Υγεία

Εγκεφαλικό επεισόδιο: Επτά κινήσεις που το προλαμβάνουν

εγκεφαλικό

Δεν μπορείτε να γυρίσετε πίσω τον χρόνο και να γίνεται νεότεροι, ούτε να αλλάξετε το οικογενειακό ιστορικό σας.

Ωστόσο μπορείτε να μειώσετε ή να απαλλαγείτε από παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο να υποστείτε εγκεφαλικό επεισόδιο.

«Η γνώση είναι η δύναμή σας. Αν γνωρίζετε ποιος παράγοντας κινδύνου βλάπτει την υγεία σας και αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, μπορείτε να ακολουθήσετε συγκεκριμένα βήματα για να μειώσετε τις επιπτώσεις αυτού του κινδύνου», δήλωσε η Δρ. Natalia Rost, επίκουρη καθηγήτρια Νευρολογίας στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ.

Εφαρμόστε τα ακόλουθα, λοιπόν, και μειώστε τον κίνδυνο να υποστείτε εγκεφαλικό επεισόδιο στο μέλλον:

1) Μειώστε την αρτηριακή πίεση

Αν δεν τεθεί υπό έλεγχο, η υψηλή αρτηριακή πίεση μπορεί να αποτελέσει έναν εξαιρετικά σημαντικό παράγοντα, που διπλασιάζει έως και τετραπλασιάζει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.

«Η υψηλή αρτηριακή πίεση αυξάνει τον κίνδυνο τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες», αναφέρει η Δρ. Rost.

Πώς θα το επιτύχετε:
Μειώστε το αλάτι στη διατροφή σας σε λιγότερα από 1.500 mg ανά ημέρα (περίπου μισό κουταλάκι του γλυκού).
Αποφύγετε τις τροφές που είναι πλούσιες σε χοληστερόλη.
Καταναλώστε 4 έως 5 φρούτα και λαχανικά κάθε μέρα, μία μερίδα ψάρι 2 έως 3 φορές την εβδομάδα και καθημερινά φάτε δημητριακά ολικής άλεσης και γαλακτοκομικά με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.
Ασκηθείτε περισσότερο -τουλάχιστον 30 λεπτά σωματικής δραστηριότητας ανά ημέρα.
Σταματήστε το κάπνισμα, αν καπνίζετε.
Συζητήστε με το γιατρό σας για το ενδεχόμενο λήψης φαρμακευτικής αγωγής.
2) Χάστε βάρος

Η παχυσαρκία, όπως και οι επιπλοκές που συσχετίζονται με αυτήν αυξάνουν τις πιθανότητες για εγκεφαλικό επεισόδιο. Αν είστε υπέρβαρος, η απώλεια ακόμα και πέντε κιλών, μπορεί να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.

Πώς θα το επιτύχετε
Συζητήστε με τον γιατρό σας και δημιουργήστε μία προσωπική στρατηγική απώλειας βάρους, θέτοντας τον ιδανικό για εσάς Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ).
Προσπαθήστε να καταναλώνετε λιγότερες από 2.000 θερμίδες ημερησίως (ανάλογα από το επίπεδο άσκησής σας και τον ΔΜΣ).
Αυξήστε την ποσότητα σωματικής άσκησής σας με δραστηριότητες όπως το περπάτημα, ή κάνοντας κάποιο άθλημα που σας αρέσει.
3) Γυμναστείτε περισσότερο

Πέρα από παράγοντας απώλειας βάρους και μείωσης της αρτηριακής πίεσης η γυμναστική αποτελεί και ανεξάρτητη «ασπίδα προστασίας» από το εγκεφαλικό επεισόδιο.

