Κρήτη

Ηράκλειο και Ρέθυμνο αποφασίζουν για τα αιολικά πάρκα

Αιολικά πάρκα

Σημαντική ημέρα για την υπόθεση της εγκατάστασης των δεκάδων αιολικών πάρκων στα βουνά της Κρήτης είναι η σημερινή καθώς τα Δημοτικά Συμβούλια Ηρακλείου και Ρεθύμνου καλούνται να αποφασίσουν επί των προτεινόμενων επενδύσεων από τις εταιρίες ΤΕΡΝΑ και ΕΛΙΚΑ. 

Και οι δύο συνεδριάσεις αρχίζουν στις 6 το απόγευμα ενώ στη συνεδρίαση του Δήμου Ρεθύμνου έχει ήδη ανακοινωθεί πως θα παραβρεθεί και εκπρόσωπος της μίας εταιρίας (ΤΕΡΝΑ) για να εξηγήσει τα οφέλη από την προτεινόμενη επένδυση, ενώ εκτός από τους δημοτικούς συμβούλους θα κληθεί να  πείσει και τους κατοίκους των ορεινών περιοχών που ήδη προγραμματίζουν δυναμική παράσταση διαμαρτυρίας στην αίθουσα του Συμβουλίου. 

Στο Ηράκλειο η 8σέλιδη εισήγηση του αρμόδιου αντιδημάρχου Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Πέτρου Ινιωτάκη είναι αρνητική ως προς την εγκατάσταση των εν λόγω επενδύσεων κυρίως εξαιτίας του μεγέθους τους αλλά και λόγω της αντίθεσής τους με τις αξίες της βιώσιμης ανάπτυξης του νησιού. 

Όπως αναφέρει στην εισήγησή του ο αντιδήμαρχος, τα προγραμματιζόμενα έργα δεν έχουν καμία σχέση με την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Κρήτης ενώ ο κ. Ινιωτάκης επισημαίνει ειδικά τις ραγδαίες επιπτώσεις από τη διάνοιξη περίπου 400 χιλιομέτρων νέων δρόμων στα βουνά του νησιού ώστε να επιτευχθεί η πρόσβαση στις ανεμογεννήτριες. 

Η εισήγηση του μεγαλύτερου Δήμου του νησιού φαίνεται πως θα είναι αρνητική αν και τα συγκεκριμένα έργα τον επηρεάζουν σε πολύ μικρό βαθμό. Συγκεκριμένα από τις 646 ανεμογεννήτριες που σχεδιάζουν να εγκαταστήσουν οι δύο εταιρίες στα βουνά της Κρήτης, μόλις οι τρεις χωροθετούνται εντός των διοικητικών του ορίων και συγκεκριμένα στη δημοτική ενότητα Τεμένους   και στα όρια με τους Δήμους Γόρτυνας και Αρχανών - Αστερουσίων. Ωστόσο, όπως επισημαίνεται στην εισήγηση της πλειοψηφίας το θέμα δεν αφορά μόνο έναν δήμο καθώς με την υπερβολή ως προς την εγκατάσταση ΑΠΕ κινδυνεύουμε να επαναλάβουμε τα λάθη της δεκαετίας του 60, που εξαιτίας του μαζικού τουρισμού το τοπίο και η βιώσιμη ανάπτυξη θυσιάστηκαν ανεπιστρεπτί στο βωμό του εύκολου πλουτισμού. 

Στο Ρέθυμνο τα πράγματα δεν είναι τόσο σαφή αφού ο Δήμος φαίνεται να μην έχει ακόμα ξεκάθαρη θέση ως προς το θέμα. Συνολικά στο Νομό Ρεθύμνου οι δυο εταιρείες ΤΕΡΝΑ ΚΑΙ ΕΛΙΚΑ σκοπεύουν να εγκαταστήσουν 18 αιολικούς σταθμούς με συνολικά 180. Ειδικά στα όρια του Δήμου Ρεθύμνου προβλέπεται η εγκατάσταση 47 ανεμογεννητριών, στις περιοχές του Βρύσινα και του Μαρουλά, κοντά στα χωριά Αγ.Τριάδα, Μέση, Κυριάννα, Αμνάτος (σε απόσταση 900 μέτρων από τη Μονή Αρκαδίου), όπως επίσης και σε υψώματα στα όρια του δήμου Ρεθύμνου με τους Δήμους Αμαρίου και Αγίου Βασιλείου (Κοντά στα χωριά Χάρκια και Βελονάδο αντιστοίχως). 

Για τα συγκεκριμένα έργα στο νομό Ρεθύμνου, έχουν ήδη εκδώσει αρνητικές γνωμοδοτήσεις τα δημοτικά συμβούλια δήμων Μυλοποτάμου, Αμαρίου και Αγίου Βασιλείου (εξαιρουμένου του Δήμου Ανωγείων στον οποίο δεν προγραμματίζονται έργα των δυο προαναφερόμενων εταιρειών). Και οι τέσσερις αυτοί δήμοι, με ψηφίσματα και συνυπογράφοντας προσφυγές στο ΣτΕ, έχουν εκφράσει σε κάθε περίπτωση την αντίθεσή τους στην εγκατάσταση αιολικών πάρκων.
Μόνος από τους πέντε δήμους του νομού, ο δήμος Ρεθύμνου απέφυγε να προσυπογράψει τις δυο πολυπληθέστερες προσφυγές που έγιναν ποτέ στο ΣτΕ (Την προσφυγή, το 2013, για τα έργα βΑΠΕ στην Κρήτη που εντάχθηκαν στο Fast Track και την προσφυγή, το 2014, για το τεράστιο υβριδικό της EDF).

