Απόψεις

Ετήσια Έκθεση της ΕΚΤ: Ξανά στο ίδιο έργο θεατές. Του Νότη Μαριά

ευρωπαϊκή κεντρική τράπεζα

Η κατ’ έτος εμφάνιση του Μάριο Ντράγκι στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τη συζήτηση της εκάστοτε ετήσιας Έκθεσης δράσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας αποτελεί γεγονός ύψιστης πολιτικής σημασίας μια και ο Πρόεδρος της ΕΚΤ οφείλει δημοκρατική λογοδοσία προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Γιατί αντίθετα με το τι πιστεύουν οι αγορές, ανεξάρτητη ΕΚΤ δεν σημαίνει και ανεξέλεγκτη ΕΚΤ. Έτσι άλλωστε επιβάλλουν οι Συνθήκες της ΕΕ ασχέτως αν αυτό δεν το καλοδέχεται η ηγεσία της ΕΚΤ.
Από τη συζήτηση που έλαβε χώρα την περασμένη Δευτέρα 21/11/2016 στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο προέκυψε καθαρά ότι ο Ντράγκι και η παρέα του στην ΕΚΤ συνεχίζουν το business as usual, επιμένοντας στο τρίπτυχο, βίαιη δημοσιονομική προσαρμογή, μερκελική λιτότητα και επιβολή αντικοινωνικών μεταρρυθμίσεων που κατεδαφίζουν το κοινωνικό κράτος, ιδιωτικοποιούν τα δημόσια αγαθά και διαλύουν τις εργασιακές σχέσεις.
Πρόκειται για το νεοφιλελεύθερο δόγμα της γνωστής «Συναίνεσης της Ουάσινγκτον», που επικρατώντας από τη δεκαετία του ‘80 άνοιξε το δρόμο στην παγκοσμιοποίηση και γέμισε την υφήλιο με στρατιές φτωχών πληθυσμών.
Πανικόβλητες οι διεθνείς πολιτικές και οικονομικές ελίτ μπροστά στην αυξανόμενη οργή των λαών αναζητούν στηρίγματα μέσω των Κεντρικών Τραπεζών, στο πλαίσιο των οποίων η Fed και η ΕΚΤ διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο.
Έτσι η ΕΚΤ έχει δρομολογήσει από τον Μάρτιο του 2015 την περίφημη ποσοτική χαλάρωση (QE) στο πλαίσιο της οποίας η ΕΚΤ αγοράζει κρατικά ομόλογα, δηλαδή κρατικό χρέος, καθώς και ομόλογα ιδιωτικών επιχειρήσεων και τραπεζών συμπεριλαμβάνοντας σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες και ομόλογα της Deutche Bank.  
Έτσι ο Ντράγκι με το QE έχει δημιουργήσει μια τεράστια φούσκα χρέους και έχει δαπανήσει ήδη 1,3 τρις ευρώ, ποσό που θα φτάσει τελικά στα 1,7 τρις ευρώ μέχρι το Μάρτιο του 2017. Μάλιστα έχει δαπανήσει περί τα 250 δις ευρώ μόνο για αγορά γερμανικών κρατικών ομολόγων ενώ σημαντικά ποσά έχει διαθέσει και για αγορά γαλλικών και ιταλικών κρατικών ομολόγων.