Πώς θα το επιτύχετε:
Ασκηθείτε με μέτρια ένταση τουλάχιστον πέντε φορές την εβδομάδα.
Κάντε μία πρωινή βόλτα στη γειτονιά σας μετά το πρόγευμα.
Ξεκινήστε γυμναστήριο, πείθοντας και κάποιο φίλο σας να πηγαίνετε μαζί.
Όταν γυμνάζεστε φτάστε στο επίπεδο να μπορείτε να μιλήσετε ακόμα κι αν βαριανασαίνετε.
Επιλέξτε τις σκάλες και όχι τον ανελκυστήρα
Ακόμα κι αν δεν μπορείτε να ασκηθείτε 30 λεπτά συνεχόμενα, μοιράστε τον χρόνο αυτό σε μικρότερες περιόδους 10 ή 15 λεπτών η καθεμία.
4) Αν πίνετε, κάντε το με μέτρο

«Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει πως αν πίνετε ένα ποτήρι κρασί ανά ημέρα ενδέχεται να μειώνεται ο κίνδυνος για εγκεφαλικό επεισόδιο. Όταν όμως πίνετε περισσότερο από δύο ποτήρια ανά ημέρα, ο κίνδυνος αυξάνεται ραγδαία», σύμφωνα με την Δρ. Rost. 

Πώς θα το επιτύχετε:
Μην πίνετε περισσότερο από ένα ποτήρι αλκοόλ ανά ημέρα.

Θέστε ως πρώτη σας επιλογή το κόκκινο κρασί καθώς περιέχει ρεσβερατρόλη, η οποία θεωρείται πως προστατεύει την καρδιά και τον εγκέφαλο.

Ελέγξτε την ποσότητα των μερίδων. Μία κλασσική μερίδα κρασί είναι 150 ml, μπύρας 360 ml, και 45 ml για ένα αλκοολούχο ποτό.

5) Εντοπίστε και αντιμετωπίστε την κολπική μαρμαρυγή

Η κολπική μαρμαρυγή αποτελεί μία από τις κυριότερες αιτίες εγκεφαλικού επεισοδίου, ωστόσο συχνά εξελίσσεται σιωπηρά χωρίς συμπτώματα.

Είναι η πιο συχνή μορφή καρδιακής αρρυθμίας (ακανόνιστος καρδιακός παλμός), στην οποία οι δυο άνω κοιλίες της καρδιάς χτυπούν ακανόνιστα και εκτός συγχρονισμού με τις δύο κάτω κοιλίες.

Πώς θα το επιτύχετε:
Αν έχετε συμπτώματα όπως η δυσκολία στην αναπνοή ή αρρυθμίες επισκεφθείτε τον γιατρό σας.
Ενδέχεται να χρειαστεί να λάβετε αντιπηκτική φαρμακευτική αγωγή για να μειωθεί ο κίνδυνος εγκεφαλικού επεισοδίου από κολπική μαρμαρυγή. Ο γιατρός σας μπορεί να σας καθοδηγήσει γι’ αυτή τη θεραπεία.
6) Αντιμετωπίστε τον σακχαρώδη διαβήτη

Τα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα καταστρέφουν τα αιμοφόρα αγγεία ενώ ενδέχεται να δημιουργηθούν και θρόμβοι. Θέστε λοιπόν υπό έλεγχο τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα.

Πώς θα το επιτύχετε:
Παρακολουθήστε το σάκχαρο του αίματός σας όπως συστήνεται από τον γιατρό σας.
Χρησιμοποιήστε τη διατροφή, την άσκηση και τη φαρμακευτική αγωγή για αν κρατήσετε το σάκχαρο σας σε φυσιολογικά επίπεδα.
7) Σταματήστε το κάπνισμα

Το κάπνισμα επιταχύνει το σχηματισμό θρόμβων με δύο διαφορετικούς τρόπους. Πήζει το αίμα σας και αυξάνει τη συσσώρευση αθηρωματικής πλάκας στις αρτηρίες. «Η διακοπή του καπνίσματος είναι μία από τις πιο ισχυρές αλλαγές τρόπου ζωής η οποία μπορεί να βοηθήσει να μειωθεί σημαντικά ο κίνδυνος εγκεφαλικού επεισοδίου», υπενθυμίζει η Δρ. Rost.

Πώς θα το πετύχετε
Συζητήστε με τον γιατρό σας για την πιο κατάλληλη μέθοδο για να διακόψετε το κάπνισμα.
Χρησιμοποιήστε βοηθήματα, όπως τα επιθέματα νικοτίνης ή η φαρμακευτική αγωγή.
Μην τα παρατήσετε. Οι περισσότεροι καπνιστές χρειάζονται αρκετές προσπάθειες για να επιτύχουν τον στόχο σας. Δείτε κάθε προσπάθεια ως κάτι που σας φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στην επιτυχία.