Η τελική απόφαση για έγκριση ή απόρριψη των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των δύο εταιριών θα γίνει από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης στις 29 Οκτωβρίου όπου και θα ληφθούν υπόψη οι γνωμοδοτήσεις των δήμων, οι οποίες μέχρι τώρα είναι συντριπτικά αρνητικές. 

Ρεπορτάζ: Μάριος Διονέλλης

Κρήτη

Νεκρός βρέθηκε ο Κρητικός πρώην υπουργός Σήφης Βαλυράκης -Αγνοούνταν με το φουσκωτό σκάφος

φωτο αρχείου

Νεκρός βρέθηκε αργά το απόγευμα της Κυριακής, ο πρώην υπουργός Σήφης Βαλυράκης.

Ο Σήφης Βαλυράκης είχε βγει ανοιχτά με το σκάφος του το μεσημέρι της Κυριακής στα νερά του Ευβοϊκού κόλπου . Αργότερα και καθώς τα ίχνη του χάθηκαν, η σύζυγός του, η ζωγράφος Μίνα Παπαθεοδώρου - Βαλυράκη, ενημέρωσε τις λιμενικές αρχές.

Το σκάφος εντοπίστηκε νωρίτερα από τις λιμενικές Αρχές, αλλά δεν βρέθηκε σε αυτό ο άτυχος 77χρονος. Στις έρευνες του εντοπισμού συμμετείχε η αστυνομία, το λιμενικό και ο θάλαμος επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος.

 

 

 

 

 

Ποιος ήταν ο Σήφης Βαλυράκης

Γεννήθηκε το 1943 στα Χανιά. Ο πατέρας του, Γιάννης Βαλυράκης, ήταν αξιωματικός του Στρατού Ξηράς και βουλευτής της Ένωσης Κέντρου. Σπούδασε ηλεκτρονικός μηχανικός στη Γερμανία και τη Σουηδία, με ειδίκευση στους βιομηχανικούς αυτοματισμούς. Μιλά αγγλικά, γερμανικά και σουηδικά.

Κορυφαίο στέλεχος της αντι-χουντικής αντίστασης και του ένοπλου κλάδου του ΠΑΚ), ο Βαλυράκης ήταν καταζητούμενος από το καθεστώς της 21ης Απριλίου επί τρία χρόνια για βομβιστικές επιθέσεις και συνελήφθη τελικά το 1971, όπου βασανίστηκε και φυλακίστηκε στο ΕΑΤ-ΕΣΑ.

Η απόδραση και η προσπάθεια διαφυγής στη Γιουγκοσλαβία

Απέδρασε όμως καθώς κατάφερε να κόψει τα κάγκελα του κελιού του και μετά προκάλεσε βραχυκύκλωμα στο ηλεκτρικό δίκτυο των φυλακών. Στη συνέχεια ανέβηκε στην στέγη ενός τραίνου που πήγαινε στη Γιουγκοσλαβία. Για κακή του τύχη το τραίνο σταμάτησε για ανεφοδιασμό στα σύνορα, οι προβολείς των φυλακίων έπεσαν πάνω του, τον εντόπισαν και τον συνέλαβαν. Αυτή τη φορά οδηγήθηκε στις φυλακές Κέρκυρας.

Τελικά κατάφερε πάλι να αποδράσει, αυτή τη φορά κολυμπώντας έως την Αλβανία. Αλλά το εκεί καθεστώς του Ενβέρ Χότζα νόμιζε πως ήταν Έλληνας κατάσκοπος της χούντας, και αρχικά του επέβαλε ποινή τριών ετών σε καταναγκαστικά έργα στο στρατόπεδο του Φίερι.

Όμως αυτή τη φορά στάθηκε τυχερός καθώς ο Ανδρέας Παπανδρέου κινητοποίησε τις επαφές του με το διεθνές Μαοϊκό και φιλοκινεζικό κίνημα (εκείνη την εποχή η Αλβανία ήταν δορυφόρος της Κίνας του Μάο) για να τον σώσει. Τελικά ο πρίγκιπας της Καμπότζης Σιχανούκ, στενός φίλος του Ανδρέα Παπανδρέου, επενέβη στους Κινέζους, οι οποίοι επικοινώνησαν με τους Αλβανούς, και έτσι ο Σήφης Βαλυράκης αφέθηκε ελεύθερος.

Εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής Χανίων με το ΠΑΣΟΚ το 1977. Διετέλεσε Υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών (Οκτώβριος 1981 - Νοέμβριος 1984), Υφυπουργός Πολιτισμού με αρμοδιότητα τον Αθλητισμό (Ιούλιος 1985 - Ιούνιος 1988), Υφυπουργός Δημόσιας Τάξης (Ιούνιος 1988 - Ιούλιος 1989 και Ιούλιος 1994 - Μάρτιος 1995) και Υπουργός Δημόσιας Τάξης (Μάρτιος 1995 - Ιανουάριος 1996).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κρήτη - κορωνοϊός: Εντοπίστηκαν 8 κρούσματα της Βρετανικής μετάλλαξης του ιού στο νησί

Ηράκλειο: Μυστήριο με ανθρώπινο σκελετό - Βρέθηκε θαμμένος σε χωράφι

Κρήτη: Οριστικό λουκέτο σε επιχειρήσεις εστίασης