Και ενώ «βρέχει» ευρώ σε όλη την Ευρώπη μια και ο Ντράγκι τυπώνει πλέον αφειδώς χρήμα, ο «πολύς» Ιταλός αρνείται να εντάξει την Ελλάδα στο QE και να αγοράσει Ελληνικά κρατικά ομόλογα που σε πρώτη φάση θα μπορούσαν να ανέλθουν στα 3,5 δις ευρώ. Και όχι μόνο αυτό αλλά με τις ευλογίες του Ντράγκι και υπό την υψηλή καθοδήγησή του η Τράπεζα της Ελλάδος μόνο για το 2015 διέθεσε σχεδόν 17 δις ευρώ για αγορά ομολόγων στο πλαίσιο του QE !!!
Δηλαδή η δανειζόμενη Ελλάς μέσω του QE δάνεισε τελικά τους δανειστές της οι οποίοι για να την «ευχαριστήσουν» της επέβαλαν και 3ο μνημόνιο χωρίς να αποκλείεται και η επιβολή και ενός 4ου μνημονίου.
Στις συνεχείς μας Ερωτήσεις προς τον Ντράγκι κατά την παρέμβασή μας στη συζήτηση για την Έκθεση δράσης της ΕΚΤ στις 21/11/2016 να δώσει τελικά μια απάντηση για όλα αυτά τα απίθανα που συμβαίνουν στο πλαίσιο του QE, ο Ιταλός πέταξε την μπάλα στην εξέδρα.
Σήκωσε όμως το γάντι όταν του επισημάναμε ότι η ΕΚΤ παρανόμως συμμετέχει στην τρόικα μια και το Δικαστήριο της ΕΕ στην περίφημη απόφασή του στην υπόθεση    C-62/2014 επί της ουσίας διέταξε την έξωση της ΕΚΤ από την τρόικα, θέση την οποία υποστήριξε και η Ολομέλεια του ΕΚ από πέρυσι όταν και έκανε δεκτή την Έκθεσή μου για την δράση της ΕΚΤ το 2014.
Και ενώ μεν ο Ντράγκι συνέχισε το γνωστό του τροπάρι ότι δήθεν δεν υφίσταται νομική υποχρέωση της ΕΚΤ να αποχωρήσει από την τρόικα, κάνοντας στροφή άρχισε να παριστάνει τον Πόντιο Πιλάτο και να ρίχνει τις ευθύνες για την καταστροφική πολιτική της τρόικας αποκλειστικά στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία υποτίθεται ότι είναι η μόνη υπεύθυνη για την επιβληθείσα στην Ελλάδα μακροοικονομική πολιτική των διεθνών τοκογλύφων δανειστών.
Φυσικά ο Ντράγκι δεν βρήκε να πει ούτε μια συγνώμη προς τον περήφανο Ελληνικό λαό, τον οποίο ο Ευρωπαίος Κεντρικός Τραπεζίτης και οι προκάτοχοί του κυριολεκτικά φτωχοποίησαν.
«Την νήσσαν» εποίησε επίσης ο Ντράγκι και στις καταγγελίες μας για σύγκρουση συμφερόντων στο πλαίσιο της ΕΚΤ μιας και η ΕΚΤ είναι μέλος της τρόικας, δανειστής των κρατών-μελών μέσω τoυ QE, εποπτική αρχή των ευρωπαϊκών συστημικών τραπεζών και τέλος δήθεν ανεξάρτητη νομισματική αρχή.
Όπως είπα άλλωστε στον Ντράγκι κλείνοντας την παρέμβασή μου δεν μπορεί να φοράει ταυτόχρονα 4 καπέλα.
Γι’ αυτό θα πρέπει πάραυτα να αποχωρήσει από την τρόικα οικειοθελώς και μάλιστα όσο είναι καιρός γιατί όπως του επισήμανα σύντομα ο Ελληνικός λαός θα πετάξει την τρόικα και τους τοκογλύφους δανειστές έξω από την Πατρίδα μας.»

