Πολιτισμός

Εικαστικός διάλογος με το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου

Βιτσεντζος Κορνάρος

Στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου θα φιλοξενηθεί από τις 27 Αυγούστου και για ένα μήνα, η εικαστική έκθεση με τίτλο «''μόνον εσέ, Ρωτόκριτε'': ένας εικαστικός διάλογος με το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου», με πρωτότυπα έργα ζωγραφικής και χαρακτικής (αλλά και κόσμημα, κέντημα και γλυπτά) σε επιμέλεια της Ίριδας Κρητικού.

Η έκθεση, που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ την άνοιξη του 2015, έρχεται τώρα στο Ηράκλειο με την υποστήριξη του Δήμου Ηρακλείου και στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Κρήτη, μια ιστορία, πέντε συν ένας πολιτισμοί». 

Στην έκθεση αυτή, η επίκουρη καθηγήτρια του ΑΠΘ Τασούλα Μαρκομιχελάκη και η ιστορικός τέχνης Ίρις Κρητικού συνεργάστηκαν προκειμένου να προχωρήσουν στη σύσταση ενός αυτοτελούς οργανικού πεδίου όπου η φιλολογική και ιστορική έρευνα πλαισιώθηκε από τη δημιουργία εικαστικών έργων. 

Στην έκθεση «μόνον εσέ Ρωτόκριτε» συμμετέχουν:
Σπύρος Αγγελόπουλος, Ελένη Αγγέλου, Χριστίνα Ακτίδη, Στέλιος Αλεξάκης, Δημήτρης Ανδρεαδάκης, Γιώργος Αυγέρος, Χρύσα Βέργη, Αλέξης Βερούκας, Μαριλίτσα Βλαχάκη, Μάριος Βουτσινάς, Μαίρη Γαλάνη-Κρητικού, Ανδρέας Γεωργιάδης, Σάββας Γεωργιάδης, Μανόλης Γιανναδάκης, Μαρία Γιαννακάκη, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Γεωργία Δαμοπούλου, Σοφία Δατσέρη, Γιάννης Δέδες, Μάρκος Καμπάνης, Μηνάς Καμπιτάκης, Βούλα Καραμπατζάκη, Δημήτρης Κατσιγιάννης, Γιώργος Κόρδης, Εύα Κουτσούκου, Κώστας Λάβδας, Βασίλης Λιαούρης, Μιχάλης Μαδένης, Θανάσης Μακρής, Αλεξία Μαρούλη, Κωνσταντίνος Μάσσος, Τίμος Μπατινάκης, Γιάννης Μπεκιάρης, Χαρίτων Μπεκιάρης, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Χρήστος Παλλαντζάς, Μαρία Παπαδημητρίου, Στέλιος Πετρουλάκης, Δημήτρης Πολυχρονιάδης, Γιώργος Ρόρρης, Γιώργος Σαλταφέρος, Σταμάτης Σκλήρης, Δημήτρης Σκουρογιάννης, Πηγή Σπυράτου, Αντώνης Στάβερης, Γιώργος Ταξίδης, Αντώνης Τσακίρης, Αντώνης Χουδαλάκης 

Στον εικαστικό διάλογο για τον Ερωτόκριτο, που θα παρουσιαστεί στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου, συμμετέχουν επίσης σε παράλληλη έκθεση με τίτλο «20+1 εικαστικές προσεγγίσεις στον Ερωτόκριτο», οι εξής φοιτητές του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του εργαστηρίου Χαρακτικής του Α.Π.Θ. υπό τον συντονισμό και την επιμέλεια του Μανόλη Γιανναδάκη, καθηγητή Χαρακτικής:
Ζωή Αντωνιάδη, Μιχάλης Βαφόπουλος, Μπόρις Γεωργιτσέλη, Έλενα Ζέππου, Κυριάκος Θεοχάρους, Δώρα Κουρτέσα, Μάριον Ιγγλέση, Σωτηρία Καλλία, Θανάσης Καφετζής, Δέσποινα Ματζάρη, Δημοσθένης Μπογιατζής, Ανθούλα Μπουρνά, Ελένη Νικολακοπούλου, Ιωάννα Παπαδημητρίου, Ισιδώρα Παπαδούλη, Πόλυ Σχοινά, Ιωάννα Ταιγανίδου, Αυγή Τόπακα, Κατερίνα Τσίτσελα, Ελένη Χατζηνεοφύτου

Με αφορμή την έκθεση εκδόθηκε από την «Έλιξ» κατάλογος με τα κείμενα των συντελεστών και τα έργα των συμμετεχόντων καλλιτεχνών. 

Πληροφορίες

ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΑΓΙΟΥ ΜΑΡΚΟΥ
ΕΓΚΑΙΝΙΑ: ΠΕΜΠΤΗ 27 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ, ώρα 19.30
Διάρκεια έκθεσης: 27 Αυγούστου – 27 Σεπτεμβρίου 2015
'Ωρες λειτουργίας
Καθημερινές: 9.00-14.00 και 18.00-21.00, Σάββατο: 9.00-14.00, Κυριακή: κλειστά 
Διοργάνωση: Δήμος Ηρακλείου
Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού - See more at: http://www.in.gr/entertainment/art/news/article/?aid=1500019434#ref=news...

