Υγεία

15 τρόποι για να διαχειριστείς το άγχος

αγχος

Άγχος είναι το συναίσθημα που γεννιέται όταν κανείς αισθάνεται πιεσμένος σε κάποια φάση της ζωής του και φοβάται ότι δεν μπορεί να διαχειριστεί την κατάσταση ή να ανταπεξέλθει. 
Η πίεση αυτή, δηλαδή το στρες, μπορεί να είναι κάτι αντικειμενικό (που οι περισσότεροι θα το έβρισκαν δύσκολη κατάσταση) ή κάτι υποκειμενικό (άλλοι άνθρωποι δεν θα ένιωθαν εξίσου πιεσμένοι στην ίδια κατάσταση).

Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που είναι αγχώδεις και ζορίζονται στην καθημερινότητά τους.  Πέρα από το αρνητικό συναίσθημα που τους πνίγει, το στρες και το άγχος δημιουργούν μια σειρά από δυσλειτουργίες και ανισορροπίες στον οργανισμό με την έκκριση κορτιζόλης και αδρεναλίνης, των ορμονών του στρες.
 
Υπάρχει τρόπος να αντιμετωπίσει κανείς το άγχος του;  Η επιστημονική απάντηση είναι: ΝΑΙ!  Χρειάζεται να φτιάξει κανείς μια νέα ρουτίνα, για να μπορέσει να ανακουφιστεί από το καθημερινό άγχος. 