Νότης Μαριάς, Ανεξάρτητος Ευρωβουλευτής - Επικεφαλής του Πολιτικού Κινήματος Αντιμνημονιακοί Πολίτες  Καθηγητής Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης

Απόψεις

Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε... Πέμπτη Κυριακή των νηστειών

Προσευχη

Πέμπτη Κυριακή των νηστειών. Ακριβώς μια εβδομάδα πριν από την έναρξη της Μεγάλης Εβδομάδας, η Εκκλησία μας τιμάει την μνήμη της οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας.

Η βασική πηγή πληροφοριών για τη ζωή της Μαρίας της Αιγυπτίας είναι ο Βίος της που συνέγραψε ο Άγιος Σωφρόνιος, Πατριάρχης Ιεροσολύμων (634–638).

Όπως κάθε Κυριακή έτσι και σήμερα γράφω με απλή γραφή για το ευαγγέλιο της Κυριακής, ορμώμενος από δική μου εσωτερική ανάγκη για ενίσχυση της πίστεως μου. Θα ήταν ευχής έργον αν τα γραπτά μου αυτά ωφελούν και εσένα.

Πάμε λοιπόν να δούμε και την σημερινή ευαγγελική περικοπή.

Κατά Ματθαίο ΚΗ'(28) 16-20

"Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, παραλαμβάνει ὁ Ἰησοῦς τοὺς δώδεκα μαθητάς αὐτοῦ καὶ ἤρξατο αὐτοῖς λέγειν τὰ μέλλοντα αὐτῷ συμβαίνειν͵ ὅτι΄ Ἰδοὺ ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα͵ καὶ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου παραδοθήσεται τοῖς ἀρχιερεῦσιν καὶ τοῖς γραμματεῦσιν͵ καὶ κατακρινοῦσιν αὐτὸν θανάτῳ καὶ παραδώσουσιν αὐτὸν τοῖς ἔθνεσιν καὶ ἐμπαίξουσιν αὐτῷ καὶ ἐμπτύσουσιν αὐτῷ καὶ μαστιγώσουσιν αὐτὸν καὶ ἀποκτενοῦσιν͵ καὶ μετὰ τρεῖς ἡμέρας ἀναστήσεται. Καὶ προσπορεύονται αὐτῷ Ἰάκωβος καὶ Ἰωάννης οἱ υἱοὶ Ζεβεδαίου λέγοντες αὐτῷ͵ Διδάσκαλε͵ θέλομεν ἵνα ὃ ἐὰν αἰτήσωμέν σε ποιήσῃς ἡμῖν. Ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς͵ Τί θέλετέ [με] ποιήσω ὑμῖν;οἱ δὲ εἶπαν αὐτῷ͵ Δὸς ἡμῖν ἵνα εἷς σου ἐκ δεξιῶν καὶ εἷς ἐξ ἀριστερῶν καθίσωμεν ἐν τῇ δόξῃ σου. Ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς͵ Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε. δύνασθε πιεῖν τὸ ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω͵ ἢ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι βαπτισθῆναι; οἱ δὲ εἶπον αὐτῷ͵ Δυνάμεθα. ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς͵ Τὸ ποτήριον ὃ ἐγὼ πίνω πίεσθε καὶ τὸ βάπτισμα ὃ ἐγὼ βαπτίζομαι βαπτισθήσεσθε͵ τὸ δὲ καθίσαι ἐκ δεξιῶν μου ἢ ἐξ εὐωνύμων οὐκ ἔστιν ἐμὸν δοῦναι͵ ἀλλ΄ οἷς ἡτοίμασται. Καὶ ἀκούσαντες οἱ δέκα ἤρξαντο ἀγανακτεῖν περὶ Ἰακώβου καὶ Ἰωάννου. Καὶ προσκαλεσάμενος αὐτοὺς ὁ Ἰησοῦς λέγει αὐτοῖς͵ Οἴδατε ὅτι οἱ δοκοῦντες ἄρχειν τῶν ἐθνῶν κατακυριεύουσιν αὐτῶν καὶ οἱ μεγάλοι αὐτῶν κατεξουσιάζουσιν αὐτῶν. Οὐχ οὕτως δέ ἐστιν ἐν ὑμῖν· ἀλλ΄ ὃς ἂν θέλῃ μέγας γενέσθαι ἐν ὑμῖν͵ ἔσται ὑμῶν διάκονος͵καὶ ὃς ἂν θέλῃ ἐν ὑμῖν εἶναι πρῶτος͵ ἔσται πάντων δοῦλος·καὶ γὰρ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθεν διακονηθῆναι ἀλλὰ διακονῆσαι καὶ δοῦναι τὴν ψυχὴν αὐτοῦ λύτρον ἀντὶ πολλῶν."

Ο Κύριος λοιπόν λίγο πριν το πάθος του

θέλει να μιλήσει στους δώδεκα μαθητές του. Θέλει να προετοιμάσει τους αγαπημένους του μιλώντας τους για τα γεγονότα που θα επακολουθήσουν...

"Τώρα" τους λέει "θα ανέβουμε στα Ιεροσόλυμα. Εκεί θα δείτε τον κόσμο να με υποδέχεται ως βασιλιά!...όμως δεν θα είναι έτσι! Μετά από αυτό, θα με συλλάβουν. Θα με εμπαίξουν! Θα με βρισουν θα με μαστιγώσουν και ως εγκληματία θα με καταδικάσουν με τον πιο άτιμο θάνατο! Με θάνατο σταυρικό!"