Πολιτισμός

Ισραήλ: Στο "φως" οινοποιείο ηλικίας 1.500 ετών (βίντεο)

ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΟ

Το οινοποιείο 1.500 ετών που βρέθηκε στο Ισραήλ, ήταν μια επιχείρηση βιομηχανικής κλίμακας που παρήγαγε μισό εκατομμύριο γαλόνια ετησίως, για τους πότες της Μεσογείου.

Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους της Αρχής Αρχαιοτήτων του Ισραήλ, έφτιαχνε μερικά από τα καλύτερα κρασιά της Μεσογείου της βυζαντινής εποχής.

Όταν ξεκίνησαν οι ανασκαφές στα περίχωρα του Γιαβνέ, νότια του Τελ Αβίβ, η ομάδα που ανέσκαπτε βρήκε πέντε τεράστια πατητήρια κρασιού που το καθένα κάλυπτε περίπου 2.400 τετραγωνικά πόδια.

Κάθε πατητήρι περιελάμβανε πατώματα, όπου οι εργάτες πατούσαν τα σταφύλια με τα πόδια τους, καθώς και διαμερίσματα για τη ζύμωση του κρασιού και τα δοχεία για τη συλλογή του. Επίσης, στον χώρο, υπήρχαν τέσσερις μεγάλες αποθήκες για την παλαίωση του κρασιού και κλιβάνοι όπου ψήνονταν οι κανάτες κρασιού.

Όλοι έμειναν έκπληκτοι από την ανακάλυψη ενός τόσο εξελιγμένου εργοστασίου,  το οποίο χρησιμοποιήθηκε για την παραγωγή κρασιού σε εμπορικές ποσότητες, μια διαδικασία που πραγματοποιείτο με το χέρι. Το Γιαβνέ, που ήταν ήταν μια σημαντική πόλη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας όταν χτίστηκε το οινοποιείο, περίπου το 500 μ.Χ., βρισκόταν σε έναν μεγάλο δρόμο, κόμβο για το εμπόριο και κατοικούνταν, κυρίως, από χριστιανούς. Είχε τον δικό της επίσκοπο, αλλά εκεί ζούσαν, επίσης, Εβραίοι και Σαμαρείτες.

 

 

Το κρασί που παρήγαγαν στην περιοχή μέσα και γύρω από το Γιαβνέ ήταν γνωστό ως κρασί της Γάζας ή του Ασκελόν και από τα κοντινά λιμάνια το μετέφεραν σε άλλα μέρη του Μεσογειακού κόσμου, την Αίγυπτο, την Τουρκία, την Ελλάδα, ίσως και τη νότια Ιταλία.

Ήταν ένα ελαφρύ λευκό κρασί, λένε οι αρχαιολόγοι που έχουν βρει πολλά πατητήρια και οινοποιεία στο Ισραήλ,  αλλά αυτό είναι μοναδικό, αφού μιλάμε για ένα σύμπλεγμα πέντε τεράστιων πατητηριών, ιδιαίτερα όμορφων στην αρχιτεκτονική τους.

Τα πατητήρια ήταν καλά σχεδιασμένα, με συμμετρικά χαρακτηριστικά και χτισμένα ως ένα συγκρότημα μέχρι και την τελευταία τους λεπτομέρεια, κάτι που δείχνει ότι σχεδιάστηκαν ως μέρος μιας βιομηχανικής κίνησης.

Η προσπάθεια των αρχαιολόγων είναι να εξάγουν DNA από αρχαία κουκούτσια σταφυλιού ή σπόρους που βρέθηκαν στην περιοχή για να καθορίσουν ποια είδη χρησιμοποιήθηκαν στο οινοποιείο.

Οι αρχαίες πηγές περιγράφουν το κρασί της Γάζας που σερβίρεται στη γιορτή στέψης του Βυζαντινού αυτοκράτορα Ιουστίνου Β΄ στην Κωνσταντινούπολη ως «λευκό σαν το χιόνι». Οι ερευνητές έχουν, επίσης, βρει μεγάλο αριθμό από κανάτες της περιοχής στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

Η ανασκαφή έφερε στο φως και παλαιότερα πατητήρια οίνου που χρονολογούνται γύρω στο 300 π.Χ., καθώς και κλιβάνους που χρησιμοποιούνταν για να κάνουν τα δοχεία να μπορούν να ταξιδεύουν χωρίς να αλλοιώνεται  το περιεχόμενο, στη μέση εποχή του Χαλκού και σε ποσότητες που υποδηλώνουν βιομηχανική λειτουργία.

Ο χώρος, προφανώς, φιλοξενούσε διάφορες επιχειρήσεις οινοποιών υπό το καθεστώς των Χαναναίων και των Ρωμαίων, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο, στην ακμή του, στη βυζαντινή εποχή. Μετά το σταδιακό εξισλαμισμό του Γιαβνέ, οι επιχειρήσεις οινοποιίας έπεσαν σε αχρηστία μέχρι τον έβδομο αιώνα μ.Χ..

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν το σαγόνι αποκεφαλισμένου βυζαντινού πολεμιστή (φώτο)

Ιωάννινα: Βρέθηκε προϊστορικό στρώμα κατοίκησης από την Εποχή του Χαλκού

Αιγυπτιακές μούμιες αποκαλύπτουν το πρόσωπό τους, με τη βοήθεια αρχαίου DNA

ESPA BANNER