Το πρωί που ξυπνάς, όταν είσαι ακόμα με κλειστά μάτια, πάρε 7 αργές, βαθιές αναπνοές ή, κράτα την αναπνοή σου και μέτρα ως το επτά, για 7 φορές.
Πιες ένα μεγάλο ποτήρι νερό (ακόμα καλύτερα με ένα στιμένο λεμόνι μέσα)
Μάθε να κρατάς ημερολόγιο ευγνωμοσύνης: γράψε όλα τα όμορφα, καλά, θετικά πράγματα που συμβαίνουν στη μέρα σου.  Επικέντρωσε τη σκέψη σου σε αυτά που σου αρέσουν, όχι σε αυτά που δε σου αρέσουν.  Έτσι θα αποκτήσεις μια αίσθηση ευγνωμοσύνης και εκτίμησης για τη ζωή σου.
Ασκήσου.  Διάλεξε τι σου αρέσει: γρήγορο περπάτημα, τρέξιμο, γυμναστήριο, γιόγκα… οτιδήποτε.  Ακόμα καλύτερα αν βρεις φίλους και ασκήστε μαζί.  Η άσκηση βοηθάει στο να εκλυθούν ενδορφίνες, οι φυσικές ορμόνες της χαράς.
Γράψε.  Όταν αρχίζεις και αγχώνεσαι, κάτσε στο κομπιούτερ ή πάρε ένα φύλλο χαρτί και άρχισε να γράφεις ό,τι σου έρχεται στο μυαλό, όσο πιο γρήγορα μπορείς.  Μη λογοκρίνεις τις σκέψεις σου, μην ανησυχείς αν γράφεις άσχημες λέξεις ή βρισιές.  Σκοπός της άσκησης είναι να αποφορτίσεις την αρνητική ενέργεια που συσσωρεύεται μέσα σου και σου δημιουργεί άγχος και δυσφορία.
Γέλιο.  Βάλε γέλιο και χιούμορ στη ζωή σου.  Να διαλέγεις να βλέπεις αστεία βιντεάκια, ανέκδοτα που αναρτούν οι φίλοι σου στο Facebook, να βλέπεις κωμωδίες.  Στα δύσκολα, πες κάτι πιο ανάλαφρο στον εαυτό σου, δες την κατάσταση από μια χιουμοριστική πλευρά και μην αφήνεις τον εαυτό σου να ‘πέσει’ με το παραμικρό.  
Παρέες.  Οι καλές παρέες είναι το κλειδί της ευτυχίας και της καλής υγείας.  Διάλεξε τους φίλους σου με προσοχή: ανθρώπους με θετική ενέργεια, με καλή διάθεση, άτομα με τα οποία έχεις κοινά στοιχεία, βγαίνεις, κάνεις πράγματα μαζί τους που σας ευχαριστούν και τους δύο.  Μείνε μακριά από αρνητικούς ανθρώπους, από άτομα που όλο γκρινιάζουν και διαμαρτύρονται και όταν βγαίνετε το μόνο που κάνετε είναι στείρα ανταλλαγή προβλημάτων.  Επίσης, μακριά από συναισθηματικά βαμπίρ, άτομα που σου απορροφούν την ενέργεια, μακριά από νάρκισσους και προβληματικούς ανθρώπους.  Δεν μπορείς να τους σώσεις και δεν έχουν να σου προσφέρουν τίποτα.  Να θυμάσαι, ότι ούτε εσύ έχεις να προσφέρεις κάτι θετικό σε αυτά τα άτομα: είναι τέτοια η κατάστασή τους που πιθανότατα χρειάζονται βοήθεια ειδικού για να ξεφύγουν από το πρόβλημά τους.
Διατροφή: Διάλεξε τροφές που σταθεροποιούν τη γλυκόζη στο αίμα σου.  Πρωινό: φράουλες, φρούτα του δάσους, αμύγδαλα ή ξηρούς καρπούς (άψητους, ανάλατους).  Να θυμάσε ότι ο φυσικός βιολογικός ρυθμός του σώματος είναι να έχουμε υψηλά επίπεδα κορτιζόλης το πρωί που ξυπνάμε, άρα θέλουμε να τα κατεβάσουμε και να τα εξισορροπήσουμε.  Όταν η γλυκόζη στο αίμα είναι σε χαμηλό επίπεδο, όπως το πρωί, τότε ενεργοποιείται η αντίδραση μάχης ή φυγής.  Προσοχή όμως, δεν πρέπει να πάμε το επίπεδο γλυκόζης πολύ ψηλά, γιατί θα αποσταθεροποιηθούμε μέσα στη μέρα.