Όμως μην φοβάστε! Έχετε θάρρος!

Την τρίτη ημέρα θα αναστηθώ και θα είμαι πάλι κοντά σας!"

Αυτά είπε σε γενικές γραμμές ο κύριος στους μαθητές τού...όμως από ότι φαίνεται δεν κατάλαβαν τίποτα!

Και δεν κατάλαβαν γιατί ίσως να ζούσαν στον δικό τους κόσμο. Δεν είχαν συνειδητοποιήσει ποιος ακριβώς είναι εκείνος που στέκεται δίπλα τους και τους μιλάει, λογικό είναι! Δεν συνειδητοποιείς έτσι εύκολα το γεγονός ότι μιλώντας στον Χριστό, ότι έχοντας δίπλα σου τον Ιησού Χριστό, έχεις το πλήρωμα της θεότητος σε ένα μόνο σώμα! "ότι εν αυτώ κατοικεί παν το πλήρωμα της θεότητος σωματικώς" δεν χονεύονται αυτά εύκολα αδελφέ!

Το ότι δεν κατάλαβαν τίποτα μπορείς εύκολα να το καταλάβεις από αυτό που ακολουθεί. Τον πλησιάζουν λοιπόν δύο από τους κορυφαίους μαθητές του, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης, και του ζητούν αυτό ακριβώς!

"Εντάξει! καλά μας τα πες! Αλλά...όταν πεθάνεις και φύγεις από εδώ, σε παρακαλούμε αν θες και εσύ, να πεις του πατέρα, να μας βάλει...τον ένα από δεξιά, και τον άλλον από αριστερά και να βασιλεύουμε εκεί μαζί σου!…"

Και τότε εκείνος τους απαντά!

"Οὐκ οἴδατε τί αἰτεῖσθε."

Δεν ξέρετε πραγματικά τι ζητάτε!...

μπορείτε να πιείτε το πικρό αυτό ποτήρι αυτών που πριν λίγο σας περιέγραψα;"

τους ρωτάει ο κύριος, και εκείνοι χωρίς σκέψη απάντησαν ότι μπορούν να το πιούν, ενώ δεν ήξεραν ούτε για τι πράγμα τους μιλούσε..."Αν λοιπόν θέλετε να γίνετε πρώτοι! μάθετε ότι στην βασιλεία των ουρανών, η πρωτιά δεν είναι όπως την ξέρετε εδώ...αλλά εκείνος που θέλει να είναι πρώτος πρέπει να είναι δούλος πάντων! εκείνος που θέλει να είναι μέγας θα πρέπει να είναι πάντων διάκονος!

Τα τελείως αντίθετα δηλαδή από αυτά που ξέρουμε...

Ας έρθουμε όμως στον δικό μας κόσμο, και ας το επεξεργαστούμε λίγο αυτό. Μπορεί πραγματικά να εφαρμοστεί αυτό στην δική μας κοινωνία

Δύο χιλιάδες χρόνια τώρα ο Χριστός δια του ευαγγελίου και δια στόματος προφητών και αγίων επαγγέλεται την βασιλεία του Θεού.Μας προτρέπει να την ζητάμε στην προσευχή ως πρώτο μας θέμα, να είναι η πρώτη μας ανάγκη και ο σκοπός της ζωής μας ενώ όλα τα άλλα (δηλαδή τα βιωτικα) θα μας προστεθούν,

"ζητεῖτε δὲ πρῶτον τὴν βασιλείαν καὶ τὴν δικαιοσύνην αὐτοῦ, καὶ ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν. μὴ οὖν μεριμνήσητε εἰς τὴν αὔριον, ἡ γὰρ αὔριον μεριμνήσει αὑτῆς· ἀρκετὸν τῇ ἡμέρᾳ ἡ κακία αὐτῆς."

Ας δούμε όμως πια είναι αυτή η βασιλεία...

Σύμφωνα με το ευαγγέλιο, η βασιλεία του Θεού είναι η εδραίωση της αγνής αγάπης μέσα στην καρδιά του ανθρώπου και η επιστροφή στην πατρίδα εκ της οποίας εξεπέσαμε.