Υγεία

Έρευνα: Πώς το άτμισμα ηλεκτρονικού τσιγάρου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο κορωνοϊού

άτμισμα

Η χρήση ηλεκτρονικού τσιγάρου σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο λοίμωξης Covid-19 στους εφήβους και στους νέους ενηλίκους, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα. Η μελέτη είναι η πρώτη που εστιάζει στη σχέση ανάμεσα στο άτμισμα και στη νόσο Covid-19 ειδικά μεταξύ των νέων στη διάρκεια της πανδημίας.

Η έρευνα, η οποία ανέλυσε στοιχεία για νέους που έκαναν τεστ για κοροναϊό στις ΗΠΑ, δείχνει ότι όσοι ήσαν ατμιστές, είχαν πέντε έως επτά φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να μολυνθούν από τον ιό, σε σχέση με όσους δεν ήσαν χρήστες ηλεκτρονικού τσιγάρου.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Παιδιατρικής Μπόνι Χάλπερν-Φέλσερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Στάνφορντ της Καλιφόρνια, μελέτησαν στοιχεία για 4.351 άτομα ηλικίας 13 έως 24 ετών και έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό για την υγεία των εφήβων «Journal of Adolescent Health». Όπως είπε η Χάλπερν-Φέλσερ, «οι έφηβοι και οι νέοι ενήλικοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι αν χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά τσιγάρα, πιθανότατα αντιμετωπίζουν άμεσο κίνδυνο Covid-19, επειδή κάνουν ζημιά στους πνεύμονες τους».

«Οι νέοι μπορεί να πιστεύουν ότι η ηλικία τούς προστατεύει από το να κολλήσουν τον κορωνοϊό ή ότι δεν θα έχουν συμπτώματα της Covid-19, όμως τα στοιχεία δείχνουν πως αυτό δεν ισχύει για όσους είναι ατμιστές. Η νέα μελέτη δείχνει αρκετά καθαρά πως οι νέοι που ατμίζουν ή είναι διπλοί χρήστες -ατμιστές και καπνιστές- αντιμετωπίζουν αυξημένο κίνδυνο. Η αύξηση του κινδύνου δεν είναι μικρή, αλλά μεγάλη», προσέθεσε η κύρια ερευνήτρια δρ Σιβάνι Μαθούρ Γκάιχα.

Η έρευνα βρήκε ότι όσοι νέοι παράλληλα κάπνιζαν και άτμιζαν κατά τις προηγούμενες 30 μέρες, είχαν σχεδόν πενταπλάσια πιθανότητα να εμφανίσουν συμπτώματα Covid-19 (βήχα, πυρετό, κόπωση, δύσπνοια κ.ά.) και είχαν σχεδόν τριπλάσια πιθανότητα να υποβληθούν σε τεστ για Covid-19. Μεταξύ όσων είχαν κάνει τεστ, οι ατμιστές ήταν πέντε φορές πιθανότερο να διαγνωστούν με Covid-19 από ό,τι οι μη ατμιστές. Επίσης οι χρήστες τόσο ηλεκτρονικού όσο και παραδοσιακού τσιγάρου μέσα στις προηγούμενες 30 μέρες είχαν σχεδόν επταπλάσια πιθανότητα να διαγνωστούν με Covid-19. Δεν βρέθηκε συσχέτιση ανάμεσα στη διάγνωση Covid-19 και στο κάπνισμα παραδοσιακού τσιγάρου κατά τον προηγούμενο μήνα.

Οι ερευνητές ανέφεραν ότι, μετά από αυτά τα ευρήματα, αναμένουν η αρμόδια Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA) να αυστηροποιήσει περαιτέρω τους κανονισμούς για τη χρήση προϊόντων ατμίσματος που πωλούνται σε νέους. Όπως τόνισε η Χάλπενρ-Φέλσερ, «είναι ώρα να πούμε στο καθένα: αν είσαι ατμιστής, βάζεις τον εαυτό σου σε κίνδυνο για Covid-19 και άλλες ασθένειες των πνευμόνων».

πηγή: ΑΠΕ-ΑΜΠΕ

  •