Μουσική .  Τι είδους μουσική σου αρέσει;  Βάλε να την ακούσεις! Η μουσική έχει ειδική σύνδεση με το κέντρο των συναισθημάτων μας, οπότε έχει άμεση επίδραση στη διάθεση και το άγχος μας.  Η μουσική μπορεί να λειτουργήσει αποσπώντας την προσοχή μας από αυτό που μας ενοχλεί και να μας δώσει μια ευκαιρία να εξερευνήσουμε τα συναισθήματα που έχουμε εκείνη τη στιγμή. Ειδικά η απαλή, χαλαρωτική ή η κλασική μουσική βοηθάνε στη χαλάρωση του νου και του σώματος.  Αν πάλι σας αρέσει η έντονη, χαρούμενη μουσική, μη διστάσετε να την ακούσετε και –γιατί όχι;- να χορέψετε στο ρυθμό της.
Ασκήσεις αναπνοής.  Μάθετε να παίρνετε βαθιές, διαφραγματικές, χαλαρωτικές αναπνοές.  Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Στρες (The American Institute of Stress, http://www.stress.org/take-a-deep-breath/) προτείνει την αναπνοή ως τη μία και καλύτερη τεχνική για τη διαχείριση του στρες.  Με τις βαθιές αναπνοές ενεργοποιείται το φυσιολογικό σύστημα χαλάρωσης του οργανισμού και έτσι αποβάλλεται το στρες, το άγχος και η δυσφορία.  Καθώς η αναπνοή γίνεται πιο αργή και πιο βαθιά, μειώνεται ο καρδιακός ρυθμός, πέφτει η πίεση και ο μεταβολισμός και χαλαρώνουν οι μυς του σώματος.
Όχι άλλη πίεση.  Μην προσπαθείς να πιέσεις τον εαυτό σου να κάνει κάτι που το φοβάσαι και δεν το μπορείς.  Δεν είναι πράξη αγάπης για τον εαυτό και δεν οδηγεί πουθενά.  Η προσέγγιση tough love και πίεση στο φόβο και το άγχος το μόνο που προκαλεί είναι νευρική κατάρρευση.  Μην αφήσεις τους άλλους να σου πουν τι να κάνεις- κάνε αυτό που νομίζεις για να διευκολύνεις τη ζωή σου.  Όπως δεν εκνευριζόμαστε ή δεν κρίνουμε κάποιον με αναπηρία που διευθετεί έτσι τα πράγματα ώστε να διευκολύνει τη ζωή και την καθημερινότητά του, έτσι δεν πρέπει να κατακρίνουμε τον εαυτό μας αν χρειάζεται να κάνουμε κάτι διαφορετικά για να μη πιεστούμε.
Εξάσκησε την τέχνη του να αγαπάς τον εαυτό σου.  Αντί να επικεντρώνεσαι διαρκώς στα ελαττώματά σου, κάνε μια λίστα με τα προτερήματά σου και τις ποιότητες που έχεις σαν άνθρωπος.  Κάνε μια νοερή λίστα με τα κομπλιμέντα που σου έχουν κάνει πρόσφατα.  Μάθε να κάνεις κάθε μέρα περισσότερα από τα πράγματα που αγαπάς και σε ευχαριστούν.
Μασάζ.  Απόλαυσε ένα καλό επαγγελματικό μασάζ.  Μπορείς και στο σπίτι να χαλαρώσεις.  Για παράδειγμα, κάνε μασάζ στο πρόσωπο: με τους αντίχειρες πίεσε τα μάτια στο κόκαλο, στην εσωτερική γωνία, εκεί που ενώνονται με το κόκαλο της μύτης. Μέτρα ως το 10, χαλάρωσε και επανάλαβε.
Άλλαξε τις σκέψεις σου.  Παρατήρησε τις σκέψεις σου και βάλε τες κάτω από το μικροσκόπιο: Είναι λογικές; Αντικειμενικές;  Αυτό που σκέφτεσαι ισχύει;  Ή είναι φόβος και απαισιοδοξία; Σταδιακά άλλαξε τις σκέψεις σου, αντικαθιστώντας τις αρνητικές με πιο ρεαλιστικές.
Θετικές επιβεβαιώσεις. Αυτό είναι ένα ακόμα χρήσιμο εργαλείο για την καταπολέμηση του άγχους.  Μάθε να λες θετικά πράγματα στον εαυτό σου και να διαχειρίζεσαι την καθημερινότητά σου «μπορώ να διαχειριστώ το κάθετι», «έχω ισορροπία στη ζωή μου», «έχω δύναμη και αυτοπεποίθηση», «οι προκλήσεις φέρνουν ευκαιρίες», κλπ.

Υγεία

AstraΖeneca: Προσαρμόζει το εμβόλιό της κατά της νοτιοαφρικανικής μετάλλαξης

εμβόλιο AstraZeneca

«Η εταιρεία και το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης έχουν αρχίσει με την προσαρμογή του εμβολίου στην νοτιοαφρικανική μετάλλαξη του κορονοϊού, και θεωρούμε ότι το νέο εμβόλιο θα είναι έτοιμο έως το τέλος του χρόνου», τονίζει η Σάρα Ουόλτερς, η διευθύνουσα σύμβουλος της AstraZeneca στην Αυστρία, σε σημερινή συνέντευξή της στην αυστριακή εφημερίδα «Kurier».

Σε ερώτηση ως προς την ακύρωση ραντεβού για εμβολιασμό με το συγκεκριμένο εμβόλιο στην χώρα και ως προς την αντιμετώπιση της αρνητικής εικόνας, η ίδια διευκρινίζει ότι θα συνεχίσουν να είναι στη διάθεση των γιατρών με διαφάνεια οι πληροφορίες για την επίδραση και την ασφάλεια του εμβολίου, ώστε αυτοί να μπορούν να ενημερώνουν σωστά τους ανθρώπους.

Ως προς την μετονομασία του εμβολίου σε Vaxzevria, η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας στην Αυστρία αναφέρει ότι η αλλαγή σε ένα μόνιμο εμπορικό όνομα είναι κάτι συνηθισμένο και ήταν προγραμματισμένη εδώ και πολλούς μήνες.

Αισιόδοξη για τις δόσεις

Ταυτόχρονα, η Σάρα Ουόλτερς, στη συνέντευξή της στην «Kurier», δηλώνει αισιόδοξη ότι η εταιρεία θα ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της για την παράδοση στην Ευρωπαϊκή Ένωση 300 εκατομμυρίων δόσεων του εμβολίου έως το τέλος αυτού του χρόνου.

Στην Αυστρία, σε αντίθεση με την απόφαση άλλων χωρών να περιορίσουν τη χρήση του σε κάποιες ηλικιακές ομάδες, δεν έχει υπάρξει, σε καμία φάση μέχρι σήμερα, η οποιαδήποτε αναστολή της χρήσης του εμβολίου της AstraZeneca.

Όπως και νωρίτερα, έτσι και μετά την θετική αξιολόγηση του εμβολίου της AstraZeneca από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (EMA), την περασμένη εβδομάδα, η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών στην Αυστρία τάχθηκε υπέρ της αμετάβλητης συνέχισης του αυστριακού προγράμματος εμβολιασμού με το συγκεκριμένο εμβόλιο.

Η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών, ακολουθώντας τη σύσταση του Eυρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων, είχε τονίσει, για μία ακόμη φορά, έπειτα από νέες διαβουλεύσεις της, ότι το όφελος του εμβολίου είναι μεγαλύτερο από τον κίνδυνο.

Οφελος-κίνδυνος

Η Επιτροπή επισήμανε ότι, επειδή έχει επιβεβαιωθεί θετικός συσχετισμός “όφελος-κίνδυνος” σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και σε άτομα όλων των φύλων, “προς το παρόν, το πρόγραμμα εμβολιασμού στην Αυστρία πρέπει να συνεχιστεί αμετάβλητο, λαμβάνοντας υπόψη την επιδημιολογική κατάσταση και τα διαθέσιμα εμβόλια“.

Στην Αυστρία, το εμβόλιο AstraZeneca θεωρείται ότι αποτελεί ένα σημαντικό πυλώνα της στρατηγικής εμβολιασμού, και, ήδη από την 1η Απριλίου, η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών είχε προειδοποιήσει να μην υπάρξει αναστολή των εμβολιασμών κατά το παράδειγμα της Γερμανίας.

Εάν ακολουθούνταν η γερμανική σύσταση, δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν επαρκείς εμβολιασμοί για την ομάδα ηλικίας από 18 έως 55 ετών, σύμφωνα με την επικεφαλής της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών Ούρσουλα Βίντερμαν-Σμιντ.

Σε 100.000 ανθρώπους που είχαν εμβολιαστεί έως τότε στην Αυστρία με το συγκεκριμένο εμβόλιο, ένας ή δύο είχαν σοβαρές διαταραχές πήξης, που πιθανότατα σχετίζονται με τον εμβολιασμό όπου, τα αιμοπετάλια βλάπτονται και στη συνέχεια οδηγούν σε θρόμβο αίματος, ωστόσο, δεν είναι ακόμη σαφές εάν αυτή η αντίδραση μπορεί να βρεθεί μόνο στο εμβόλιο της AstraZeneca, είχε επισημάνει η Ούρσουλα Βίντερμαν-Σμιντ.

ειδησεις σημερα 

Κορωνοϊός - Γκίκας: Μετά τη Μεγάλη Δευτέρα η απόφαση για τις μετακινήσεις το Πάσχα

Εξαδάκτυλος: Δε μπορούμε να έχουμε μαζικές μετακινήσεις το Πάσχα

Γιάννης Πλακιωτάκης: Αναληθείς και απαράδεκτες οι δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Εσωτερικών