Είναι το μόνο ίσως και το κυριότερο που θα έπρεπε να απασχολεί ολόκληρη την ανθρωπότητα. Αν μόνο λίγο το προσπαθούσαμε έστω η πλειοψηφία, τότε τα πράγματα στον πλανήτη θα ήταν τελείως διαφορετικά...

Ίσως να μην υπήρχαν πόλεμοι και σπαραγμοί

Ίσως να μην υπήρχε το έγκλημα, η πείνα,

οι ασθένειες και οι πανδημίες, ο όλεθρος,

η δυστυχία, και όλα τα κακά του κόσμου έστω θα τα παλεύαμε...

Αυτό όμως είναι μια θεωρία...από το αν μέχρι το να γίνει έχει πάρα πολύ μεγάλη διαφορά...Δεν υπάρχει αυτό στον κόσμο που ζούμε. Οταν λες ότι έχεις αγάπη ενώ ο διπλανός σου υποφέρει, αυτόματα η δυστυχία του άλλου σου ακυρώνει ένα από τα χαρακτηριστικά της αγάπης που είναι η χαρά. Πλήρης λοιπόν και ολόκληρη η αγάπη θα υπάρξει μόνο αν το σύνολο των ανθρώπων την βιώσει.

Ο Χριστός αυτό το γνωρίζει και για αυτόν ακριβώς τον λόγο ενεδυθηκε σάρκα!

και όπως λέει και το σημερινό ευαγγέλιο

ήλθε να δώσει "τὴν ψυχὴν αὐτοῦ λύτρον ἀντὶ πολλῶν."

Εισέβαλε ως ο κλέφτης που "ο άρχοντας του κόσμου τούτου" δεν γνωρίζει πότε θα έλθει για να λάβει μέτρα!... Και άρπαξε το ανθρώπινο γένος από τα νύχια του!!

Είναι βέβαιο ότι δεν γνωρίζουμε τι ζητάμε!

Έχουμε κάνει σκοπό της ζωής μας την απόκτηση υλικών αγαθών, που αργότερα γίνονται φίλο και φτερό, όπως και το σώμα

μας βρώση για τα σκουλίκια...

Ο Ιησούς Χριστός όμως ξέρει τι θέλει!

Ήλθε εδώ για σένα. Ήλθε να σώσει εσένα που δεν ξέρεις ούτε τι θέλεις ούτε τι ζητάς πάνω στην Γη όταν πάνω στον σταυρό του μαρτυρίου, παρακαλάει τον πατέρα! "Κύριε Συγχωρέσέ τους δεν ξέρουν τι κάνουν!" Με μια προϋπόθεση μόνο!

Αυτό! Να το γνωρίζεις!

Να αναγνωρίζεις την αδυναμία σου, να αναγνωρίζεις τα πάθη σου, να τα καταδικάζεις, και να κάνεις τον αγώνα σού να παραμένεις άνθρωπος!

Αυτό, μόνο η μετάνοια το κάνει μέσα από την αρένα των θλίψεων και του προσωπικού σου Σταυρού

Για αυτόν ακριβώς τον λόγο πρέπει να έχουμε χαρά εσωτερική με αγαλλίαση ψυχική!

Διότι δεν ζητήσαμε εμείς την σωτηρία μας!

Δεν κάναμε κάτι για αυτήν!

Δεν γνωρίζαμε τι θέλαμε... όταν ο κύριος ημών και σωτήρας κατέστρωνε σχέδια για να μας σώσει... εμείς απλά δεν υπήρχαμε!

Χαίρετε! Χαίρετε! Χαίρετε!

Κατά κράτος νικήθηκε ο θάνατος!

Σε αυτόν τον σωτήρα Ιησού Χριστο! η δοξα και το κράτος εις τους αιώνας των αιώνων αμήν!

Καλή και ευλογημένη Κυριακή και με το καλό στην Μεγάλη εβδομάδα!

Γράφει ο Μιχάλης Καβλεντακης είναι Α ψάλτης του Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ηρακλείου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η συμβολή της Εκκλησίας, μέσω της εκπαίδευσης, στην απελευθέρωση της Κρήτης

Ο ρόλος της Εκκλησίας της Κρήτης στην Επανάσταση του 1821. Του Μανόλη Κ. Μακράκη*