αιτήσεις ασύλου στα κατά τόπους προξενεία της Ισπανίας ανά την υφήλιο. Δεδομένου δε ότι υπήρχε και λειτουργούσε ισπανικό προξενείο στο Μαρόκο και μάλιστα κοντά στα μαροκο-ισπανικά σύνορα του θύλακα της Melilla, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έκρινε ότι οι διάφοροι αλλοδαποί που έκαναν μαζικό «ντου» στα ισπανικά σύνορα της Melilla θα μπορούσαν κάλλιστα να είχαν υποβάλει αίτηση ασύλου στο εν λόγω παρακείμενο ισπανικό προξενείο. Επομένως και για τον επιπλέον αυτόν λόγο έκρινε παράνομη την είσοδό τους στο ισπανικό έδαφος και συνακόλουθα αποφάνθηκε ότι η Ισπανία νόμιμα τους επαναπροώθησε πάραυτα στο Μαρόκο παρότι ορισμένοι εκ των εν λόγω αλλοδαπών ισχυριζόταν ότι ήταν δήθεν πρόσφυγες.

Καθώς λοιπόν τις τελευταίες μέρες επαναλαμβάνονται πλέον οι δηλώσεις τούρκων αξιωματούχων περί επικείμενης έλευσης δήθεν προσφύγων στα ελληνοτουρκικά σύνορα στον Έβρο προκειμένου αυτοί να περάσουν στην Ελλάδα, οφείλει η κυβέρνηση να κάνει δεκτή την παραπάνω πρότασή μου προχωρώντας ταυτόχρονα στην περαιτέρω θωράκιση των ελληνικών συνόρων στον Έβρο αλλά  και στα νησιά του Αιγαίου.

Επομένως όποιος δήθεν πρόσφυγας επιθυμεί να ζητήσει άσυλο στην Ελλάδα δεν θα έχει παρά να πάει στα κατά τόπους Ελληνικά προξενεία στην Τουρκία και ιδίως στην Αδριανούπολη και στην Σμύρνη και να κάνει την αίτησή του. Πολύ δε περισσότερο τώρα που και ο ίδιος ο Τσαβούσογλου δήλωσε ότι αυτοί οι δήθεν πρόσφυγες μπορούν ελεύθερα να κυκλοφορούν εντός Τουρκίας.

Με την Ελληνική αυτή ρελάνς θα ανατραπεί η τουρκική εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού και το μόνο που θα πετύχει η Τουρκία είναι να πλημμυρίσει η Σμύρνη και η Αδριανούπολη με χιλιάδες αλλοδαπούς οι οποίοι θα συνωστίζονται έξω από τα εκεί Ελληνικά προξενεία  για να υποβάλουν αίτηση ασύλου.

Επιπλέον η Ελληνική κυβέρνηση, θα πρέπει να εφαρμόζει καθημερινά την παραπάνω απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου σύμφωνα με την οποία όσοι εισέρχονται παράνομα σε χώρες μέλη της Σένγκεν, δεν δικαιούνται ασύλου και θα πρέπει να επαναπροωθούνται άνευ άλλου τινός.

Επίσης η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει στην επαναπροώθηση όσων αλλοδαπών απορρίφθηκαν οι αιτήσεις τους για άσυλο και οι οποίοι μόνο για το τελευταίο δίμηνο σύμφωνα με επίσημα στοιχεία ανέρχονται σε 11.000 άτομα.
Τέλος σε σχέση με όσους αλλοδαπούς έλαβαν ήδη άσυλο στην Ελλάδα προτείνω να τους χορηγηθούν ταξιδιωτικά έγγραφα προκειμένου να πάνε σε όποιες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιθυμούν σύμφωνα άλλωστε και με τους ισχύοντες κανόνες της ΕΕ και της Σένγκεν.

Ταυτόχρονα η Αθήνα οφείλει να εντείνει την πίεσή της στην Αλβανία και να δηλώσει ότι δεν θα ανεχθεί την εγκατάσταση στην περιοχή της Βορείου Ηπείρου 30.000 παράνομων μεταναστών που ετοιμάζεται να στείλει εκεί ο Ερντογάν σε συνεννόηση με τον Ράμα προκειμένου να δημιουργηθεί ένας «νέος Έβρος» και στα Βόρεια σύνορά μας απ΄ όπου θα επιχειρούν επίσης με συνεχή «ντου» να εισέλθουν οι διάφοροι παράνομοι μετανάστες.

Τέλος θα πρέπει να μπει φραγμός στην παράνομη λειτουργία όλων των ΜΚΟ καθώς πέραν των άλλων μια Αφγανική ΜΚΟ τόλμησε να αμφισβητεί και μάλιστα εγγράφως την ελληνικότητα της Λέσβου!!!

Μόνο με μια συντονισμένη αποφασιστική πολιτική θα μπορέσει η Ελλάδα να αποκρούσει τον νέο γύρο εργαλειοποίησης του μεταναστευτικού που ετοιμάζει η Άγκυρα μεθοδεύοντας νέο «ντου» χιλιάδων παράνομων μεταναστών στον Έβρο και στα νησιά του Αιγαίου.

Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ – Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής Θεσμών ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής